Fungerar Summon för er?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare

Fungerar Summon för er?

Inlägg av myrkrig »

Jag ser att det finns några äldre trådar om Summon i forumet, men ingen i Model Y-delen av forumet.

Jag har aldrig fått Summon att fungera, har någon av er andra lyckats? Appen står bara och tänker, och avslutar sedan funktionen.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare

Re: Fungerar Summon för er?

Inlägg av jobe83 »

myrkrig skrev:
Jag ser att det finns några äldre trådar om Summon i forumet, men ingen i Model Y-delen av forumet.

Jag har aldrig fått Summon att fungera, har någon av er andra lyckats? Appen står bara och tänker, och avslutar sedan funktionen.
Jag har begränsad erfarenhet av funktionen. Fick en gratis provperiod på 14 dagar eller va det var när jag hade min Model 3 från 2019.
Men provade den några gånger och blev ju inte såld direkt, typ oanvändbar.
Man är tvungen att stå väldigt nära bilen för den ska röra på sig och då försvinner ju poängen med funktionen, om nu poängen är att den ska köra ut från parkeringsrutan och hämta dig lite längre bort.

Att få bilen att köra framåt eller bakåt när du själv står precis brevid funkade dock ganska bra för mig.
Den delen är ju bra om man har ett väldigt trångt garage.

Så sammanfattning av min provperiod: Funkade bara "fram" och "bakåt" om man stod precis brevid bilen.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
skarmtroll

Inlägg av skarmtroll »

Vad är tanken att den ska undvika och stoppa för när man kör vanliga summon? Stannar den automatiskt från att köra in i väggar eller andra bilar? Det är ju inte helt betryggande att se hur den fullkomligt struntar i en människa framför bilen https://youtu.be/kW2W2l2kXFM?t=440
Mickep

Inlägg av Mickep »

Andra tillverkare har ju också funktionen att köra över grannens katter utan att sitta bakom ratten. fungerar det i sverige?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

skarmtroll skrev:
Vad är tanken att den ska undvika och stoppa för när man kör vanliga summon? Stannar den automatiskt från att köra in i väggar eller andra bilar? Det är ju inte helt betryggande att se hur den fullkomligt struntar i en människa framför bilen https://youtu.be/kW2W2l2kXFM?t=440
Om man lägger sig ner och leker pannkaka, precis framför bilen så känner inte ultraljudssensorerna av hindret nej. Men summon fungerar alldeles utmärkt att t.ex. köra in bilen i garaget. Den stannar. De som tror att summon ska fungera så som den gör i USA kan ju läsa på UNHC reglementet och varför de har FSD i USA och inte i EU :)
Detsamma gäller för summon. Den fungerar enligt förväntan i EU. Tycker man den fungerar dåligt, så har man fel/för höga förväntningar :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare

Inlägg av myrkrig »

Tack för svaren, då vet jag att det ska fungera i Sverige. För mig fungerar det inte överhuvud taget, men jag får väl prova på en helt tom parkering, och stå precis bredvid. Ganska begränsat användningsområde i EU då.
Tesla Model Y LR (2021)
Skriv svar