Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
Re: Priserna skenar i SUC
Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.
Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Säkert begagnade elektroner eller nåtmati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
VW tar 115:-/månad och 3.50/kWh.mati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.
Så skiljer inga stora summor
Bjelke skrev:Säkert begagnade elektroner eller nåtmati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.

MYP
X90d
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Postat av Sabbe i annan tråd, kanske passar här också
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Gammal ström menar du?Bjelke skrev:Säkert begagnade elektroner eller nåtmati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
Mer att det verkar som att de koreanska bilarna laddar motströms.mati skrev:Gammal ström menar du?Bjelke skrev:Säkert begagnade elektroner eller nåtmati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.

Jaså anti-ström till och med? Positroner? Coolt, då blir det plötsligt meningsfullt med bananer i frunken, i och med att de faktiskt alstrar en positron var 75:e minut.R_Edvinsson skrev:Mer att det verkar som att de koreanska bilarna laddar motströms.mati skrev:Gammal ström menar du?Bjelke skrev:Säkert begagnade elektroner eller nåtmati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.

Jag har inte gjort något speciellt, haft min E-tron i snart två år och mitt abonnemang förlängdes automatiskt men inte betalat någon månadskostnad. Bara för det jag laddar.mati skrev:Hurdådå? Menar du att gratisåret har förlängts för dig? Eller köpte du en till bil och fick därmed ett till gratisår?Esterox skrev:Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
Grattis. Det var ju spännande. Känns som de har missat nånting. Jag hoppas för din skull att de inte kommer på det. Men jag är föga förvånad med tanke på tyskarnas talang att krångla till saker och ting i sin oändliga byråkrati. Det sitter säkert 100 personer som sköter allting manuellt med papper och penna och ingen har koll på nånting. Dina chanser att du får fortsätta med gratis-abonnemanget ett tag till är nog ganska höga.Esterox skrev:Jag har inte gjort något speciellt, haft min E-tron i snart två år och mitt abonnemang förlängdes automatiskt men inte betalat någon månadskostnad. Bara för det jag laddar.mati skrev:Hurdådå? Menar du att gratisåret har förlängts för dig? Eller köpte du en till bil och fick därmed ett till gratisår?Esterox skrev:Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
(Lite kuriosa: Min morfar fick förra månaden ett hotbrev från tyska skatteverket att han måste omedelbart lämna in sin skattedeklaration och betala skatten för 2020 och 2021. Jag tror inte han kommer göra det. Han dog 2019.... Tyskland i ett nötskal.)
- Littlefeat
- Teslaägare
Hmm, 10% vinst på SUC. En Tesla kör kanske 2000 mil/år och snabbladdar 20%. Ger 800 kWh a 5 SEK per år dvs 4000 SEK i intäkt och 400 SEK i vinst. Under bilens livslängd kanske 4000 SEK i vinst. Ställ det mot vinsten per såld bil. Om den också är 10 % så skjuter sig Tesla i foten ordentligt med att öppna SUC för andra och riskera sin USP.Tellus skrev:Postat av Sabbe i annan tråd, kanske passar här också
Det står att de siktar på 10% i nettovinst. Det måste väl betyda att de har lägre än 10% i vinst per laddad kWh på Teslaladdningen men mer än 10% på den framtida ickeTeslaladdningen när de öppnar eftersom Teslorna betalar mondre än ickeTeslorna.Littlefeat skrev:Hmm, 10% vinst på SUC. En Tesla kör kanske 2000 mil/år och snabbladdar 20%. Ger 800 kWh a 5 SEK per år dvs 4000 SEK i intäkt och 400 SEK i vinst. Under bilens livslängd kanske 4000 SEK i vinst. Ställ det mot vinsten per såld bil. Om den också är 10 % så skjuter sig Tesla i foten ordentligt med att öppna SUC för andra och riskera sin USP.Tellus skrev:Postat av Sabbe i annan tråd, kanske passar här också
Så ickeTeslorna kommer subventionera Teslornas laddning....

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hur får du det till att de har lägre vinst för Teslaladdningen än de skulle ha för framtida Teslor? Han säger ingenting om att de skulle försöka höja marginalen i framtiden utan säger vad deras mål är idag.Maw skrev:
Det står att de siktar på 10% i nettovinst. Det måste väl betyda att de har lägre än 10% i vinst per laddad kWh på Teslaladdningen men mer än 10% på den framtida ickeTeslaladdningen när de öppnar eftersom Teslorna betalar mondre än ickeTeslorna.
"We aim for..." tolkar jag som framåtsyftande och eftersom Teslor kommer ladda billigare än ickeTeslor får jag det till att Teslor kommer ge lägre marginal per laddad kWh än ickTeslor.OfarligTesla skrev:Hur får du det till att de har lägre vinst för Teslaladdningen än de skulle ha för framtida Teslor? Han säger ingenting om att de skulle försöka höja marginalen i framtiden utan säger vad deras mål är idag.Maw skrev:
Det står att de siktar på 10% i nettovinst. Det måste väl betyda att de har lägre än 10% i vinst per laddad kWh på Teslaladdningen men mer än 10% på den framtida ickeTeslaladdningen när de öppnar eftersom Teslorna betalar mondre än ickeTeslorna.
Det är förstås möjligt att de redan idag har 10% marginal på laddnigen och då kommer marginalen rimligtvis bli högre när ickeTeslor börjar ladda till ett högre pris än Teslor.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det betyder helt enkelt att de har som målbild att ligga på den nivån, inte att det är en framtida målbild som de inte följt hittills.Maw skrev:
"We aim for..." tolkar jag som framåtsyftande och eftersom Teslor kommer ladda billigare än ickeTeslor får jag det till att Teslor kommer ge lägre marginal per laddad kWh än ickTeslor.
Det är förstås möjligt att de redan idag har 10% marginal på laddnigen och då kommer marginalen rimligtvis bli högre när ickeTeslor börjar ladda till ett högre pris än Teslor.
Och ett högre pris per kWh på icke-teslor innebär inte automatiskt att de får högre marginal, det finns massvis med faktorer som kommer innebära att Tesla för högre kostnader för andra bilar än de har för Teslorna. Många bilar laddar långsammare vilket gör det krävs fler stolpar per kWh laddat för att hålla samma beläggningsnivå, det krävs saker som betalning mm via appen som är en investering som dessutom ökar driftskostnaderna som skall täckas, på sikt behövs det kanske längre kablar vilket bör ge högre förluster samt högre driftskostnader pga utslitna kablar när de kan nå marken osv. Det är alltså svårt att sia om exakt hur mycket högre priset måste vara för att alla effekter som kommer av att andra bilar än Tesla laddar skall utjämnas.
Ja, det blir svårt om man bortser ifrån det faktum att Tesla själva säger att det är lönsamt för dem att öppna upp för andra märken och att det kommer möjliggöra en expansion av SuC-nätverket.OfarligTesla skrev:Det betyder helt enkelt att de har som målbild att ligga på den nivån, inte att det är en framtida målbild som de inte följt hittills.Maw skrev:
"We aim for..." tolkar jag som framåtsyftande och eftersom Teslor kommer ladda billigare än ickeTeslor får jag det till att Teslor kommer ge lägre marginal per laddad kWh än ickTeslor.
Och ett högre pris per kWh på icke-teslor innebär inte automatiskt att de får högre marginal, det finns massvis med faktorer som kommer innebära att Tesla för högre kostnader för andra bilar än de har för Teslorna. Många bilar laddar långsammare vilket gör det krävs fler stolpar per kWh laddat för att hålla samma beläggningsnivå, det krävs saker som betalning mm via appen som är en investering som dessutom ökar driftskostnaderna som skall täckas, på sikt behövs det kanske längre kablar vilket bör ge högre förluster samt högre driftskostnader pga utslitna kablar när de kan nå marken osv. Det är alltså svårt att sia om exakt hur mycket högre priset måste vara för att alla effekter som kommer av att andra bilar än Tesla laddar skall utjämnas.

Exakt vilken narginal det blir på ickeTeslors laddning är förstås svårt för oss att veta men Tesla prissätter knappast på ett sätt som gör det mindre lönsamt map laddningen när ickeTeslor laddar. Jag tror Tesla vet vad de gör när de väljer att öppna SuC.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Du måste sluta äta lustiga svampar.TSLAMY skrev:Ahhh
Kan ju vara så att Tesla försöker få deras bilköpare att inte ladda på SUC då det blir för många reklamationer av batterierna.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
Du hävdade just att det var mer lönsamt för Tesla om en annan bil än Tesla laddade kontrade en Tesla, hur kan du göra det utan att veta vilken marginal de har i de båda fallen och vilken marginal som krävs för att det skall vara break-even?Maw skrev:Ja, det blir svårt om man bortser ifrån det faktum att Tesla själva säger att det är lönsamt för dem att öppna upp för andra märken och att det kommer möjliggöra en expansion av SuC-nätverket.
Exakt vilken narginal det blir på ickeTeslors laddning är förstås svårt för oss att veta men Tesla prissätter knappast på ett sätt som gör det mindre lönsamt map laddningen när ickeTeslor laddar. Jag tror Tesla vet vad de gör när de väljer att öppna SuC.
Jag tycker helt enkelt att det verkar logiskt rimligt att Tesla ser till att de tjänar mer på ickeTeslors laddning änTeslors laddning. Hade de inte kunnat göra det så tror jag inte att de skulle öppna upp nätverket.OfarligTesla skrev:Du hävdade just att det var mer lönsamt för Tesla om en annan bil än Tesla laddade kontrade en Tesla, hur kan du göra det utan att veta vilken marginal de har i de båda fallen och vilken marginal som krävs för att det skall vara break-even?Maw skrev:Ja, det blir svårt om man bortser ifrån det faktum att Tesla själva säger att det är lönsamt för dem att öppna upp för andra märken och att det kommer möjliggöra en expansion av SuC-nätverket.
Varför tror du att Tesla tvärt om skulle välja en prissättningsstrategi där de tjänar mindre på ickeTeslors laddning än Tealors laddning?
VW ID.7 GTX Tourer -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
De kan ju också börja se SuC som sin egna sak och försöka tjäna lika mycket oavsett vem som laddar, man kan säga vad man vill om strategin men om de inte tycker att det skadar deras bilförsäljning att öppna så behöver de inte tjäna mer på andra heller. Och om de anser att det skadar bilförsäljningen kan de inte ta tillräckligt betalt för att täcka up det ändå.Maw skrev:
Jag tycker helt enkelt att det verkar logiskt rimligt att Tesla ser till att de tjänar mer på ickeTeslors laddning änTeslors laddning. Hade de inte kunnat göra det så tror jag inte att de skulle öppna upp nätverket.
Varför tror du att Tesla tvärt om skulle välja en prissättningsstrategi där de tjänar mindre på ickeTeslors laddning än Tealors laddning?
Frågan är varför de måste tjäna mer på andra bilar än tesla? Sålänge de tjänar tillräckligt bra så är säkert tesla nöjda. Ja kanske några rwageraroch tesla få badwill men de är nog väligtfå som reagerar på priserna mellan tesla och andra, får de badwill så är de nog på att de överhuvudtaget släpper in andra oavsett pris.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja om de faktiskt inte försöker få det till att andra bara laddar "off peak" så tror jag väl lite samma sak, inte på samma priser utan snarare på samma vinst. Dvs bör priserna vara lite högre eftersom det medför ökade kostnader att ha andra som laddar.chaffis75 skrev:Frågan är varför de måste tjäna mer på andra bilar än tesla? Sålänge de tjänar tillräckligt bra så är säkert tesla nöjda. Ja kanske några rwageraroch tesla få badwill men de är nog väligtfå som reagerar på priserna mellan tesla och andra, får de badwill så är de nog på att de överhuvudtaget släpper in andra oavsett pris.
För hade de trott att det skadar bilförsäljningen att öppna så borde de inte öppna alls.
Glöm inte Teslas mission statement: att befrämja övergången till eldrivna bilar. Så det primära kan vara att få så många som möjligt att köpa elbil. Det sekundära målet kan vara att tjäna på det. Så jag tror inte det är givet att man siktar på att tjäna mer på tredje part. Eller att man till varje pris försöker undvika att folk köper ett konkurrerande märke isf Tesla. (Därtill så hinner man ju inte tillverka snabbt nog för nuvarande kunder, så även om en del byter till ett annat märke gör det i dagsläget ingen skillnad.)chaffis75 skrev:Frågan är varför de måste tjäna mer på andra bilar än tesla? Sålänge de tjänar tillräckligt bra så är säkert tesla nöjda. Ja kanske några rwageraroch tesla få badwill men de är nog väligtfå som reagerar på priserna mellan tesla och andra, får de badwill så är de nog på att de överhuvudtaget släpper in andra oavsett pris.
I slutänden, tror man på Teslas mission statement så är det självklart att de öppnar upp, oavsett om det är en fantastiskt bra affär eller inte, om man förlorar bilförsäljning (eller åtminstone reservationer) eller inte. Tror man inte på deras mission statement och utgår ifrån att de, som nästan alla andra, bara söker maximum vinst, då kan man fortsätta att resonera som i större delen av den här tråden.
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.renes skrev:
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.