Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
:shock: Har du missat det?!? :lol:
Min Tesla Y LR skulle egentligen vara upphämtad redan men skjutit på det till Q2 eftersom jag måste vänta in bonusen innan jag kan sälja koreaskräpet i juni.
Har ju kört 3’a i flera år redan, så jag vet vad jag får. Behöver kombilucka och dragkrok runt 1500kg - då finns inte så mycket annat. Ville då prova ”något nytt” och ångrar mig b i t t e r t.
Sorry! Hänger inte med i alla byten! Inget illa menat, och har dessutom lite svajigt minne skall jag villigt erkänna. :D

Du har inte lurat på en ny tyskbyggd MY P istället?

Sedan tror jag inte du behöver vara så besviken över Iq5. Helectric fick i stort tillbaka sin kostnad för bilen, och har du fått miljöbonusen kanske det blir liknande för dig. Isf. har du fått köra en helt gratis elbil, och alltid kul att testa något nytt bilmärke. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
... innan jag kan sälja koreaskräpet i juni.
... ångrar mig b i t t e r t.
Wow, det låter inget vidare. Är du verkligen säker att du har köpt en Ioniq 5? Jag tror de har lurat på dig nåt annat. :lol:

Själv blir jag mer och mer nöjd med min bil. Om inget oförutsett händer så finns en stor chans att jag kommer behålla den forever, ungefär som vår e-Golf. Helt tvärtemot vad jag trodde i början då jag bara tänkte ha den "så länge".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Walker skrev:
... innan jag kan sälja koreaskräpet i juni.
... ångrar mig b i t t e r t.
Wow, det låter inget vidare. Är du verkligen säker att du har köpt en Ioniq 5? Jag tror de har lurat på dig nåt annat. :lol:

Själv blir jag mer och mer nöjd med min bil. Om inget oförutsett händer så finns en stor chans att jag kommer behålla den forever, ungefär som vår e-Golf. Helt tvärtemot vad jag trodde i början då jag bara tänkte ha den "så länge".
Av inläggen att läsa, så skulle man tro att Walker har fått en Lada eller Dacia. Kanske oseriös bilfirma som har re-brandat?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

För mig som inte följt hela tråden, vad är det du är så missnöjd med med din Ioniq 5, @Walker?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

juristen skrev:
För mig som inte följt hela tråden, vad är det du är så missnöjd med med din Ioniq 5, @Walker?
Orkar inte dra det igen.
Kortfattat: ful, klumpig, krånglig, opraktisk, tråkig.
Och!!! JA! Jag är ett Tesla-fanboy. Dessutom stolt över det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Och!!! JA! Jag är ett Tesla-fanboy. Dessutom stolt över det.
Du är förlåten. Jag vet av egen erfarenhet att det kan gå över. Det finns alltså hopp. ;)
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Ni som har köpt Ioniq 5

Vad fick ni rabatt när ni beställde ?

Provade själv förhandla lite när jag bokade men det var tvärstopp direkt.
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Ni som kör 20", hur är det ljudmässigt? Om räckvidden blir något kortare struntar jag i. Har beställt en vid advanced awd som jag tror skulle se bättre ut med 20" än 19" men vägljudet är det jag funderar mest på. Handlaren har inga bilar med 20" för jämförelse.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

cgullin skrev:
Ni som kör 20", hur är det ljudmässigt? Om räckvidden blir något kortare struntar jag i. Har beställt en vid advanced awd som jag tror skulle se bättre ut med 20" än 19" men vägljudet är det jag funderar mest på. Handlaren har inga bilar med 20" för jämförelse.
20" har Michelin Sport EV, som är ett relativt nytt däck utvecklat för elbilar. Jag tycker det är mycket tyst jämfört med många andra däck.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Silly Bear skrev:
Ni som har köpt Ioniq 5

Jag fick ingen personlig rabatt men däremot 40k i "kampanj rabatt". Detta var dock i slutet på maj och den kampanjen är väl slut sedan länge misstänker jag tyvärr.
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

HelectriC skrev:
cgullin skrev:
20" har Michelin Sport EV, som är ett relativt nytt däck utvecklat för elbilar. Jag tycker det är mycket tyst jämfört med många andra däck.
Tack. Pratade med säljaren men var tyvärr inte möjligt att ändra till 20” utan att lägga en ny beställning. Märkligt kan jag tycka men bara gilla läget antar jag..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Vad är billigaste Ioniq 5 baspris man kan få just nu kontant, och billigaste leasing man kan få (1000 mil/året, 36 månader)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

cgullin skrev:
HelectriC skrev:
cgullin skrev:
Tack. Pratade med säljaren men var tyvärr inte möjligt att ändra till 20” utan att lägga en ny beställning. Märkligt kan jag tycka men bara gilla läget antar jag..
En del folk som var "tvungna" att köpa en med 20" har annonserat lite då och då om att byta mot någons 19". Går säkert att hitta någon om du letar i facebookgrupperna.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Chilla skrev:
Silly Bear skrev:
Ni som har köpt Ioniq 5

Jag fick ingen personlig rabatt men däremot 40k i "kampanj rabatt". Detta var dock i slutet på maj och den kampanjen är väl slut sedan länge misstänker jag tyvärr.

Hade också nått liknande nu, tror kampanjen går ut typ i augusti.

Provade du få ner priset något när du bokade?
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Om det finns en efterfråga som vida överstiger tillgången så går det inte att pruta. Enkel marknadslogik.
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Ja som Fuji skriver ovan, marknadsekonomi i sina minsta beståndsdelar och även min situation för ett år sedan. Tillgången på bilar är fortfarande ett år efter premiären vida understigande efterfrågan. Jag misstänker att eventuellt prutande på köp idag är enkom avhängigt på din egen övertygande personlighet. Jag har ingen :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fuji skrev:
Om det finns en efterfråga som vida överstiger tillgången så går det inte att pruta. Enkel marknadslogik.
Jo, jag tror mer att det snart snarare kommer komma prishöjningar.

Vill man skaffa en elbil så är det nog bättre att slå till så snart man kan.
Bild
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Silly Bear skrev:
Ni som har köpt Ioniq 5

Jag har själv förhandlat på två i5 i januari och februari, på den ena fick jag 66917:- ink den rabatt som ligger på 40000:-

Och den andra som jag valde fick jag 42800:- ink rabatten på 40000:-

Skillnaden här var att den jag valde kunde jag få inom 6veckor och den med mer rabatt fick jag till sen sommar/höst
Det ska dock sägas att man kan göra mer på ränta OCH har du en inbytes bil så kan man få väldigt bra betalt för den, skulle säga att alla handlare där ute är desperata efter bilar att ha i hallen för att sälja!

Där tog jag beslutet att betala ca 24000:- mer för typ samma bil men att jag har större chans till bonus och jag hade fått köra fossilt i ca 5-6 månader och bara där är det samma kostnad drivmedel under den perioden! Jag vet en säljare som sitter på en matt grå awd som bör komma till Sverige nu i vår……
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

cgullin skrev:
Jag fick min bil för lite mer än en vecka sen med 20”, ville först inte ha de pga förbrukning, ljud osv men de har överraskat rejält! Låter väldigt lite och går snålt också! Hittar du några så köp för de passar bilen sjukt bra!
Körde 77km idag på blandade vägar, motorväg men mest landsväg 80-90-100 och lite småbyar, 6m/S vind från sidan och ca 6-9plusgrader med 169wh/km med en snitt fart på 75km/h, det tycker jag är riktigt bra
CDFA8B10-FA57-4E12-A42D-83C00B50CF8D.png
091B58A7-B8BE-4430-9CAB-7EE6C70F11F1.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, det är bra. Jag ligger också däromkring nu. 15-17kWh/100km med 19-tummarna och vinterdäck.
Det är synd att Ioniq5 har fått lite av en stämpel på sig att vara törstig. Det stämmer helt enkelt inte, den är faktiskt väldigt snål. Åtminstone i vardagsbruk. När man jagar den på motorvägen må det se sämre ut, ingen aning, det bryr jag mig inte om.
För oss är den så pass snål att det inte spelar någon roll längre vilken bil vi tar, Ioniq eller e-Golf. Skillnaden i förbrukning är i princip försumbar. Tidigare har e-Golf alltid varit det självklara valet för oss eftersom e-tron i stort sett förbrukade dubbelt så mycket som e-Golfen. Ioniq spelar i en helt annan liga. Jag är riktigt nöjd med förbrukningen.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Mati, du hade monterat extra ljus på din bil vill jag minnas?
Isåfall, vilka, hur ser det ut och hur drogs de?
Som har sagts innan så är ljuset inte jätte bra, inte heller helt piss, jag förväntade mig sämre.
Men en ljusramp hade inte skadat, speciellt att få ljuset ut på sidorna!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ja, det är bra. Jag ligger också däromkring nu. 15-17kWh/100km med 19-tummarna och vinterdäck.
Det är synd att Ioniq5 har fått lite av en stämpel på sig att vara törstig. Det stämmer helt enkelt inte, den är faktiskt väldigt snål. Åtminstone i vardagsbruk. När man jagar den på motorvägen må det se sämre ut, ingen aning, det bryr jag mig inte om.
För oss är den så pass snål att det inte spelar någon roll längre vilken bil vi tar, Ioniq eller e-Golf. Skillnaden i förbrukning är i princip försumbar. Tidigare har e-Golf alltid varit det självklara valet för oss eftersom e-tron i stort sett förbrukade dubbelt så mycket som e-Golfen. Ioniq spelar i en helt annan liga. Jag är riktigt nöjd med förbrukningen.
Håller med dig Mati. Till vardags har det nästan ingen som helst betydelse vad förbrukningen är nästan oavsett elbil. Bara att köra på och inte bry sig om förbrukningen tycker jag. Det viktiga i vardagen är att man kan ladda bekvämt hemma över natten.

Det är mest när man gör längre resor, där man behöver snabbladdare längs vägen, som förbrukningen och räckvidden spelar roll.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Mati, du hade monterat extra ljus på din bil vill jag minnas?
Isåfall, vilka, hur ser det ut och hur drogs de?
Som har sagts innan så är ljuset inte jätte bra, inte heller helt piss, jag förväntade mig sämre.
Men en ljusramp hade inte skadat, speciellt att få ljuset ut på sidorna!
Jag installerade en Lazer Linear-18 Elite. Rampen sticker ut under nummerskylten vilket kanske inte är superoptimalt, men det ser ändå helt okej ut. Det finns bilder på det tidigare här i tråden men jag lägger upp dem här igen så du slipper leta. Ljuset är helt enkelt fantastiskt, det är bokstavligen en skillnad som dag och natt. :-)
Det är lite knöligt att få in sladden, men det går. Precis under nummerplåten är det ett fyrkantigt hål där man kan få igenom den tjocka kontakten. Man behöver alltså inte borra hål eller så. Inifrån är det enklast att ta ut hela frunken. Den är fastskruvad med några skruvar, inget problem.
IMG_20211230_143823.jpg
IMG_20211229_152605.jpg
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

Silly Bear skrev:
Ni som har köpt Ioniq 5

Jag har en I5 AWD Advanced i mystic olive green beställd i september 2021 beräknad leverans Q4 som jag vill överlåta till annan köpare. Jag har fått 67677kr rabatt (40000+27677kr), total pris för bilen innan miljöbonus blir 547.723kr
Tesla model Y Performance 2022
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Är det någon här som dragit släp på vinter som kan berätta lite hur förbrukningen varit när det varit kallt (kallare än -15)
Skriv svar