Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Det här med att "vissa" stationer ska öppna är ju inget vidare för kunden (som inte kör Tesla). Har ju avhandlats hundra gånger tidigare i tråden men frågan är hur länge dom måste ta hänsyn till gamla kunder om dom vill kunna växa som en laddoperatör, känner sig kunden som en 2nd class citizen så är det ju ingen vidare upplevelse.

Hade ju hellre sett att dom öppnat för alla men reglerat med prisbilden, där stationer som inte kan byggas ut prissätts så att det blir en fråga om att använda i nödfall.

Svårt att göra alla nöjda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Det här med att "vissa" stationer ska öppna är ju inget vidare för kunden (som inte kör Tesla). Har ju avhandlats hundra gånger tidigare i tråden men frågan är hur länge dom måste ta hänsyn till gamla kunder om dom vill kunna växa som en laddoperatör, känner sig kunden som en 2nd class citizen så är det ju ingen vidare upplevelse.

Hade ju hellre sett att dom öppnat för alla men reglerat med prisbilden, där stationer som inte kan byggas ut prissätts så att det blir en fråga om att använda i nödfall.

Svårt att göra alla nöjda.
Problemet är väl att om stationen inte bär fler kunder än Tesla bedömer att de själva kommer tillföra så spelar det ingen roll vilket pris de sätter, även om folk bara använder den i nödfall så blir det ju extra personer om det skall finnas någon mening med det.

Ta hänsyn till bilkunderna kommer de nog göra så längre det inte finns så många laddstolpar totalt i samhället att det inte spelar någon roll ifall SuC finns för en Teslaköpare alternativt att de inte längre satsar på bilförsäljningen så stort som de gör. Att de kunderna som de tjänar stora pengar får en dålig kundupplevelse vid Teslas egna hoppas jag de inte vill, verkar som det är så Tesla resonerar också om man får tro på vad som sades. De får dessutom en väldigt stor massa med nya laddkunder bara genom att sälja bilar så att de premierar dessa lär inte ändras i första taget.

Det bra med detta är väl att vi har fått någon slags slutgiltigt svar på hur de planerar att öppna (om vi litar på källan), de tänker sig inte dynamisk öppning eller "öppna allt" utan de bedömer om varje enskild station klarar en öppning eller inte.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Nu är minnet kort, men öppnade inte Nederländerna för alla tillslut?

Är det upp till den som är ansvarig lokalt att ta det beslutet? Verkar lite snurrigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

dd88 skrev:
Nu är minnet kort, men öppnade inte Nederländerna för alla tillslut?

Är det upp till den som är ansvarig lokalt att ta det beslutet? Verkar lite snurrigt.
Jo de öppnade alla. Men Nederländerna är ett litet land och du kan i princip åka igenom hela landet utan att ladda. Så det är väl inte lika högt tryck på varje enskild laddare där som gjorde att de kunna öppna samtliga?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Så en stor fet asterisk efter Elons påstående om att öppna upp superchargernätverket för alla då?

Blir väl att sitta ner i båten och se hur land tre, fyra och fem hanteras innan man kan dra några riktiga slutsatser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Så en stor fet asterisk efter Elons påstående om att öppna upp superchargernätverket för alla då?

Blir väl att sitta ner i båten och se hur land tre, fyra och fem hanteras innan man kan dra några riktiga slutsatser.
Sanningen är att det är ingen av oss som vet, och troligen inte ens Elon eller Tesla själva. Detta är endast ett test, och man skall därför inte räkna med något eller basera sina beslut på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Ja och ingen har väl egentligen någon rätt att klandra dom för att det tar tid då det finns stora nackdelar oavsett vilket val som gör.

Tror däremot att en öppning hade gett elbilsförsäljningen en boost.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Ja och ingen har väl egentligen någon rätt att klandra dom för att det tar tid då det finns stora nackdelar oavsett vilket val som gör.

Tror däremot att en öppning hade gett elbilsförsäljningen en boost.
Uhm va? Är inte det en stor fördel?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Beror ju uppenbarligen på vem du frågar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Ja och ingen har väl egentligen någon rätt att klandra dom för att det tar tid då det finns stora nackdelar oavsett vilket val som gör.

Tror däremot att en öppning hade gett elbilsförsäljningen en boost.
Uhm va? Är inte det en stor fördel?
Jo, men det kan såklart finnas nackdelar samtidigt... ;)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Hertsh »

Tydligt uttalande gällande att SuC snart öppnar upp i Sverige. Här från Tindered som snart utökas till 20 platser på SuC. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Holve »

Hertsh skrev:
Tydligt uttalande gällande att SuC snart öppnar upp i Sverige. Här från Tindered som snart utökas till 20 platser på SuC. Bild
Nåja. Det kan lika väl vara nått som hon läst på Facebook. ..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

Litar ju mer på Anette än någon representant från ett företag som måste gå på lina, betydligt högre chans att man får ett ofiltrerat och ärligt svar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Litar ju mer på Anette än någon representant från ett företag som måste gå på lina, betydligt högre chans att man får ett ofiltrerat och ärligt svar.
Ja, för en krögare lär ju ha full koll på Teslas strategi för öppnandet av superchargers...

Jag har gärna fel, börjat bli lite halvless på Tesla på sistone och om alla superchargers i Sverige öppnar så är det iaf möjligt att köra annat för mig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dd88 skrev:
Så en stor fet asterisk efter Elons påstående om att öppna upp superchargernätverket för alla då?
Han har väl inte lovat att HELA superchargernätverket ska öppnas upp för alla?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Skyltspurtaren »

Någon mer än jag som tycker det börjar finnas Löjligt många lediga SuC-stolpar ute i landet för det mesta?? Var ensam på en av 20 stolpar i Malung häromdagen, nästan lite tråkigt. Och Ulricehamn, jag och en häst kollade på 19 lediga stolpar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Litar ju mer på Anette än någon representant från ett företag som måste gå på lina, betydligt högre chans att man får ett ofiltrerat och ärligt svar.
Ja, för en krögare lär ju ha full koll på Teslas strategi för öppnandet av superchargers...

Jag har gärna fel, börjat bli lite halvless på Tesla på sistone och om alla superchargers i Sverige öppnar så är det iaf möjligt att köra annat för mig.
Skrev jag att hon har full koll på Teslas strategi?

Mycket möjligt att hon har läst på Facebook att Tesla ska öppna upp sina laddare och därför antar att dom ska dubbla antalet. Vilket i sin tur får henne att rekrytera för att kunna hantera fler kunder. Men hur troligt känns det?

Är det inte rimligare att Tesla har kontaktat Annette då hon även äger marken laddarna står på och berättat att dom vill utöka kapaciteten då dom planerar att öppna nätverket även för andra märken? I min värld så hade det funnits ett NDA, men antingen så har man missat det eller så har någon part missat innebörden av det. Oavsett så har vi troligtvis fått information som inte var tänkt att nå oss i dagsläget. Troligtvis så vet inte ens Annette vilken infekterad fråga det är utan är bara glad att det sker.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Litar ju mer på Anette än någon representant från ett företag som måste gå på lina, betydligt högre chans att man får ett ofiltrerat och ärligt svar.
Ja, för en krögare lär ju ha full koll på Teslas strategi för öppnandet av superchargers...

Jag har gärna fel, börjat bli lite halvless på Tesla på sistone och om alla superchargers i Sverige öppnar så är det iaf möjligt att köra annat för mig.
Skrev jag att hon har full koll på Teslas strategi?

Mycket möjligt att hon har läst på Facebook att Tesla ska öppna upp sina laddare och därför antar att dom ska dubbla antalet. Vilket i sin tur får henne att rekrytera för att kunna hantera fler kunder. Men hur troligt känns det?

Är det inte rimligare att Tesla har kontaktat Annette då hon även äger marken laddarna står på och berättat att dom vill utöka kapaciteten då dom planerar att öppna nätverket även för andra märken? I min värld så hade det funnits ett NDA, men antingen så har man missat det eller så har någon part missat innebörden av det. Oavsett så har vi troligtvis fått information som inte var tänkt att nå oss i dagsläget. Troligtvis så vet inte ens Annette vilken infekterad fråga det är utan är bara glad att det sker.
Tänker jag på mig själv skulle ett öppnande vara det bästa som hänt på länge… Här uppe i norr är det ursäkta språket, skitkasst med snabbladdare. Det är bara Tesla som har fler än 1st per ställe. Skulle underlätta mina resor nå enormt och samtidigt skjuta fram hjärtinfarkten med några år :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Skrev jag att hon har full koll på Teslas strategi?

Mycket möjligt att hon har läst på Facebook att Tesla ska öppna upp sina laddare och därför antar att dom ska dubbla antalet. Vilket i sin tur får henne att rekrytera för att kunna hantera fler kunder. Men hur troligt känns det?

Är det inte rimligare att Tesla har kontaktat Annette då hon även äger marken laddarna står på och berättat att dom vill utöka kapaciteten då dom planerar att öppna nätverket även för andra märken? I min värld så hade det funnits ett NDA, men antingen så har man missat det eller så har någon part missat innebörden av det. Oavsett så har vi troligtvis fått information som inte var tänkt att nå oss i dagsläget. Troligtvis så vet inte ens Annette vilken infekterad fråga det är utan är bara glad att det sker.
Det är ju inte direkt osannolikt att hon bara snackar skit och inte har något som helst stöd för det som sägs, inget ovanligt för hur människor brukar vara. Snappat upp något någonstans och gissar hejvilt utan att ens tänka på att det är en gissning.

Varför skulle Tesla ens säga till henne att de planerar att öppna stationen för alla? Varför skulle hon behöva veta det? Det intressanta för henne är väl informationen om hur många laddare som byggs inte vilket märke bilarna som laddar har?
Nect skrev:

Tänker jag på mig själv skulle ett öppnande vara det bästa som hänt på länge… Här uppe i norr är det ursäkta språket, skitkasst med snabbladdare. Det är bara Tesla som har fler än 1st per ställe. Skulle underlätta mina resor nå enormt och samtidigt skjuta fram hjärtinfarkten med några år :lol:
Ja, om det öppnar fullt ut så kanske jag kan jag kanske tänka mig en Polestar 2 (måste bara övertyga frun), rätt less på hur sliten delar av bilen blivit efter en vinter med några hundra mil faktiskt. Men det lär dröja för länge med ett öppnande av hela nätverket här så blir väl en Model 3 till som jag får sätta folie på... Får hyra en Polestar 2 i helgen så jag får testa den lite längre och se vad vi tycker först bara.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
Det är ju inte direkt osannolikt att hon bara snackar skit och inte har något som helst stöd för det som sägs, inget ovanligt för hur människor brukar vara. Snappat upp något någonstans och gissar hejvilt utan att ens tänka på att det är en gissning.

Varför skulle Tesla ens säga till henne att de planerar att öppna stationen för alla? Varför skulle hon behöva veta det? Det intressanta för henne är väl informationen om hur många laddare som byggs inte vilket märke bilarna som laddar har?
Du tror alltså att någon baserat på fria fantasier sitter och hittar på det här men kan samtidigt inte tänka dig att någon på Tesla råkar säga mer än vad som behövs?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

Skyltspurtaren skrev:
Någon mer än jag som tycker det börjar finnas Löjligt många lediga SuC-stolpar ute i landet för det mesta?? Var ensam på en av 20 stolpar i Malung häromdagen, nästan lite tråkigt. Och Ulricehamn, jag och en häst kollade på 19 lediga stolpar.
"ute i landet" möjligen, men inte vid min närmaste SuC (Bredden).
När jag kollade klockan 13 fanns en ledig stolpe, samma sak klockan 21.04.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av krille »

mikebike skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Någon mer än jag som tycker det börjar finnas Löjligt många lediga SuC-stolpar ute i landet för det mesta?? Var ensam på en av 20 stolpar i Malung häromdagen, nästan lite tråkigt. Och Ulricehamn, jag och en häst kollade på 19 lediga stolpar.
"ute i landet" möjligen, men inte vid min närmaste SuC (Bredden).
När jag kollade klockan 13 fanns en ledig stolpe, samma sak klockan 21.04.
Spenderade förra veckan i Björkliden. Under min tid där så såg jag exakt 0 bilar ladda på den SuC som finns där...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Du tror alltså att någon baserat på fria fantasier sitter och hittar på det här men kan samtidigt inte tänka dig att någon på Tesla råkar säga mer än vad som behövs?
Ja jag tror det är mer troligt att personen på något vis dragit egna slutsatser och fått det till att det är vad som sagts, kanske har någon frågat om det när de fick veta att det skulle byggas fler laddare, kanske är det något personen läst eller vad som helst som gör att den dragit den slutsatsen. Du vet sådant som sker hela tiden när det gäller ryktesspridning, oavsett om det är medvetet eller undermedvetet. Eller menar du att vi skall börja tro på varenda rykte som sprids av folk i media nu? Eller är det specifikt i det här fallet när det passar vad du tycker/tror?

Personen kan mycket väl ha rätt, på samma sätt som varenda rykte kan vara korrekt men det är långt ifrån säkert.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:

Du tror alltså att någon baserat på fria fantasier sitter och hittar på det här men kan samtidigt inte tänka dig att någon på Tesla råkar säga mer än vad som behövs?
Ja jag tror det är mer troligt att personen på något vis dragit egna slutsatser och fått det till att det är vad som sagts, kanske har någon frågat om det när de fick veta att det skulle byggas fler laddare, kanske är det något personen läst eller vad som helst som gör att den dragit den slutsatsen. Du vet sådant som sker hela tiden när det gäller ryktesspridning, oavsett om det är medvetet eller undermedvetet. Eller menar du att vi skall börja tro på varenda rykte som sprids av folk i media nu? Eller är det specifikt i det här fallet när det passar vad du tycker/tror?

Personen kan mycket väl ha rätt, på samma sätt som varenda rykte kan vara korrekt men det är långt ifrån säkert.
Alla förutom DD88 verkar ju anta att hon självklart vill ha fler laddare på sin tomt. Hon kan ju lika gärna varit tveksam till utbyggnaden och ett utav säljargumenten från teslas sida varit att hennes plats kommer öppnas upp och med tanke på infrastrukturen så kommer besökandet till hennes butik öka markant om tesla får bygga fler laddare och samtidigt öppna upp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:

Alla förutom DD88 verkar ju anta att hon självklart vill ha fler laddare på sin tomt. Hon kan ju lika gärna varit tveksam till utbyggnaden och ett utav säljargumenten från teslas sida varit att hennes plats kommer öppnas upp och med tanke på infrastrukturen så kommer besökandet till hennes butik öka markant om tesla får bygga fler laddare och samtidigt öppna upp.
Så du tror att hon inte vill ha fler Teslaägare där eller? Varför skulle hon värdera ägare av andra elbilar högre? För hon säger att "De har haft kö till sina platser här" så hennes uppfattning verkar vara att det varit fullt så fler laddare innebär i så fall fler personer oavsett om det öppnar eller inte. Nu säger jag inte att det är korrekt att det är kö där men det var hennes uppfattning enligt artikeln.
Skriv svar