Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

aftersun

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av aftersun »

Vad betyder det att man fått slutfaktura? Dyker den upp i inloggat läge under konto?
Jag har två handpenningsfakturor av ngn anledning.
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

larjon skrev:
Old_O skrev:
larjon skrev:
Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.
Nice! :)
Blev uppdaterad till slutfaktura idag också.
Hur många fler är på samma steg?
Jag har inte fått nåt mail :( :( fast jag beställde ju så sent som i början av mars.
När beställde du?
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ja och är man intresserad Acc Boost så är det verkligen billigt med performance och troligtvis lite högre andrahandsvärde
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

larjon skrev:
Old_O skrev:
larjon skrev:
Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.
Nice! :)
Blev uppdaterad till slutfaktura idag också.
Hur många fler är på samma steg?
Jag har inte blivit uppdaterad :( När la du din beställning och vad har du haft för preliminär leverans på din profil?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Jag har inte heller fått mail utan hittade uppdateringen på kontot.

Jag lade min beställning den 26/12 -2021.
(har inte haft något preliminärt leveransdatum alls)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

larjon skrev:
Dit kommer man ju direkt efter att man ordnat med finansieringen. Men det är ju bara att låta ligga tills de har en bil att visa upp.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Pratade med min SA idag och tyvärr har de ingen information om MYP leverans i April, så min magkänsla är att det snarare blir Maj-Juni, tror att det alltid kan vara lite krångel när det är en ny model som ska registreras i alla system hos myndigheterna.

Men vi får väl se vem som är först ut att få en MYP här på forumet =) för min egen del så passar leverans bra efter 12 Maj då jag behöver köra med släpp innan det och verkar ju lite osäkert med leverans av drag.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

LarsL skrev:
larjon skrev:
Dit kommer man ju direkt efter att man ordnat med finansieringen. Men det är ju bara att låta ligga tills de har en bil att visa upp.
Det gjorde iaf inte jag....
y.JPG
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Hillstreet skrev:
Arctic Drifter skrev:
Den industri jag arbetar för har 7 st arbetsdagar från produktionsstart tills färdig produkt är klar. Kan tänka mig att Tesla har lägre men börjar man med första prefab-stationerna så kan det säkert vara några dagar innan de vita rullar ut på gården.
90 minuter tar det för Tesla att bygga en bil läste jag, och det är i Freemont som är en hopplös fabrik.
Går troligen mycket snabbare i Berlin.

https://evannex.com/blogs/news/tesla-fa ... -a-model-3

edit: Cirka 10 timmar inklusive allt är en mer realistisk tid läste jag nu.
https://www.motorbiscuit.com/tesla-elec ... able-keep/
Nu är inte artikeln så detaljerad men min erfarenhet från industrin är att man oftast räknar mantimmar per producerad enhet. Även det jag läst mig till via diverse LEAN-utbildningar där man gärna tar exempel från fordonsindustrin.
Så jag tolkar detta som att det går åt 10 mantimmar för att bygga en Tesla. Däremot, med mellanlager i produktion och liknande så innebär det ju inte att råmaterial in i en ände och 10 h senare kommer det en färdig bil.

Jag nämnde tidigare våra 7 st arbetsdagar som ger 108,5 h men det speglar ju inte alls mantimmarna som krävs för att få produkten färdig.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Honkan skrev:
Ja och är man intresserad Acc Boost så är det verkligen billigt med performance och troligtvis lite högre andrahandsvärde
Jag gillar som princip inte styling på mina bilar.

Tycker Model Y gör sig bra med lilla vingen på bakluckan, så då blev en Performance naturlig eftersom jag inte vill ha en LR med Performance-vinge :lol:
Dessutom bättre bromsar utan att det kräver större fälgar och potentiellt bättre andrahandsvärde samt för mig lite smått ironiskt att min "entusiastbil" med V8 kommer vara långsammare...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

Mattias K skrev:
LarsL skrev:
larjon skrev:
Det gjorde iaf inte jag....
Inte jag heller. Dök upp idag flera månader efter beställning.

Hur som helst så får vi hoppas att det rullar igång snart..
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

aftersun skrev:
Vad betyder det att man fått slutfaktura? Dyker den upp i inloggat läge under konto?
Jag har också två...... :shock:

De kanske drar av dubbelt... :D
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

Ilduce77 skrev:
aftersun skrev:
Jag har också två...... :shock:

De kanske drar av dubbelt... :D
Den ena är en kreditfaktura. Det är återbetalning som dras av mot din slutfaktura. :)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

Fick slutfaktura för lite över en vecka sedan. Beställt svart i dec 21.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare

Inlägg av Alex-H »

Fick slutfaktura strax efter beställning (30 mars)
Tar bilen som förmånsbil och kreditbolaget har redan betalt in pengarna till Tesla av någon anledning. Får snällt vänta 3 månader till jag får bilen ändå..

Sitter ändå och hoppas på höjd gräns för klimatbonus och det lägre förmånsvärdet, perfekt kombination.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Alex-H skrev:
Fick slutfaktura strax efter beställning (30 mars)
Tar bilen som förmånsbil och kreditbolaget har redan betalt in pengarna till Tesla av någon anledning. Får snällt vänta 3 månader till jag får bilen ändå..

Sitter ändå och hoppas på höjd gräns för klimatbonus och det lägre förmånsvärdet, perfekt kombination.
Samma här, var inte snabb nog och beställde 28e mars...: hoppas att de skjuter på max gränsen eller att de hinner få väg fler innan slutet av juni
doiknowyou

Inlägg av doiknowyou »

larjon skrev:
Beställde 20 mars, men har fortfarande inte fått slutfakturan. Köper bilen utan finansering och upphämtning i Göteborg (om det har en betydelse). Står fortfarande att förväntad leverans är i april.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Någon som vet hur långt innan leveransdag man får veta att det är dags ? Sen undrar jag om man kan skjuta något alls på leveransdag ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Honkan skrev:
Någon som vet hur långt innan leveransdag man får veta att det är dags ? Sen undrar jag om man kan skjuta något alls på leveransdag ?
Frågan har ställts hundra gånger i diverse trådar (bl a denna). Svaret är: allt mellan några veckor till någon dag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Esnilsson

Inlägg av Esnilsson »

Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Om inte, är det nån som vet när ett sådant beslut kommer?
Och, är det månadsskiftet maj/juni som gäller?
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

Esnilsson skrev:
Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Googla så hittar du.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Det är ett förslag som är ute på remiss och remissen har slutdatum 14april sen ska handläggare på miljödepartementet sammanställa och föredra för regering inför beslut , detta tar säkert 2-3 veckor för att därefter så fattar regeringen beslut varje torsdag och det brukar vara lite kö där med så mitten eller slutet på Maj skulle jag tro. Remissvaren kommer läggas upp på regeringens hemsida.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Jjkalla skrev:
Esnilsson skrev:
Googla så hittar du.
Eftersom du vet att infon finns om man googlar har du uppenbarligen gjort det. Varför inte då posta länken/svaret istället för en spydig kommentar...? Tack Honken för svaret ovan, även jag satt och undrade hur processen till besked ser ut och är tacksam för att du letade upp fakta istället för att hänvisa till Google...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

P_EL skrev:
Jjkalla skrev:
Esnilsson skrev:
Googla så hittar du.
Eftersom du vet att infon finns om man googlar har du uppenbarligen gjort det. Varför inte då posta länken/svaret istället för en spydig kommentar...? Tack Honken för svaret ovan, även jag satt och undrade hur processen till besked ser ut och är tacksam för att du letade upp fakta istället för att hänvisa till Google...
Frågan ställs ju flera gånger om dagen med olika månader och siffror som tak. Det bästa är ju om man går till källan (regeringen.se) än rykten och gissningar på ett forum - om man vill ha ett svar.
Användarvisningsbild
Berka
Teslaägare

Inlägg av Berka »

Jjkalla skrev:
P_EL skrev:
Jjkalla skrev:
Esnilsson skrev:
Googla så hittar du.
Frågan ställs ju flera gånger om dagen med olika månader och siffror som tak. Det bästa är ju om man går till källan (regeringen.se) än rykten och gissningar på ett forum - om man vill ha ett svar.
Oavsett hör inte frågan hemma här då tråden heter "beställt" dvs. Det beslutet är irrelevant då man bara väntar på leveransen och söker nyheter kring registrering och andra spaningar :mrgreen:
Skriv svar