Ukraina ber Elon Musk om hjälp
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp
Ett problem Renault står inför är att Ryssland har infört en lag att om ett utländskt företag stänger sina fabriker eller butiker så har staten rätt att ta över dessa. Detta gör att Renault har två val, förlora en stor bilfabrik de idag äger eller håll igång fabriken.
Om det hade varit Kina istället för Ryssland, hade ni övergett Tesla om de inte övergett Gigafactory i Shanghai till Kinesiska staten?
Om det hade varit Kina istället för Ryssland, hade ni övergett Tesla om de inte övergett Gigafactory i Shanghai till Kinesiska staten?
-
Jag tycker det ovanstående är alldeles för förenklat. Renault har inte alls bara ”två val”.vigge50 skrev:Ett problem Renault står inför är att Ryssland har infört en lag att om ett utländskt företag stänger sina fabriker eller butiker så har staten rätt att ta över dessa. Detta gör att Renault har två val, förlora en stor bilfabrik de idag äger eller håll igång fabriken. /...
Här är ett tredje:
Alla länder som står bakom sanktionerna mot Putin går samman för att kompensera företag som Renault i det här fallet och som tydligen kan komma att göra förluster på den här nivån i Ryssland (och med ”förluster” här menas då så klart den här fabriken i det här fallet). Denna kompensation får då ske via statliga garantier på något sätt. Ungefär som när USA gick in med statliga medel för att säkra GM’s fortlevnad när dem gick i putten ~2008.
Syftet med sanktionerna är att få stopp på Putins angrepp. När angreppet väl är avvärjt så får man göra en ny bedömning om – och i så fall hur – man ska kunna gå vidare med den här fabriken.
Edit: Har gjort en justering i texten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
På vilket sätt är det här tredje alternativet ett möjligt vägval för Renault menar du? Det existerar väl inte?SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det ovanstående är alldeles för förenklat. Renault har inte alls bara ”två val”.vigge50 skrev:Ett problem Renault står inför är att Ryssland har infört en lag att om ett utländskt företag stänger sina fabriker eller butiker så har staten rätt att ta över dessa. Detta gör att Renault har två val, förlora en stor bilfabrik de idag äger eller håll igång fabriken. /...
Här är ett tredje:
Alla länder som står bakom sanktionerna mot Putin går samman för att kompensera företag som Renault i det här fallet och som tydligen kan komma att göra förluster på den här nivån i Ryssland (och med ”förluster” här menas då så klart den här fabriken i det här fallet). Denna kompensation får då ske via statliga garantier på något sätt. Ungefär som när USA gick in med statliga medel för att säkra GM’s fortlevnad när dem gick i putten ~2008.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Om Kina tex. attackar Taiwan, så hoppas jag att omvärlden och företag bojkottar Kina på samma sätt. Skulle Tesla då bryta en sådan bojkott och fortsätta att tillverka Teslor i Kina, så skulle jag absolut bojkotta även att köpa nya bilar från Tesla (trots deras fantastiska SuC-nät). Köper då hellre en fossilbil.vigge50 skrev:Ett problem Renault står inför är att Ryssland har infört en lag att om ett utländskt företag stänger sina fabriker eller butiker så har staten rätt att ta över dessa. Detta gör att Renault har två val, förlora en stor bilfabrik de idag äger eller håll igång fabriken.
Tillverkare som etablerat sig i diktaturer får faktiskt stå sitt kast, även om diktaturerna plötsligt hotar att ta deras fabriker. Det är ju de som valt att ta risken att etablera sig i obehagliga diktaturer från början.
Detta är extremt lågt gjort av Renault. Speciellt som de har franska staten som en stor ägare. Riktigt uselt!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Efter att ha funderat ett tag så känner jag som martinot. Jag skulle dock i fallet ovan köpa en annan elbil än en Tesla – inte en fossilbil.martinot skrev:Om Kina tex. attackar Taiwan, så hoppas jag att omvärlden och företag bojkottar Kina på samma sätt. Skulle Tesla då bryta en sådan bojkott och fortsätta att tillverka Teslor i Kina, så skulle jag absolut bojkotta även att köpa nya bilar från Tesla (trots deras fantastiska SuC-nät). Köper då hellre en fossilbil.vigge50 skrev:Ett problem Renault står inför är att Ryssland har infört en lag att om ett utländskt företag stänger sina fabriker eller butiker så har staten rätt att ta över dessa. Detta gör att Renault har två val, förlora en stor bilfabrik de idag äger eller håll igång fabriken.
Tillverkare som etablerat sig i diktaturer får faktiskt stå sitt kast, även om diktaturerna plötsligt hotar att ta deras fabriker. Det är ju de som valt att ta risken att etablera sig i obehagliga diktaturer från början.
Detta är extremt lågt gjort av Renault. Speciellt som de har franska staten som en stor ägare. Riktigt uselt!
Men. Samtidigt tycker jag att mitt så kallade "tredje val" ovan kan vara en lämplig lösning för att kompensera företag ifall de får ta förluster på en viss nivå pga av den här bojkotten av Ryssland. Är dock lekman på det här. Inser att det är komplext. Gissar även att det i dagsläget kan finnas aspekter av hela den här problematiken som kanske inte är offentliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dom kanske bara insett att det kommer att bli svårt att få fram alla delar för att fortsätta producera i Rysslandnek0 skrev:Nu har Renault stängt fabriken i Ryssland.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Verkar få vatten på min kvarn:NiklasTesla skrev:Intressant om det stämmer då enskilda satelliter kan plockas ner (Kina visade det för några år sedan) men Starlink satelliterna är ju så små att dom är svåra att slå ut. Blir telekrigföring att Stoppa Starlink sändningar men det kan nog vara knepigt för Ryssland i dagsläget (hoppas Space X har bra Säkerhet i USA på marken även om det inte stoppar Satelliterna som redan är i omloppsbana).fth skrev:"Proven in the field"MrRun skrev:Här står lite om hur de använder drönare och har stor nytta av Starlink.
https://www.thetimes.co.uk/article/e0d6 ... 077466de85Its most sophisticated drones are connected using Starlink, a system donated by Elon Musk that uses satellites in a low orbit to enable “high data rate” activities. “We use Starlink equipment and connect the drone team with our artillery team,” the officer said.
“If we use a drone with thermal vision at night, the drone must connect through Starlink to the artillery guy and create target acquisition.”![]()
![]()
/fth
Måldata i realtid via Starlink för att kunna precision sfjärrbekämpa med främst indirekt eldgivning och drönare. Riktigt intressant och kan möjliggöra för mycket hög precision (har sett några intressanta/hemska klipp ifrån Ukraina senaste dagarna. Detta anfall blev inte som Putin & Co hade tänkt.
MVH
https://interestingengineering.com/russ ... satellites
MVH
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Drönarna styrdes inte via starlink däremot skickades måldata från drönarna vidare till artilleri via starlink! Oavsett så har starlink betytt mycket för Ukraina.bonath skrev:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Man hade ju kanske hoppats att de förbättrat sig sedan krigen på Tsarens tid, eller krigen under kommunismens/Stalins tid, men tyvärr så verkar det inte mycket bättre med de ryska truppernas moral i modern tid.mati skrev:Som min morfars sambo sa till mig, "Vad förväntar du dig? Det är ryssar! Det är så de beter sig." Hon har varit med om detta förut och har själv upplevt hur det är att lämna hus och hem för alltid, bli våldtagen flera gånger om, osv.Swede1 skrev:Eller tycker du att det är moooooodigt av Putins soldater att skjuta på civila och bomba sjukhus(Tänker på Robert Gustafssons sketch som Tony Rickardsson, hur mooooodigt är det?)
Man ville ju inte höra detta och har alltid hållit för öronen hela livet. För visst kan man inte dra alla över en kam. Eller?
Jag börjar förstå rädslan för när "ryssen" kommer, som de gamla alltid berättat om.
Ukraine: Apparent War Crimes in Russia-Controlled Areas
Summary Executions, Other Grave Abuses by Russian Forces
https://www.hrw.org/news/2022/04/03/ukr ... lled-areas
(Warsaw) – Human Rights Watch has documented several cases of Russian military forces committing laws-of-war violations against civilians in occupied areas of the Chernihiv, Kharkiv, and Kyiv regions of Ukraine. These include a case of repeated rape; two cases of summary execution, one of six men, the other of one man; and other cases of unlawful violence and threats against civilians between February 27 and March 14, 2022. Soldiers were also implicated in looting civilian property, including food, clothing, and firewood. Those who carried out these abuses are responsible for war crimes.
Vidare på nyheterna:
Det är vid sådana här rapporter som man verkligen önskar att kriget tog slut så snart som möjligt, och är tacksam för alla som hjälper till på sina olika sätt (inklusive Tesla, Space X, mflr.).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Nej, det verkar vara nåt genetiskt eller nåt. Man undrar ju vad det är för fel på dem som anordnar och utför sådana massaker. Men som sagt, det är inget nytt. Vi har sett det förut. Fråga de gamla.martinot skrev:Man hade ju kanske hoppats att de förbättrat sig sedan krigen på Tsarens tid, eller krigen under kommunismens/Stalins tid, men tyvärr så verkar det inte mycket bättre med de ryska truppernas moral i modern tid.
Men även de som förnekar eller försvarar detta måste ju vara helt störda. Igår gick en jättestor bilkonvoj genom Berlin, bilar med tyskar som viftade med ryska flaggor, en massa idioter som ville visa sitt stöd för Ryssland. Och så åkte de förbi platserna där ukrainska flyktingar tas emot, bara för att provocera. Och till allt överflöd får man se en tysk förbundskansler som har helt uppenbart jättesvårt för att kalla det som händer i Ukraina för ett krigsbrott. Nu gjorde han det äntligen, efter massiva påtryckningar. Men gasimporterna från Ryssland vill man inte stoppa. Det skulle kosta arbetstillfällen i Tyskland. Naturligtvis. Som vanligt. Det är ju viktigare såklart. Jag mår illa när jag hör detta.
Vilken tur att jag har slarvat bort mitt tyska pass. Då behöver jag kanske inte skämmas riktigt lika mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Undrar hur många ryssar det finns på ryska ambassaden i Berlin?...mati skrev:martinot skrev:.../ Igår gick en jättestor bilkonvoj genom Berlin, bilar med tyskar som viftade med ryska flaggor, en massa idioter som ville visa sitt stöd för Ryssland. Och så åkte de förbi platserna där ukrainska flyktingar tas emot, bara för att provocera. /...
Vägrar tro att det är genetiskt. Däremot har väldigt lite hänt inom Ryssland trots att vi trodde att vi hade civiliserat dem. De lyckades behålla sin kultur inne i militären och de har lyckats hjärntvätta folket. Vi misslyckades med att komma åt dem under det fönster vi hade, tyvärr.mati skrev:Nej, det verkar vara nåt genetiskt eller nåt. Man undrar ju vad det är för fel på dem som anordnar och utför sådana massaker. Men som sagt, det är inget nytt. Vi har sett det förut. Fråga de gamla.martinot skrev:Man hade ju kanske hoppats att de förbättrat sig sedan krigen på Tsarens tid, eller krigen under kommunismens/Stalins tid, men tyvärr så verkar det inte mycket bättre med de ryska truppernas moral i modern tid.
Jo, tror också att det är mer ett utslag av dålig kultur under flera årtionden.LarsL skrev:Vägrar tro att det är genetiskt. Däremot har väldigt lite hänt inom Ryssland trots att vi trodde att vi hade civiliserat dem. De lyckades behålla sin kultur inne i militären och de har lyckats hjärntvätta folket. Vi misslyckades med att komma åt dem under det fönster vi hade, tyvärr.mati skrev:Nej, det verkar vara nåt genetiskt eller nåt. Man undrar ju vad det är för fel på dem som anordnar och utför sådana massaker. Men som sagt, det är inget nytt. Vi har sett det förut. Fråga de gamla.martinot skrev:Man hade ju kanske hoppats att de förbättrat sig sedan krigen på Tsarens tid, eller krigen under kommunismens/Stalins tid, men tyvärr så verkar det inte mycket bättre med de ryska truppernas moral i modern tid.
Ser tyvärr ut som det blir mycket värre än krigsbrott:

Naturligtvis inte. Det jag menar är att detta beteendet verkar vara nedärvt på nåt skrämmande sätt. Inte biologiskt såklart, utan kulturellt.LarsL skrev:Vägrar tro att det är genetiskt.
De ryssar som idag går och slaktar folk och våldtar kvinnor är ju barnbarn till dem som gjorde detta under WW2. Nånting måste ju hängt med genom generationerna.
Jag har funderat mycket på det här samt lyssnat på en hel del samtal mellan militärer och när de ringer hem.mati skrev:Naturligtvis inte. Det jag menar är att detta beteendet verkar vara nedärvt på nåt skrämmande sätt. Inte biologiskt såklart, utan kulturellt.LarsL skrev:Vägrar tro att det är genetiskt.
De ryssar som idag går och slaktar folk och våldtar kvinnor är ju barnbarn till dem som gjorde detta under WW2. Nånting måste ju hängt med genom generationerna.
Jag tror att den största faktorn här är att den ryska militären inte består av Guds bästa barn direkt. Det är främst ungdomar på landsbygden som söker sig till armén eftersom de lite förenklat har två möjliga yrken att välja på - militär eller polis. I regel lågutbildade, ofta misshandlade av alkoliserade föräldrar, bygger de upp hierarki och ordning som bygger på rädsla, misshandel och mobbning. Befäl saknar själva moralisk kompass och behandlar sina soldater som skit och det gör det kanske lättare att behandla sin fiende ännu värre. När läget blir desperat, får många order att helt enkelt skjuta allt som rör sig.
Det här är tyvärr inget nytt och är nog anledningen till att alla krig som ryssar varit med i har varit brutala med systematiska krigsbrott.
Det är bara en ytterst liten del av förklaringen. Verkligheten verkar vara mycket värre och ondsintare än det du för fram ovan.filippb skrev:Jag har funderat mycket på det här samt lyssnat på en hel del samtal mellan militärer och när de ringer hem.mati skrev:Naturligtvis inte. Det jag menar är att detta beteendet verkar vara nedärvt på nåt skrämmande sätt. Inte biologiskt såklart, utan kulturellt.LarsL skrev:Vägrar tro att det är genetiskt.
Jag tror att den största faktorn här är att den ryska militären inte består av Guds bästa barn direkt. Det är främst ungdomar på landsbygden som söker sig till armén eftersom de lite förenklat har två möjliga yrken att välja på - militär eller polis. I regel lågutbildade, ofta misshandlade av alkoliserade föräldrar, bygger de upp hierarki och ordning som bygger på rädsla, misshandel och mobbning. Befäl saknar själva moralisk kompass och behandlar sina soldater som skit och det gör det kanske lättare att behandla sin fiende ännu värre. När läget blir desperat, får många order att helt enkelt skjuta allt som rör sig.
Det här är tyvärr inget nytt och är nog anledningen till att alla krig som ryssar varit med i har varit brutala med systematiska krigsbrott.
Enligt de militära experter och politiska analytiker jag lyssnat på SVT och andra seriösa media så är detta inte "fel" som begås enbart av fotsoldater, utan något som sker och uppmuntras systematiskt med stöd från den högsta både ryska militära och ryska politiska ledningen. Att försöka bryta ner och skrämma civilbefolkningen med avrättningar, våldtäkter, tortyr är en medveten taktik för att försöka tvinga de till lydnad, eller lite mer långsiktig strategi för att få den ukrainska befolkning att fly sina områden, få ryssarna att ta kontroll över de, för att senare låta ryska medborgare bosätta sig där. Detta är alltså ett sätt för militären och ryska politiker att uppnå sina långsiktiga mål med att ta kontroll över områden de vill expandera till genom att begå brott mot mänskligheten. Det är inte längre fråga om krigsbrott. Det är mycket värre och mer systematiskt än så enligt människorättsexperter.
Så illa verka det vara, tyvärr.

-
All våldsutövning i Ukraina från Putlers sida är fullkomligt genomvidrig. Det går ju inte att beskriva med ord. Ända från förgiftningen av Viktor Yushchenko eller när det nu började...martinot skrev:Det är bara en ytterst liten del av förklaringen. Verkligheten verkar mycket värre än det du för fram ovan.filippb skrev:Jag har funderat mycket på det här samt lyssnat på en hel del samtal mellan militärer och när de ringer hem.
Enligt de militära experter och politiska analytiker jag lyssnat på SVT och andra seriösa media så är detta inte "fel" som begås enbart av fotsoldater, utan något som sker och uppmuntras systematiskt med stöd från den högsta både ryska militära och ryska politiska ledningen.

Absolut, försökte bara förklara hur det är möjligt att vanliga fotsoldater och lägre officerare faktiskt utför de handlingar vi ser.martinot skrev:Det är bara en ytterst liten del av förklaringen. Verkligheten verkar vara mycket värre och ondsintare än det du för fram ovan.filippb skrev:Jag har funderat mycket på det här samt lyssnat på en hel del samtal mellan militärer och när de ringer hem.mati skrev:Naturligtvis inte. Det jag menar är att detta beteendet verkar vara nedärvt på nåt skrämmande sätt. Inte biologiskt såklart, utan kulturellt.LarsL skrev:Vägrar tro att det är genetiskt.
Enligt de militära experter och politiska analytiker jag lyssnat på SVT och andra seriösa media så är detta inte "fel" som begås enbart av fotsoldater, utan något som sker och uppmuntras systematiskt med stöd från den högsta både ryska militära och ryska politiska ledningen. Att försöka bryta ner och skrämma civilbefolkningen med avrättningar, våldtäkter, tortyr är en medveten taktik för att försöka tvinga de till lydnad, eller lite mer långsiktig strategi för att få den ukrainska befolkning att fly sina områden, få ryssarna att ta kontroll över de, för att senare låta ryska medborgare bosätta sig där. Detta är alltså ett sätt för militären och ryska politiker att uppnå sina långsiktiga mål med att ta kontroll över områden de vill expandera till genom att begå brott mot mänskligheten. Det är inte längre fråga om krigsbrott. Det är mycket värre och mer systematiskt än så enligt människorättsexperter.
Sen uppstår ju inte övre officerskår från tomma intet heller, de kommer ju från dessa förargade individer som börjar långt ner i näringskedjan och gör sin karriär genom att lyda, dölja brott och korruption och till slut sitter det generaler och stabschefer med samma gamla värdegrund och lägger upp strategier för sina krig. Där finns det inte så mycket mänsklighet kvar. Putin har själv gjort exakt samma resa så inte undra på att hot och våld är de enda metoder de förstår.
Ni kan nog sluta spekulera, för enligt Kreml har ju allt detta aldrig hänt överhuvudtaget. De säger det, och miljoner ryssar tror på det, och då måste det ju vara sant.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den här föreläsningen är rätt intressant om rysk historik och sätt att tänka.
https://youtu.be/kF9KretXqJw
https://www.dn.se/varlden/det-putin-gjo ... er-stader/
ZAPORIZJZJA. Döda kroppar rensas bort från gatorna i Mariupol, och kremeras nu av de ryska ockupanterna. Tusentals av den belägrade stadens invånare har förts bort.
Det hävdar Petro Andrutjenko, rådgivare till Mariupols borgmästare.
Sanna Torén Björling
Text
Lotta Härdelin
Foto
Det största slaget väntar nu. Petro Andrutjenkos blick är fast och rösten djup när han säger det. Han arbetar nära borgmästaren i Mariupol, Vadym Bojtjenko. Sedan några veckor har de sin bas i staden Zaporizjzja, 22 mil nordväst om deras egen.
– De närmaste veckorna handlar inte bara om Mariupol, utan om hela Ukraina – och mer än så. Ni måste förstå att Putin kommer att göra samma sak med alla städer i den här delen av landet, som han gjort med Mariupol, om han inte stoppas.
Visst är de modiga? Kremls och Putins lakejer. Skicka kryssningsmissiler och bomba med raketartilleri på civila, sjukhus, barn. Tuffa killar. Man får respekt för dem. NOT.
Om du tror detta är sant, vad gör vi i Sverige? Vad kan vi göra?
Säg att Putin tänker göra samma sak med Finland och Sverige? Utrota och förflytta alla som motsätter sig Kreml som härskare. Hur skulle du vilja att världen agerade?
Krematorier, man påminns om vad nazisterna höll på med i sina läger under andra världskriget.
Jag tycker vi kan påminna folkets tjänare i riksdagen att det är dags att snabbt hjälpa Putin att få slut på kriget, dvs ge Ukraina tunga vapensystem. Och göra det på smarta sätt som sätter griller i huvudet på Putin. T ex kan vi köpa ett Mig 29 och skänka det till Ukraina, om alla västeuropeiska länder gör det så får Ukraina bättre förmåga i luften snabbt. Sen kan vi börja utbilda Ukrainska piloter på JAS och tyngre vapensystem. Det sänder en rätt tydlig signal till Putin. Fortsätter kriget några månader så kommer Kreml att få det väldigt svårt i sitt krig när motiverade Ukrainare har bra vapen. Sjömålsrobotar och kryssningsmissiler är givetvis utmärkt. Välkommen med fler idéer.
Folkets tjänare i Utrikesutskottet är väl lämpliga att påminna om vad folk tycker om hjälp till Ukraina. Om folkets tjänare vill bli omvalda i höst kanske det är dags att agera, så vi slipper skämmas över att vi i Sverige knappt gjorde något åt folkmordet i östra Ukraina.
https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... utskottet/
ZAPORIZJZJA. Döda kroppar rensas bort från gatorna i Mariupol, och kremeras nu av de ryska ockupanterna. Tusentals av den belägrade stadens invånare har förts bort.
Det hävdar Petro Andrutjenko, rådgivare till Mariupols borgmästare.
Sanna Torén Björling
Text
Lotta Härdelin
Foto
Det största slaget väntar nu. Petro Andrutjenkos blick är fast och rösten djup när han säger det. Han arbetar nära borgmästaren i Mariupol, Vadym Bojtjenko. Sedan några veckor har de sin bas i staden Zaporizjzja, 22 mil nordväst om deras egen.
– De närmaste veckorna handlar inte bara om Mariupol, utan om hela Ukraina – och mer än så. Ni måste förstå att Putin kommer att göra samma sak med alla städer i den här delen av landet, som han gjort med Mariupol, om han inte stoppas.
Visst är de modiga? Kremls och Putins lakejer. Skicka kryssningsmissiler och bomba med raketartilleri på civila, sjukhus, barn. Tuffa killar. Man får respekt för dem. NOT.
Om du tror detta är sant, vad gör vi i Sverige? Vad kan vi göra?
Säg att Putin tänker göra samma sak med Finland och Sverige? Utrota och förflytta alla som motsätter sig Kreml som härskare. Hur skulle du vilja att världen agerade?
Krematorier, man påminns om vad nazisterna höll på med i sina läger under andra världskriget.
Jag tycker vi kan påminna folkets tjänare i riksdagen att det är dags att snabbt hjälpa Putin att få slut på kriget, dvs ge Ukraina tunga vapensystem. Och göra det på smarta sätt som sätter griller i huvudet på Putin. T ex kan vi köpa ett Mig 29 och skänka det till Ukraina, om alla västeuropeiska länder gör det så får Ukraina bättre förmåga i luften snabbt. Sen kan vi börja utbilda Ukrainska piloter på JAS och tyngre vapensystem. Det sänder en rätt tydlig signal till Putin. Fortsätter kriget några månader så kommer Kreml att få det väldigt svårt i sitt krig när motiverade Ukrainare har bra vapen. Sjömålsrobotar och kryssningsmissiler är givetvis utmärkt. Välkommen med fler idéer.
Folkets tjänare i Utrikesutskottet är väl lämpliga att påminna om vad folk tycker om hjälp till Ukraina. Om folkets tjänare vill bli omvalda i höst kanske det är dags att agera, så vi slipper skämmas över att vi i Sverige knappt gjorde något åt folkmordet i östra Ukraina.
https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... utskottet/
Japp. För Putin är Kiev "Rysslands Moder" och Belarus, Ukraina och Ryssland är tre delar av en enhet. Det går tillbaka till Kievrus-riket för över 1000 år sen. Lyssna gärna på Historiepoddens avsnitt om det. Väldigt intressant.Kevork skrev:Den här föreläsningen är rätt intressant om rysk historik och sätt att tänka.
Även intressant att Ryssland ser sig själva som förlängningen av det östromerska riket.
Sovjetunionen är inte så centralt. Det är bara ett av alla ansikten som det ryska samhället tagit.