Laddning samägt sommarställe
Moderator: Redaktion
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Laddning samägt sommarställe
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Model Y LR -22
Laddning samägt sommarställe
Om du inte kan få ut vad du laddat från bilen skulle jag erbjuda ett schablontillskott till huskassan. Jag skulle tro att en hundralapp i veckan gott och väl täcker upp det du laddar om du inte kommer dit varje dag med tomt batteri. Extra elmätare låter bara krångligt.Icerman skrev:Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Jag får ju ut laddning ur bilen så jag betalar vad jag förbrukat, och det är alltid mindre än 100:- i veckan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Laddning samägt sommarställe
Det bilen visar är väl exklusive laddförluster? Kan vara bra att ha i åtanke.themax skrev:Om du inte kan få ut vad du laddat från bilen skulle jag erbjuda ett schablontillskott till huskassan. Jag skulle tro att en hundralapp i veckan gott och väl täcker upp det du laddar om du inte kommer dit varje dag med tomt batteri. Extra elmätare låter bara krångligt.Icerman skrev:Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Jag får ju ut laddning ur bilen så jag betalar vad jag förbrukat, och det är alltid mindre än 100:- i veckan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Laddning samägt sommarställe
Laddbox är väl bra om det hade varit ett alternativ, med bidrag så kostar det ju inte så mycket och boxen kan tala om hur mycket som förbrukas.Icerman skrev:Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Sätter du inte upp en box så vill jag slå ett slag för en enfas (blå) elker trefas (röd) CEE-handske istället för vanligt vägguttag. Komplettera sedan med en "portabel laddare", tex någon av de nedan:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/ (Finns även som enfas)
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/j ... adapterset
En elmätare är ju inte så dyr, så tar du dit en elektriker för att dra kabel och sätta upp uttag så kanske det kan vara värt för att kunna visa på hur mycket du laddat för för husfridens skull...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddning samägt sommarställe
Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. Tror det installerades 2017 eller 2018.
Re: Laddning samägt sommarställe
Löste laddbox på föräldrarnas landställe på samma sätt. Jag stod för installationskostnaden mot att jag får ladda gratis. Det är troligt att alla familjemedlemmar byter till elbil vid nästa bilbyte.MWall skrev:Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. Tror det installerades 2017 eller 2018.
Re: Laddning samägt sommarställe
Jag övertygade föräldrarna att de skulle köra elbil också så helt plötsligt var ju de tvungna att ha laddbox i sin stuga..AlphaEcho skrev:Löste laddbox på föräldrarnas landställe på samma sätt. Jag stod för installationskostnaden mot att jag får ladda gratis. Det är troligt att alla familjemedlemmar byter till elbil vid nästa bilbyte.MWall skrev:Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. Tror det installerades 2017 eller 2018.
Mm. Ja hemresan är alltid billig när man varit i stugan
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Laddning samägt sommarställe
Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl
Model Y LR -22
Re: Laddning samägt sommarställe
Tror att en såndär lös mätare som man pluggar in i urtaget kan vara en brandrisk om du inte ställer ned laddningen till 6A, och det vill du inte göra eftersom det tar lång tid att ladda och du får mycket förluster.Icerman skrev:Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
I appen kan du se hur mycket du har laddat varje dag den senaste månaden, lägg på 15% laddförluster för att vara på den säkra sidan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning samägt sommarställe
Jag hade inte använt sådan plugg i eluttaget, för stor risk där är svagheter som kan utlösa en brand vid så hög last som att ladda bilen.Icerman skrev:Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Laddning samägt sommarställe
Smart, är det i den vanliga Tesla-appen? Kan inte se att jag kan få fram den informationen i appen.tor-ake skrev:Tror att en såndär lös mätare som man pluggar in i urtaget kan vara en brandrisk om du inte ställer ned laddningen till 6A, och det vill du inte göra eftersom det tar lång tid att ladda och du får mycket förluster.Icerman skrev:Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
I appen kan du se hur mycket du har laddat varje dag den senaste månaden, lägg på 15% laddförluster för att vara på den säkra sidan.
Model Y LR -22
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Laddning samägt sommarställe
du ser hur mkt du laddat totalt efter varje tillfälle samt i appen totalt. räkna upp det lite till tex 2kr och ersätt de andra med en krona per kw du laddat. så kan de ju få en hundring efter sommaren eller nåt?
Haft alla 3/Y
Re: Laddning samägt sommarställe
Vanliga appen.
Jag har Android btw.
Jag har Android btw.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning samägt sommarställe
Ungefär lika med vår släktgård i Jämtland, jag har i princip slutat åka dit och skänkte min andel till en avIcerman skrev:Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl
dom andra nyligen…
Nu letar vi efter en egen stuga någonstans istället
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddning samägt sommarställe
Köp blå CEE-adapter från Tesla till den UMC som kom med bilen, sätt upp ett motsvarande uttag nära elcentralen. Då kommer ingen kunna klaga på elsäkerheten. Kolla i appen vad du förbrukat, lägg på 10% och betala för dig. Då har du minimerat utläggen och gjort rätt för dig på alla sätt och vis.
Det är bara bökigt att inte kunna ladda "hemma" så går det att lösa så gör det om du är där ofta.
Det är bara bökigt att inte kunna ladda "hemma" så går det att lösa så gör det om du är där ofta.
Model Y LR AWD 2022
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Laddning samägt sommarställe
Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske
Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Något jag missar kanske
Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Model Y LR -22
Re: Laddning samägt sommarställe
Bjelke skrev:Ungefär lika med vår släktgård i Jämtland, jag har i princip slutat åka dit och skänkte min andel till en avIcerman skrev:Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl
dom andra nyligen…
Nu letar vi efter en egen stuga någonstans istället
Ja vi är nästan där också. Torpet tillhörde min frus farmor och farfar från början. De hade två söner som är nuvarande ägare. Det är ju ok. Men i nästa generation är de 5 kusiner. Då blir det knepigare.
Funkade bra så länge det inte fanns några barnbarnsbarn för då kunde vi tränga ihop oss på ett annat sätt. Men med småbarn behöver man mer space.
Vi skulle gärna ha köpt nåt eget i trakten också men en enkel 70-talsstuga kostar 4-5 miljoner.
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Laddning samägt sommarställe
Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.Icerman skrev:Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske
Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
Model Y LR -22
Re: Laddning samägt sommarställe
Jag hade satt upp ett rött 3-fas CEE-uttag och betalat själv för den kostnaden till en elektriker (uttaget kostar bara 80.- på Jula). Fördel med 3-fas är att du inte lika lätt blåser huvudsäkringen när du lastar allt på en enda fas.Icerman skrev:Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.Icerman skrev:Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske
Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/
Sedan så checkar du elåtgången i appen, och tar den x 1,1 (10% går åt till förluster i likriktare + värmeutveckling i batterierna vid laddning) och x priset ni betalar per kWh.
Ingen av någon av syskonen/kusinerna förlorar på detta, och ett rött CEE-uttag har man alltid nytta av på landet (borde vara standard).
Krångliga inte till det mer än så. Enkel start, med lite tjafs och liten installationskostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning samägt sommarställe
Det ingår ju ingen 3-fas adapter till Model Ymartinot skrev:Jag hade satt upp ett rött 3-fas CEE-uttag och betalat själv för den kostnaden till en elektriker (uttaget kostar bara 80.- på Jula). Fördel med 3-fas är att du inte lika lätt blåser huvudsäkringen när du lastar allt på en enda fas.Icerman skrev:Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.Icerman skrev:Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske
Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/
Sedan så checkar du elåtgången i appen, och tar den x 1,1 (10% går åt till förluster i likriktare + värmeutveckling i batterierna vid laddning) och x priset ni betalar per kWh.
Ingen av någon av syskonen/kusinerna förlorar på detta, och ett rött CEE-uttag har man alltid nytta av på landet (borde vara standard).
Krångliga inte till det mer än så. Enkel start, med lite tjafs och liten installationskostnad.
Re: Laddning samägt sommarställe
Nej, dumt nog så har Tesla numera de senaste åren bytt medföljande EVSE från 3-fas till 1-fas. Tyvärr.Anderzzon skrev:Det ingår ju ingen 3-fas adapter till Model Y
Den investeringen får man ta som elbilsägare, men det är något som man har nytta av oavsett och alltid bör ha liggandes i frunken. Fördelen är att nyttan finns över allt. Så mer värt med en portabel 3-fas EVSE än en fast 3-fas EVSE som man bara använder någon vecka om året, på ett sommarställe med på sikt kanske lite oklar framtid.
Tipsades om en bra 3-fas EVSE tidigare av någon i tråden från Metron, och det är den som jag själv kör med. Extremt smidig och tar väldigt liten plats i frunken (inte större än en vanlig Typ2-kabel). Rekommenderas varmt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddning samägt sommarställe
Jag trodde jag skulle behöva en dylik men har inte saknat det en enda gång faktiskt. De gånger jag laddar med medföljande enfasladdare brukar jag ha gott om tid, det är minst helglånga besök hos föräldrar och svärföräldrar. Ingen av dem har lätt tillgängliga trefasuttag (inte av modern standard iaf..).
Har en blå CEE-adapter och uttag till densamma hemma som extra laddplats bara, någon annanstans har jag aldrig använt den.
Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.
Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid.
Har en blå CEE-adapter och uttag till densamma hemma som extra laddplats bara, någon annanstans har jag aldrig använt den.
Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.
Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid.
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddning samägt sommarställe
Jo, Schuko är så låg effekt att jag inte heller orkar koppla in.jonasl skrev:Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.
Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid.
Gällande 3-fas EVSE så använde jag den faktiskt senast två gånger denna veckan.
Dels laddade jag i ett trefas CEE-uttag som jag hittade när jag parkerade för att äta en lunchbuffe. Var perfekt för att toppa upp batteriet lite innan jag senare skulle åka vidare till en konferens i en annan stad!
Tidigare i veckan hade jag bott på hotell (Radisson Blu) som har 3-fas CEE-uttag. Kom rätt sent till hotellet med nästan tömt batteri (ca 8% SoC) och skulle iväg rätt tidigt till kontoret på morgonen. Hade inte hunnit ladda fullt med min 1-fas Tesla UMC (som jag har som reserv EVSE i frunken). Med min 3-fas Metron EVSE så hade jag hunnit ladda till 90% på morgonen, och sedan drog jag på att ladda upp ytterligare mot 100% medans jag gjorde mig i ordning och åt frukost.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2285
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning samägt sommarställe
Var dessa 3-fas uttag verkligen avsedda för gratisladdning?martinot skrev:Jo, Schuko är så låg effekt att jag inte heller orkar koppla in.jonasl skrev:Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.
Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid.
Gällande 3-fas EVSE så använde jag den faktiskt senast två gånger denna veckan.
Dels laddade jag i ett trefas CEE-uttag som jag hittade när jag parkerade för att äta en lunchbuffe. Var perfekt för att toppa upp batteriet lite innan jag senare skulle åka vidare till en konferens i en annan stad!
Tidigare i veckan hade jag bott på hotell (Radisson Blu) som har 3-fas CEE-uttag. Kom rätt sent till hotellet med nästan tömt batteri (ca 8% SoC) och skulle iväg rätt tidigt till kontoret på morgonen. Hade inte hunnit ladda fullt med min 1-fas Tesla UMC (som jag har som reserv EVSE i frunken). Med min 3-fas Metron EVSE så hade jag hunnit ladda till 90% på morgonen, och sedan drog jag på att ladda upp ytterligare mot 100% medans jag gjorde mig i ordning och åt frukost.
Eller var det avancerade elstölder som pågick?
Re: Laddning samägt sommarställe
Lite vanlig matematik borde väl duga.
Hej kära släkt. Jag älskar er mer än allt annat på jorden det vet ni.
Och eftersom jag vet att ni älskar mig lika mycket hoppas jag att följande upplägg är okej.
Jag kommer som ni vet vara i vår gemensamma stuga x veckor i sommar.
De senaste somrarna har jag när vi vart där gjort ungefär en utflykt om dagen. Då har vi åkt till Ankeborg, Gåseborg och Kalkonköping.
Det betyder att vi åker ungefär totalt y mil på de här tre veckorna.
Min bil drar z kWh per mil. Det betyder att jag kommer göra av med totalt å kWh under de här tre veckorna.
Plus lite extra för kanske att handla foder och så vidare.
Plus att jag behöver ladda bilen när vi kommer fram.
Så om jag summerar ihop allt det här betyder det att jag kommer behöva ladda ca 500kWh
En kWh kostar ungefär en krona, men låt oss säga 1,50, så min extra kostnad för el kommer vara ungefär 750 kronor.
Men eftersom jag vill vara helt säker på att göra rätt för mig tänkte jag lägga 1500kronor extra.
Hoppas detta upplägg är okej med er kära släkt.
Om de då är normalt funtade kommer de säga.
Nej då, självklart ska du bara betala för det du gör av med.
När du då betalar lägger du iallafall det du sagt.
Alla nöjda.
Du har kommit billigare undan än att ladda på supercharger
Och släkten tycker att du är en hyvens prick.
Du har dessutom visat upp din nya elbil och fått alla att förstå storheten med att köra på el. Så nästa sommar har nån till köpt elbil så då hittar ni på en ännu bättre lösning
Hej kära släkt. Jag älskar er mer än allt annat på jorden det vet ni.
Och eftersom jag vet att ni älskar mig lika mycket hoppas jag att följande upplägg är okej.
Jag kommer som ni vet vara i vår gemensamma stuga x veckor i sommar.
De senaste somrarna har jag när vi vart där gjort ungefär en utflykt om dagen. Då har vi åkt till Ankeborg, Gåseborg och Kalkonköping.
Det betyder att vi åker ungefär totalt y mil på de här tre veckorna.
Min bil drar z kWh per mil. Det betyder att jag kommer göra av med totalt å kWh under de här tre veckorna.
Plus lite extra för kanske att handla foder och så vidare.
Plus att jag behöver ladda bilen när vi kommer fram.
Så om jag summerar ihop allt det här betyder det att jag kommer behöva ladda ca 500kWh
En kWh kostar ungefär en krona, men låt oss säga 1,50, så min extra kostnad för el kommer vara ungefär 750 kronor.
Men eftersom jag vill vara helt säker på att göra rätt för mig tänkte jag lägga 1500kronor extra.
Hoppas detta upplägg är okej med er kära släkt.
Om de då är normalt funtade kommer de säga.
Nej då, självklart ska du bara betala för det du gör av med.
När du då betalar lägger du iallafall det du sagt.
Alla nöjda.
Du har kommit billigare undan än att ladda på supercharger
Och släkten tycker att du är en hyvens prick.
Du har dessutom visat upp din nya elbil och fått alla att förstå storheten med att köra på el. Så nästa sommar har nån till köpt elbil så då hittar ni på en ännu bättre lösning
MYP
X90d