Och får nog börja med att ursäkta ifall frågor finns svar på någon annanstans, men det är så mycket att ja inte orkat leta o kolla igenom allt då jag föräldraledig och går på ångor av ersättning och blöjor

Jag är inne på att byta vår 118i bmw, mot en tesla nu. Då man nästan får tillbaka pengarna på den från den va ny. Och vi har garage med en easee laddbox till min volvo tjänstebil.
Men det jag undrar lite är kring skillnaderna på tesla 3orna?
Vi tittar lite på en bakhjulsdriven enklaste, och ser att 0-100 ligger över 6sec, sen hittar ja denna som verkar vara en sån, fast den säger under 6sec? Har det kommit nån variant innan som var lite rappare än den som är på hemsidan nu? Dessutom 51mil då hemsidan säger 49? Refresh? Är det någon skillnad direkt?
Sen verkar den vara importerad från tyskland, men det borde väll på tesla inte spela någon roll då dom ändå byggs så gott som lika oavsätt vart dom skickas?
Det är typ den, eller en long range vi tittar på. Och vill nog ha värmepumpen på den i alla fall. Sen vad tycker ni om att köpa en halvår gammal som gått runt 1000mil, för va det ser ut som 70k billigare än nypriset (antar att folk kör dem i ett halvår tills dom fått miljöbonusen). Import eller inte? Sen va ja förstår kan man lika gärna köpa den ren, alla uppgraderingar och dragkrok kostar samma att antingen köpa till, eller eftermontera?
Tack för svar.
/A