Den sänktes endast för hybrider.. alltså bilar som egentligen inte är lika miljövänliga som rena elbilar. En av anledningarna var troligen för att få pengarna att räcka till... och att då prioritera rena elbilar känns inte helt fel. Trots att de nu lagt till åtskilliga miljoner i potten så kommer det troligen ta slut (om än inte lika fort) innan året är slut. Elbilsförsäljningen exploderar..
Jag hoppas på fler och bättre morötter, men tycker inte att det var direkt fel att styra om pengaflödet (och få mer över till rena elbilar) genom att halvera för de som ändå också har förbränningsmotor.
Jag hann dock med att hämta ut min hybrid innan årsskiftet och fick 40k. Men skulle ha full förståelse för om den redan då hade halverats.
Den som skrev den här informationen hoppas ju kunna lura någon...
Regeringen satsar på elbilar och elbussar
"Reglerna vässas från och med 2016 för att ytterligare stimulera köp av rena elbilar." (sanning, ingen förbättring för elbilar bara en försämring för hybrider)
Förtydligande 2015-09-10:
Nedsättningen för förmånsvärdet för vissa miljöanpassade bilar begränsas från 16 000 kronor till 10 000 kronor per år från och med 2017.
Jag förstår inte varför sverge ska krongla till de så med regler/bidrag/ straffskatter.
Kan vi inte göra som norge (dra av på momsen) och slippa en massa byrokrati,
Eller som tyskland på solcellsfronten och tillåt nett-metering (att elmätarn rullar bakot innan de smetar på moms och sånt)
De är sånna lösningar vi behöver.
Kom igen nu politiker Ctrl C. Ctrl V.
Jag förstår inte varför sverge ska krongla till de så med regler/bidrag/ straffskatter.
Kan vi inte göra som norge (dra av på momsen) och slippa en massa byrokrati,
Eller som tyskland på solcellsfronten och tillåt nett-metering (att elmätarn rullar bakot innan de smetar på moms och sånt)
De är sånna lösningar vi behöver.
Kom igen nu politiker Ctrl C. Ctrl V.
Håller med till fullo! Är inte någon förespråkare av bidrag eller byråkratiska ansökningar för att spara pengar. Detta gäller nu både elbilar och elproduktion. Sverige verkar älska att bygga upp byråkratiska apparater för att försöka styra marknaden. Det enda det leder till är egentligen slöseri med skattepengar och ineffektivitet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja man lägger en budget på hur många miljoner som finns till supermiljöbilspremie.. sen har det ingen betydelse om det är en Tesla eller en Leaf.
Teslan är ju lite av elbilarnas lyxbil.. Att "sponsra" lyxiga elbilar mer än "vanliga" kanske inte är rätt. Fast man borde kanske ändå ha någon slags stegring då kapaciteten i Teslan är högre och användningsområdena då också större.
Vad menar du med mer, procent eller absolut belopp? Det är lite som att bli sur över att momsen är högre på en ekologisk mjölk än en vanlig mjölk i kronor.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad händer om det kommer en supermiljöbilspremien på marknaden som kostar 30 tkr får man fortfarande 40 tkr i premie då?
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vad händer om det kommer en supermiljöbilspremien på marknaden som kostar 30 tkr får man fortfarande 40 tkr i premie då?
Tror Pontus menar supermiljöbil som kostar 30 tkr. Om supermiljöbilspremien då fortfarande är 40 tkr så får man alltså 10 tkr + en supermiljöbil. Själv hade jag då köpt så många som jag kunnat...
Att se premien som en sponsring av lyxbilar är ju lite tokigt. Ju dyrare bil det är, ju mindre "sponsring" är det. Lägg därtill att staten får in bra mycket mer i absoluta tal på dyra elbilar. För staten är det inte alls en förlustaffär med premie på 40 tkr för en bil där man bara i moms får in 5 gånger så mycket. Leaf går staten också plus på idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Antar att vi pratar om en elbil som kostar 30 000 kr. Ja det vore intressant, men jag antar att mopedbilar är undantagna och då blir det nog svårt Dacia Sandero kostar från 80k SEK som exempel. Och jag gissar på att 40k subventionen inte kommer att finnas kvar då vi kan köpa elbilar för det priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Antar att vi pratar om en elbil som kostar 30 000 kr. Ja det vore intressant, men jag antar att mopedbilar är undantagna och då blir det nog svårt Dacia Sandero kostar från 80k SEK som exempel. Och jag gissar på att 40k subventionen inte kommer att finnas kvar då vi kan köpa elbilar för det priset.
Antar premien bara gäller nya bilar dvs det går inte att köpa en massa gamla 240 och sätta in en eldrivlina och sälja som ny?
Antar premien bara gäller nya bilar dvs det går inte att köpa en massa gamla 240 och sätta in en eldrivlina och sälja som ny?
Tror det måste vara nyregistrerade bilar, bilar som inte finns i bilregistret sedan tidigare. Undra vad det skulle kosta att bygga en minimal basic elbil? En som bara har 1-2 säten, 10 kWh batteripack fast kanske utbyggbart till 30 kWh, elmotor fram på kanske 30 kW och som uppfyller regler för att kunna registreras som bil?
EDIT:
Typ som denna fast jag misstänker att Peugeot inte kommer sälja denna billigt om de tillverkar den:
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
är typgodkänd* i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land.
*) Denna punkt medför att kraven inte anses uppfyllda för bilar som registrerats med stöd av enskilt godkännande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja man lägger en budget på hur många miljoner som finns till supermiljöbilspremie.. sen har det ingen betydelse om det är en Tesla eller en Leaf.
Teslan är ju lite av elbilarnas lyxbil.. Att "sponsra" lyxiga elbilar mer än "vanliga" kanske inte är rätt. Fast man borde kanske ändå ha någon slags stegring då kapaciteten i Teslan är högre och användningsområdena då också större.
Vad menar du med mer, procent eller absolut belopp? Det är lite som att bli sur över att momsen är högre på en ekologisk mjölk än en vanlig mjölk i kronor.
Menade i absolut belopp. I nuläget har man ju en bestämd budget för hur mycket man ska betala ut. För att det då ska räcka till så många som möjligt är det kanske bra att det inte stegras med priset.
Men missförstå mig inte.. Jag skulle gärna se en betydligt kraftigare satsning på att få upp försäljningen av elbilar i Sverige. Men som systemet ny är utformat (med en fast budgeterad summa) känns det rätt med en fast summa per bil.
Kanske en kombination av systemen vore bra..? Behålla dom 40k som varje får.. Och sen halvera momsen. Då blir det lite stegrande.. Och rätt saftiga belopp subvention på en tesla ändå.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Charmen med att minska momsen är att det inte äter av en budgeterad pott som kan ta slut, det blir bara mindre pengar in.
Nja, det är inte säkert att det blir mindre pengar in. Det beror på vad köparen hade gjort med sina pengar om det inte hade varit sänkt moms. Kanske är det en del som hellre hade sparat pengarna och när dessa istället köper en elbil, även med halverad moms, så blir det ju mer pengar in.
Charmen med att minska momsen är att det inte äter av en budgeterad pott som kan ta slut, det blir bara mindre pengar in.
Nja, det är inte säkert att det blir mindre pengar in. Det beror på vad köparen hade gjort med sina pengar om det inte hade varit sänkt moms. Kanske är det en del som hellre hade sparat pengarna och när dessa istället köper en elbil, även med halverad moms, så blir det ju mer pengar in.
Jo, jag menade rent budgettekniskt, inte vad olika typer av politik ger för långsiktiga effekter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den föreslagna svenska bonus/malussystemet verkar faktiskt vara den framkomliga vägen som Tyskland också borde satsa på.
Då sponsras elbilarna av bilarna med de största utsläppen på ett för statskassan kostnadsneutralt sätt.
Om politikerna inte vill sänka skatten (höja subentionerna) så kan de väl i alla fall höja skatten på fosil-bränsle. Idag lönar det sig inte att vara miljövänlig. Samma sak gäller solceller och vindkraft.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
De lär ju göra sig själva en tjänst om de tvingar uppmuntrar sin bilindustri att gå över till eldrift t ex genom bonus/malus. Det hävdas att amerikanska bilar säljer så dåligt i världen för att bensinpriset är så lågt på hemmamarknaden att det inte har funnits ett lokalt tryck att optimera bilarna.
Om politikerna inte vill sänka skatten (höja subentionerna) så kan de väl i alla fall höja skatten på fosil-bränsle. Idag lönar det sig inte att vara miljövänlig. Samma sak gäller solceller och vindkraft.
De håller jag verkligen inte med om. De slår väldigt hårt mot landsbygden, speciellt de som inte har råd att köpa en ny bil. Jag tycker helt klart att de rätta är att göra som Norge där man "straffar" de som har pengar att köpa ny bil och ändå väljer en ny fossilbil och inte straffar de som inte har råd att köpa ny bil. Ju mer elbilar som säljs desto fler kommer komma till andrahandsmarknaden där de som brukar köpa begangade bilar får råd att köpa en elbil.
De håller jag verkligen inte med om. De slår väldigt hårt mot landsbygden, speciellt de som inte har råd att köpa en ny bil. Jag tycker helt klart att de rätta är att göra som Norge där man "straffar" de som har pengar att köpa ny bil och ändå väljer en ny fossilbil och inte straffar de som inte har råd att köpa ny bil. Ju mer elbilar som säljs desto fler kommer komma till andrahandsmarknaden där de som brukar köpa begangade bilar får råd att köpa en elbil.
Där håller jag med fullständigt.
Man ska inte skatta ihjäl de som inte har råd att köpa en ny bil. "Straffet och belöningen" för om man väljer tjockbil eller plattbil ska vara vid nybilsförsäljningen. Inte på något man redan köpt med rådande förutsättningar. Driftkostnaden är redan påtagligt högre för tjockbilarna och det får var och en ta hänsyn till vid begagnatköp.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Man bör kanske satsa på ett system som blir kostnadsneutralt... I slutändan.. Men jag skulle nog gärna se en rejäl satsning under ett par år för att så att säga kickstarta det hela lite snabbare.. Man kan kanske ha ett extra bonussystem utövet det bonus/malussystem som ska införas.. Alltså satsa en rejäl extra slant på att få igång både tillverkare och köparna.
Och framför allt... Lägg en rejäl slant på att bygga ut laddinfrastruktur samt gör det enkelt och billigt för föreningar/företag/parkeringsbolag och alla som har nån form av p-plats att sätta upp stolpar eller laddboxar.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR