Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
Re: Priserna skenar i SUC
Ahhh
Kan ju vara så att Tesla försöker få deras bilköpare att inte ladda på SUC då det blir för många reklamationer av batterierna.
Kan ju vara så att Tesla försöker få deras bilköpare att inte ladda på SUC då det blir för många reklamationer av batterierna.
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Priserna skenar i SUC
Du skriver att du är nybliven Teslaägare med köp nu i februari, Men redan i November öppnade de upp på test i vissa länder.TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Och priserna har skenat på de flesta laddnätverk, och sedan du beställde bilen har knappast priset stigit nämnvärt på SuC.
Re: Priserna skenar i SUC
Va synd, då kunde ju jag fått din bil.TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Priserna skenar i SUC
Lite trögtänkt!!
Men du som vet så mycket vart får jag KW på SUC för under 4 kronor.
Kört hybrid tidigare. 100 mila tripp ger typ samma kr/mil som med SUC med dagens bränslepriser.
Men du som vet så mycket vart får jag KW på SUC för under 4 kronor.
Kört hybrid tidigare. 100 mila tripp ger typ samma kr/mil som med SUC med dagens bränslepriser.
Re: Priserna skenar i SUC
Vilka mer än Tesla är det som låtit priserna skena? Ionity ligger still, Incharge, Recharge och Eon verkar också ha samma priser som före vintern på de platser som liger nära mig åtminstone (bor i Växjö).R_Edvinsson skrev:Du skriver att du är nybliven Teslaägare med köp nu i februari, Men redan i November öppnade de upp på test i vissa länder.TSLAMY skrev:Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Och priserna har skenat på de flesta laddnätverk, och sedan du beställde bilen har knappast priset stigit nämnvärt på SuC.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Priserna skenar i SUC
Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Re: Priserna skenar i SUC
Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Med abonnemang är Ionity billigare om man laddar mer än en handfull ggr per år.Legato skrev:Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Priserna skenar i SUC
För att stoppa pajkastning och personpåhopp.TSLAMY skrev:Varför plockas det bort inlägg i denna tråd?
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Priserna skenar i SUC
SuC för 5.80:-/kWh.Legato skrev:Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
Re: Priserna skenar i SUC
Jag är fortfarande nyfiken på vilka bolag utöver Tesla som låtit priset på snabbladdning skena den senaste tiden. De jag har sett verkar hitills ligga stabilt under åtminstone senaste halvåret, kanske året eller längre.R_Edvinsson skrev:SuC för 5.80:-/kWh.Legato skrev:Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
Tack för moderering. Uppskattas och behövsTiborBlomhall skrev:För att stoppa pajkastning och personpåhopp.TSLAMY skrev:Varför plockas det bort inlägg i denna tråd?
MYP
X90d
Re: Priserna skenar i SUC
OK, trodde du syftade på Ionity, inte övriga. 5,80:- är iofs inte normen, men jag kan hålla med om att man är nära övriga. Ionitys pris är dock fortfarande i en "klass" för sig.R_Edvinsson skrev:SuC för 5.80:-/kWh.Legato skrev:Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.
Dvs de är och taggar på de där 6:- som OKQ8, CirkleK och snart även Mer tar för sin snabbladdning.
Inte ionity nivå ännu men de närmar sig, och om de dessutom skall ha ett påslag för Icke-Teslor utan abonnemang så är de snart ifatt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handenMWall skrev:Med abonnemang är Ionity billigare om man laddar mer än en handfull ggr per år.Legato skrev:Hur får du det till att SUC håller ungefär samma pris? Ionity är ungefär dubbelt så dyrt... Kanske 200% högre marginal. Det är inte i närheten.R_Edvinsson skrev:Tesla satte standarden för snabbladdning med sina låga priser, och när Ionity publicerade sitt normalpris trodde folk de var galna.
Men sanningen är att de introducerade en prismodell som kommer vara standard de närmsta åren med 6-9:-/kWh, och nu är t.o.m. SuC och taggar på de priserna.

Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.Legato skrev:Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.Maw skrev:Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.Legato skrev:Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Re: Priserna skenar i SUC
Hurdådå? Menar du att gratisåret har förlängts för dig? Eller köpte du en till bil och fick därmed ett till gratisår?Esterox skrev:Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Priserna skenar i SUC
Med VW finns det inget gratis abonnemang...Esterox skrev:Finns det någon som betalar för Ionity abonnemang ? Jag fick fritt år med min E-tron och jag är inne på mitt andra gratis år. Får se vad det säger till sommaren.Maw skrev:Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.Legato skrev:Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Wecharge Free - 8,70 kr/kWh
Wecharge Go - 6,29 kr/kWh + 85 kr/mån (12 månaders bindningstid)
Wecharge Plus - 3,40 kr/kWh + 199 kr/mån (12 månaders bindningstid)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Priserna skenar i SUC
VWs kostar 200:- per månad, man laddar för 3,40:- så jämfört med antaget 5:- på SUC så blir det exakt 1500 kWh per år.Maw skrev:Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.Legato skrev:Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Priserna skenar i SUC
Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
Re: Priserna skenar i SUC
Wecharge-abonnemanget tecknas direkt mot VW i Tyskland, tveksamt om den lokala ÅF har något att säga till om detFredrik j skrev:Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Priserna skenar i SUC
Dom kan ju betala det åt dig. På samma sätt som jag Skulle tro att dom gav mekanikern lön fast dom bara fick 12kr av mig.krille skrev:Wecharge-abonnemanget tecknas direkt mot VW i Tyskland, tveksamt om den lokala ÅF har något att säga till om detFredrik j skrev:Är inte abonnemanget hos VW en förhandlingsfråga? Lite ungefär som när jag fick serviceavtal för 1kr/mån.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Priserna skenar i SUC
Legato skrev:VWs kostar 200:- per månad, man laddar för 3,40:- så jämfört med antaget 5:- på SUC så blir det exakt 1500 kWh per år.Maw skrev:Som jag förstått det så kostar Ionitys allmänna abbonemang 190 kr/mån och då får man ladda för 3.50 kr/kWh vilket är ca 2 kr billigare per kWh än på Tesla SuC. Man behöver alltså ladda 95 kWh per månad för att tjäna in abbonemangskostnaden jämfört med att ladda på Tesla SuC. Som jag förstått det så är Ionitys abbonemang inte knutet till en specifik bil så man kan ha samma abbonemang till alla bilar i familjen.Legato skrev:Nja, det finns ju fortfarande gott om SUC där priserna är lägre än 5,80:-. Räknar man på 5:- i snitt på SUC så måste du ladda mer än 1500 kWh mer på Ionity för att täcka abonnemanget. Dvs ca 20-30 laddningar, det är för mig mer än vad som ryms i handen
Edit: Utgick ifrån VWs Ionity-ab, kanske finns andra som är förmånligare?
Mercedes har 3,10/kWh och 1099:-/år. Jämfört med 5:-/kWh utan abonnemang så ligger break even på 578,4 kWh.
Skoda har 3,15/kWh och kostar 99:-/mån. Break even på 642 kWh.
Det är klart att det är några mil ändå. 2-300 mil beroende på bil och abonnemang.