BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Finns bara en box som är gjord för att användas bak och fram. Calix nånting har jag för mig den heter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1892
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?

Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1892
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Ja om det är en box som öppnas i bakkant kan den ju blåsa sönder om man inte stängt den ordentligt vid omvänd montering.

Men "krocksäkerhet" är nog inte så värst utbrett i takboxvärlden ännu...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?

Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller? :o :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?

Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.
Mig veterligen finns det bara en takbox som är konstruerad för att monteras "tvärtom"
Screenshot_20220402-132150_Chrome.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?

Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).

Osv, osv.

Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?

Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller? :o :lol:
Nu pratar vi alltså om 4 cyklar, och 50 000 för en tävlingscykel är inget märkvärdigt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4

Inlägg av mikebike »

Legato skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.

Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg. :( :o
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.

Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. :shock: Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?

Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).

Osv, osv.

Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto :D
Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form" :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
current
Inlägg: 251
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW i4

Inlägg av current »

Jag har provkört i4 nu, hade gärna köpt om det inte varit ett års väntetid. Hade nog kört på 40-modellen den är väldigt rolig att köra med bakhjulsdrift.

Bilen är ganska trång jämfört med Model 3 men materialen är är bättte när der gäller interör och bilen känns mer solid.

Om jag hade fått önska något vore det att maskera fossilbilsarvet lite bättre.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: BMW i4

Inlägg av ANLI »

Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: BMW i4

Inlägg av Jjonas »

ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: BMW i4

Inlägg av expat »

Jjonas skrev:
ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?
Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMW
SwedishAdvocate
Inlägg: 6396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

expat skrev:
Jjonas skrev:
ANLI skrev:
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......

Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Fossil? Hur menar du då?
Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMW
Gissar att hen syftar på att bottenplattan inte är renodlad för elbilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i4

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form" :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: Fruktansvärt bra!
(Och förövrigt så är ett kilo lättare cykel bättre oavsett om man har 1hg fett på kroppen eller 5kg, fast
lite svårare att motivera för knubbiga motionärer kanske :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

dd88 skrev:
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Kollade upp vår Thule-box och fick detta till svars.
2C41EAEA-8DF1-4F47-B7CA-5C95577F9610.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har även EV6 det?

Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har även EV6 det?

Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.
Ingen aning, aldrig suttit i EV6. ioniq5 är första och enda jag sett det i.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)
Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Ja den funktionen är riktigt rolig, även Concierge Service funkar riktigt bra. Fixade bord åt oss i helgen även om det enligt bokningsappen var fullbokat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11959
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

anna__ skrev:
HelectriC skrev:
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
:)
Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?
Jag fick svar från säljaren att inbyggda navi måste vara inställd att navigera till laddaren. Android Auto/Carplay aktiverar inte batteriförvärmning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar