Schuko-laddning - Påverkar fler "uttag" säkerheten m.m.?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Schuko-laddning - Påverkar fler "uttag" säkerheten m.m.?

Inlägg av hanseman »

Tar strax emot leverans av en MYP och har fått av fastighetsägaren att laddboxar kommer installeras under året på p-platsen. Fram tills att den installeras är min tanke att ladda med en skarvsladd 2,5 mm² på 20meter från ett shucko-uttag från lägenheten som är på 10A, och dra ner effekten till 6A i bilen. Min fråga är hur mycket (om ens något) det påverkar att addera med till exempel en smart-uttag (för att styra laddning med app) samt ev ytterligare en förgreningskabel (2m, 2,5 mm²). Blir det "sämre" laddning/mer förlust/osäkrare om jag lägger till mer på "ladd-sträckan" eller vill man ha det så fritt som möjligt från extra dosor m.m., mest sett ur säkerhetsperspektiv? Tänker just på dom långa laddtiderna som kommer bli med 6A och den påfrestning som ges av flera timmars laddning!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Schuko-laddning - Påverkar fler "uttag" säkerheten m.m.?

Inlägg av bjornnilsson »

Om det är en Tesla du ska ladda över schucko/220v så görs ganska omfattande tester vid uppstart där matningen av ström kontrolleras innan laddningen slås igång. Jag har själv fått nerslag på att laddningen inte velat starta pga vad jag antagit vara för lång kabel (25 m) samt i annat fall en gammal kabel som visade sig vara bränd när jag kikade närmare på den. Därmed inte sagt att det är på detta vis för alla som testar med en lång skarvsladd samt annat kopplat mellan sladd och uttag. Ifall bilen laddvägrar så hänger det även förmodligen ihop med anläggningen i övrigt. Och det du är inne på - ju mer komplexitet du lägger till, desto osäkrar blir det att det fungerar. Men du vet nog inte förrän du provat.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Du vill inte stoppa på saker som smarta uttag, energimätare, timers osv. Typiskt sådant som ökar risken markant för att det går snett. En förlängningskabel kan jag sträcka mig till, men inte seriekoppla flera.

Det som gör att det inte startar ibland tror jag mest är att spänningsfallet är för stort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

jonasl skrev:
Du vill inte stoppa på saker som smarta uttag, energimätare, timers osv. Typiskt sådant som ökar risken markant för att det går snett. En förlängningskabel kan jag sträcka mig till, men inte seriekoppla flera.
Plus att inte förglömma att det är överflödigt med timers och smarta uttag. Man styr lätt laddning och ser laddad förbrukning via appen om det är en Tesla.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

renes skrev:
Plus att inte förglömma att det är överflödigt med timers och smarta uttag. Man styr lätt laddning och ser laddad förbrukning via appen om det är en Tesla.
Det har du förstås helt rätt i.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

jonasl skrev:
renes skrev:
Det har du förstås helt rätt i.
Nja... Bilen/appen visar förbrukning exklusive laddförluster - alltså vad som tillförts batteriet, inte hur mycket ström som förbrukats.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

Tack för svaren! Ja det känns onekligen som att man vill hålla det så "cleant" som möjligt! Enda anledningen till att jag vill ha smart-uttaget är för att kunna stänga av elen när skarvsladden hänger oanvänd på min p-plats, så inte ev nyfikna barn är där och pillar med spänning i ändan! Antar att jag får observera allt noggrant de första laddningarna för att utvärdera vad som funkar och inte.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det är ingen spänning i ändan av kabeln, det är det först när bilen kommunicerat med din laddsladd. Så ingen fara där. Klart större risk att göra som du tänkt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är ju inte helt riskfritt. Gäller ju att eluttaget i lägenheten är i bra skick och att det inte är någon glappkontakt i ledningsnätet fram till vägguttaget.

Det vägguttaget bör ju även vara skyddat av en jordfelsbrytare också.

Skarvsladden måste dras så den inte blir klämd och skadad på något vis. Helst utan några ytterliggare skarvar och andra prylar.
LGH.JPG
Glapp.JPG
Skarvsladdar.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

jonasl skrev:
Det är ingen spänning i ändan av kabeln, det är det först när bilen kommunicerat med din laddsladd. Så ingen fara där. Klart större risk att göra som du tänkt!
Fast är skravsladden inkopplad i ett vanligt 220-uttag utan något som stänger av elen är det väl konstant spänning i det?
Off Grid Byggaren skrev:
Det är ju inte helt riskfritt. Gäller ju att eluttaget i lägenheten är i bra skick och att det inte är någon glappkontakt i ledningsnätet fram till vägguttaget.

Det vägguttaget bör ju även vara skyddat av en jordfelsbrytare också.

Skarvsladden måste dras så den inte blir klämd och skadad på något vis. Helst utan några ytterliggare skarvar och andra prylar.
LGH.JPG
Glapp.JPG
Skarvsladdar.jpg
Just i mitt fall är jag relativt lugnt med det. Bor i ett ganska nybyggt hus så har inte elektrikern haft en dålig dag på jobbet den dagen ledningarna drogs så borde det vara lugna puckar. Men det är ju absolut värt att ha i åtanke!
Skriv svar