Stereo.. Vilken leverantör?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Stereo.. Vilken leverantör?

Inlägg av Ilduce77 »

I denna video sägs det att MYP har stereo från Bang & Olufsen och att Elon Musk fixat ett samarbete med B&O sedan ett par år..

Är det samma stereo i Model Y Long Range, eller är B&O unikt för model Y Performance? Eller kanske för Berlinbyggda bilar i stort?
Användarvisningsbild
EVVK
Teslaägare

Re: Stereo.. Vilken leverantör?

Inlägg av EVVK »

Njaa-a, vi människor är bara för märkestrogna?
Handlar väl sällan vilken logga som sitter på, utan hur man man ställt in helheten. Finns en hel del misslyckade kombinationer av kända märken också. Likaså då kan du köpa världens dyraste ljudanläggning så kommer det låta skit i ett dåligt rum.

Kanske detta är förklaringen till varför det låter som det gör, de anställer kompetent personal helt enkelt, och har lagt ner tid på att tuna ljudsystemen:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... em-secret/
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Såklart.. Men förutsättningarna ökar ju om det är någon som sätter sitt namn på ljudet och därmed är något av en garant för ljudet... :)

Jag har tex verkligen uppskattat Fords samarbete med Blaupunkt i mondeo, Volvos Harman kardon och B&W och även deras tidigare samarbete, som jag tror var dynaudio...

B&O har ett prisvärt och välljudande system i audi e-tron också, för ca 12.000 kr..

Sen har jag erfarenhet av Harman kardon i Mercedes och det var inte mycket att hurra för, enligt mig.. :)

Men för mig räcker det och blir över om det är kunnigt B&O-folk som justerat ihop bra saker. Jag är inte i något behov av att det ska stå skrivet på högtalarna, även om jag kan tycka att vissa loggor är snygga i sig och att det blir en inredningsdetalj, som tex B&W i Volvo..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

EVVK skrev:
Njaa-a, vi människor är bara för märkestrogna?
Handlar väl sällan vilken logga som sitter på, utan hur man man ställt in helheten. Finns en hel del misslyckade kombinationer av kända märken också. Likaså då kan du köpa världens dyraste ljudanläggning så kommer det låta skit i ett dåligt rum.

Kanske detta är förklaringen till varför det låter som det gör, de anställer kompetent personal helt enkelt, och har lagt ner tid på att tuna ljudsystemen:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... em-secret/
Jo, i grunden så är det att "loggor" kostar pengar. Oavsett om det står "B&O" på bilens högtalare, eller "B&O" på datorn, eller "Zeiss" på mobiltelefonen. Det är aldrig gratis för tillverkarna att köpa dessa klistermärken.

Det är pengar som man istället... kan lägga på att bekosta bättre och dyrare högtalarelement.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Jag tycker LR har mycket bra stereo. Kommer från Harman Kardon från Volvo XC60 -19.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare

Inlägg av big-olle »

Håller med föregående. Det behöver inte vara ett speciellt märke som gör systemet. Det är mest försäljningsknep samt ett sätt för biltillverkaren att låta någon annan bygga ditt ljud.

Har själv byggt högtalare. Använt bla Scanspeak-element samt seas. Dessa högtalarelement sitter i väldigt dyra högtalare, men du betalar då för att någon annan "bygger" ljudet åt dig.
Om du själv kan tuna in det, så kan det blir riktigt , riktigt bra, till en tiondel av kostnaden.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nja, något samarbete med B&O har mig veterligen aldrig funnits, däremot har man rekryterat folk med bakgrund därifrån som i sin tur uppenbarligen skapat magi med väldigt små kostnader (till stor del för att man sluppit betala för loggan troligen...).

Vet ej hur det är i Model Y, men Model 3 LR/P har de bästa systemen jag hört i någon bil. Då har jag ändå haft en väldans massa bilar med olika uppgraderade HiFi, inklusive BMW Individual som då kostade 40-50k. Enda jag hört som var på ungefär samma nivå var B&W i Volvo XC90.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Min kompis kollega som satt och ritade högtalarna till Model 3 för några år sedan. Min kompis jobbade i Belgien samt bolaget blev anlitade av Tesla att göra högtalarna. Man kan säga att Stereon är Teslas egen via underentreprenad.

MVH
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Legato skrev:
Nja, något samarbete med B&O har mig veterligen aldrig funnits, däremot har man rekryterat folk med bakgrund därifrån som i sin tur uppenbarligen skapat magi med väldigt små kostnader (till stor del för att man sluppit betala för loggan troligen...).

Vet ej hur det är i Model Y, men Model 3 LR/P har de bästa systemen jag hört i någon bil. Då har jag ändå haft en väldans massa bilar med olika uppgraderade HiFi, inklusive BMW Individual som då kostade 40-50k. Enda jag hört som var på ungefär samma nivå var B&W i Volvo XC90.
Skillnaden på b&w volvo och m3p är ljusår. Tyckte min tesla lät skit efter ett test. Gäller att lyssna på välproducerade grejer också och inte nån radiodänga på p4
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Du är nog den första som tycker ljudet i Model 3/Y låter skit. Alla tester jag har sett ger höga betyg, och jag tror inte någon ljudintresserad lyssnar på svensk toppen på FM-radion när de testar. :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Joakimgabrielsson skrev:
Legato skrev:

Skillnaden på b&w volvo och m3p är ljusår. Tyckte min tesla lät skit efter ett test. Gäller att lyssna på välproducerade grejer också och inte nån radiodänga på p4
Kan inte hålla med mindre... Finns rader av tester där Model 3 briljerat och jag håller helt med dem. Det är just med välproddat som man noterar 3ans exceptionellt fina ljudbild, diskanter och stereoseparation. Om du inte hade hunnit spela in ditt system, hade märkliga inställningar eller bara en udda smak låter jag vara osagt ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Tesla planerar att bli bäst på allt som räknas. Infotainment och ljud blir viktigt i Robotaxi-visionen.
Även om Tesla hypotetiskt köpte ett system av tex Bang Olufsen så skulle de aldrig sätta dit loggan, just för att Tesla själva till slut vill representera det ultimata.

En liten parallell: Minns själv hur konfunderad jag var när jag såg första Model S 2012 med Brembo-bromsarna och hur de hade bemödat sig att ta ersätta Brembo loggan med sin egen. Tänkte "vilket självmål att ge bort ett sånt coolt märke för sitt eget okända". Med facit i hand gjorde de nog helt rätt.

PS. lite orelaterat men; man undrar vem som betalar vem? Borde ändå vara rätt bra marknadsföring för stereotillverkare att ha sin logga i fina bilar som t.ex Mercedes.
Teslaägare sedan 2013
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Olof Tenghoff skrev:
En liten parallell: Minns själv hur konfunderad jag var när jag såg första Model S 2012 med Brembo-bromsarna och hur de hade bemödat sig att ta ersätta Brembo loggan med sin egen. Tänkte "vilket självmål att ge bort ett sånt coolt märke för sitt eget okända". Med facit i hand gjorde de nog helt rätt.
Precis som Porsche gör.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Olof Tenghoff skrev:
Tesla planerar att bli bäst på allt som räknas. Infotainment och ljud blir viktigt i Robotaxi-visionen.
Även om Tesla hypotetiskt köpte ett system av tex Bang Olufsen så skulle de aldrig sätta dit loggan, just för att Tesla själva till slut vill representera det ultimata.

PS. lite orelaterat men; man undrar vem som betalar vem? Borde ändå vara rätt bra marknadsföring för stereotillverkare att ha sin logga i fina bilar som t.ex Mercedes.
Bättre strategi än Toyota hade som hade Toyota-logga på Brembo-skivorna jag köpte till min Lexus :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

[/quote]

Bättre strategi än Toyota hade som hade Toyota-logga på Brembo-skivorna jag köpte till min Lexus :D[/quote]

LOL! Mycket märkligheter kommer ut ur storföretagens irrgångar och logiska vurpor.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Olof Tenghoff skrev:

Garanterat biltillverkaren som betalar.

Exempelvis så låter Burmester i Mercedes skit, men deras hemstereos är helt okej. Och kostar som en Mercedes.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Bengt skrev:
Du är nog den första som tycker ljudet i Model 3/Y låter skit. Alla tester jag har sett ger höga betyg, och jag tror inte någon ljudintresserad lyssnar på svensk toppen på FM-radion när de testar. :)
Nej nej. Det är grymt ljud i teslan, men i förhållande till Volvos är det stor skillnad. Volvos system har en botten som upplevs även på låga ljudnivåer. I teslan måste man spela så högt för att få den botten jag uppskattar. Lite klen sub och för mycket bas i elementen i dörrarna. Jag vill ha basen mer i bakgrunden. En grym skiva att testa ljud med är totos ”tambu”. De är också ljudnördar.
not_sure

Inlägg av not_sure »

Olof Tenghoff skrev:
Tesla är också kända för att byta ut leverantörer lite titt som tätt. Rätt säker på att detta även sker med ljudsystemet.
Finns en video på YT där de jämför olika årgångar och konstaterade att ljudbilden skiljer sig. Även mellan China- och Freemont-bilarna lät det lite olika.

Tror det var denna:
Skriv svar