spacecoin skrev:”Tesla will ask shareholders to vote at this year’s annual meeting to authorize additional shares in order to enable a stock split.”
@tesla på twitter
Äntligen! Premarket ser lovande ut.

Moderator: Redaktion
spacecoin skrev:”Tesla will ask shareholders to vote at this year’s annual meeting to authorize additional shares in order to enable a stock split.”
@tesla på twitter
[JM] skrev:@ Fredrik J
Precis det som var min poäng. Majoriteten vet inget om FSD.
En del vet inte att begreppet existerar och abdra tror redan att det är klappat och klart.
@ Mwall
Som du påpekar så är det nog resten, dvs de som känner till begreppet FSD som dd88 far efter.
@alla/ingen/den som bryr sig.
Det normala gällande folks uppfattning och tyckande (oavsett ämne) är att när man väl skaffat sig en uppfattning om något så tar det mkt mer energi/påverkan att ändra den personens uppfatting än om den inte hade någon uppfattning alls från början.
Slutsats:
Jag är tveksam till att någon generell opinon, oavsett ståndpunkt gällande FSD, har ändrats på sistone.
Håller helt med ang FSD, för mig helt uppenbart att marknadens tilltro till Teslas utfästelser ang FSD minskat avsevärt. Vore ju väldigt märkligt annars med tanke på alla brutna tidsufästelser.MWall skrev:[JM] skrev:@ Fredrik J
Precis det som var min poäng. Majoriteten vet inget om FSD.
En del vet inte att begreppet existerar och abdra tror redan att det är klappat och klart.
@ Mwall
Som du påpekar så är det nog resten, dvs de som känner till begreppet FSD som dd88 far efter.
@alla/ingen/den som bryr sig.
Det normala gällande folks uppfattning och tyckande (oavsett ämne) är att när man väl skaffat sig en uppfattning om något så tar det mkt mer energi/påverkan att ändra den personens uppfatting än om den inte hade någon uppfattning alls från början.
Slutsats:
Jag är tveksam till att någon generell opinon, oavsett ståndpunkt gällande FSD, har ändrats på sistone.
Njae. Jag tror inte det. Jag tror det är de som är insatta och intresserade som börjar förlora hoppet. Nu slutar ju den där Karpathy av allt att döma och det är väl bara de mest inbitna optimisterna som tolkar det som att det inte gör något eftersom det "i princip är klart". Jag tänker att Karpathy har stångat pannan blodig i flera år och pressats hårt av Elons vidlyftiga löften och ger nu till sist upp. Det kan inte vara positivt för FSD utan närmast en dödförklaring väl?
Officiellt ja. Men flera tyckare verkar tro att det är en förklädd "garden leave". Och ännu fler tror att chansen är väldigt liten att man återkommer till jobbet efter en 4 månaders timeout.Legato skrev:Men däremot, ang Karpathy så ska han väl bara ta några månaders semester?
Tack JM.[JM] skrev:Kul att du delar din historia och tankar Björn. (även om historien som sådan har lite mörka sidor som man inte önskar någon att drabbas av)
En filosofisk fråga / hypotetiskt exempel.
Vad är fördel/nackdel med att köpa en aktie med hög utdelning och som inte rör sig uppåt eller att köpa en indexfond.
Säg 0% ökning på aktien men 10% utdelning på året jämfört med 0% utdelning på fonden och 10% uppgång.
Teoretiskt exempel alltså.
Hej Jordad och tack själv.Jordad skrev:Tack för att du delar.bjornnilsson skrev:NIBE etc...
Eftersom du har flera bets på miljöteknologi så är ett tips världsledande Tesla som har långt mycket högre tillväxt och vinstpotential än de aktier du äger. Tesla har redan etablerat sig globalt på de flesta större marknader. Lycka till.
Kul att höra Niklas! Jag vill tro att det finns bra möjligheter att gå bättre än index om man är aktiv och har tänkt igenom investeringarna hyfsat - samtidigt som det finns det risker - som att man inte hinner med storspelarna vid exempelvis sektorrotation. Jag var nog en av dom som väldigt sent förstod att energi plötsligt inte längre var coolt. Å andra sidan så är det då man lär sig att inte bara förlita sig till en branch. Men nu har väl vinden vänt igen så..NiklasTesla skrev:Äger mycket av det som du själv äger Björn.
Sedan kan man såklart fundera på om inte globalfonder är bättre för 99% av alla som vill placera i börsen men tycker själv att det är roligare och kunna plocka lite russin ur kakan (blandar som sagt fonder och rena aktier både utdelningensaktier samt tillväxtaktier).
MVH samt ligger en bra bit över OMX30 senaste tre åren
pejvic skrev:
Tack, ändå intressant läsning, och skall kika lite på fonderna, Håller just på att placera om lite i tjänstepensionen.
men en liten reflektion, du talar om att ev kunna leva på det. Med 30 fonder och så många aktier, är du inte uppe i en summa som faktiskt går att leva på fram till pensionen utbetalas? Vet ej din ålder och sits, men du kanske har tjänstepension, individuellt pensionssparande, samt ISK tex som jag. Många gör ju misstaget att i onödan dö ifrån alla pengarna, de hinner inte leva upp dem. Jag tänker lite att det räcker egentligen att arvingarna ärver de boenden man har.
sen tänker jag att burnrate kraftigt avtar runt 75-80årsåldern. Det är bara att dividera åren fram till 75 med totala sparandet så är det nog väldigt många som faktiskt inte behöver jobba om man varit lite aktiv på börsen i en del år.
Min plan är väl inte direkt att jobba mer även om jag bara är drygt 50. Sålänge man har några bekanta som inte jobbar så är det rätt enkelt att få tiden att rulla ändå. jag har tjänat de mesta pengarna på amerikansk teknik, köpte en hel del apple 2010 tex, och lite annat gott. Varvat med lite derivat. Samt teknik och småbolagsfonder i pensionssparandet. Plus låg belåning och ägda boenden.
Förväntningarna hade iofs sjunkit iom produktionsstoppen pga covid, de sista sammanställningarna jag såg låg på 309k.Legato skrev:305k producerade och 310k levererade i Q1.
Aningen sämre än de 317k levererade som analytikerna förväntade sig i snitt.
https://www.cnbc.com/2022/04/02/tesla-t ... mbers.html
Finns dom som hade en tuff start i år.
Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@SawyerMerritt
and
@Tesla
This was an *exceptionally* difficult quarter due to supply chain interruptions & China zero Covid policy.
Outstanding work by Tesla team & key suppliers saved the day.
I princip samtliga bilmärken har registrerat färre nya bilar hittills i år än i fjol.
För Volvo är minskningen över 40 procent, för Volkswagen 30 procent och för Toyota 23 procent.
Polestar och Tesla trotsar dock trenden och ökar med 175 respektive 130 procent.
Sabbe skrev:
https://seekingalpha.com/article/448002 ... ps-sellingIn the end, Ark Invest's sales of Tesla shares have continued at a brisk pace. The firm's holdings are down to less than 1.5 million shares, a small fraction of the more than 5.5 million they were at the peak.
Och hur mycket av det har att göra med att deras innehav av TSLA max får utgöra ca 10% (eller vad det nu är) av det totala värdet på fonden?backe skrev:.../https://seekingalpha.com/article/448002 ... ps-sellingIn the end, Ark Invest's sales of Tesla shares have continued at a brisk pace. The firm's holdings are down to less than 1.5 million shares, a small fraction of the more than 5.5 million they were at the peak.
Jag tror inte det finns något som heter ATF.[JM] skrev:Det är en ATF. Active. Traded. Found
Den korrekta terminologin är väl Actively Managed ETFspacecoin skrev:Jag tror inte det finns något som heter ATF.[JM] skrev:Det är en ATF. Active. Traded. Found
Du kanske tänker på ETF? Exchange Traded Fund (en börshandlad fond).
ARKK ("ARK Innovation ETF") är en aktivt förvaltad ETF. En aktivt förvaltad fond har som mål att vara bättre än index över tid. Det har inget med handelsfrekvens att göra per se.
ps/edit: ARK har sedan länge tagit bort 10%-regeln för enstaka innehav i alla sina fonder.
4x på 4 år låter väl helt okej. Blir spännande att se vilken multipel Tesla förmår öka vinsten med i år. Inte omöjligt att aktien dubblas i år.Sabbe skrev: