Hur rapporterar man problem med navigation?
Moderator: Redaktion
Hur rapporterar man problem med navigation?
Jag gissar att det inte blivit sämre på det år jag haft bilen men på sista tiden har jag märkt allt fler tillfällen där navigeringen och kartan visar fel hastighetsgränser eller försöker ta mig på omvägar.
Går det att rapportera på något smidigt sätt? Såg någon liten video om att säga bug report och liknande när man kör men är det enda sättet?
Det sättet kanske skulle kunna hjälpa när jag såg att bilen trodde att det var 110 som hastighetsbegränsning i Norra länken vilket det aldrig varit och inte heller på någon av vägarna ovanför men mindre när man gjort en rutt där navigatorn helt missat att en avfart finns och drar iväg en på en omväg.
-Jimmy
Går det att rapportera på något smidigt sätt? Såg någon liten video om att säga bug report och liknande när man kör men är det enda sättet?
Det sättet kanske skulle kunna hjälpa när jag såg att bilen trodde att det var 110 som hastighetsbegränsning i Norra länken vilket det aldrig varit och inte heller på någon av vägarna ovanför men mindre när man gjort en rutt där navigatorn helt missat att en avfart finns och drar iväg en på en omväg.
-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
- swapnilpt005
- Teslaägare
Re: Hur rapporterar man problem med navigation?
Hi, I have been facing the similar issues
The speed limit does not match what's on the road signs, Navigation is not accurate. I use WAZE or google maps on the phone if I am traveling to a new place.
Tesla uses google maps but it doesn't show the same directions compared to the phone app?
/Swapnil
The speed limit does not match what's on the road signs, Navigation is not accurate. I use WAZE or google maps on the phone if I am traveling to a new place.
Tesla uses google maps but it doesn't show the same directions compared to the phone app?
/Swapnil
Det är ett känt problem som Tesla inte verkar bry sig i alls i Sverige i alla fall. Finns en del trådar om det och jag har själv sökt svar utan att hitta något.
Dels är hastighetsdatat fel på många platser. Gator som bytt begränsning för så länge som 10 år sedan är inte uppdaterade till nya farten.
Dessutom har jag problem med att bilen på många ställen i Stockholm helt plötsligt sänker farten till exakt hastighet, trots att inställningen är satt på 5+.
Jag är så himla nöjd med min M3 så det är så tråkigt att den här saken drar ner så mycket då det ger dagliga problem.
Dels är hastighetsdatat fel på många platser. Gator som bytt begränsning för så länge som 10 år sedan är inte uppdaterade till nya farten.
Dessutom har jag problem med att bilen på många ställen i Stockholm helt plötsligt sänker farten till exakt hastighet, trots att inställningen är satt på 5+.
Jag är så himla nöjd med min M3 så det är så tråkigt att den här saken drar ner så mycket då det ger dagliga problem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den kan ju t.o.m. välja en hastighet som aldrig varit, eller iaf inte i modern tid.
Jag tycker att 70km/h på E4 ungefär från Tönnebro och flera mil ner mot Gävle är ganska udda tex.
Jag tycker att 70km/h på E4 ungefär från Tönnebro och flera mil ner mot Gävle är ganska udda tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Bilen kollar även på Trafikverkets databas över hastigheten på våra vägar. Och den är långt ifrån perfekt.
T ex utanför Nora när en 80väg får 50 under ca 100 m, trots att det inte är skyltat så.
T ex utanför Nora när en 80väg får 50 under ca 100 m, trots att det inte är skyltat så.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Bilen borde skita i databaserna och endast gå på skyltavläsning. Vilka andra bilfabrikat använder databaserna och har de samma problem?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Jag har fått förklarat för mig av en bekant på Trafikverket att denna databas https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket är det som gäller, om den skiljer från verkligheten har databasen rätt. 

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag har testat samma sträcka med andra bilar och de visar samma problem. Jag kommer dock inte ihåg vilka märken det varLophornis skrev:Bilen borde skita i databaserna och endast gå på skyltavläsning. Vilka andra bilfabrikat använder databaserna och har de samma problem?

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- Jordgubben
- Teslaägare
Skumt, min bil verkar ha skyltavläsning? Bilen har lyckats läsa fel på 110-skyltarna några gånger och har tyckt att det är 10km/h som gäller. Ibland har den även läst av avfarternas 70-skyltar trots att jag inte svängt av avfarten.
Underbart, tack! Bilen påstår exakt de hastigheter och hastighetsbyten som syns på den kartan så det verkar stämma. Kul att också hitta en knapp för att rapportera in fel. La in ett ärende direkt på försök - rätt många småfel i hastigheterna runt omkring där jag bor, blir spännande att se hur de hanterar det helaNavigare skrev:Jag har fått förklarat för mig av en bekant på Trafikverket att denna databas https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket är det som gäller, om den skiljer från verkligheten har databasen rätt.

YLR 2022
Blev rätt förvånad i morse när min nya 3:a trodde det var 100-gräns på påfarten E18 mot Stockholm vid Roslags Näsby. Det är 60 där, och sedan 70 eller 80 på motorvägen beroende på årstid. Var fick den 100 ifrån? Har kört denna sträcka nästan dagligen i tre år med gamla bilen (även det en 3:a) och aldrig märkt att den visat fel förut.
Har de nya årsmodellerna skyltavläsning förresten, även med standard AP? Tror inte min förra hade det.
Har de nya årsmodellerna skyltavläsning förresten, även med standard AP? Tror inte min förra hade det.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Inget ovanligt problem. Har haft husbil i ett antal år och använt ganska många olika navigationsappar sam i bilarna inbyggda navigatorer. Inte en enda var ett dugg bättre än Teslas, skyltavläsning med kamera är nog det enda som fungerar, finns det någon bil i överkomlig prisklass som använder det?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min Volvo från 2015 hade skyltavläsning som fungerade till minst 90%. Den läste även av Motorväg och Motorväg upphör, samt visade när det fanns tilläggsskyltar.ducce916m skrev:Inget ovanligt problem. Har haft husbil i ett antal år och använt ganska många olika navigationsappar sam i bilarna inbyggda navigatorer. Inte en enda var ett dugg bättre än Teslas, skyltavläsning med kamera är nog det enda som fungerar, finns det någon bil i överkomlig prisklass som använder det?
Dock var inte fathållaren knuten till skyltavläsningen.
Jag blev grymt besviken när det visade sig att en Tesla 2021 var betydligt sämre på skyltavläsning.
Nu har jag bytt till en Tesla 2022 och då var mina förväntningar låga, så jag slapp bli besviken.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
Teslas funkade riktigt bra på den tiden också, men den historien känner vi ju allt för väl till numera…mikebike skrev:Min Volvo från 2015 hade skyltavläsning som fungerade till minst 90%. Den läste även av Motorväg och Motorväg upphör, samt visade när det fanns tilläggsskyltar.ducce916m skrev:Inget ovanligt problem. Har haft husbil i ett antal år och använt ganska många olika navigationsappar sam i bilarna inbyggda navigatorer. Inte en enda var ett dugg bättre än Teslas, skyltavläsning med kamera är nog det enda som fungerar, finns det någon bil i överkomlig prisklass som använder det?
Jag blev grymt besviken när det visade sig att en Tesla 2021 var betydligt sämre på skyltavläsning.
Nu har jag bytt till en Tesla 2022 och då var mina förväntningar låga, så jag slapp bli besviken.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
"Det var bättre förr"Bjelke skrev:Teslas funkade riktigt bra på den tiden också, men den historien känner vi ju allt för väl till numera…mikebike skrev:Min Volvo från 2015 hade skyltavläsning som fungerade till minst 90%. Den läste även av Motorväg och Motorväg upphör, samt visade när det fanns tilläggsskyltar.ducce916m skrev:Inget ovanligt problem. Har haft husbil i ett antal år och använt ganska många olika navigationsappar sam i bilarna inbyggda navigatorer. Inte en enda var ett dugg bättre än Teslas, skyltavläsning med kamera är nog det enda som fungerar, finns det någon bil i överkomlig prisklass som använder det?

- Bjelke
- Teslaägare
Ja i just det fallet iaf, men Tesla ville ju inte fortsätta att betala ett annat företag för AP-systemet
utan utveckla ett eget (med förhoppningen om att få till ett bättre/billigare system)…
Sedan tog man ju även bort regnsensorn för att hälla lite extra salt i såren
Nästa godbit är väl Matrix-typ-lysen, blir intressant att se hur det går…
utan utveckla ett eget (med förhoppningen om att få till ett bättre/billigare system)…
Sedan tog man ju även bort regnsensorn för att hälla lite extra salt i såren

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
De som har barn känner nog igen frasen "kan själv". Även där brukar resultatet bli tveksamt....Bjelke skrev:Ja i just det fallet iaf, men Tesla ville ju inte fortsätta att betala ett annat företag för AP-systemet
Sedan tog man ju även bort regnsensorn för att hälla lite extra salt i såren![]()