Farthållaren startar inte

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

vovven

Farthållaren startar inte

Inlägg av vovven »

Jag plockade ut min bil idag men får inte farthållaren att fungera.
kalibrering står det på skärmen när jag trycker in fathållaren.
I 15 mil?

Hur länge skall den kalibreras egentligen ?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Farthållaren startar inte

Inlägg av Skyltspurtaren »

En mil kvar! :-)
” Kontakta Tesla om din Model 3 inte har slutfört kalibreringsprocessen efter 160 km körning.”
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ganska viktigt att det är tydliga vita linjer på vägen under processen och gärna några bilar också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vovven

Inlägg av vovven »

E4án mellan Norrköping och Jönköping, tydliga vita streck och massor av bilar.
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Förlåt en dum fråga men... är detta normalt (för elbilar) eller en Tesla specifik egenskap hos farthållaren.
Har bara ägt begagnade bilar och definitivt ingen elbil med en herrans massa elektronik i. Farthållarna är förmodligen lika enkla i jämförelse på en fossilbil som bilen i sig är i jämförelse med en elbil, och speciellt då en Tesla gissar jag.
vovven

Inlägg av vovven »

Nu funkar den som den skall :D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Chilla skrev:
Förlåt en dum fråga men... är detta normalt (för elbilar) eller en Tesla specifik egenskap hos farthållaren.
Har bara ägt begagnade bilar och definitivt ingen elbil med en herrans massa elektronik i. Farthållarna är förmodligen lika enkla i jämförelse på en fossilbil som bilen i sig är i jämförelse med en elbil, och speciellt då en Tesla gissar jag.
Jag skulle tro att det är Tesla-specifikt. Ingen annan biltillverkare skulle våga lite på en kalibreringsprocess som skall ske i kundens regi. Det är alltså datorn som kalibrerar kamerornas position och riktning. På fabriken monteras de med samma precision som allt annat i bilen, dvs med ganska stora toleranser. Under de första milen ställer bilen in ett antal parametrar som kompenserar för vinklarna, och den gör det troligen genom att jämföra linjedekteteringen från de olika kamerorna med varandra.

Det som är lite tråkigt är att de har valt att inte ha något "degraderad funktion"s-läge där man kan få vanlig farthållare utan avståndshållning och autobroms, gissningsvis för att göra det aningen mer pedagogiskt - funktionen "farthållare" funkar alltid på samma sätt. Annars kan jag tänka mig att det skulle bli en del påkörningsolyckor där förare inte fattat att distanshållningen deaktiverats, och så skulle det bli stämningar osv osv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

aha, intressant. Tack :)
Skriv svar