Ni som beställt MYP
Moderator: Redaktion
Re: Ni som beställt MYP
Vad betyder det att man fått slutfaktura? Dyker den upp i inloggat läge under konto?
Jag har två handpenningsfakturor av ngn anledning.
Jag har inte fått nåt maillarjon skrev:Nice!Old_O skrev:Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?![]()
Blev uppdaterad till slutfaktura idag också.
Hur många fler är på samma steg?

När beställde du?
Tesla model Y Performance 2022
Ja och är man intresserad Acc Boost så är det verkligen billigt med performance och troligtvis lite högre andrahandsvärde
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Jag har inte blivit uppdateradlarjon skrev:Nice!Old_O skrev:Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?![]()
Blev uppdaterad till slutfaktura idag också.
Hur många fler är på samma steg?

M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Jag har inte heller fått mail utan hittade uppdateringen på kontot.
Jag lade min beställning den 26/12 -2021.
(har inte haft något preliminärt leveransdatum alls)
Jag lade min beställning den 26/12 -2021.
(har inte haft något preliminärt leveransdatum alls)
Svart Model Y Performance
Dit kommer man ju direkt efter att man ordnat med finansieringen. Men det är ju bara att låta ligga tills de har en bil att visa upp.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Pratade med min SA idag och tyvärr har de ingen information om MYP leverans i April, så min magkänsla är att det snarare blir Maj-Juni, tror att det alltid kan vara lite krångel när det är en ny model som ska registreras i alla system hos myndigheterna.
Men vi får väl se vem som är först ut att få en MYP här på forumet =) för min egen del så passar leverans bra efter 12 Maj då jag behöver köra med släpp innan det och verkar ju lite osäkert med leverans av drag.
Men vi får väl se vem som är först ut att få en MYP här på forumet =) för min egen del så passar leverans bra efter 12 Maj då jag behöver köra med släpp innan det och verkar ju lite osäkert med leverans av drag.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Det gjorde iaf inte jag....LarsL skrev:Dit kommer man ju direkt efter att man ordnat med finansieringen. Men det är ju bara att låta ligga tills de har en bil att visa upp.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Tesla model Y Performance 2022
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Nu är inte artikeln så detaljerad men min erfarenhet från industrin är att man oftast räknar mantimmar per producerad enhet. Även det jag läst mig till via diverse LEAN-utbildningar där man gärna tar exempel från fordonsindustrin.Hillstreet skrev:90 minuter tar det för Tesla att bygga en bil läste jag, och det är i Freemont som är en hopplös fabrik.Arctic Drifter skrev:Den industri jag arbetar för har 7 st arbetsdagar från produktionsstart tills färdig produkt är klar. Kan tänka mig att Tesla har lägre men börjar man med första prefab-stationerna så kan det säkert vara några dagar innan de vita rullar ut på gården.
Går troligen mycket snabbare i Berlin.
https://evannex.com/blogs/news/tesla-fa ... -a-model-3
edit: Cirka 10 timmar inklusive allt är en mer realistisk tid läste jag nu.
https://www.motorbiscuit.com/tesla-elec ... able-keep/
Så jag tolkar detta som att det går åt 10 mantimmar för att bygga en Tesla. Däremot, med mellanlager i produktion och liknande så innebär det ju inte att råmaterial in i en ände och 10 h senare kommer det en färdig bil.
Jag nämnde tidigare våra 7 st arbetsdagar som ger 108,5 h men det speglar ju inte alls mantimmarna som krävs för att få produkten färdig.
Tesla Model Y Performance
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag gillar som princip inte styling på mina bilar.Honkan skrev:Ja och är man intresserad Acc Boost så är det verkligen billigt med performance och troligtvis lite högre andrahandsvärde
Tycker Model Y gör sig bra med lilla vingen på bakluckan, så då blev en Performance naturlig eftersom jag inte vill ha en LR med Performance-vinge

Dessutom bättre bromsar utan att det kräver större fälgar och potentiellt bättre andrahandsvärde samt för mig lite smått ironiskt att min "entusiastbil" med V8 kommer vara långsammare...
Tesla Model Y Performance
- larjon
- Teslaägare
Inte jag heller. Dök upp idag flera månader efter beställning.Mattias K skrev:Det gjorde iaf inte jag....LarsL skrev:Dit kommer man ju direkt efter att man ordnat med finansieringen. Men det är ju bara att låta ligga tills de har en bil att visa upp.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Hur som helst så får vi hoppas att det rullar igång snart..
Jag har också två......aftersun skrev:Vad betyder det att man fått slutfaktura? Dyker den upp i inloggat läge under konto?

De kanske drar av dubbelt...

- larjon
- Teslaägare
Den ena är en kreditfaktura. Det är återbetalning som dras av mot din slutfaktura.Ilduce77 skrev:Jag har också två......aftersun skrev:Vad betyder det att man fått slutfaktura? Dyker den upp i inloggat läge under konto?
Jag har två handpenningsfakturor av ngn anledning.![]()
De kanske drar av dubbelt...

Fick slutfaktura strax efter beställning (30 mars)
Tar bilen som förmånsbil och kreditbolaget har redan betalt in pengarna till Tesla av någon anledning. Får snällt vänta 3 månader till jag får bilen ändå..
Sitter ändå och hoppas på höjd gräns för klimatbonus och det lägre förmånsvärdet, perfekt kombination.
Tar bilen som förmånsbil och kreditbolaget har redan betalt in pengarna till Tesla av någon anledning. Får snällt vänta 3 månader till jag får bilen ändå..
Sitter ändå och hoppas på höjd gräns för klimatbonus och det lägre förmånsvärdet, perfekt kombination.
Samma här, var inte snabb nog och beställde 28e mars...: hoppas att de skjuter på max gränsen eller att de hinner få väg fler innan slutet av juniAlex-H skrev:Fick slutfaktura strax efter beställning (30 mars)
-
Beställde 20 mars, men har fortfarande inte fått slutfakturan. Köper bilen utan finansering och upphämtning i Göteborg (om det har en betydelse). Står fortfarande att förväntad leverans är i april.larjon skrev:Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Någon som vet hur långt innan leveransdag man får veta att det är dags ? Sen undrar jag om man kan skjuta något alls på leveransdag ?
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Frågan har ställts hundra gånger i diverse trådar (bl a denna). Svaret är: allt mellan några veckor till någon dag.Honkan skrev:Någon som vet hur långt innan leveransdag man får veta att det är dags ? Sen undrar jag om man kan skjuta något alls på leveransdag ?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Om inte, är det nån som vet när ett sådant beslut kommer?
Och, är det månadsskiftet maj/juni som gäller?
Googla så hittar du.Esnilsson skrev:Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Det är ett förslag som är ute på remiss och remissen har slutdatum 14april sen ska handläggare på miljödepartementet sammanställa och föredra för regering inför beslut , detta tar säkert 2-3 veckor för att därefter så fattar regeringen beslut varje torsdag och det brukar vara lite kö där med så mitten eller slutet på Maj skulle jag tro. Remissvaren kommer läggas upp på regeringens hemsida.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Eftersom du vet att infon finns om man googlar har du uppenbarligen gjort det. Varför inte då posta länken/svaret istället för en spydig kommentar...? Tack Honken för svaret ovan, även jag satt och undrade hur processen till besked ser ut och är tacksam för att du letade upp fakta istället för att hänvisa till Google...Jjkalla skrev:Googla så hittar du.Esnilsson skrev:Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Frågan ställs ju flera gånger om dagen med olika månader och siffror som tak. Det bästa är ju om man går till källan (regeringen.se) än rykten och gissningar på ett forum - om man vill ha ett svar.P_EL skrev:Eftersom du vet att infon finns om man googlar har du uppenbarligen gjort det. Varför inte då posta länken/svaret istället för en spydig kommentar...? Tack Honken för svaret ovan, även jag satt och undrade hur processen till besked ser ut och är tacksam för att du letade upp fakta istället för att hänvisa till Google...Jjkalla skrev:Googla så hittar du.Esnilsson skrev:Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?
Oavsett hör inte frågan hemma här då tråden heter "beställt" dvs. Det beslutet är irrelevant då man bara väntar på leveransen och söker nyheter kring registrering och andra spaningarJjkalla skrev:Frågan ställs ju flera gånger om dagen med olika månader och siffror som tak. Det bästa är ju om man går till källan (regeringen.se) än rykten och gissningar på ett forum - om man vill ha ett svar.P_EL skrev:Eftersom du vet att infon finns om man googlar har du uppenbarligen gjort det. Varför inte då posta länken/svaret istället för en spydig kommentar...? Tack Honken för svaret ovan, även jag satt och undrade hur processen till besked ser ut och är tacksam för att du letade upp fakta istället för att hänvisa till Google...Jjkalla skrev:Googla så hittar du.Esnilsson skrev:Hej, ett par frågor som säkert också ställts förut. Finns ett definitivt beslut om gränsen på 700.000:- för klimatbonus?