Laddning samägt sommarställe

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Icerman »

Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Laddning samägt sommarställe

Inlägg av themax »

Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Om du inte kan få ut vad du laddat från bilen skulle jag erbjuda ett schablontillskott till huskassan. Jag skulle tro att en hundralapp i veckan gott och väl täcker upp det du laddar om du inte kommer dit varje dag med tomt batteri. Extra elmätare låter bara krångligt.

Jag får ju ut laddning ur bilen så jag betalar vad jag förbrukat, och det är alltid mindre än 100:- i veckan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av dd88 »

themax skrev:
Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Om du inte kan få ut vad du laddat från bilen skulle jag erbjuda ett schablontillskott till huskassan. Jag skulle tro att en hundralapp i veckan gott och väl täcker upp det du laddar om du inte kommer dit varje dag med tomt batteri. Extra elmätare låter bara krångligt.

Jag får ju ut laddning ur bilen så jag betalar vad jag förbrukat, och det är alltid mindre än 100:- i veckan.
Det bilen visar är väl exklusive laddförluster? Kan vara bra att ha i åtanke.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av krille »

Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Laddbox är väl bra om det hade varit ett alternativ, med bidrag så kostar det ju inte så mycket och boxen kan tala om hur mycket som förbrukas.

Sätter du inte upp en box så vill jag slå ett slag för en enfas (blå) elker trefas (röd) CEE-handske istället för vanligt vägguttag. Komplettera sedan med en "portabel laddare", tex någon av de nedan:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/ (Finns även som enfas)
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/j ... adapterset

En elmätare är ju inte så dyr, så tar du dit en elektriker för att dra kabel och sätta upp uttag så kanske det kan vara värt för att kunna visa på hur mycket du laddat för för husfridens skull...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av MWall »

Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. :D Tror det installerades 2017 eller 2018.
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av AlphaEcho »

MWall skrev:
Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. :D Tror det installerades 2017 eller 2018.
Löste laddbox på föräldrarnas landställe på samma sätt. Jag stod för installationskostnaden mot att jag får ladda gratis. Det är troligt att alla familjemedlemmar byter till elbil vid nästa bilbyte.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av chaffis75 »

AlphaEcho skrev:
MWall skrev:
Jag laddar gratis i torpet som ägs av min svärfar och hans bror mot att jag stod för installationskostnaden av ett modernt trefasuttag. Har nog tjänat in det vilket år som helst. :D Tror det installerades 2017 eller 2018.
Löste laddbox på föräldrarnas landställe på samma sätt. Jag stod för installationskostnaden mot att jag får ladda gratis. Det är troligt att alla familjemedlemmar byter till elbil vid nästa bilbyte.
Jag övertygade föräldrarna att de skulle köra elbil också så helt plötsligt var ju de tvungna att ha laddbox i sin stuga..
Mm. Ja hemresan är alltid billig när man varit i stugan :mrgreen:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Icerman »

Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl ;)
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av tor-ake »

Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Tror att en såndär lös mätare som man pluggar in i urtaget kan vara en brandrisk om du inte ställer ned laddningen till 6A, och det vill du inte göra eftersom det tar lång tid att ladda och du får mycket förluster.

I appen kan du se hur mycket du har laddat varje dag den senaste månaden, lägg på 15% laddförluster för att vara på den säkra sidan.
Screenshot_20220401-084431_Tesla.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av chaffis75 »

Icerman skrev:
Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl ;)
Jag hade inte använt sådan plugg i eluttaget, för stor risk där är svagheter som kan utlösa en brand vid så hög last som att ladda bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Icerman »

tor-ake skrev:
Icerman skrev:
Nybliven elbilsägare och funderar över sommarens vistelse på det samägda sommarstället. Laddbox är ej aktuellt att installera. För att inte få arga blickar tänkte jag primärt försöka ladda på SUC 20 min bort. Passerar med jämna mellanrum för träning/handling mm. Kanske även köpa en elmätare till vanligt uttag om laddning vid huset för att kunna betala för mig när räkningen kommer. Bilen kan ju stå några dagar på semestern så laddning borde den få. Hur löser ni det ni som har samägda hus.
Tror att en såndär lös mätare som man pluggar in i urtaget kan vara en brandrisk om du inte ställer ned laddningen till 6A, och det vill du inte göra eftersom det tar lång tid att ladda och du får mycket förluster.

I appen kan du se hur mycket du har laddat varje dag den senaste månaden, lägg på 15% laddförluster för att vara på den säkra sidan.
Screenshot_20220401-084431_Tesla.jpg
Smart, är det i den vanliga Tesla-appen? Kan inte se att jag kan få fram den informationen i appen.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av pejvic »

du ser hur mkt du laddat totalt efter varje tillfälle samt i appen totalt. räkna upp det lite till tex 2kr och ersätt de andra med en krona per kw du laddat. så kan de ju få en hundring efter sommaren eller nåt?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av tor-ake »

Vanliga appen.

Jag har Android btw.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Bjelke »

Icerman skrev:
Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl ;)
Ungefär lika med vår släktgård i Jämtland, jag har i princip slutat åka dit och skänkte min andel till en av
dom andra nyligen…
Nu letar vi efter en egen stuga någonstans istället :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av jonasl »

Köp blå CEE-adapter från Tesla till den UMC som kom med bilen, sätt upp ett motsvarande uttag nära elcentralen. Då kommer ingen kunna klaga på elsäkerheten. Kolla i appen vad du förbrukat, lägg på 10% och betala för dig. Då har du minimerat utläggen och gjort rätt för dig på alla sätt och vis.

Det är bara bökigt att inte kunna ladda "hemma" så går det att lösa så gör det om du är där ofta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Icerman »

Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske :?:

Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Icerman skrev:
Tack för alla tips.
Då det är samägt med syskon och kusiner, många inblandade, är det svårt att få igenom förändringar, såsom tex laddbox.
Även om det är dit vi hamnar så småningom.
Har ju en ny MY så jag borde väl kunna se antal laddade kwh. Annars tänkte jag någon form av enkel elmätare för vägguttag och använda vanligt enfas uttag.
Ingen hastighet men om bilen står några dagar. Blir det mer frekvent körning kan jag ju ta ett stopp på SUC eller handla på Lidl ;)
Ungefär lika med vår släktgård i Jämtland, jag har i princip slutat åka dit och skänkte min andel till en av
dom andra nyligen…
Nu letar vi efter en egen stuga någonstans istället :)

Ja vi är nästan där också. Torpet tillhörde min frus farmor och farfar från början. De hade två söner som är nuvarande ägare. Det är ju ok. Men i nästa generation är de 5 kusiner. Då blir det knepigare.

Funkade bra så länge det inte fanns några barnbarnsbarn för då kunde vi tränga ihop oss på ett annat sätt. Men med småbarn behöver man mer space.

Vi skulle gärna ha köpt nåt eget i trakten också men en enkel 70-talsstuga kostar 4-5 miljoner. :(
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Icerman »

Icerman skrev:
Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske :?:

Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.

Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av martinot »

Icerman skrev:
Icerman skrev:
Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske :?:

Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.

Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
Jag hade satt upp ett rött 3-fas CEE-uttag och betalat själv för den kostnaden till en elektriker (uttaget kostar bara 80.- på Jula). Fördel med 3-fas är att du inte lika lätt blåser huvudsäkringen när du lastar allt på en enda fas.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/

Sedan så checkar du elåtgången i appen, och tar den x 1,1 (10% går åt till förluster i likriktare + värmeutveckling i batterierna vid laddning) och x priset ni betalar per kWh.

Ingen av någon av syskonen/kusinerna förlorar på detta, och ett rött CEE-uttag har man alltid nytta av på landet (borde vara standard).

Krångliga inte till det mer än så. Enkel start, med lite tjafs och liten installationskostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Icerman skrev:
Icerman skrev:
Kan inte se i appen annat än hur mycket som är tillagt i senaste laddningssessionen.
Något jag missar kanske :?:

Såg nu att man behövde fippla något på skärmen i bilen för att se statistik i appen, skall testa det.
Yes nu ser jag laddningsstatistik, det är ju en modell att kolla förbrukning och betala därefter.

Ja det där med samägande är tudelat, delad kostnad är bra men det är många viljor som skall enas.
Jag hade satt upp ett rött 3-fas CEE-uttag och betalat själv för den kostnaden till en elektriker (uttaget kostar bara 80.- på Jula). Fördel med 3-fas är att du inte lika lätt blåser huvudsäkringen när du lastar allt på en enda fas.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/

Sedan så checkar du elåtgången i appen, och tar den x 1,1 (10% går åt till förluster i likriktare + värmeutveckling i batterierna vid laddning) och x priset ni betalar per kWh.

Ingen av någon av syskonen/kusinerna förlorar på detta, och ett rött CEE-uttag har man alltid nytta av på landet (borde vara standard).

Krångliga inte till det mer än så. Enkel start, med lite tjafs och liten installationskostnad.
Det ingår ju ingen 3-fas adapter till Model Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Det ingår ju ingen 3-fas adapter till Model Y
Nej, dumt nog så har Tesla numera de senaste åren bytt medföljande EVSE från 3-fas till 1-fas. Tyvärr.

Den investeringen får man ta som elbilsägare, men det är något som man har nytta av oavsett och alltid bör ha liggandes i frunken. Fördelen är att nyttan finns över allt. Så mer värt med en portabel 3-fas EVSE än en fast 3-fas EVSE som man bara använder någon vecka om året, på ett sommarställe med på sikt kanske lite oklar framtid.

Tipsades om en bra 3-fas EVSE tidigare av någon i tråden från Metron, och det är den som jag själv kör med. Extremt smidig och tar väldigt liten plats i frunken (inte större än en vanlig Typ2-kabel). Rekommenderas varmt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av jonasl »

Jag trodde jag skulle behöva en dylik men har inte saknat det en enda gång faktiskt. De gånger jag laddar med medföljande enfasladdare brukar jag ha gott om tid, det är minst helglånga besök hos föräldrar och svärföräldrar. Ingen av dem har lätt tillgängliga trefasuttag (inte av modern standard iaf..).

Har en blå CEE-adapter och uttag till densamma hemma som extra laddplats bara, någon annanstans har jag aldrig använt den.

Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.

Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.

Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid. :)
Jo, Schuko är så låg effekt att jag inte heller orkar koppla in.

Gällande 3-fas EVSE så använde jag den faktiskt senast två gånger denna veckan.

Dels laddade jag i ett trefas CEE-uttag som jag hittade när jag parkerade för att äta en lunchbuffe. Var perfekt för att toppa upp batteriet lite innan jag senare skulle åka vidare till en konferens i en annan stad! :)

Tidigare i veckan hade jag bott på hotell (Radisson Blu) som har 3-fas CEE-uttag. Kom rätt sent till hotellet med nästan tömt batteri (ca 8% SoC) och skulle iväg rätt tidigt till kontoret på morgonen. Hade inte hunnit ladda fullt med min 1-fas Tesla UMC (som jag har som reserv EVSE i frunken). Med min 3-fas Metron EVSE så hade jag hunnit ladda till 90% på morgonen, och sedan drog jag på att ladda upp ytterligare mot 100% medans jag gjorde mig i ordning och åt frukost.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Kan tänka mig att man hade större nytta av trefas EVSE förr när publika laddstolpar med typ2-uttag inte var så vanliga.

Ett rent sidospår, var på Karolinska i Huddinge för några månader sen och såg att de hade laddplatser. Döm om min förvåning när det var shuko-uttag och man förväntades ha med egen kabel. Det hade jag förvisso, den ligger alltid i frunken, men jag iddes inte ens koppla in mig utan lämnade platsen till en behövande hybrid. :)
Jo, Schuko är så låg effekt att jag inte heller orkar koppla in.

Gällande 3-fas EVSE så använde jag den faktiskt senast två gånger denna veckan.

Dels laddade jag i ett trefas CEE-uttag som jag hittade när jag parkerade för att äta en lunchbuffe. Var perfekt för att toppa upp batteriet lite innan jag senare skulle åka vidare till en konferens i en annan stad! :)

Tidigare i veckan hade jag bott på hotell (Radisson Blu) som har 3-fas CEE-uttag. Kom rätt sent till hotellet med nästan tömt batteri (ca 8% SoC) och skulle iväg rätt tidigt till kontoret på morgonen. Hade inte hunnit ladda fullt med min 1-fas Tesla UMC (som jag har som reserv EVSE i frunken). Med min 3-fas Metron EVSE så hade jag hunnit ladda till 90% på morgonen, och sedan drog jag på att ladda upp ytterligare mot 100% medans jag gjorde mig i ordning och åt frukost.
Var dessa 3-fas uttag verkligen avsedda för gratisladdning?

Eller var det avancerade elstölder som pågick?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddning samägt sommarställe

Inlägg av macksie »

Lite vanlig matematik borde väl duga.

Hej kära släkt. Jag älskar er mer än allt annat på jorden det vet ni.
Och eftersom jag vet att ni älskar mig lika mycket hoppas jag att följande upplägg är okej.
Jag kommer som ni vet vara i vår gemensamma stuga x veckor i sommar.
De senaste somrarna har jag när vi vart där gjort ungefär en utflykt om dagen. Då har vi åkt till Ankeborg, Gåseborg och Kalkonköping.
Det betyder att vi åker ungefär totalt y mil på de här tre veckorna.
Min bil drar z kWh per mil. Det betyder att jag kommer göra av med totalt å kWh under de här tre veckorna.
Plus lite extra för kanske att handla foder och så vidare.
Plus att jag behöver ladda bilen när vi kommer fram.
Så om jag summerar ihop allt det här betyder det att jag kommer behöva ladda ca 500kWh
En kWh kostar ungefär en krona, men låt oss säga 1,50, så min extra kostnad för el kommer vara ungefär 750 kronor.
Men eftersom jag vill vara helt säker på att göra rätt för mig tänkte jag lägga 1500kronor extra.
Hoppas detta upplägg är okej med er kära släkt.

Om de då är normalt funtade kommer de säga.
Nej då, självklart ska du bara betala för det du gör av med.
När du då betalar lägger du iallafall det du sagt.
Alla nöjda.

Du har kommit billigare undan än att ladda på supercharger
Och släkten tycker att du är en hyvens prick.
Du har dessutom visat upp din nya elbil och fått alla att förstå storheten med att köra på el. Så nästa sommar har nån till köpt elbil så då hittar ni på en ännu bättre lösning
MYP
X90d
Skriv svar