Jag har bestämt mig för att inhandla en Model Y, men har några frågor innan jag trycker på knappen

1. Jag har tänkt att använda mig utav betalsättet - Privat-avbetalning med restvärde. Jag kommer att lägga in 250k i kontantinsats, vilket med min konfiguration skulle innebära 4062kr/månaden. Är detta inklusive amortering? eller amorterar man inte på avbetalning med restvärde?
2. Jag läste för ett tag sedan att bonus malus på 70k skulle tas bort från bilar som kostar mer än 700k, stämmer det?
3. Samma sida skriver : (Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juli 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för att få bonus.) Stämmer det?
4. När jag har gjort min konfiguration på teslas hemsida står det "Beräknad leverans Juli". När Registreras en Tesla? när man trycker på köpknappen eller när man får sin VIN-kod? Kommer jag hinna lägga order? (hade egentligen tänkt lägga order efter sommaren, men ja kanske bör skynda mig?)
Tusen tack på förhand och jag ber om ursäkt om ni har besvarat dessa frågor 100 gånger tidigare, men försökte söka mig fram på forumet först.