Vilken laddbox ska jag köpa?
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox ska jag köpa?
Beställt min första Tesla som kommer om en dryg vecka. Jag blir helt jävla snurrig av alla olika laddboxar och alternativ.
Vad ska jag välja? Snälla hjälp mig!!
Re: Vilken laddbox ska jag köpa?
Smaken är som baken. Jag själv har beställt en Easee från Skårebo. Hört mycket bra om den och så är den liten och smidig.PAK skrev:Beställt min första Tesla som kommer om en dryg vecka. Jag blir helt jävla snurrig av alla olika laddboxar och alternativ.
Välj någon som är uppkopplad så att den går att styra mot andra saker och belastningen i huset. Jag har Easee från Tibber då de var billigaste med uppkoppling.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag är i samma sits, jag tänkte gå på en Tesla Wall Charger. Tänkte det skulle lira bäst... men jag kanske tänker fel?PAK skrev:Beställt min första Tesla som kommer om en dryg vecka. Jag blir helt jävla snurrig av alla olika laddboxar och alternativ.
Gillar dock tanken på fast kabeln och 7,5 m passar mig perfekt då vi har lite alternativa sätt att parkera bilen på.
Tesla Model Y Performance
Med löstagbar sladd så kan du ju välja längd. Hemma har vi en 5 meter tror jag och i vår stuga har vi en 15 meters.. Vår 15 meters är dock väldigt klumpig.Arctic Drifter skrev:Jag är i samma sits, jag tänkte gå på en Tesla Wall Charger. Tänkte det skulle lira bäst... men jag kanske tänker fel?PAK skrev:Beställt min första Tesla som kommer om en dryg vecka. Jag blir helt jävla snurrig av alla olika laddboxar och alternativ.
Gillar dock tanken på fast kabeln och 7,5 m passar mig perfekt då vi har lite alternativa sätt att parkera bilen på.
Jag har inte hört att tesla boxen skulle vara bättre för en Tesla med undantag för att du får knappen på handtaget vilket doch går att lösa även på lösasladdar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Hade Tesla WC först, men sedan när vi parkerade en båt på vintern på den platsen så räckte inte kabeln på 7.5 meter. Tyvärr är den idiotiskt fast på Tesla WC, så istället för att bara köpa ny Typ2-kabel så var jag tvungen att installera en ny väggbox. Lovade då mig att aldrig någonsin köpa en med fast kabel.Arctic Drifter skrev:Jag är i samma sits, jag tänkte gå på en Tesla Wall Charger. Tänkte det skulle lira bäst... men jag kanske tänker fel?PAK skrev:Beställt min första Tesla som kommer om en dryg vecka. Jag blir helt jävla snurrig av alla olika laddboxar och alternativ.
Blev en Easee i mitt fall, men finns ju flera bra med Typ2-uttag (istället för dumma fasta kablar. Placerade den på annat bättre ställe, men skaffade även en 12m Typ2-kabel så att jag nu kan ladda vilken bil som helst, oavsett var de står på vår asfaltsdel av tomten. Dessutom är kabeln från Metron mycket tunnare, lättare och smidigare än Teslas enormt tjocka och tunga.
Är det någon som vill ha 500.- i rabatt på norska boxen från Easee, så har jag kod för det om man köper den hos Tibber. Förr i tiden så hade Tibber även specialpris som Teslamedlem, men vet inte om TCS-rabatten finns kvar (kunde på min tid kombinera både referalrabbet och TCS-rabatt).
Andra väggboxar som kan vara värda att kika på är en från Zaptec (också norsktillverkad som Easee).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Är du det minsta intresserad (eller kommer bli) av hemautomatisering så bör du inte köpa en gammeldags dum Teslaladdare utan satsa på en smart med publikt API (som Easee).
Om du vill ha:
fast kabel men inte behöver lastbalansering, välj Tesla
fast kabel med lastbalansering, välj Halo
utan fast kabel med eller utan lastbalansering, välj Easee
Teslan tycker jag är överlägset snyggast. Men klart trist att den inte har en egen app för andra bilar än Tesla och saknar lastbalansering.
Lastbalansering är att rekommendera för att slippa bry sig om att ställa ner hastigheten.. vissa orkar hålla på.. men är du osäker på hur mycket du orkar så välj med lastbalansering.
Under februari så installerade vi i Stockholm och Skåne:
330 st easee
60 st Tesla
30 st Halo
Och sen färre än 10 blandade av andra modeller. Så det jag vill ha sagt med siffrorna är att easee är ett ganska tryggt val då de flesta andra väljer den.
Sen är det fler och fler som väljer att installera två laddare på en gång.. de flesta har en elbil nu men vet att de kommer ha två förr eller senare...
https://www.jarfallaenergi.se/product-c ... -products/
fast kabel men inte behöver lastbalansering, välj Tesla
fast kabel med lastbalansering, välj Halo
utan fast kabel med eller utan lastbalansering, välj Easee
Teslan tycker jag är överlägset snyggast. Men klart trist att den inte har en egen app för andra bilar än Tesla och saknar lastbalansering.
Lastbalansering är att rekommendera för att slippa bry sig om att ställa ner hastigheten.. vissa orkar hålla på.. men är du osäker på hur mycket du orkar så välj med lastbalansering.
Under februari så installerade vi i Stockholm och Skåne:
330 st easee
60 st Tesla
30 st Halo
Och sen färre än 10 blandade av andra modeller. Så det jag vill ha sagt med siffrorna är att easee är ett ganska tryggt val då de flesta andra väljer den.
Sen är det fler och fler som väljer att installera två laddare på en gång.. de flesta har en elbil nu men vet att de kommer ha två förr eller senare...
Jag håller med om det mesta du skriver så det har jag klippt bort.Jonthe83 skrev:.....det jag vill ha sagt med siffrorna är att easee är ett ganska tryggt val då de flesta andra väljer den.
Men motiveringen att eesee är ett tryggt val pga att måga valt den är direk felaktig.
Många kan ha valt den för att elfirmor som installerat har bäst marginal på den eller för att folk tycker den är snyggast eller för att dom gjort mest reklam för sig osv.
Vilka som är bra val återstår att se allteftersom saker har använts i några år i större volymer och börjar gå sönder.
Ang två laddare så klarar sig de flesta med att ladda 8A ur ett motorvärmauttag.
Så varför behöver man då 2st laddare?
Är det kanske så att många nya elbilsägare har laddångest och elinstallatörerna räddar dom och samtidigt tjänar lite extra....
Enda anledningen att ha två laddare är om båda bilarna kör längre sträckor och verkligen behöver laddas varje natt.
Obs. Jag har inget emot easee. Samma resonemang gäller alla boxar.
Vi har två easeeboxar och två elbilar. En box i garaget och en utanför. Smidigt att alltid kunna koppla in och inte behöva fundera på vilken bil som ska laddas. Blir inte så mycket dyrare än en box då den andra boxen kopplas in i plikten på den första och inte kräver extra säkringar och bara en kort kabeldragning. Lastbalansering mellan boxarna fungerar bra.
Elbilist sedan 2014