Vilken laddbox med LÅNG fast kabel förutom Tesla WC
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox med LÅNG fast kabel förutom Tesla WC
Kommer "snart" (troligtvis under året) installera laddbox i fjällstugan. Vill ha fast kabel på boxen. Dock kommer den behöva vara "lång" (Teslas långa är 7.5 meter, detta borde räcka)
(Box kommer troligen placeras ungefär där jag idag hängt upp UMC, eller kanske till vänster om trappan)
Vilka alternativ finns det som har fast lång kabel, förutom Teslas WC?
Har Teslas WC både hos pappa pch 4 st på jobbet. Tyvärr har vi råkat ut för en del strul (någon som inte hållt tätt, ett par där det klassiska handtagsfelet dykt upp), upplever det som att boxen är ganska bra, men att det är en del kvalitetsstrul. Här kommer den sitta i "utsatt miljö", även om jag kommer försöka bygga något typ av väderskydd till den.
Så vilka kan ni rekommendera?
Förutom lastbalanseringsmöjlighet (mot huset), något annat man bör tänka / kika på?
(Kommer självklart ta in elektriker och rådfråga men skönt att få forumets tips också)
/Jocce
(Box kommer troligen placeras ungefär där jag idag hängt upp UMC, eller kanske till vänster om trappan)
Har Teslas WC både hos pappa pch 4 st på jobbet. Tyvärr har vi råkat ut för en del strul (någon som inte hållt tätt, ett par där det klassiska handtagsfelet dykt upp), upplever det som att boxen är ganska bra, men att det är en del kvalitetsstrul. Här kommer den sitta i "utsatt miljö", även om jag kommer försöka bygga något typ av väderskydd till den.
Förutom lastbalanseringsmöjlighet (mot huset), något annat man bör tänka / kika på?
(Kommer självklart ta in elektriker och rådfråga men skönt att få forumets tips också)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Vilken laddbox med LÅNG fast kabel förutom Tesla WC
Den här kör jag med och den har fungerat bra.
Charge-Amp Halo
https://chargeamps.com/sv/produkt/halo/ ... PMEALw_wcB
Charge-Amp Halo
Tesla Model S 90D
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Varför inte en med lös kabel som du kan ta bort när du inte är där?
De är också enklare att byta ut vid eventuella problem med kabeln. Köp kabeln vid installation av boxen så får du grönt avdrag på den med, och du kan anpassa kabeln exakt efter hur lång den behöver vara.
De är också enklare att byta ut vid eventuella problem med kabeln. Köp kabeln vid installation av boxen så får du grönt avdrag på den med, och du kan anpassa kabeln exakt efter hur lång den behöver vara.
Model Y LR AWD 2022
Rekommenderar en box med Typ2-uttag, som du sedan kan ansluta kabel i valfri längd. Då kabeln låses fast i boxen så har du absolut noll fördel att välja en box med fabriksmonterad kabel.Jocce skrev:Kommer "snart" (troligtvis under året) installera laddbox i fjällstugan. Vill ha fast kabel på boxen. Dock kommer den behöva vara "lång" (Teslas långa är 7.5 meter, detta borde räcka)
/Jocce
Du kan få en box med exakt den läng du önskar. 10 m eller 15 meter spelar ingen roll. Du kan även få en med Tesla-knapp på om du önskar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Bra pris på den hos Kjell och Co just nu..DanneB skrev:Den här kör jag med och den har fungerat bra.
Charge-Amp Halo
Lös kabel men box där du kan styra lösningen manuellt är väl det bästa. Du kan då byta kabeln enkelt när du vill och du kan ta in den om du inte är där på långa stunder.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
DanneB skrev:Den här kör jag med och den har fungerat bra.
Charge-Amp Halo
Ah den där har man hört gott om annars också!
Skönt att den finns med lång kabel

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Är inte förtjust i lös kabel, dels för att kabeln i sig blir en extrakostnad, dels för att den skall tas ut när man inte är där och antingen förvara i bilen eller i stugan (med risk att någon annan råkar få med sig den hem) osv...jonasl skrev:Varför inte en med lös kabel som du kan ta bort när du inte är där?
Men hur ofta är det problem med den fasta kabeln? Risk att den "plogas sönder" om den ligger fel ja, men då lär även kontakten i boxen ryka tänker jag?
/Jocce
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Lös kabel kan du enkelt anpassa längden till dina behov och du kan välja en med Teslaknapp. Men det är ju absolut en extrakostnad.
Model Y LR AWD 2022
På Easee kan du välja att låsa fast kablen i boxen så har vi de hemma. Tar i princip aldrig bort den.Jocce skrev:Är inte förtjust i lös kabel, dels för att kabeln i sig blir en extrakostnad, dels för att den skall tas ut när man inte är där och antingen förvara i bilen eller i stugan (med risk att någon annan råkar få med sig den hem) osv...jonasl skrev:Varför inte en med lös kabel som du kan ta bort när du inte är där?
Men hur ofta är det problem med den fasta kabeln? Risk att den "plogas sönder" om den ligger fel ja, men då lär även kontakten i boxen ryka tänker jag?
/Jocce
I stugan har vi samma sak men däe lossar vi den och hänger i kablen när vi lämnar stugan.
Låset styrs i appen och är självklart inget som skyddar en om någon verkligen vill sno den men de stoppar någon från att bara lyfta bort den.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
De typfel jag läst om är snarare att det med tiden blir glapp vid antingen infästningen i boxen eller vid handtaget man kopplar in i bilen.Jocce skrev:Men hur ofta är det problem med den fasta kabeln? Risk att den "plogas sönder" om den ligger fel ja, men då lär även kontakten i boxen ryka tänker jag?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/