Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Striehen
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 dec 2021 17:19

Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Striehen »

Hej,

Min fru var med om en viltolycka och fronten + framrutan blev ganska rejält skadad. Även ena framlampan och någon kamera gick sönder.

Trygg Hansa va smidiga att göra med och bilen togs till en verkstad. Väl där stod det redan 3 st M3 som redan stått där i 6 veckor+ då de inte får tag i reservdelar. De signalerade att vår bil nog får stå där ett bra tag framöver innan vi får tillbaka den.

Någon som har erfarenhet av detta? Tips?
Användarvisningsbild
Jim_mY
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2021 20:18
Ort: Vasa

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Jim_mY »

Väntar på stötfångare fram sen 21.12. Tror tyvärr det finns inte så mycket annat att göra än avvakta.
Blev upplyst redan innan jul om att det brukar ta ca 3 månader att få tag i teslas reservdelar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av EnTraktor »

Jag väntar på stötfångare till Y sedan november...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Dinsdale »

Det påstods nånstans att en av anledningarna till att försäkring för Tesla är så dyr år pga att försäkringsbolaget får stå för hyrbil betydligt längre än man behöver för andra märken.
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Fredrik j »

Vad säger försäkringsbolaget? På mina bilförsäkringar har jag 150kr per dag i avbrottsersättning under ”skälig reparationstid”.
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Nick »

Är det inte lite sunkigt att tesla prioriterar nyproduktion före att hålla befintliga ägare nöjda med åtminstone normala reparationstider. Leveranstiden för nybeställning krossar ju de flesta konkurrenter idag. Borde inte vara så svårt för dom att omfördela resurserna av materialet lite.
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Sciccy »

Blev påkörd bakifrån, allt annat förutom bakre stötfångare har kommit.
Väntat 2 1/2 månad :(
Dom kan inte svara på hur länge heller pga teslas brist på info.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Vad säger försäkringsbolaget? På mina bilförsäkringar har jag 150kr per dag i avbrottsersättning under ”skälig reparationstid”.
Vem avgör vad som är skäligt? Väldigt godtyckligt.

Min försäkring har också 150 kr/dag men med max 60 dagar.
När en enkel reparation som i total arbetstid tar 4 timmar att utföra men bilen ändå blir stående på Tesla i 40 dagar så förstår man att 60 dagar snabbt går åt vid ett lite större jobb.

Jag förstår att försäkringspremierna på Teslas bilar skenar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jim_mY
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2021 20:18
Ort: Vasa

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Jim_mY »

Sciccy skrev:
Blev påkörd bakifrån, allt annat förutom bakre stötfångare har kommit.
Väntat 2 1/2 månad :(
Dom kan inte svara på hur länge heller pga teslas brist på info.
Intressant! Min bakre stötfångare levererades i Januari men främre har inte tydligen dykt upp ännu. :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Vad säger försäkringsbolaget? På mina bilförsäkringar har jag 150kr per dag i avbrottsersättning under ”skälig reparationstid”.
Vem avgör vad som är skäligt? Väldigt godtyckligt.

Min försäkring har också 150 kr/dag men med max 60 dagar.
När en enkel reparation som i total arbetstid tar 4 timmar att utföra men bilen ändå blir stående på Tesla i 40 dagar så förstår man att 60 dagar snabbt går åt vid ett lite större jobb.

Jag förstår att försäkringspremierna på Teslas bilar skenar.
Försäkringsbolaget antar jag. Det var därför jag undrade. Hur försäkringsbolaget ställer sig till att det tar tid.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Vad säger försäkringsbolaget? På mina bilförsäkringar har jag 150kr per dag i avbrottsersättning under ”skälig reparationstid”.
Vem avgör vad som är skäligt? Väldigt godtyckligt.

Min försäkring har också 150 kr/dag men med max 60 dagar.
När en enkel reparation som i total arbetstid tar 4 timmar att utföra men bilen ändå blir stående på Tesla i 40 dagar så förstår man att 60 dagar snabbt går åt vid ett lite större jobb.

Jag förstår att försäkringspremierna på Teslas bilar skenar.
Försäkringsbolaget antar jag. Det var därför jag undrade. Hur försäkringsbolaget ställer sig till att det tar tid.
Vad har du för försäkringsbolag? Är det vanligt att det är så flummigt angivet i försäkringsvillkoren hos olika bolag?
Vad jag minns så har jag haft en angiven maxtid för avbrottsersättning oavsett försäkringsbolag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Vad säger försäkringsbolaget? På mina bilförsäkringar har jag 150kr per dag i avbrottsersättning under ”skälig reparationstid”.
Vem avgör vad som är skäligt? Väldigt godtyckligt.

Min försäkring har också 150 kr/dag men med max 60 dagar.
När en enkel reparation som i total arbetstid tar 4 timmar att utföra men bilen ändå blir stående på Tesla i 40 dagar så förstår man att 60 dagar snabbt går åt vid ett lite större jobb.

Jag förstår att försäkringspremierna på Teslas bilar skenar.
Försäkringsbolaget antar jag. Det var därför jag undrade. Hur försäkringsbolaget ställer sig till att det tar tid.
Vad har du för försäkringsbolag? Är det vanligt att det är så flummigt angivet i försäkringsvillkoren hos olika bolag?
Vad jag minns så har jag haft en angiven maxtid för avbrottsersättning oavsett försäkringsbolag.
Det har varit olika. Jag hade en skada på en bil försäkrad i IF och där är det 75dagar. Men märkesverkstaden jag använde sa sig betala efter det om dom av någon anledning inte skulle kunna laga bilen under den tiden. Det tog tre veckor innan jag fick tillbaka bilen.
Har även haft skada på en Volvo med vagnskadegaranti och där fanns det ingen gräns om jag valde 150kr/dygn istället för hyrbil.
Jag tror det har betydelse hur integrerad försäkringsbolaget och verkstan är. Volvoverkstäderna representerar ju Volvia fullt ut. Man får en motpart vilket är smidigt. På den tredje bilen har jag Länsförsäkringar och där uppger man ingen maxtid om man väljer dygnersättning istället för hyrbil. Men säkert finns det en gräns.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av ANLI »

Jag skrev aldrig på Leaseplan privatleasing av Tesla då ersättningsbil inte ingår i deras försäkring.
Beställde en SR+ direkt av Tesla istället för BMW i4 drive 40.
Kanske också bra att ha gammelbilen kvar om Teslan blir stående av någon anledning.
Borde det inte vara så svårt att tillhandahålla reservdelar men det ger sämre förtjänst......
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av R2D2 »

En bekant blev påkörd i slutet av November. Även om hanteringen av försäkringsbolaget och verkstaden gick fort så fick han fortfarande vänta 2.5 månad på en ny framlykta till sin caddy... Man får nog ha i åtanke att allt tar lite längre tid just nu efter pandemin samt den hemska jävla skiten som pågår i Ukraina.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av Fredrik j »

R2D2 skrev:
En bekant blev påkörd i slutet av November. Även om hanteringen av försäkringsbolaget och verkstaden gick fort så fick han fortfarande vänta 2.5 månad på en ny framlykta till sin caddy... Man får nog ha i åtanke att allt tar lite längre tid just nu efter pandemin samt den hemska jävla skiten som pågår i Ukraina.
Ja, det är ju i såna här tider som en återförsäljare får bekänna färg. Är man lösningsorienterad eller läser man bara avtalsvillkor för sina kunder.
Användarvisningsbild
SeikaNoItten
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 maj 2017 18:35
Ort: Bredäng/Blidö

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av SeikaNoItten »

Hej!
Har stått på verkstad utan delar sen den 14 december (2021) och inga besked kan ges när delar kommer. Tycker det är dåligt att Tesla inte kan tillhandahålla delar för reparation. Funderar på att köpa annan elbil. Men det kanske inte hjälper.
Otur att möte ett vildsvin kl 13 på dagen. Fronten demolerad liksom flygel, hjulhus, belysning, huv mm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av martinot »

Vår Mercedes väntar på delar för att kunna repareras på verkstad, och tydligen långa väntetider på vissa komponenter som behöver bytas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Lång reparationstid pga brist på delar (krockad bil)

Inlägg av granna_polka »

Blev påkörd av annan bil så stötfångaren fram och parkeringsensor blev trasiga i december 2021. Har väntat på stötfångaren och fått tid den 26/4 för byte :D .
Tur att teslan spelade in händelsen, så slapp jag stå för några kostnader.
Skriv svar