Hej alla proffs
Nyligen skaffat Tesla Y. Har haft Tibber 1 år och funderar på fördelar och nackdelar med att koppla Teslan till Tibber.
Nu stoppar jag i sladden och kollar när priset är låg i Tibber och sätter manuellt en starttid. Funkar.
Bor i Sollentuna kommun som har effektskatt. Väldigt dyrt om man laddar vardagar mellan 7-19.
Kan man i Tibber ställa in att aldrig ladda dessa tider oavsett pris.
Vad ser ni för nackdelar o fördelar med Tibber+Tesla.
Tack på förhand
Tibber + tesla
Moderator: Redaktion
Re: Tibber + tesla
Har bara haft Tibber sen hösten 2021.
Men man kan ställa in att bilen skall vara färdigladdad ex 7:00 och i appen ser det nu ut såhär för mig.
Har inte hittat att man kan undvika visa tider men skulle vara en bra funktion.
Men man kan ställa in att bilen skall vara färdigladdad ex 7:00 och i appen ser det nu ut såhär för mig.
Har inte hittat att man kan undvika visa tider men skulle vara en bra funktion.
Om man har laddbox så garanterar Tibber halva priset för ladd-elen. Vet inte hur värdefullt det är numera med så här varierande priser som vi har nu.
Enklast är väl att ställa in i bilen att den ska ladda mellan kl0.00 och 06.00 för det är då det brukar vara billigast. Annars går det ju bra att ansluta bilen till Tibber också.
Enklast är väl att ställa in i bilen att den ska ladda mellan kl0.00 och 06.00 för det är då det brukar vara billigast. Annars går det ju bra att ansluta bilen till Tibber också.
Nyfiken på Tibber och smartladdning. Men vad gör den övrig tid och elanvändningen hemma om elpriset är rörligt (stundvis dyrt?)?
Den följer spottpriset. Så idag vid kl9 kostade elen 139 öre/kWh medan den ikväll gick ner till 22öre/kWh. I längden blir det billigare precis som med rörlig vs fast ränta eftersom en fast ränta eller ett fast elpris är en slags försäkring.DjuDju skrev:Nyfiken på Tibber och smartladdning. Men vad gör den övrig tid och elanvändningen hemma om elpriset är rörligt (stundvis dyrt?)?
Snyggt! så även här i vintras när det var som värst blev elkostnaden ändå låg? Varför har inte alla tibber isåfall?LarsL skrev:Den följer spottpriset. Så idag vid kl9 kostade elen 139 öre/kWh medan den ikväll gick ner till 22öre/kWh. I längden blir det billigare precis som med rörlig vs fast ränta eftersom en fast ränta eller ett fast elpris är en slags försäkring.DjuDju skrev:Nyfiken på Tibber och smartladdning. Men vad gör den övrig tid och elanvändningen hemma om elpriset är rörligt (stundvis dyrt?)?

Nej, priset följer alltså spotpriset på elbörsen. Priset varierar över tid timmar, dagar och år. I december kostade elen mig i genomsnitt 2kr/kWh medan den i Juli förra året kostade 70 öre/kWh. Det kan alltså vissa dagar eller månader bli dyrare än ett fast avtal, precis som med fastränta. Men om elbolagen ska kunna överleva så kan de så klart inte erbjuda dig/oss billigare el än vad de köper in den för i genomsnitt. Det blir alltså en lite premie på det fast priset… i slutändan.DjuDju skrev:Snyggt! så även här i vintras när det var som värst blev elkostnaden ändå låg? Varför har inte alla tibber isåfall?LarsL skrev:Den följer spottpriset. Så idag vid kl9 kostade elen 139 öre/kWh medan den ikväll gick ner till 22öre/kWh. I längden blir det billigare precis som med rörlig vs fast ränta eftersom en fast ränta eller ett fast elpris är en slags försäkring.DjuDju skrev:Nyfiken på Tibber och smartladdning. Men vad gör den övrig tid och elanvändningen hemma om elpriset är rörligt (stundvis dyrt?)?
Det är bara att kombinera schemat i din Tesla eller schemat i din laddbox med Tibber (eller i mitt fall Greenly). Om du har en extra skatt fram 7-19 så ställer du in schemat i bil eller box att laddning startar 19. Sen ställer du in att laddning ska vara klar 7 i Tibber/Greenly. Då kommer. Tibber/Greenly ladda de timmar det är billigast men enbart mellan 19 och 07.Erdu skrev:Hej alla proffs
Nyligen skaffat Tesla Y. Har haft Tibber 1 år och funderar på fördelar och nackdelar med att koppla Teslan till Tibber.
Nu stoppar jag i sladden och kollar när priset är låg i Tibber och sätter manuellt en starttid. Funkar.
Bor i Sollentuna kommun som har effektskatt. Väldigt dyrt om man laddar vardagar mellan 7-19.
Kan man i Tibber ställa in att aldrig ladda dessa tider oavsett pris.
Vad ser ni för nackdelar o fördelar med Tibber+Tesla.
Tack på förhand
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021