Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Delevi »

spacecoin skrev:
”Tesla will ask shareholders to vote at this year’s annual meeting to authorize additional shares in order to enable a stock split.”
@tesla på twitter

Äntligen! Premarket ser lovande ut. 8-)
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
@ Fredrik J
Precis det som var min poäng. Majoriteten vet inget om FSD.
En del vet inte att begreppet existerar och abdra tror redan att det är klappat och klart.

@ Mwall
Som du påpekar så är det nog resten, dvs de som känner till begreppet FSD som dd88 far efter.

@alla/ingen/den som bryr sig.
Det normala gällande folks uppfattning och tyckande (oavsett ämne) är att när man väl skaffat sig en uppfattning om något så tar det mkt mer energi/påverkan att ändra den personens uppfatting än om den inte hade någon uppfattning alls från början.

Slutsats:
Jag är tveksam till att någon generell opinon, oavsett ståndpunkt gällande FSD, har ändrats på sistone.

Njae. Jag tror inte det. Jag tror det är de som är insatta och intresserade som börjar förlora hoppet. Nu slutar ju den där Karpathy av allt att döma och det är väl bara de mest inbitna optimisterna som tolkar det som att det inte gör något eftersom det "i princip är klart". Jag tänker att Karpathy har stångat pannan blodig i flera år och pressats hårt av Elons vidlyftiga löften och ger nu till sist upp. Det kan inte vara positivt för FSD utan närmast en dödförklaring väl?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
[JM] skrev:
@ Fredrik J
Precis det som var min poäng. Majoriteten vet inget om FSD.
En del vet inte att begreppet existerar och abdra tror redan att det är klappat och klart.

@ Mwall
Som du påpekar så är det nog resten, dvs de som känner till begreppet FSD som dd88 far efter.

@alla/ingen/den som bryr sig.
Det normala gällande folks uppfattning och tyckande (oavsett ämne) är att när man väl skaffat sig en uppfattning om något så tar det mkt mer energi/påverkan att ändra den personens uppfatting än om den inte hade någon uppfattning alls från början.

Slutsats:
Jag är tveksam till att någon generell opinon, oavsett ståndpunkt gällande FSD, har ändrats på sistone.

Njae. Jag tror inte det. Jag tror det är de som är insatta och intresserade som börjar förlora hoppet. Nu slutar ju den där Karpathy av allt att döma och det är väl bara de mest inbitna optimisterna som tolkar det som att det inte gör något eftersom det "i princip är klart". Jag tänker att Karpathy har stångat pannan blodig i flera år och pressats hårt av Elons vidlyftiga löften och ger nu till sist upp. Det kan inte vara positivt för FSD utan närmast en dödförklaring väl?
Håller helt med ang FSD, för mig helt uppenbart att marknadens tilltro till Teslas utfästelser ang FSD minskat avsevärt. Vore ju väldigt märkligt annars med tanke på alla brutna tidsufästelser.

Men däremot, ang Karpathy så ska han väl bara ta några månaders semester?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Men däremot, ang Karpathy så ska han väl bara ta några månaders semester?
Officiellt ja. Men flera tyckare verkar tro att det är en förklädd "garden leave". Och ännu fler tror att chansen är väldigt liten att man återkommer till jobbet efter en 4 månaders timeout.

Men vi får väl se vad som händer till sommaren. Han kanske verkligen kommer tillbaka också?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

[JM] skrev:
Kul att du delar din historia och tankar Björn. (även om historien som sådan har lite mörka sidor som man inte önskar någon att drabbas av)
En filosofisk fråga / hypotetiskt exempel.
Vad är fördel/nackdel med att köpa en aktie med hög utdelning och som inte rör sig uppåt eller att köpa en indexfond.
Säg 0% ökning på aktien men 10% utdelning på året jämfört med 0% utdelning på fonden och 10% uppgång.
Teoretiskt exempel alltså.
Tack JM.

Gällande rena indexfonder så har jag än så länge inte hittat rätt för att vara så säker som möjligt på att pengarna gör mesta möjliga nytta. Har i och för sig inte letat mig blå heller. Men då jag nu lyckats köpa in mig helt rätt (hoppas jag) på flera utdelningsbolag som jag även tror kommer stiga mer än indexfonder nu närmast när börsen återhämtar sig så är jag nog nöjd med de placeringarna just nu. Därmed inte sagt att andra ska hålla sig ifrån. Indexfonder är nog det enklaste och kanske säkraste sättet att öka sin portfölj med relativt enkla 10 % per år.
Jordad skrev:
bjornnilsson skrev:
NIBE etc...
Tack för att du delar.
Eftersom du har flera bets på miljöteknologi så är ett tips världsledande Tesla som har långt mycket högre tillväxt och vinstpotential än de aktier du äger. Tesla har redan etablerat sig globalt på de flesta större marknader. Lycka till.
Hej Jordad och tack själv.

Har ägt Tesla-aktier ett par omgångar men frestats av att ta hem vinsten. Det är även tack vare detta som gör att jag inte gått back trots att jag egentligen satsat lite för mycket på exempelvis SeaTwirl samt Svenska Aerogel. Även om nu både SeaTwirl och Aerogel råkar vara upp just nu.

Jag är annars en av dom som tror att Tesla-kursen mycket väl kan dubbleras inom överskådlig framtid men väntar nog på nästa köptillfälle när ett sådant kommer. Fast det är lite nervöst att se kursen sticka iväg igen just nu men jag tror att den kommer tillbaka till köpvärda nivåer minst en gång till så att man kan köpa in sig ”for life”.
NiklasTesla skrev:
Äger mycket av det som du själv äger Björn.
Sedan kan man såklart fundera på om inte globalfonder är bättre för 99% av alla som vill placera i börsen men tycker själv att det är roligare och kunna plocka lite russin ur kakan (blandar som sagt fonder och rena aktier både utdelningensaktier samt tillväxtaktier).
MVH samt ligger en bra bit över OMX30 senaste tre åren
Kul att höra Niklas! Jag vill tro att det finns bra möjligheter att gå bättre än index om man är aktiv och har tänkt igenom investeringarna hyfsat - samtidigt som det finns det risker - som att man inte hinner med storspelarna vid exempelvis sektorrotation. Jag var nog en av dom som väldigt sent förstod att energi plötsligt inte längre var coolt. Å andra sidan så är det då man lär sig att inte bara förlita sig till en branch. Men nu har väl vinden vänt igen så.. :-)
pejvic skrev:

Tack, ändå intressant läsning, och skall kika lite på fonderna, Håller just på att placera om lite i tjänstepensionen.
men en liten reflektion, du talar om att ev kunna leva på det. Med 30 fonder och så många aktier, är du inte uppe i en summa som faktiskt går att leva på fram till pensionen utbetalas? Vet ej din ålder och sits, men du kanske har tjänstepension, individuellt pensionssparande, samt ISK tex som jag. Många gör ju misstaget att i onödan dö ifrån alla pengarna, de hinner inte leva upp dem. Jag tänker lite att det räcker egentligen att arvingarna ärver de boenden man har.
sen tänker jag att burnrate kraftigt avtar runt 75-80årsåldern. Det är bara att dividera åren fram till 75 med totala sparandet så är det nog väldigt många som faktiskt inte behöver jobba om man varit lite aktiv på börsen i en del år.

Min plan är väl inte direkt att jobba mer även om jag bara är drygt 50. Sålänge man har några bekanta som inte jobbar så är det rätt enkelt att få tiden att rulla ändå. jag har tjänat de mesta pengarna på amerikansk teknik, köpte en hel del apple 2010 tex, och lite annat gott. Varvat med lite derivat. Samt teknik och småbolagsfonder i pensionssparandet. Plus låg belåning och ägda boenden.

Pejvic - jag är 45 så jag har en bit kvar till pension. Har ISK och tjänstepension men lägger mitt individuella pensionssparande i samma korg som övriga portföljer. Att jag har väldigt många fonder beror nog mest på att jag spritt risken för att hitta vinnarna i den nya tid vi lever i just nu. Om några kvartal kommer jag förmodligen knoppa av de fonder som inte ger tillräcklig utväxling.

Med mitt hjärtfel så har jag dock haft en varierad inställning till att spara långsiktigt. När jag först fick diagnosen 2018 så förklarade läkarna att det inte var säkert jag skulle vakna upp nästa dag. Det ger ett visst perspektiv och även lite högre risktagande på aktiemarknaden. Men jag är inte död än och tiden går, så att lägga upp ett mer långsiktigt sparande har känts både smart och hoppingivande.

Jag sparar dock primärt för att det är skoj. Jag sparar även för att kunna casha av min nuvarande Tesla när det är dags. Jag sparar för att kunna köpa Plaid men om den dagen kommer får jag se. Att se pengarna växa som konsekvens av mina egna beslut känns bra och jag är även enormt nöjd med nuvarande bilen så jag vet inte om jag kommer vara så sugen på att blåsa kontot när/om Plaid dyker upp. Men kanske.. Om det har gått bra på börsen och om jag kan ha kvar mitt mest långsiktiga innehav. Det är rätt skoj att drömma också. Men jag sparar ju även för att kunna köpa en ny hjärtklaff så en del av kapitalet behöver jag ha snabbt tillgänglig när det är dags. Att sälja en bil för att köpa brådskande resevdelar till ett hjärta är ingen idealsituation…

Och numera sparar jag nog för att lyckas med allt detta på en gång och inte behöva välja. Det är otroligt skönt och avstressande att veta att det finns en buffert att ta av om det behövs. Jag sparar även för att i framtiden kanske ha möjlighet att donera en större summa pengar till ändamål som jag tror gör gott, om jag nu lyckas bygga en större summa än vad jag själv och mina närmaste behöver. Som en sidekick så tänker jag även att jag kanske kan lyckas knäcka hur jag ska agera inom daytrade men det får bli en bonus.

Jag tänker precis som dig på att minimera mina kostnader. (Bilen är absolut största och mest absurda utgiftsposten.) Och med allt detta - om jag skulle råka överleva närmaste tio åren så har jag förmodligen då möjligheten att lite senare tanka av mina andra portföljer för att gå ner i arbetstid.

Gällande jobbet så tror jag man blir lyckligare av att inte vara tvungen. En variant är att vända och fokusera tankarna och se sitt jobb som något som faktiskt är skoj att göra - om man nu inte tyckte detta från början - alternativt byta jobb - eller att man ger sig själv möjligheten att fokusera mindre på jobbet och mer på sådant som skapar riktiga minnen. Att lyssna till porlande smältvatten i en skog full av liv tillsammans med någon man tycker om är nog för mig värt alla pengar i världen.

Man ska göra det man tycker om. Andas och njuta.. :-)

Å just nu står TSLA på 1066,95. +5,29 procent idag. Som mest 1079. Tog mitt daytrade-kapital och gick kort men har inte fått bekräftelse på genomförd affär än. Tror den kommer dippa några procent, ser ut som så på kursen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Kan vi flytta FSD diskussionen till en FSD tråd kanske?

Split? Gått och väntat på den och fler har gjort det som man ser på skuttet i värdet på aktien idag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Här är datumen för de senaste bolagsstämmorna:

• 6 juni 2017
• 5 juni 2018
• 11 juni 2019
• 22 september 2020
• 7 oktober 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

305k producerade och 310k levererade i Q1.

Aningen sämre än de 317k levererade som analytikerna förväntade sig i snitt.

https://www.cnbc.com/2022/04/02/tesla-t ... mbers.html
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Legato skrev:
305k producerade och 310k levererade i Q1.

Aningen sämre än de 317k levererade som analytikerna förväntade sig i snitt.

https://www.cnbc.com/2022/04/02/tesla-t ... mbers.html
Förväntningarna hade iofs sjunkit iom produktionsstoppen pga covid, de sista sammanställningarna jag såg låg på 309k.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Rekord efter rekord efter rekord
ABDE7835-CCBE-4770-836C-92849065BDB5.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

305k leveranser är mycket imponerande. Tillväxten i TSLA är enorm. Jag skulle vilja se en kurva där tillväxten möter den ökande efterfrågan. Efterfrågan kommer ju rimligen inte öka med tillväxten i produktion hela tiden utan en dag mattas efterfrågan av. Är det 2050 eller 2025? Teslas tillväxten i produktion bör ju landa på en nivå där produktion precis möter efterfrågan...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@SawyerMerritt
and
@Tesla

This was an *exceptionally* difficult quarter due to supply chain interruptions & China zero Covid policy.
Outstanding work by Tesla team & key suppliers saved the day.
Finns dom som hade en tuff start i år.
I princip samtliga bilmärken har registrerat färre nya bilar hittills i år än i fjol.
För Volvo är minskningen över 40 procent, för Volkswagen 30 procent och för Toyota 23 procent.
Polestar och Tesla trotsar dock trenden och ökar med 175 respektive 130 procent.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

4F388C97-9EFB-4136-B4B9-532FF2195EA0.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1 148,53 USD
+63,94 (5,90 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

3C1E79AD-D55A-410A-955D-4620C8B8D4EA.jpeg
backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
3C1E79AD-D55A-410A-955D-4620C8B8D4EA.jpeg

Verkar lite dumt att sälja av sina (TSLA)aktier utifrån de där analyserna... Jag vet att ARK köpt en del i nån dipp men trots allt så är det långt ifrån det innehavet som var tidigare...
In the end, Ark Invest's sales of Tesla shares have continued at a brisk pace. The firm's holdings are down to less than 1.5 million shares, a small fraction of the more than 5.5 million they were at the peak.
https://seekingalpha.com/article/448002 ... ps-selling
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev:
.../
In the end, Ark Invest's sales of Tesla shares have continued at a brisk pace. The firm's holdings are down to less than 1.5 million shares, a small fraction of the more than 5.5 million they were at the peak.
https://seekingalpha.com/article/448002 ... ps-selling
Och hur mycket av det har att göra med att deras innehav av TSLA max får utgöra ca 10% (eller vad det nu är) av det totala värdet på fonden?

TSLA har ju gått upp 'ganska mycket' det senaste ca 1,5 året...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Kan folk sluta dra slutsater utifrån vad ARK köper/säljer....

Det är en ATF. Active. Traded. Found

Som namnet antyder så jobbar man alltså aktivt med att hålla sina procentandelar av de olika aktierna konstant.

Dvs har man som mål att ha 10% innehav av TSLA och TSLA går upp mkt mer än övriga aktier i fonden så måste man sälja av för att komma ner till 10% igen.
Går aktien ner så kan man köpa mera aktier igen.

Det är ju det som är hela grejen med en ATF....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Jag tror inte det finns något som heter ATF.
Du kanske tänker på ETF? Exchange Traded Fund (en börshandlad fond).

ARKK ("ARK Innovation ETF") är en aktivt förvaltad ETF. En aktivt förvaltad fond har som mål att vara bättre än index över tid. Det har inget med handelsfrekvens att göra per se.

ps/edit: ARK har sedan länge tagit bort 10%-regeln för enstaka innehav i alla sina fonder.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Jag tror inte det finns något som heter ATF.
Du kanske tänker på ETF? Exchange Traded Fund (en börshandlad fond).

ARKK ("ARK Innovation ETF") är en aktivt förvaltad ETF. En aktivt förvaltad fond har som mål att vara bättre än index över tid. Det har inget med handelsfrekvens att göra per se.

ps/edit: ARK har sedan länge tagit bort 10%-regeln för enstaka innehav i alla sina fonder.
Den korrekta terminologin är väl Actively Managed ETF
Men principen är den jag beskrev ovan.
Sem om det är 1% eller 5% eller 10% kvittar.

Vill man dra slutsater utifrån vad ARK och Cathie Wood tycker så ska man istället följa dom på YT istället där dom lägger ut sina planer/tankar/straegier öppet.
https://www.youtube.com/channel/UCK-zln ... wXcbddtnkg
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

C79D5E8F-E69F-4D70-B024-3F9557021B5C.png
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

22AB1AAB-E5AE-431E-AAF8-F55498CC5F75.jpeg
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Bilagan 22AB1AAB-E5AE-431E-AAF8-F55498CC5F75.jpeg finns inte längre
4x på 4 år låter väl helt okej. Blir spännande att se vilken multipel Tesla förmår öka vinsten med i år. Inte omöjligt att aktien dubblas i år.

Angående ARKs innehav så visar den här sidan alla affärer och vikt i ARKK: https://cathiesark.com/arkk-holdings-of-tsla
Screenshot_20220415-141648_Chrome.png
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Analys av företaget Tesla på hela 91 sidor :D

https://static1.squarespace.com/static/ ... 8-2022.pdf
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

B7D39FB0-ACC4-4199-83DC-222BAC6E3B09.jpeg
Skriv svar