Köpa Tesla privat eller på AB

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

current
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av current »

Hej, tidigare har det alltid varit mer förmånligt att ta bilen på aktiebolaget. Med Teslas smått bisarra andrahandsvärden misstänker jag att den kanske inte stämmer längre?

Vart ska man tänka att brytgränsen för andrahandsvärdet går? När blir det mer lönsamt att ta bilen privat?

Om man för enkelhetens skull tänker att bilen kostar 800k och har ett förmånsvärde på 7500 per månad. Om bilen är värd 550k efter 3 år ska man ta bilen på firman eller privat?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Jontez »

Jag har ingen uträckning att backa upp det här med och jag har inte heller insikt exakt hur olika leasing alternativ ser ut för ett AB.

Men. Det känns som att det svämmar över av frågor angående bilar i egna bolaget och sedan är det ingen som riktigt kan svara på hur mycket bilen kommer att kosta netto. Vidare svårt att hantera hur tex acc-boost och vinterdäck ska läggas på förmånsvärdet osv.

Jag menar att det är ganska mycket administrativ tid som läggs på bilen (som f.ö inte går att fakturera för :D ) Att äga bilen privat känns väldigt mycket enklare och med de andrahandsvärden som varit kommer man ner rejält i kostnad privat just nu.

Dock - händer något med bilen (typ stenskott i taket) känns det kanske enklare att bolaget tar smällen än att betala det privat med skattade pengar.



Lite likadant jag resonerar kring att vara anställd eller egen. Som egen har man en helt annan frihet, men ska du fakturera 40h i veckan krävs det förmodligen en hel del mer jobb än 40h i veckan. Att vara anställd innebär oftast att du kan checka ut efter arbetsdagens slut och inte fundera mer på det.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Leo »

Räknar på sådant dagligen då det är en tjänst jag erbjuder. Det korta svaret är att ”Det beror på” eftersom det är flera olika parametrar som påverkar, förmånsvärde, olika milersättning, olika kostnader omkring bilen med momsregler, förväntat 2:a värde, räntekostnader med olika avsragsregler osv.

Kom sen ihåg att det även beror på olika skatteregler och dina möjligheter att skatta fram pengar ur bolaget också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Leo skrev:
Räknar på sådant dagligen då det är en tjänst jag erbjuder. Det korta svaret är att ”Det beror på” eftersom det är flera olika parametrar som påverkar, förmånsvärde, olika milersättning, olika kostnader omkring bilen med momsregler, förväntat 2:a värde, räntekostnader med olika avsragsregler osv.

Kom sen ihåg att det även beror på olika skatteregler och dina möjligheter att skatta fram pengar ur bolaget också.
Hur många % av de du räknar på blir det bättre att äga privat?

Är de största parametrarna hur många privatmil som körs per år samt förväntad värdeminskning?

Det är ju samma förmånsvärde med 500 mil eller 5000 mil privatkörning per år.

Kan tänka mig att de som passar in med max 1000 mil per år så skulle privatleasing vara gynsammare med nuvarande regler.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av MWall »

Jontez skrev:
Jag har ingen uträckning att backa upp det här med och jag har inte heller insikt exakt hur olika leasing alternativ ser ut för ett AB.

Men. Det känns som att det svämmar över av frågor angående bilar i egna bolaget och sedan är det ingen som riktigt kan svara på hur mycket bilen kommer att kosta netto. Vidare svårt att hantera hur tex acc-boost och vinterdäck ska läggas på förmånsvärdet osv.

Jag menar att det är ganska mycket administrativ tid som läggs på bilen (som f.ö inte går att fakturera för :D ) Att äga bilen privat känns väldigt mycket enklare och med de andrahandsvärden som varit kommer man ner rejält i kostnad privat just nu.

Dock - händer något med bilen (typ stenskott i taket) känns det kanske enklare att bolaget tar smällen än att betala det privat med skattade pengar.



Lite likadant jag resonerar kring att vara anställd eller egen. Som egen har man en helt annan frihet, men ska du fakturera 40h i veckan krävs det förmodligen en hel del mer jobb än 40h i veckan. Att vara anställd innebär oftast att du kan checka ut efter arbetsdagens slut och inte fundera mer på det.
Jag lägger max 1 timme i månaden på administration för företaget och bilen. Är egentligen ingen skillnad för mig mot att vara anställd. Har en byrå som sköter alla papper. Allt jag gör är att betala fakturor och skicka in underlagen samt tala om hur mycket jag ska fakturerar för föregående månad.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Leo »

Off Grid Byggaren skrev:
Leo skrev:
Räknar på sådant dagligen då det är en tjänst jag erbjuder. Det korta svaret är att ”Det beror på” eftersom det är flera olika parametrar som påverkar, förmånsvärde, olika milersättning, olika kostnader omkring bilen med momsregler, förväntat 2:a värde, räntekostnader med olika avdragsregler osv.

Kom sen ihåg att det även beror på olika skatteregler och dina möjligheter att skatta fram pengar ur bolaget också.
Hur många % av de du räknar på blir det bättre att äga privat?

Är de största parametrarna hur många privatmil som körs per år samt förväntad värdeminskning?

Det är ju samma förmånsvärde med 500 mil eller 5000 mil privatkörning per år.

Kan tänka mig att de som passar in med max 1000 mil per år så skulle privatleasing vara gynsammare med nuvarande regler.
Som sagt det beror på. Generellt kan man säga att före 2021 så var det nästan alltid mer förmånligt ta en laddbar bil på det egna företaget. När den extra nedsättningen av FMV försvann ihop med nya sätt att räkna FMV, nya Bonus & Malus mm så är det idag ganska vanligt att det är förmånligare att ta den privat för enmansföretagare med AB och normalt snurr på verksamheten där man ligger bra till mot 3:12 reglerna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av mati »

Jag tycker att det finns en massa fördelar med att ha bilen i företaget. Allt som rör bilen kan man ju betala med oskattade pengar. Däck, service, tvätt, verkstad, försäkring, lackbehandling osv. Det kan också vara förmånligare ränta på företagsleasing jämfört med till exempel ett privatlån. Aldrig i livet hade jag t.ex. fått ta ett privatlån med 2,49% ränta så som jag har på företagsleasing nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fast egentligen är det ju inte med oskattade pengar.

Du får ju varje månad betala en rejäl förmånskatt om du har bilen i företaget och tar kostnaderna där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Fast egentligen är det ju inte med oskattade pengar.

Du får ju varje månad betala en rejäl förmånskatt om du har bilen i företaget och tar kostnaderna där.
Ja, fast betydligt mindre än om jag hade betalat allting med min nettolön. Fast det beror såklart på bilens förmånsvärde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
Aldrig i livet hade jag t.ex. fått ta ett privatlån med 2,49% ränta så som jag har på företagsleasing nu.
Det får du ju hos Tesla som standard :-) (Ja, jag vet..)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
mati skrev:
Aldrig i livet hade jag t.ex. fått ta ett privatlån med 2,49% ränta så som jag har på företagsleasing nu.
Det får du ju hos Tesla som standard :-) (Ja, jag vet..)
Som privatköp? Det visste jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av MWall »

En enkel grundregel är väl att om förmånsvärdet brutto är mindre än förväntad värdeminskning plus kanske en tusenlapp i månaden så är det bättre att ha den på firman. Typ.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av mati »

mati skrev:
jonasl skrev:
mati skrev:
Aldrig i livet hade jag t.ex. fått ta ett privatlån med 2,49% ränta så som jag har på företagsleasing nu.
Det får du ju hos Tesla som standard :-) (Ja, jag vet..)
Som privatköp? Det visste jag inte.
Aha, nu kollade jag. Så enkelt är det inte, 20% kontantinsats krävs ju. Det är en jäkla massa pengar, och då får man nog i många fall betala betydligt högre ränta om man lånar pengarna för kontantinsatsen också. Typ blancolån eller nåt.
Företagsleasing kräver ju oftast ingen kontantinsats alls, vilket är jättebra om man inte kan eller vill binda en massa kapital i bilen. Privatleasing har nackdelen att det oftast bara är 1000 mil/år. Annars blir det dyra övermil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:
mati skrev:
Aldrig i livet hade jag t.ex. fått ta ett privatlån med 2,49% ränta så som jag har på företagsleasing nu.
Det får du ju hos Tesla som standard :-) (Ja, jag vet..)
Som privatköp? Det visste jag inte.
Aha, nu kollade jag. Så enkelt är det inte, 20% kontantinsats krävs ju.
Nä, det tänkte jag inte på förstås. Jag nallar sparpengar till Model Y, och förhoppningsvis kommer det lite miljöbonus tillbaka sen som täcker en del.

Och det är ändå en bra ränta. Inte lika bra som 0.25% som de körde med tidigt 2021 för Model 3 dock.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Skyltspurtaren »

Köper du privat kan du använda klimatbonusen för att lösa ca halva handpenningen, när bonusen betalas ut efter ett halvår.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Nils944 »

Jag köpte min Tesla privat. Den största kostnaden är värdeminskning. Efter en koll på historisk värdeminskning för Tesla bilar kom jag fram till att förmånsvärdet skulle mycket väl kunna vara mer än värdeminskningen. Men kolla i din egen kristallboll för att se hur värdeminskning blir :D
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av pejvic »

Antar att du menar eget AB. Det är omöjligt att svara på, då det är massa parametrar att ta hänsyn till.

Fördel AB:

Man drar halva momsen på förstaförhöjda samt leasingarna.
Bolaget får 87500 i miljöbonus

Nackdel AB:

Försäkringen mkt dyrare
Man får förmånsvärde så man bör ta en vit och inga tillbehör samt inte ha för hög inkomst så att man beskattas för mkt.

I båda fallen får man 1,95% ränta.

Betalar man kontant privat tex och har extrem tur och inte äger bilen för länge så kan man nästan få noll i värdeminskning,
Och tex 500kr max i försäkring per månad. Blir svårt att slå det gentemot firmabilen. Men det är läbbigt mkt parametrar att ta
hänsyn till. Vissa tror att kapitalkostnaden när man betalar privat är hög men det beror ju på ens övriga ekonomi.

Det finns ändå ingen riskfri avkastning på pengarna direkt.

Tar man bilen på bolaget så belastar man ju också eventuellt ekonomin i bolaget - pengar man kanske skulle kunnat dela ut senare eller buffertspara osv.
men jag tror det är svårt faktiskt att svara på frågan då den slår så olika på olika bolag/människor.

Att äga en Tesla kan både bli ruskigt billigt, eller väldigt dyrt.
Men man måste unna sig saker om man har möjlighet och råd.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av MWall »

Teslakalkylen.com

En sak om försäkringar så visst är en företagsförsäkring högre i premie men det blir oftast billigare ändå då man betalar med oskattade pengar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Teslakalkylen.com

En sak om försäkringar så visst är en företagsförsäkring högre i premie men det blir oftast billigare ändå då man betalar med oskattade pengar.
Det stämmer nog, men 22000:- kostar min i företaget/ år och ca 12000:-/ privat. I Firman kan jag dock unna mig att serva bilen på Tesla och låta dem reparera även ganska dyra, men mindre viktiga, fel, samt köpa premiumdäck utan att fundera på vad de kostar…Men det tål verkligen att räknas på!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av mati »

Att köpa en bil privat och hoppas på låg värdeminskning är nog ett ganska riskabelt sätt "investera" sina pengar. Visst finns det alltid återkommande exempel på folk som lyckas sälja sina bilar med väldigt högt andrahandsvärde. Men det är ingen naturlag att det alltid är så. Själv hade jag gått i personlig konkurs om jag hade köpt mina senaste två bilar privat och spekulerat på ett högt andrahandsvärde. Nu var ett bolaget som fick ta smällen i båda fallen. Det var illa nog, men hanterbart.
Det beror nog på ens ekonomiska situation. Har man råd att i värsta fall förlora en massa pengar, dvs ifall andrahandsvärdet inte alls är lika högt som man hade hoppats på, så kan ett privatköp vara ett lockande alternativ. Vill man inte riskera kvadda sin privatekonomi så skulle jag alltid välja företagsleasing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Teslakalkylen.com

En sak om försäkringar så visst är en företagsförsäkring högre i premie men det blir oftast billigare ändå då man betalar med oskattade pengar.
Det stämmer nog, men 22000:- kostar min i företaget/ år och ca 12000:-/ privat. I Firman kan jag dock unna mig att serva bilen på Tesla och låta dem reparera även ganska dyra, men mindre viktiga, fel, samt köpa premiumdäck utan att fundera på vad de kostar…Men det tål verkligen att räknas på!

Ja, då är de väl ungefär lika dyra? Billigaste sättet, mig veterligen, att få ut pengar från bolaget är 20,6% bolagsskatt samt 20% utdelningsskatt. Då får du ut 63,52%. 22 tkr ggr 0,6352 = 14 tkr. Dvs det spelar ingen större roll.

Däremot har ju det där med reparationer, däck och andra omkostnader en liten bäring... Men allt förbleknar ju jämfört med värdeminskningen. Om andrahandsvärdet är väldigt bra så är det klart att privat ägande blir bättre än om det är uselt andrahandsvärde. Dock ska man komma ihåg att när t ex Riddermarks bil annonserar ut en Model 3 Performance från 2019 för 579' så har den som ägde bilen kanske fått 500' av dem. Dvs värdeminskningen är lite större än det ser ut som på blocket. Om man nu inte vill sälja själv... :)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
Ibland verkar det som att man utgår från att Teslas bilar inte slits och andrahandsvärdet endast är avhängt vad bilarna just för tillfället kostar nya.

Det här med ständig uppgång och att ingen kan förlora ger mig obehagliga vibbar från -91.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
Ibland verkar det som att man utgår från att Teslas bilar inte slits och andrahandsvärdet endast är avhängt vad bilarna just för tillfället kostar nya.

Det här med ständig uppgång och att ingen kan förlora ger mig obehagliga vibbar från -91.

Det är väl det här med efterfrågan. Förstår dock inte de som betalar typ 80% av nypris för en 3 år gammal Model 3 t ex. Den saknar rattvärme, värmepump, matrixstrålkastare (nåja, hårdvaran iaf), har sämre ljudisolering, fulare med kromet (subjektivt iofs) osv osv.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1138
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av holden »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju stor skillnad på att förundras över andrahandsvärden och att faktiskt räkna med dom i en kalkyl.
Ibland verkar det som att man utgår från att Teslas bilar inte slits och andrahandsvärdet endast är avhängt vad bilarna just för tillfället kostar nya.

Det här med ständig uppgång och att ingen kan förlora ger mig obehagliga vibbar från -91.

Det är väl det här med efterfrågan. Förstår dock inte de som betalar typ 80% av nypris för en 3 år gammal Model 3 t ex. Den saknar rattvärme, värmepump, matrixstrålkastare (nåja, hårdvaran iaf), har sämre ljudisolering, fulare med kromet (subjektivt iofs) osv osv.
Frågan är om bilarna verkligen säljs till utannonserade priser, motiveringen skulle väl vara att man inte kan vänta på en ny och det inte finns ”lagerbilar” tillgängliga när man byter jobb och måste lämna tillbaka sin nuvarande förmånsbil. Personligen hade jag nog valt hyrbil i det läget och väntat ut en ny Tesla.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa Tesla privat eller på AB

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Teslakalkylen.com

En sak om försäkringar så visst är en företagsförsäkring högre i premie men det blir oftast billigare ändå då man betalar med oskattade pengar.
Det stämmer nog, men 22000:- kostar min i företaget/ år och ca 12000:-/ privat. I Firman kan jag dock unna mig att serva bilen på Tesla och låta dem reparera även ganska dyra, men mindre viktiga, fel, samt köpa premiumdäck utan att fundera på vad de kostar…Men det tål verkligen att räknas på!

Ja, då är de väl ungefär lika dyra? Billigaste sättet, mig veterligen, att få ut pengar från bolaget är 20,6% bolagsskatt samt 20% utdelningsskatt. Då får du ut 63,52%. 22 tkr ggr 0,6352 = 14 tkr. Dvs det spelar ingen större roll.

Däremot har ju det där med reparationer, däck och andra omkostnader en liten bäring... Men allt förbleknar ju jämfört med värdeminskningen. Om andrahandsvärdet är väldigt bra så är det klart att privat ägande blir bättre än om det är uselt andrahandsvärde. Dock ska man komma ihåg att när t ex Riddermarks bil annonserar ut en Model 3 Performance från 2019 för 579' så har den som ägde bilen kanske fått 500' av dem. Dvs värdeminskningen är lite större än det ser ut som på blocket. Om man nu inte vill sälja själv... :)
Min bil har gått från att kosta drygt 100 kr/ mil till under hälften, då värdeminskningen verkar ha stannat upp i stor grad. Så det är ytterligare en parameter att ta hänsyn till. Kanske dags att köpa loss nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar