Tar batteriet stryk om man inte laddar ofta?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Tar batteriet stryk om man inte laddar ofta?

Inlägg av Highfoot »

Kanske är en dum fråga, men vet någon om batteriet i en Tesla kan skadas för att man laddar för sällan? Jag tänker att det inte borde göra det om man håller den över 20% och under 80% medan den bara står? Eller är det ett dumt antagande?

Jag misstänker nämligen att min kommande Model Y kommer främst användas på helger. Ibland kanske till och med varannan vecka/några gånger i månaden vissa perioder. Dock självklart mycket mer under semesterperioderna.

Jag har än så länge bara en hyrd parkeringsplats utan laddning och tänker att jag klarar att ladda publikt lite då och då tills man fixar en laddplats i framtiden. Men frågan är då om jag bara laddar några gånger i månaden, kan det skada batteriet?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tar batteriet stryk om man inte laddar ofta?

Inlägg av kenjon »

Nej, det är lugnt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tesla rekommenderar att bilen skall vara inkopplad när den inte används, men om man ser på den första Teslan- roadstern, finns en «storage mode» som inte startar laddningen förrän laddningen blir ca 10% om jag uppskattat inläggen rätt i det amerikanska forumet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Stäng av Sentry Mode bara (lämna mellan 30-70% om du vill köra hardcore batteri management)

MVH
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Tack för kommentarerna! Det verkar inte vara någon större fara även om Tesla rekommenderar att skärpa vara inkopplad jämt. Kanske det mest är för att det är smidigt med lagat batteri varje dag?
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Det finns kanske många anledningar, men en anledning att Tesla rekommenderar att alltid vara inkopplad kan vara att man då inte använder batteriet alls till att bara hålla bilen igång. Det tar ju annars någon procent per dag och är onödiga cykler på batteriet om det går undvika.

Men går det inte undvika är det nog inget att noja över.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

foolip skrev:
Det finns kanske många anledningar, men en anledning att Tesla rekommenderar att alltid vara inkopplad kan vara att man då inte använder batteriet alls till att bara hålla bilen igång. Det tar ju annars någon procent per dag och är onödiga cykler på batteriet om det går undvika.

Nej så är det inte.

Det är fortfarande batteriet som håller igång bilen och laddnivån sjunker lika snabbt även om laddsladden är inkopplad.
När laddnivån sjunkit X antal % så laddas batteriet återigen upp till inställt värde.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Highfoot skrev:
Jag misstänker nämligen att min kommande Model Y kommer främst användas på helger. Ibland kanske till och med varannan vecka/några gånger i månaden vissa perioder. Dock självklart mycket mer under semesterperioderna.
Det är antalet cykler som gör att batteriet åldras. En cykel betyder att ladda från 0 till 100%, vilket inte är samma sak som att ladda 10 gånger 50-60% till exempel. Det sistnämnda är mycket skonsammare för batteriet.
Svaret på din fråga är alltså "det beror på". Om du laddar fullt en gång i månaden och sedan kör tills batteriet är tomt innan du laddar igen så är svaret ja, batteriet tar förmodligen stryk så småningom.
Men om det är så som du säger, att du laddar sällan eftersom du använder bilen sällan, så är svaret, nej. Batteriet kommer absolut inte må dåligt av det.
Jag kör med samma mönster. Jag använder min Ioniq5 max en gång i veckan. Däremellan låter jag den bara stå med 60% laddning. Skulle det behövas så toppar jag batteriet till 80% innan jag ska använda bilen. Men oftast behövs det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev:
foolip skrev:

Nej så är det inte.

Det är fortfarande batteriet som håller igång bilen och laddnivån sjunker lika snabbt även om laddsladden är inkopplad.
När laddnivån sjunkit X antal % så laddas batteriet återigen upp till inställt värde.
För att förtydliga.
Om bilen INTE är igång (sentry mode, summon standby, etc), så är HV-switchen frånkopplad. Det hörs ett klonk när man "startar" bilen igen. Då drar ingenting ström från HV-batteriet (det stora) och förlusten är då extremt liten. Det är ynka procent per vecka, inte per dag.

När sladden är inkopplad, dras allt som har med AC/förvärmning att göra, från stolpen, inte från batteriet. Så länge stolpen skickar nog med kräm.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

mati skrev:
Highfoot skrev:
Det är antalet cykler som gör att batteriet åldras. En cykel betyder att ladda från 0 till 100%, vilket inte är samma sak som att ladda 10 gånger 50-60% till exempel. Det sistnämnda är mycket skonsammare för batteriet.
Svaret på din fråga är alltså "det beror på". Om du laddar fullt en gång i månaden och sedan kör tills batteriet är tomt innan du laddar igen så är svaret ja, batteriet tar förmodligen stryk så småningom.
Men om det är så som du säger, att du laddar sällan eftersom du använder bilen sällan, så är svaret, nej. Batteriet kommer absolut inte må dåligt av det.
Jag kör med samma mönster. Jag använder min Ioniq5 max en gång i veckan. Däremellan låter jag den bara stå med 60% laddning. Skulle det behövas så toppar jag batteriet till 80% innan jag ska använda bilen. Men oftast behövs det inte.
Tack för svaret! Det låter som vi kommer ungefär samma slags rutiner kring bilen. Jag behandlar redan batteriet för min elmoped på samma vis, dvs att den aldrig är full-laddad eller har låg procent när jag vet att den ska stå ett tag, så det finns redan i blodet.

Hörde dock idag att garaget där jag har hyr parkeringsplats är igång och planerar för laddstolpar nu, så förhoppningsvis behöver jag inte tänka på detta så mycket efter det här året är slut.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Jaegaern skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
foolip skrev:

Nej så är det inte.

För att förtydliga.
Om bilen INTE är igång (sentry mode, summon standby, etc), så är HV-switchen frånkopplad. Det hörs ett klonk när man "startar" bilen igen. Då drar ingenting ström från HV-batteriet (det stora) och förlusten är då extremt liten. Det är ynka procent per vecka, inte per dag.

När sladden är inkopplad, dras allt som har med AC/förvärmning att göra, från stolpen, inte från batteriet. Så länge stolpen skickar nog med kräm.
Ska tänka på detta när jag får bilen för det låter bra! Jag kommer ha bilen i ett övervakat garage, så Sentry mode är för hoppningsvis inte nödvändigt att ha påslaget när man står där.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:

Batterier åldras av två olika mekanismer: Degradering pga cykler(cyclic aging) och degradering pga tidens tand(calendar aging).

För de allra flesta så är det calendar aging som äter upp den största delen av batteriets kapacitet.
Calendar aging degraderar i storleksordningen 5% det första året, medan cyclic aging kanske tar 1%* eller mindre.

Ett Panasonic NCA typ Long Range-batterierna håller 500-1000 cykler med en degradering på 20% om man kör fulla 100-0% cyckler.
Om vi räknar på 500 cykler blir det cirka 500x350km = 17500mil, och med normalbilistens körsträcka tar det 10-15 år att köra det.
Tar det 10 år blir det cirka 2% per år för cyclic aging. I realiteten är det nog ingen som enbart kör 100-0% cykler.

Ett NCA-batteri som används med 10% cykler runt 30% SOC, dvs 35-25% cykler tappar runt 2% på 600 fulla ekvivalenta cykler(dvs 6000st 10% cykler). Det innebär ca 2% degradering för >20.000 mil, eller ca 0.1% per tusen mil.
Normalbilisten kanske nöter runt 1% per 1000 mil pga att de har sina cykler i ganska hög SOC.

Lithiumbatterier mår bäst av att hålla låg SOC. 0% är faktiskt bäst, så länge cellspänningen hålls inom godkända värden.
Lithiumbatterier mår bäst av att hålla låg temperatur när de inte används.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.

Ladda ofta: Det gör cyklerna små.
Ladda inte mer än du behöver.
Ladda strax innan avfärd om du kan, det minskar calendar aging.

Avseende det fetade:

Om du laddar fullt en gång i månaden och sedan kör tills batteriet är tomt innan du laddar igen så är svaret ja, batteriet tar förmodligen stryk så småningom.

Laddar man fullt och låter bilen stå länge med hög SOC kommer det tära en hel del på batteriet. Detta speciellt under sommaren med hög temperatur. Jag skulle inte ladda över 55% om jag använde bilen sällan. Se det stora “steget” i degradering mellan 55-60% SOC.

Om man ser till cykler och ladda fullt en gång per månad samt köra stora cykler ned till tomt så hade ju de 500 cyklerna räckt 42 år, om det inte hade vart för calendar aging.

Jag har haft min M3P sedan årsskiftet 20-21, dvs 15 månader. Den har gått 3700mil. Jag laddar till 55% normalt, och brukar ha 20-35% efter en jobbdag. Laddningen börjar ca 0300-0330 och öär klar strax före avresa till jobbet. Jag har nog laddat fullt ca 15 ggr, och har 18% av all laddning i Supercharger.
Jag har full range fortfarande enligt skärmen och mitt batteris kapacitet bedöms av BMS som lika stort som de flesta med E3LD hade när de var nya.
88990326-7C46-4B89-87CA-A1F6653249EC.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Highfoot skrev:
Kanske är en dum fråga, men vet någon om batteriet i en Tesla kan skadas för att man laddar för sällan? Jag tänker att det inte borde göra det om man håller den över 20% och under 80% medan den bara står? Eller är det ett dumt antagande?
*Över 20% och under 80%* är en skröna/forumsanning. Det har inget med verklighetens degradering att göra.
Det finns väldigt många forumsanningar runt var “Tesla säger eller rekommenderar”, de flesta av dem är helt enkelt bara forumsanningar.
Största degraderingen när ett batteri inte används (calendar aging) är runt 80% SOC för Long-range-batterierna.

Det kommer fungera att hålla sig över 20% och under 80%, men det är inte där man har minst degradering.
Tesla säger att man inte bör ladda mer än till 90% för dagligt bruk men det beror på att man i princip dubblerar livslängden för cykler genom att inte ladda fullt, så det bör bara göras när man behöver räckvidden.

Vill man minimera degraderingen är låg SOC bäst. Batteriet slits minst med riktigt låg SOC. Dock är det kanske inte riktigt praktiskt att försöka hålla batteriet med väldigt låg SOC…lagom är bäst rent praktiskt.

Batteriet skadas inte av att inte ladda. Har man stängt av sentry mode så att bilen inte drar mycket ström kan man ha den ståendes länge utan fara, men helst då med inte alltför hög SOC. Ladda till 50-55% är nog den smidigaste lösningen, eftersom det inte går ställa in en lägre laddnivå än 50%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Tack för all input!
Skriv svar