{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av FStaake »

OscarA skrev:
Blir det ens någon bil…..?
Hur svårt ska det vara att estimera leveranser?
Kommer det ingen bil i år så vill man ju veta det..
Håller helt med.
Börjar ju tröttna lite.
Får man reda på att dom inte kommer i år kan man lika gärna beställa en Y nu.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

FStaake skrev:
OscarA skrev:
Håller helt med.
Börjar ju tröttna lite.
Gjorde jag.. får abstinens av att inte byta. Så blir väntetiden för lång - tar jag en annan så länge. :lol:
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Frippanecci skrev:
FStaake skrev:
OscarA skrev:
Håller helt med.
Börjar ju tröttna lite.
Gjorde jag.. får abstinens av att inte byta. Så blir väntetiden för lång - tar jag en annan så länge. :lol:

Jag köpte ny bil 7 ggr från april 2016 till november 2017. Efter det har jag köpt ny bil en gång. I september 2018 när jag köpte min nuvarande Model S.

Kände också abstinens i början. Nu har det dock vänt och nu tar det istället emot att byta bil. Börjar nästan bli lite av en sport att ha de kvar så länge det går.

Jag vet vad jag har men inte vad jag får och allt är i ordning vad gäller fälgar, vinterdäck, tonade rutor, lackbehandling...

Jag vet även att jag trivs med mina nuvarande bilar och att det fungerar bra för alla våra krav. Har även haft de så länge att jag börjar utveckla emotionella band till dem. :lol: Ser även Model S 100D med fri SuC och i3 94Ah med Rex som "unika" bilar som aldrig återkommer om jag säljer. Den enda uppgradering jag kan tänka mig är egentligen en i3S med Rex istället för vår vanliga i3. Men de växer inte på träd direkt...
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare

Inlägg av Frippanecci »

MWall skrev:
Frippanecci skrev:
FStaake skrev:
OscarA skrev:
Håller helt med.
Börjar ju tröttna lite.

Jag köpte ny bil 7 ggr från april 2016 till november 2017. Efter det har jag köpt ny bil en gång. I september 2018 när jag köpte min nuvarande Model S.

Kände också abstinens i början. Nu har det dock vänt och nu tar det istället emot att byta bil. Börjar nästan bli lite av en sport att ha de kvar så länge det går.

Jag vet vad jag har men inte vad jag får och allt är i ordning vad gäller fälgar, vinterdäck, tonade rutor, lackbehandling...

Jag vet även att jag trivs med mina nuvarande bilar och att det fungerar bra för alla våra krav. Har även haft de så länge att jag börjar utveckla emotionella band till dem. :lol: Ser även Model S 100D med fri SuC och i3 94Ah med Rex som "unika" bilar som aldrig återkommer om jag säljer. Den enda uppgradering jag kan tänka mig är egentligen en i3S med Rex istället för vår vanliga i3. Men de växer inte på träd direkt...
Därför jag byter till nya Teslor - kan inte med att byta till något annat.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Frippanecci skrev:
Men då får du ju aldrig nån riktig förändring ändå. :D
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare

Inlägg av Frippanecci »

MWall skrev:
Frippanecci skrev:
Men då får du ju aldrig nån riktig förändring ändå. :D
Sant.. men känns konstigt att byta till en slöare, mindre utvecklad, fulare, ocoolare bil.. så det får vara Tesla.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare

Inlägg av big-olle »

Jag har en model S beställd. En longrange till det "låga" priset.
Kör en model Y just nu, men tycker att den är lite för hård i fjädringen. Allt annat med bilen är topp.
Tror ni att jag blir mer nöjd om jag byter ut model Y mot en S när den kommer? Fram för allt i fråga om komfort?
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

big-olle skrev:
Kör en model Y just nu, men tycker att den är lite för hård i fjädringen. Allt annat med bilen är topp.
Tror ni att jag blir mer nöjd om jag byter ut model Y mot en S när den kommer? Fram för allt i fråga om komfort?
Hinner nog komma en ny Y med luftfjädring och 4680 innan vi får se någon S/X i Sverige som det verkar, kanske den du borde jämföra med...

Men ni som har kört Raven och Y kanske kan ge en indikation?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

thebishop skrev:
big-olle skrev:
Hinner nog komma en ny Y med luftfjädring och 4680 innan vi får se någon S/X i Sverige som det verkar, kanske den du borde jämföra med...

Men ni som har kört Raven och Y kanske kan ge en indikation?
Också nyfiken på detta. Fruns Q4 etron utan utrustning är ofantligt mycket trevligare på vägen än min 3 Performance. Allt annat är sämre.

Ytterst nyfiken på hur S är på vägen med 19”
Kollade på ett youtube klipp igår där han sa: ”it’s a little bumpy, of course, it’s a tesla” ungefär.
Kan det verkligen vara så?

Stötighetstjatet på Model Y har gjort att jag totalt tappat intresse för den. Men hade nog valt den före något annat ändå, haha..
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

OscarA skrev:
.../ Fruns Q4 etron utan utrustning är ofantligt mycket trevligare på vägen än min 3 Performance. Allt annat är sämre.

Ytterst nyfiken på hur S är på vägen med 19”
Kollade på ett youtube klipp igår där han sa: ”it’s a little bumpy, of course, it’s a tesla” ungefär.
Kan det verkligen vara så?

Stötighetstjatet på Model Y har gjort att jag totalt tappat intresse för den. Men hade nog valt den före något annat ändå, haha..
Jag tycker 3AWD LR med 18-tumsfälgar och originaldäcken (Michelin. Minns dock inte vilka Michelin) har helt ok fjädringskomfort. Ungefär som förra generationen V60 eller förra generationen VW Passat. Fast bättre.

Youtube-klippet med Model S:en – Gissar att det var luftfjädring. Jag har kört topp-modellen av den Model S som fanns hösten 2018 utanför Helsingborg. Den hade luftfjädring. Nu minns jag inte om det var 19'' eller 21''-tumsfälgar på den, men den tyckte jag hade fantastisk fjädringskomfort. Nu har ju jag inte kört så mkt dyra bilar, men ändå... Det var även någon som skrev här på forumet nyligen som hade en Citroën C6. Han var också imponerad av en S han hade kört med luftfjädring. Inte riktigt Cittra-klass, men inte långt ifrån enligt honom. Handlade klippet om körning på amerikanska vägar? Amerikanarna har ju tydligen bitvis riktigt, riktigt kassa vägar... Tror svenska eller andra europeiska vägar är flera snäpp bättre...

Jag tycker det verkar som folk har rätt olika åsikter om Y. Tror också det kan ha att göra med fälgstorleken – ifall det är 19'' eller 20-tum.

Om jag vore dig skulle jag provköra. Och dubbelkolla så att däcken på de bilar du kör inte är för hårt pumpade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

big-olle skrev:
Har inte kört Y, men har kört S med luftfjädring. Jag tror du blir nöjd med en S (se mitt inlägg ovan).

Om jag vore dig så skulle jag leta upp en så ny S som möjligt, låtsas vara spekulant och provköra. Kan inte tänka mig att fjädringskomforten kommer skilja så mycket mellan de Model S som finns i Sverige från 'årsmodell' 2018 och framåt jämfört med de som säljs i USA idag...

Och som jag skrev ovan – dubbelkolla för säkerhets skull så att däcken inte är för hårt pumpade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
big-olle skrev:
Har inte kört Y, men har kört S med luftfjädring. Jag tror du blir nöjd med en S (se mitt inlägg ovan).

Om jag vore dig så skulle jag leta upp en så ny S som möjligt, låtsas vara spekulant och provköra. Kan inte tänka mig att fjädringskomforten kommer skilja så mycket mellan de Model S som finns i Sverige från 'årsmodell' 2018 och framåt jämfört med de som säljs i USA idag...

Och som jag skrev ovan – dubbelkolla för säkerhets skull så att däcken inte är för hårt pumpade.
Jag skulle bli extremt förvånad om model S inte upplevs som skön i jämförelse med en nuvarande model Y faktiskt,
även om det nu verkar ta ett halvt årtionde innan det kommer några model S hit…
Jag tror inte heller att man behöver låtsas vara spekulant på en bil utan fråga här (eller facebook) så kan man nog
få Sig en provkörning :) hit är man mer än välkommen iaf :) (pre-raven förvisso)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Var givetvis nya LR jag menade! :)
SwedishAdvocate

OscarA skrev:
Och jag tror nog fortfarande att ”it’s a little bumpy, of course, it’s a tesla” kan ha att göra med riktigt sopiga amerikanska vägar...
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev:
OscarA skrev:
Och jag tror nog fortfarande att ”it’s a little bumpy, of course, it’s a tesla” kan ha att göra med riktigt sopiga amerikanska vägar...
Kunde ju vara lite intressant att se det där klippet. Du har inte en länk?
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
OscarA skrev:
Kunde ju vara lite intressant att se det där klippet. Du har inte en länk?
Nu kollade jag igen utan en bebis som bankar på mig,
”Ride quality is decent, of course its just a little bouncy with it being a tesla honestly”

Inte riktigt som jag citera innan, men jag förväntade mig bara positivt med 19” + model s.

Sjukt taggad oavsett… :)
Men behöver jag köpa en Y så länge…? Sådanafall en Performance med lev efter 1e July med lägre förmånsvärde

https://youtu.be/U8UtPiGSBjw
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Leverans av refresh Plaid :)

Mycket bra video för att se skillnad på plaid refresh och plaid innan refresh :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Plaid 1 april.png
Bifogar bild på den Plaid-version som ligger i min beställning för framtida referens. Blir spännande att se/jämföra om denna kommer uppdateras på några punkter innan leverans.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror jag givit upp på att få denna S i tid för att det skall spela någon roll, och till ett pris som jag vill betala. Tyckte redan att det skulle bli jobbigt att få en sådan stor bil igen så det blir nog en till Model 3 iställe ifall jag inte hittar någon bil av annat märke som jag tror kommer fungera.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare

Inlägg av dave »

bjornnilsson skrev:
Plaid 1 april.png
Bifogar bild på den Plaid-version som ligger i min beställning för framtida referens. Blir spännande att se/jämföra om denna kommer uppdateras på några punkter innan leverans.
Har typ samma, med 21". Längtar!

Den på bilden har inte uppdaterade ljusen fram så det lär minst ändras vid leverans. Verkar vara klart redan.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Min konfig :)
39333921-81AB-4B64-B5BC-0CB6958C3624.jpeg
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Är lite sugen på att byta färg och lägga till 21” men vågar inte ändra något ifall de ändrar min plats i kön eller att jag får nya priset
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

PhR34k skrev:
Är lite sugen på att byta färg och lägga till 21” men vågar inte ändra något ifall de ändrar min plats i kön eller att jag får nya priset Bild
Minsta förändring renderar i ett nytt RN = kostar slantar och köplats.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Walker skrev:
PhR34k skrev:
Är lite sugen på att byta färg och lägga till 21” men vågar inte ändra något ifall de ändrar min plats i kön eller att jag får nya priset Bild
Minsta förändring renderar i ett nytt RN = kostar slantar och köplats.
Då får jag hoppa det Bild
kallekula

Inlägg av kallekula »

Jag kommer inte in på svenska Model S-sidan. Något på gång? :)

https://www.tesla.com/sv_se/models
Skriv svar