Pendla längre sträcka

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pendla längre sträcka

Inlägg av jonasl »

Det finns också fastprisabonnemang från Mer för 399 kr / månad, då laddar du upp till 450kWh. Finns en sådan laddare nära ditt jobb är det ju en enkel och billig lösning.

Och som sagt, med en Model 3 LR fixar du sträckorna i 99 fall av 100 utan att ladda på vägen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

DKZ skrev:
.../ Hur gör ni om ni reser till annan ort och bor på hotell eller liknande.
Har tyvärr inte elbil själv... Håller på och byter karriär... :cry:

Men det verkar som andra på forumet än så länge inte litar 100% på att den destinationsladdning som du efterfrågar ovan finns och fungerar. De som kör Tesla förlitar sig i stället på Superchargernätverket på längre resor och ser istället fungerande destinationsladdning som en 'trevlig' bonus. Men om det är resmål som du besöker regelbundet kanske du efter X gånger kommer kunna resonera annorlunda. Efter X gånger kommer det förhoppningsvis kunna gå att lita även på Y antal destinationsladdare. Kanske särskilt ifall det går att verifiera med ett telefonsamtal till någon som garanterat har koll (or some such...).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

SwedishAdvocate skrev:
DKZ skrev:

Men det verkar som andra på forumet än så länge inte litar 100% på att den destinationsladdning som du efterfrågar ovan finns och fungerar. De som kör Tesla förlitar sig i stället på Superchargernätverket på längre resor och ser istället fungerande destinationsladdning som en 'trevlig' bonus. Men om det är resmål som du besöker regelbundet kanske du efter X gånger kommer kunna resonera annorlunda. Efter X gånger kommer det förhoppningsvis kunna gå att lite även på X antal destinationsladdare. Kanske särskilt ifall det går att verifiera med ett telefonsamtal eller liknande...
Dom bör ju ha ett 230V uttag man kan tjuva
Ta med förlängningskabel i förebyggande syfte
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

DKZ skrev:
Oj, vad många som har kommenterat. (och spekulerat :D )
Tack för alla tips, Det uppskattas!

Nej, jag pendlar inte varje dag men några ggr i månaden åker jag 35 mil enkel väg till kontoret. Stannar några dagar innan jag åker hem igen.
Som jag har förstått det så kommer jag inte hela vägen om det inte är sol i ryggen, fint väder och medvind. Det får bli ett kortare stopp och ladda och det finns Tesla laddstolpar efter vägen så det är inte ett problem. Nog bara en mental grej att klara sig hela vägen utan att stanna.
Eftersom jag bokstavligen bor ett stenkast från 10-12 tesla laddstolpar så tänkte jag att "gratis" supercharge (gäller väl gamla bilar fram till 2017?) hade varit den "billigaste" lösningen men har förstått att det inte är bra för batteri att bara snabbladda och att det tar tid att ladda äldre modeller.

Diesel fungerar som det är idag men ser över mina alt innan jag byter bil senare i vår. M3 LR kanske skulle passa mina behov.
Att ladda 7 timmar på natten när bilen står hemma är inga problem, Är dock osäker på hur jag ska kunna ladda bilen när jag inte är hemma.
Hur gör ni om ni reser till annan ort och bor på hotell eller liknande.
Tack :) nu låter det mer rimligt och logiskt :)
Jo det är lätt att fastna i tanken att man absoluta inte ska stanna en stund på vägen men om man släpper den tanken
lite så blir upplägget helt plötsligt något annat ;)
Nu ser det ut att finnas fler alternativ och en del laddbox-laddning skulle nog göra ägandet mer avslappnat :)
Fri SuC kan förvisso göra det hela lite extra najs om du hittar en fin bil med friskt batteri osv, men en nyare bil
med mer garantier kvar är också skönt…
Coolt att du skrev ditt andra inlägg exakt samma klockslag också :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate

Dexter86 skrev:
Förhoppningsvis är det inte gamla och/eller slitna elsystemkomponenter i det 230V-systemet... :o

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... in%20elbil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

SwedishAdvocate skrev:
Dexter86 skrev:
Förhoppningsvis är det inte gamla eller gamla och slitna elsystemkomponenter i det 230V-systemet... :o

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... in%20elbil.
Nödfall, inget man rekommenderar eller ska göra givetvis
Men har man inget val o dom inte har destinationsladdning så ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
DKZ skrev:

Men det verkar som andra på forumet än så länge inte litar 100% på att den destinationsladdning som du efterfrågar ovan finns och fungerar. De som kör Tesla förlitar sig i stället på Superchargernätverket på längre resor och ser istället fungerande destinationsladdning som en 'trevlig' bonus. Men om det är resmål som du besöker regelbundet kanske du efter X gånger kommer kunna resonera annorlunda. Efter X gånger kommer det förhoppningsvis kunna gå att lita även på Y antal destinationsladdare. Kanske särskilt ifall det går att verifiera med ett telefonsamtal till någon som garanterat har koll (or some such...).
Det är sällan något problem med destionationsladdning är min erfarenhet. Men den behöver ju finnas på något lämpligt ställe i närheten av en plats där man spenderar många timmar t ex arbetsplats eller hotell. Att promenera 10 minuter till och från bilen ser jag dock inte som något problem, något ska man ju göra på fritiden. :)

Titta i chargefinder-appen eller på chargefinder.com om det finns ett gäng laddare på ett bra ställe så kan du säkert använda dem. Jag tycker att Scandic ganska ofta verkar ha hotell med ett gäng publika laddstolpar intill. Finns det ett gäng laddstolpar ska det mycket till för att du inte ska kunna ladda på natten åtminstone, speciellt om du spenderar några nätter på orten. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DKZ skrev:

Nej, jag pendlar inte varje dag men några ggr i månaden åker jag 35 mil enkel väg till kontoret. Stannar några dagar innan jag åker hem igen.

Diesel fungerar som det är idag men ser över mina alt innan jag byter bil senare i vår. M3 LR kanske skulle passa mina behov.
Att ladda 7 timmar på natten när bilen står hemma är inga problem, Är dock osäker på hur jag ska kunna ladda bilen när jag inte är hemma.
Ok, lät på dig som du dagspendlade innan, och körde ToR samma dag. Skönt att det inte var så illa! :D

Då skulle jag säga att det låter som det är ganska både praktiskt och lönsamt med en elbil för dig.

Nu reser jag mindre pga. pandemin, men jag har rest typiskt 25 mil, med den gamla 2019 M3 (som inte har VP och inte lika effektiv på vintern). Har då kört i 130-140 km/h i snitt. I nuvarande jobb så reser jag någon gång i månaden typiskt 35-40 mil, och då stannar jag oftast en gång på vägen och laddar i en 10-15 minuter. Eftersom jag reser max två ggr i månaden så fungerar det rätt fint med en kortare paus.

När jag bor på hotell så väljer jag alltid hotell som har laddplatser för elbil. Men jag har även haft tur att samtliga kontor och industrier jag besökt även haft laddplatser för elbilar, så har kunnat ladda gratis vid kontoren.

De flesta hotell har haft Typ2-laddning, men sedan har jag råkat ut för vissa som haft ett 10-tal röda 3-fas CEE-uttag. Samma sak på vissa industrier jag besökt. Så en trefas EVSE (det som heter UMC på Tesla-språk) är inte fel att ha. Då krämar man på med 11kW trefas istället för 1/3 av det med enfas.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är man på plats 2-3 dagar så vore det ju sjutton om man inte lyckas få en laddning under den tiden. Ett bra tips är ju att välja ett hotell med laddare så borde det ju vara löst. Jag har nästan alltid hittat destinationsladdning, när jag varit ute. Trots att jag haft gratis/fri Supercharger så är det så trevligt att ha laddat nästa dag innan man åker iväg.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
DKZ skrev:

Ok, lät på dig som du dagspendlade innan, och körde ToR samma dag. Skönt att det inte var så illa! :D

Då skulle jag säga att det låter som det är ganska både praktiskt och lönsamt med en elbil för dig.

Nu reser jag mindre pga. pandemin, men jag har rest typiskt 25 mil, med den gamla 2019 M3 (som inte har VP och inte lika effektiv på vintern). Har då kört i 130-140 km/h i snitt. I nuvarande jobb så reser jag någon gång i månaden typiskt 35-40 mil, och då stannar jag oftast en gång på vägen och laddar i en 10-15 minuter. Eftersom jag reser max två ggr i månaden så fungerar det rätt fint med en kortare paus.

När jag bor på hotell så väljer jag alltid hotell som har laddplatser för elbil. Men jag har även haft tur att samtliga kontor och industrier jag besökt även haft laddplatser för elbilar, så har kunnat ladda gratis vid kontoren.

De flesta hotell har haft Typ2-laddning, men sedan har jag råkat ut för vissa som haft ett 10-tal röda 3-fas CEE-uttag. Samma sak på vissa industrier jag besökt. Så en trefas EVSE (det som heter UMC på Tesla-språk) är inte fel att ha. Då krämar man på med 11kW trefas istället för 1/3 av det med enfas.
Jag skulle säga tvärt om, de flesta hotell har ingen laddningsmöjlighet alls..
Iaf inte de jag sovit hos när jag veckopendlat i jobbet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
DKZ skrev:

Det är sällan något problem med destionationsladdning är min erfarenhet. Men den behöver ju finnas på något lämpligt ställe i närheten av en plats där man spenderar många timmar t ex arbetsplats eller hotell. Att promenera 10 minuter till och från bilen ser jag dock inte som något problem, något ska man ju göra på fritiden. :)

Titta i chargefinder-appen eller på chargefinder.com om det finns ett gäng laddare på ett bra ställe så kan du säkert använda dem. Jag tycker att Scandic ganska ofta verkar ha hotell med ett gäng publika laddstolpar intill. Finns det ett gäng laddstolpar ska det mycket till för att du inte ska kunna ladda på natten åtminstone, speciellt om du spenderar några nätter på orten. :)
Jag tror faktiskt att alla Scandic med egen (ägd) parkering har stolpar (MER som tidigare hette BEE och Clever) :)
Vi bokar ofta dessa för laddningen, men ibland får man dela effekt med flera andra men på en hel natt/dag brukar
det bli bra ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:

Jag skulle säga tvärt om, de flesta hotell har ingen laddningsmöjlighet alls..
Iaf inte de jag sovit hos när jag veckopendlat i jobbet.
Det var jag som var otydlig (tar på mig den); men spaltar upp det lite:

1. Jag väljer alltid endast hotell som har möjlighet till destinationsladdning (även om rummen skulle vara klart dyrare).
2. Av de hotell som har elbilsladdning (som är de enda jag väljer) så har Typ2 varit den vanligaste formen av uttag jag stött på, och 3-fas 16A CEE näst vanligast (därav bra med en 3-fas EVSE/UMC i frunken).

Men annars håller jag 100% med dig om att det är beklämmande dåligt med destinationsladdning hos hotell generellt. Här skulle det behöva bli en uppryckning och mycket bättre.

Ett annat problem är också att de aldrig lyckas reservera en laddplats. Man kan boka SPA, middagsbord, massage, kemtvätt, etc. Men en simpel elbilsplats är tydligen helt omöjligt avancerat för de flesta hotell (antingen beroende på IT-system eller dåliga processer) att kunna boka. Har faktiskt bara råkat ut för ett enda hotell som lyckats med det, så det var tyvärr verkligen ett undantag (ett i Oslo, om du skall dit så kan du messa mig).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Lite OT men tar hotellen betalt om de har fått en Tesla Destination Charger? Var inte dealen att de skulle få den av Tesla mot att de stod för elen? Eller har det ändrats?

Dvs dessa. https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2& ... %20charger
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Lite OT men tar hotellen betalt om de har fått en Tesla Destination Charger? Var inte dealen att de skulle få den av Tesla mot att de stod för elen? Eller har det ändrats?

Dvs dessa. https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2& ... %20charger
Dom vi har nyttjat har varit gratis iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Tar man resultatet av de ”verkliga” tester som görs av de norska youtubers Kris och Björn under liknande förhållanden som vi har i Sverige så behöver du en Audi Etron GT eller en Mercedes EQS för att klara 35 mil motorvägsfart
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

För min del stannar jag gärna för en paus om sträckan börjar krypa över 30 mil.
Jag kör ofta samma rutt där det dräller av laddare.
Vänder gärna på frågan.
Istället för att gå på toa medan jag laddar så laddar jag medan jag går på toa.
En liten skillnad som ändrar sättet att tänka runt laddning på.
Den lilla stunden gör att du utan problem klarar din pendling med marginal.
6 minuter ger iaf 7 extra mil i mitt fall.
Sen är ju den dåliga räckvidden på vintern lite överdriven. Körde igår med 42 mil räckvidd enligt bilen. Efter ett par timmar var räckvidden uppe i totalt 45 mil. Så med torr väg och körning hastighetsgräns + 5 går det utan problem med 35 mil med 100D iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate

Till S finns ju även de här fälgarna (i olika finish). Undrar hur mycket mer range det kan bli med dem i motorvägsfart...

https://www.thenewaero.com/

Bild
DKZ

Inlägg av DKZ »

Tack för alla tips. Ska scouta lite laddstationer im och vad som finns runt kontoret.

Fortsätter med dumma frågor. Det är vanligtvis väldigt dyr parkering runt kontoret. Hur fungerar detta om man laddar? Betalar man p-avgift samtidigt?

Och vad är rimligt att betala i försäkring?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

DKZ skrev:
Tack för alla tips. Ska scouta lite laddstationer im och vad som finns runt kontoret.

Fortsätter med dumma frågor. Det är vanligtvis väldigt dyr parkering runt kontoret. Hur fungerar detta om man laddar? Betalar man p-avgift samtidigt?

Och vad är rimligt att betala i försäkring?
Beror helt på vilka laddstolpar du använder finns massa olika lösningar med de olika operatörerna, på Teslas SuC kan du inte direkt parkera och ladda en dag eftersom det är tänkt för att ladda på resa så där står du bara korta perioder.
SwedishAdvocate

DKZ skrev:
.../ Och vad är rimligt att betala i försäkring?
Om du söker så finns det en hel del skrivet om det här i rätt många trådar på forumet (OBS: Använd Google. Tror du kommer få rätt mycket mer träffar på det sättet istället för med forumets sökfunktion. No offense till forumansvariga så klart...).

Som jag minns det:

WaterCircles har varit billigast i många fall. Men det kanske har ändrats på sistone.

Trygg Hansa har en särskild Tesla-försäkring. Många har tecknat med dem.

Men pga av massvis med faktorer så lönar det sig ofta att kolla med alla aktörerna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Till S finns ju även de här fälgarna (i olika finish). Undrar hur mycket mer range det kan bli med dem i motorvägsfart...

https://www.thenewaero.com/

Bild
Du ska ha 19" fälgar. Original slipstream är nästan lika snåla som 19" the new Aero.
DKZ

Inlägg av DKZ »

Halloj, tack för alla ärliga inputs. Jag fortsätter med mina "dumma" frågor.

Har haft så sjukt mycket på jobbet så igår tänkte jag göra slag i saken och beställa en M3 LR, men när jag kollade igår så har priset gått upp typ 60.000 kr. :shock:
För en månad sedan kostade en M3 LR 629.000 utan några tillbehör.

Ni som har koll brukar priserna flexa månad för månad? (Dvs, under normala omständigheter, när det inte är krig & bensin/diesel kris osv)
OM jag skulle beställa idag är det samma pris vid leverans eller kan det ha ökat ytterligare så man måste betala mellanskillnad eller åt det andra hållet?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

DKZ skrev:

Har haft så sjukt mycket på jobbet så igår tänkte jag göra slag i saken och beställa en M3 LR, men när jag kollade igår så har priset gått upp typ 60.000 kr. :shock:

Ni som har koll brukar priserna flexa månad för månad? (Dvs, under normala omständigheter, när det inte är krig & bensin/diesel kris osv)
OM jag skulle beställa idag är det samma pris vid leverans eller kan det ha ökat ytterligare så man måste betala mellanskillnad eller åt det andra hållet?
Har du en order inne så brukar Tesla inte höja priset du får betala om de justerar det innan leverans, däremot sänka det ifall de sänkt priserna.

Tesla justerar ofta priserna upp/ned rätt mycket så det kan hoppa runt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DKZ skrev:

Räkna inte med prissänkningar under det närmaste året (eller 1-2 åren), utan snarare ytterligare prishöjningar och längre leveranstider ju längre du väntar.

Vi har en enormt stor potentiell global inflation (trycktes mycket pengar under pandemin för att stimulera att spendera pengar i många länder), skenande energipriser på el (kärnkraft läggs ner, vindkraft opålitlig, och kriget med Ukraina och beroende av rysk gas är osäker), skenande priser på fossila drivmedel (påverkar även oss som kör elbil med att transportkostnader slår på allt). Globala kriser med bilkomponenter, problem med halvledarbrister, ökad efterfrågan på elbilar (pga. höga fossila drivmedelspriser), begränsad tillgång på batterier till elbilar, och de batterier som tillverkas blir enormt mycket dyrare med ökade energi/elpriser.

Beställer du en bil så brukar Tesla och andra biltillverkare hålla sina priser som gällde när du beställer, även om de senare ökar i pris.

Du kan även hoppa av när som helst och endast förlora en tusenlapp.
Bild
Skriv svar