Nu följer Tyskland efter Norge, Danmark, Frankrike och flera andra länder, och storsatsar på subventioner för att öka antalet nollutsläppsbilar.
Snart bara Sverige kvar som inte stimulerar köpare av miljövänliga bilar (mer än den lilla fjuttiga miljöbilspremien på 40 000 som man snabbt hämtar tillbaka när man kräver ca. 250 000 i skatt på en Tesla) - Sverige är snart Europas största miljöbov när det kommer till utsläpp från biltrafiken, och politikerna bara tittar på.
Det enda miljöpartiet har med miljön att gör är att dom råkar ha ordet med i namnet. Dom gör lika mycket nytta för miljön som sk. miljövänlig bensin.
Men Miljöpartiet delar ju ut "Supermiljöbilspremien" till dieselbilar. Är inte det bra då? Om det är miljödiesel?
Miljöpartiet måste ha tänkt till på något sätt eftersom de nu under ett drygt år valt att subventionera dieselbilar som eldar Putins tjockolja. De har nog en plan!
Samtidigt får förstås en elbil som susar fram på Svensk vindkraft en exakt lika liten subvention. Då blir det mycket mycket billigare för folk att köpa en dieselbil med miljöbilspremien än att köpa en elbil.
Supermiljöbilspremien i dess nuvarande form introducerades av förra regeringen. Nu tycker jag också att de regler vi har runt detta borde ändras, men det behövs mer än att miljöpartiet tycker så. De har ju inte direkt egen beslutsrätten i frågan.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Supermiljöbilspremien i dess nuvarande form introducerades av förra regeringen. Nu tycker jag också att de regler vi har runt detta borde ändras, men det behövs mer än att miljöpartiet tycker så. De har ju inte direkt egen beslutsrätten i frågan.
Förra regeringen valde att ge 40000 till både BEV och PHEV och innan förra valet gick de ut och sa att de skulle höja premien för BEV till 55000. Nästan alla partier var med på att åt minstånde behålla det i nuvarande form förutom miljöpartiet som ville halvera det. Nu har supermiljöbilspremien halverats för plug-in hybrider och är den samma för rena elbilar så miljöpartiet är det partiet som vill satsa minst på elbilar.
Det enda miljöpartiet har med miljön att gör är att dom råkar ha ordet med i namnet. Dom gör lika mycket nytta för miljön som sk. miljövänlig bensin.
Men Miljöpartiet delar ju ut "Supermiljöbilspremien" till dieselbilar. Är inte det bra då? Om det är miljödiesel?
Miljöpartiet måste ha tänkt till på något sätt eftersom de nu under ett drygt år valt att subventionera dieselbilar som eldar Putins tjockolja. De har nog en plan!
Samtidigt får förstås en elbil som susar fram på Svensk vindkraft en exakt lika liten subvention. Då blir det mycket mycket billigare för folk att köpa en dieselbil med miljöbilspremien än att köpa en elbil.
Nej, dieslar har aldrig kvalificerat sig för supermiljöbilspremien.
dstr skrev:
Jag har två förmånsbilar.
Teslan höjdes med 1000:-. Porschen SÄNKTES med 500:-
MP är ett skämt. Ett väldigt dåligt sådant.
Nu måste du räknat fel någonstans. Om du inte bytt produktionsår på din Tesla så ska den sänkas den också. Det förmånsgrundande priset ändras nämligen inte från år till år, utan de enda parametrarna som ändras är prisbasbeloppet och statslåneräntan, och de har gått ner, så alla förmånsbilar får lägre förmånsvärde i år. Förmånsvärdet på min Tesla går ner med 66 kr per månad i år.
Nästa år däremot kommer de börja fasa ut reduktionen på förmånsvärdet med 40% eller max 16000 kr per år till max 10000 kr per år, så då kommer det bli ett hopp uppåt på förmånsvärdet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Supermiljöbilspremien är lägre i år än förra året för laddhybrider och nästa år ska rabatten på förmånsvärdet minska och det ända partiet som innan valet ville minska subventionerna för elbilar var miljöpartiet så jag skulle vilja säga att de har fått igenom sin politik som jag tycker slår rakt mot miljön som de påstår att de står för.
det är nog många länder runt omkring som småskrattar åt att Sverige har Miljöpartiet i regering och ändå inte lyckas med särskilt mycket miljöarbete, snarare tvärtom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den sänktes endast för hybrider.. alltså bilar som egentligen inte är lika miljövänliga som rena elbilar. En av anledningarna var troligen för att få pengarna att räcka till... och att då prioritera rena elbilar känns inte helt fel. Trots att de nu lagt till åtskilliga miljoner i potten så kommer det troligen ta slut (om än inte lika fort) innan året är slut. Elbilsförsäljningen exploderar..
Jag hoppas på fler och bättre morötter, men tycker inte att det var direkt fel att styra om pengaflödet (och få mer över till rena elbilar) genom att halvera för de som ändå också har förbränningsmotor.
Jag hann dock med att hämta ut min hybrid innan årsskiftet och fick 40k. Men skulle ha full förståelse för om den redan då hade halverats.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Den sänktes endast för hybrider.. alltså bilar som egentligen inte är lika miljövänliga som rena elbilar. En av anledningarna var troligen för att få pengarna att räcka till... och att då prioritera rena elbilar känns inte helt fel. Trots att de nu lagt till åtskilliga miljoner i potten så kommer det troligen ta slut (om än inte lika fort) innan året är slut. Elbilsförsäljningen exploderar..
Varför skulle inte pengarna räcka till? När någon köper en Tesla så kommer det in ca 200 tkr bara i moms till statskassan. Även på en Nissan Leaf så trillar det in i alla fall 25% mer i bara moms än vad bidraget är på. Det går alltså inte säga att pengarna inte skulle räcka till. Det som regeringen gjorde var ett politiskt beslut att inte subventionera miljömässigt bättre bilar mer än vad som gjorts tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Moms o miljöbilspremie är helt olika konton. Den dagen någon tittar på helheten i ekonomin o inte studerar varje post för sig skulle mycket vara vunnet...
Ja man lägger en budget på hur många miljoner som finns till supermiljöbilspremie.. sen har det ingen betydelse om det är en Tesla eller en Leaf.
Teslan är ju lite av elbilarnas lyxbil.. Att "sponsra" lyxiga elbilar mer än "vanliga" kanske inte är rätt. Fast man borde kanske ändå ha någon slags stegring då kapaciteten i Teslan är högre och användningsområdena då också större.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det låter på kommentarerna som om 6% partiet MP kan styra ställa över miljöpolitiken som dom vill. Det fungerar inte riktigt så.
4,2%, sitta här och överdriva med nästan 50%... skärpning
Miljöpartiet har 6,89% av rösterna från valet 2014. Vad de har nu vet vi inte då det enda som ger en rättmätig bild är ett folkval.
Att dessa 6,89% ska kunna styra Sveriges politik utan någon påverkan av andra är en trevlig men helt absurd tanke.
Jag gillar detta forum skarpt men när det kommer in politiska resonemang i trådarna så känner jag att intelligensnivån sjunker som en borrkrona i ett oljehål...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.