Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Beställer vinterdäck så fort jag vet att leverans är klart innan 1 Juli alternativt att de ändrar belopp eller skjuter upp förslaget om bonus
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Walker skrev:
anna__ skrev:
NÄR fasen ska dom börja lev MYP.
:roll:
Så fort Transportstyrelsen fått in godkända CoC-dokument och kan ge bilarna ett svenskt registreringsbevis.
(Man kan ringa TS och fråga om man har VIN. De brukar vara klara med dagens körning vid 14-tiden. När bilen är godkänd tilldelas den ett regnr. Så om du får ett regnr på ditt VIN, så är det hos Tesla problemet sitter.
Tyvärr står min lev Juli men hoppas dock att jag hinner få en bil innan dess,även om det är tveksamt
Esnilsson

Inlägg av Esnilsson »

Hej! Ny på forumet, och långt ifrån bilkunnig, men sitter på en beställning av MYP. Såg att det här med vinterhjul kom upp. Tyckte priset på original var lite saftigt så det tog jag inte. Finns det fäljar på marknaden som passar MYP?
19-20 tum ?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Esnilsson skrev:
Hej! Ny på forumet, och långt ifrån bilkunnig, men sitter på en beställning av MYP. Såg att det här med vinterhjul kom upp. Tyckte priset på original var lite saftigt så det tog jag inte. Finns det fäljar på marknaden som passar MYP?
19-20 tum ?
Ja...
Du lär inte behöva vinterdäck förrän till hösten, förresten. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Esnilsson skrev:
19-20 tum ?
19” Gemini ska passa, och var vinterdäckspaket till MYP på någon marknad. Finns även eftermarknad-18” som passar. Om du skrollar ner så finns en tråd ”vinterdäck MYP” eller något sånt.
Användarvisningsbild
Berka
Teslaägare

Inlägg av Berka »

markuswesterberg skrev:
Berka skrev:
markuswesterberg skrev:
Stämmer nedan specifikation för däck/fälgar till MY P MiG?

Front: 21″ 255/35 (89mm sidewall, 711mm diameter)
Rear: 21″ 275/35 (97mm sidewall, 726mm diameter)

Hämtar ut min vita MY P idag om ett par timmar!
ja det stämmer, sedan är fälgarna fram 9,5" breda och har ET40, bak 10,5" breda och har ET48

Och nej du hämtar inte ut din vita idag :lol:
Ställer frågan här också för säkerhets skull:

Jag som tänk kränga på vinterdäck på MYP fick till svar från däckfirman att det bara finns europeiska friktionsdäck för MYP, inga nordiska. Alltså för 21-tums originalfälgarna. Någon som är av annan "åsikt" :D Hade helst velat ha nordiska friktionsdäck (alltså "riktiga" vinterdäck") till bilen men testar annars europeiska friktionsdäck. De rekommenderade då Continental WinterContTS860S.
Jag har köpt Bridgestone LM005 som jag kommer ha på orginal fälgarna, men bor ett par timmar söder om Stockholm och har vinterväglag 4 dagar om året
Esnilsson

Inlägg av Esnilsson »

Tack Mikebike m.fl för svaret!
Sant att det inte är panik än! Bara jag vet att det finns så är ett orosmoln borta!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Esnilsson skrev:
Tack Mikebike för svaret!
Sant att det inte är panik än! Bara jag vet att det finns så är ett orosmoln borta!
Jag fick lite panik :)
Beställde precis Michelin Alpin 5, 255/40-20. Bara fälgar, tpms, montering och bil som fattas nu :lol:
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Om jag inte tänkt fel så tänker jag bokmärka den här sidan https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci= (eventuellt sätta som startsida :D ) Och så fort det står något annat än 1st registrerad så har de trillat in registreringar på MYP
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Jontez skrev:
Om jag inte tänkt fel så tänker jag bokmärka den här sidan https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci= (eventuellt sätta som startsida :D ) Och så fort det står något annat än 1st registrerad så har de trillat in registreringar på MYP
Tack för tipset :D
Esnilsson

Inlägg av Esnilsson »

Tellus skrev:
Esnilsson skrev:
Tack Mikebike för svaret!
Jag fick lite panik :)
Beställde precis Michelin Alpin 5, 255/40-20. Bara fälgar, tpms, montering och bil som fattas nu :lol:
:lol: och nu fick jag det också….. :shock:
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Sjukt tråkigt att vänta! Någon som vet hur långt innan hämtning man får ett datum ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Honkan skrev:
Sjukt tråkigt att vänta! Någon som vet hur långt innan hämtning man får ett datum ?
Jag tror det kan gå fort. Om de nu är registreringen av bilar som tar tid så kanske de smäller till bara de blir klart.

Men de är bara en gissning såklart. Känns som en annorlunda situation
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Jontez skrev:
Honkan skrev:
Jag tror det kan gå fort. Om de nu är registreringen av bilar som tar tid så kanske de smäller till bara de blir klart.

Jag är lite fundersam över att det bara står 8 st bilar vid Trosta. Har det kommit fler till Sverige? Var står dessa? Känns som att det behövs ett bra gäng bilar till innan vi kommer nära att möta upp alla som har/hade lev mars/april. Oavsett när registrering blir klart.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

rolundb skrev:
Jontez skrev:
Honkan skrev:

Jag är lite fundersam över att det bara står 8 st bilar vid Trosta. Har det kommit fler till Sverige? Var står dessa? Känns som att det behövs ett bra gäng bilar till innan vi kommer nära att möta upp alla som har/hade lev mars/april. Oavsett när registrering blir klart.
Jag var förbi SC Malmö i helgen och där fanns inga
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare

Inlägg av Hillstreet »

Finns en kanal som kör flyovers över Berlin fabriken. Senast igår.
Massvis av svarta MYP men väldigt få vita trots rapporter om att tillverkningen påbörjats.
Beställt Vit/Svart och det står fortfarande April när jag loggar in.

https://www.youtube.com/channel/UCJaWdB ... vXeJh2wwFw
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

rolundb skrev:
Jontez skrev:
Honkan skrev:

Haha ja det är en spännande period. En på Facebook påstod sig ha sätt en trailer idag med svarta MYP men inte hunnit knäppa en bild.

Kan det stå fler på Trosta? Hur många svart/svart ska levereras ut i Stockholm? Kan de vara 30, 100, 200? Sjukt svårt att gissa.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Frippanecci skrev:
markuswesterberg skrev:
Frippanecci skrev:
markuswesterberg skrev:
Ja, jag har förstått att Continental Viking är bra men de finns alltså inte i rätt dimensioner för fälgen till YP, enligt däckfirman. Tänkte därför om någon kanske hade tips på några likvärdiga men som faktiskt finns till YP fälgarna?
Gummihuset har 4 alternativ.
Jaså? Du orkar inte länka?
Kopiera hela texten - tryck ej på länken

Fram:
https://www.gummihuset.se/vinterdack_fr ... :%22255%22}

Bak:

https://www.gummihuset.se/vinterdack_fr ... 2:%2221%22}
Spännande, jag ser Continental WinterContTS860S för fram men de finns inte till bak. Jag tog det som ett tecken att det börjar bli dags att beställa för att vara säker på att få däck och till rimliga priser innan vintern. Däckfirman har offererat Continental WinterContTS860S till både fram och bak så då hoppas vi de får tag på det. Så...så fick det bli nu. Hoppas jag inte ångrar mig :D
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Jontez skrev:
rolundb skrev:
Jontez skrev:
Honkan skrev:

Haha ja det är en spännande period. En på Facebook påstod sig ha sätt en trailer idag med svarta MYP men inte hunnit knäppa en bild.

Kan det stå fler på Trosta? Hur många svart/svart ska levereras ut i Stockholm? Kan de vara 30, 100, 200? Sjukt svårt att gissa.
Ja, jag håller med haha. Mycket svårt att uppskatta volymerna som behövs.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Berka
Teslaägare

Inlägg av Berka »

Jontez skrev:
Honkan skrev:

Jag noterade precis att skatteverket har iaf lagt till MYP som alternativ vid deras förmånsvärdeberäkning.

Dock svårt att se någon info om hur det går för transportstyrelsen (om nu problemet ligger där)
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Hillstreet skrev:
Finns en kanal som kör flyovers över Berlin fabriken. Senast igår.
Massvis av svarta MYP men väldigt få vita trots rapporter om att tillverkningen påbörjats.
Beställt Vit/Svart och det står fortfarande April när jag loggar in.

https://www.youtube.com/channel/UCJaWdB ... vXeJh2wwFw
Kan ju ändå vara sant, beror ju lite på vad de har för genomloppstid.

Den industri jag arbetar för har 7 st arbetsdagar från produktionsstart tills färdig produkt är klar. Kan tänka mig att Tesla har lägre men börjar man med första prefab-stationerna så kan det säkert vara några dagar innan de vita rullar ut på gården.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare

Inlägg av Hillstreet »

Arctic Drifter skrev:
Den industri jag arbetar för har 7 st arbetsdagar från produktionsstart tills färdig produkt är klar. Kan tänka mig att Tesla har lägre men börjar man med första prefab-stationerna så kan det säkert vara några dagar innan de vita rullar ut på gården.
90 minuter tar det för Tesla att bygga en bil läste jag, och det är i Freemont som är en hopplös fabrik.
Går troligen mycket snabbare i Berlin.

https://evannex.com/blogs/news/tesla-fa ... -a-model-3

edit: Cirka 10 timmar inklusive allt är en mer realistisk tid läste jag nu.
https://www.motorbiscuit.com/tesla-elec ... able-keep/
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

larjon skrev:
Av ren nyfikenhet, hur många är det nu som blivit ombedda att betala in handpenning/slutfaktura?
Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Old_O skrev:
larjon skrev:
Yes, är på slutfaktura nu. (Kontant/egen finans). Väntar VIN innan betalning.
Nice! :)
Blev uppdaterad till slutfaktura idag också.
Hur många fler är på samma steg?
Svart Model Y Performance
Skriv svar