Rimlig tid reparation tjänstebil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare

Rimlig tid reparation tjänstebil

Inlägg av ergo »

Min SLR 2020 har nu varit på verkstad i över 3 månader för en skadereparation. Verkstaden har rullande skjutit färdig datum framför sig (den är klar om ungefär 2 veckor). Orsaker kan vara att personal saknas pga sjukdom eller nu senast att en list saknas. Jag börjar bli innerligt trött på situationen och undrar vilka rättigheter jag har att försäkringsbolaget (TH) löser in bilen då deras verkstad verkar sakna förmåga att utföra reparationen eller ange ett slutdatum. Det verkar oseriöst att åta sig ett uppdrag som man inte vet att man kan färdigställa inom rimlig tid (komponentbrist eller ej - alla måste förhålla sig till detta).
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Fredrik j
elbilist

Re: Rimlig tid reparation tjänstebil

Inlägg av Fredrik j »

Var bilen körbar när du lämnade in den? Det kan jag tycka är en viktig parameter.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Finns inte en sportmössa att försäkringsbolaget skulle lösa in en bil på grund av att en reservdel saknas.

Men stilleståndsersättning, hur är det med den? Eller har du fått en hyrbil/lånebil?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare

Inlägg av ergo »

Fredrik j skrev:
Var bilen körbar när du lämnade in den? Det kan jag tycka är en viktig parameter.
Nej, jag körde in i en snödriva så någon del till kylningen (tror jag) pajade. Jag kunde köra en bit innan bilen bad mig köra till kanten och stänga av. Den fick sedan bärgas.

Är det upp till THs välvilja eller finns det tidsgränser, hittar inget i avtalet om detta. Är det rimligt att vara utan bilen 6mån, 1 år?
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Vad som är rimligt beror helt på skadans natur och omständigheterna. Om det är svårt att få fram delar så kan det vara helt rimligt och det är ju knappast försäkringsbolagets fel?

Är många som får vänta idag på reparationer både hos Tesla och andra bilmärken tyvärr så kör försiktigt där ute…
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Esterox

Inlägg av Esterox »

Förlåt men rubriken får mig att fundera. Vill du ha räkmacka och bättre service för att bilen är registrerad på företag eller vadå ?

Och vadå TH verkstad, inte direkt så Trygg Hansa äger verkstaden ?
Vad är det oseriösa i detta förutom kanske detta inlägg ?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ReNewAble skrev:
Vad som är rimligt beror helt på skadans natur och omständigheterna. Om det är svårt att få fram delar så kan det vara helt rimligt och det är ju knappast försäkringsbolagets fel?

Är många som får vänta idag på reparationer både hos Tesla och andra bilmärken tyvärr så kör försiktigt där ute…
Precis. Det är ju ingen annan än försäkringstagarna som får betala. Ska man ha obegränsad stilleståndsersättning kommer ju försäkringarna bli ännu dyrare.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men med tanke på hur läget är nu kanske detta kan bli en parameter i villkoren, dvs hur länge man får ha hyrbil och vad som händer om bilen blir borta väldigt länge. Kommer ju givetvis påverka priset som ni säger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar