Första elbilen, tankar kring köp
Moderator: Redaktion
Första elbilen, tankar kring köp
Hej har nu kommit fram till att det blir en my istället för en m3 efter att jag var och tittade på en m3 idag och tyckte den var i minsta laget för en barnfamilj.
Detta är våran första elbil och har jämfört massor och tycker teslas laddnätverk och funktioner verkar riktigt bra.
Gämförelsevis mellan en m3 och my så kommer månadskostnaden inte vara stor alls, så valet faller på en större bil.
Men, hur tänker ni som ligger i beställningsfasen nu, känner ni er osäkra vad som händer med miljöbonusen? Visst om den går ner till 50k men om den försvinner för bilar över 700k spelar iallafall roll för oss. Räknar dom på totala priset inkl tillbehör eller grundpriset för enbart bilen? Om det är förstnämnda så är ju även m3 över 700k gränsen.
Och när börjar man räkna? Säg att ja får bilen 1maj 2022 6månader efter det får jag bonusen? Men om jag får bilen 1aug 2022 vet jag inte om jag får den?
Detta är våran första elbil och har jämfört massor och tycker teslas laddnätverk och funktioner verkar riktigt bra.
Gämförelsevis mellan en m3 och my så kommer månadskostnaden inte vara stor alls, så valet faller på en större bil.
Men, hur tänker ni som ligger i beställningsfasen nu, känner ni er osäkra vad som händer med miljöbonusen? Visst om den går ner till 50k men om den försvinner för bilar över 700k spelar iallafall roll för oss. Räknar dom på totala priset inkl tillbehör eller grundpriset för enbart bilen? Om det är förstnämnda så är ju även m3 över 700k gränsen.
Och när börjar man räkna? Säg att ja får bilen 1maj 2022 6månader efter det får jag bonusen? Men om jag får bilen 1aug 2022 vet jag inte om jag får den?
Re: Första elbilen, tankar kring köp
Förslaget om borttag av miljöbonus för bilar över 700k är tänkt att gälla från 1 juli 2022. Leveransdatum är det som gäller, så får du leverans innan bör du få bonus. Bör eftersom lagen är skriven så att om det finns medel får man bonus.O1zzon skrev:Hej har nu kommit fram till att det blir en my istället för en m3 efter att jag var och tittade på en m3 idag och tyckte den var i minsta laget för en barnfamilj.
Model Y LR
Model S 100D -18
-
För säkerhets skull: Eftersom alla kanske inte vet så tänkte jag bara informera att M3 går att beställa med dragkrok (ok, inte performancemodellen). Men visst..., ifall man känner att man skulle behöva köra runt med släpvagn konstant för att få tillräckligt med utrymme så förstår jag resonemanget om en Y istället...O1zzon skrev:Hej har nu kommit fram till att det blir en my istället för en m3 efter att jag var och tittade på en m3 idag och tyckte den var i minsta laget för en barnfamilj. /...
Det finns vidare en del barnfamiljer som har en M3. Ifall du googlar runt lite på forumet så hittar du en hel del trådar om det. Det brukar handla om valet av barnvagn (en modell som blir 'relativt' liten när man fäller ihop den), samt valet av babyskydd/bilbarnstol(ar). Det verkar inte funka med alla, men samtidigt finns det modeller av babyskydd/barnstolar som t.ex. gör det möjligt med två barn och en vuxen i baksätet på en M3...
Edit: Och som sagt... För att hitta på forumet så tycker jag det är betydligt enklare med Google. Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera lika bra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Okej! Blir målfoto på en my...termosen skrev:Förslaget om borttag av miljöbonus för bilar över 700k är tänkt att gälla från 1 juli 2022. Leveransdatum är det som gäller, så får du leverans innan bör du få bonus. Bör eftersom lagen är skriven så att om det finns medel får man bonus.O1zzon skrev:Hej har nu kommit fram till att det blir en my istället för en m3 efter att jag var och tittade på en m3 idag och tyckte den var i minsta laget för en barnfamilj.
Självklart så fanns drag med på min offert. vi är lyckligtvis förbi barnvagn stadiet och båda ungarna sitter frammåtvända. Jag har nog googlat sönder Google senaste veckorna om barnfamilj och modell 3 och kom fram till att vi skulle köra på en sån.. Tog en offert på en my och det skiljer 5000kr på handpenningen och 250kr i månaden på avbetalningen. Men i 95%av körningen så klarar man sig säkert på m3. Motivera mig varför jag ska välja en m3 istället. den är ju snyggare!SwedishAdvocate skrev:För säkerhets skull: Eftersom alla kanske inte vet så tänkte jag bara informera att M3 går att beställa med dragkrok (ok, inte performancemodellen). Men visst..., ifall man känner att man skulle behöva köra runt med släpvagn konstant för att få tillräckligt med utrymme så förstår jag resonemanget om en Y istället...O1zzon skrev:Hej har nu kommit fram till att det blir en my istället för en m3 efter att jag var och tittade på en m3 idag och tyckte den var i minsta laget för en barnfamilj. /...
Det finns vidare en del barnfamiljer som har en M3. Ifall du googlar runt lite på forumet så hittar du en hel del trådar om det. Det brukar handla om valet av barnvagn (en modell som blir 'relativt' liten när man fäller ihop den), samt valet av babyskydd/bilbarnstol(ar). Det verkar inte funka med alla, men samtidigt finns det modeller av babyskydd/barnstolar som t.ex. gör det möjligt med två barn och en vuxen i baksätet på en M3...
Edit: Och som sagt... För att hitta på forumet så tycker jag det är betydligt enklare med Google. Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera lika bra...
-
Jag kan inte de exakta siffrorna i huvudet, men en M3 har lägre luftmotstånd. Den är lägre. Har lägre markfrigång. Väger mindre. Det lägre luftmotståndet ger särskilt utslag i körning i högre hastigheter som 100-120 km/h. Men exakt hur mycket längre man kommer med en M3, jämfört med en MY i högre hastigheter kan jag inte.O1zzon skrev:.../ Självklart så fanns drag med på min offert. vi är lyckligtvis förbi barnvagn stadiet och båda ungarna sitter frammåtvända. Jag har nog googlat sönder Google senaste veckorna om barnfamilj och modell 3 och kom fram till att vi skulle köra på en sån.. Tog en offert på en my och det skiljer 5000kr på handpenningen och 250kr i månaden på avbetalningen. Men i 95%av körningen så klarar man sig säkert på m3. Motivera mig varför jag ska välja en m3 istället. den är ju snyggare!
Det finns även de som monterar bakbox på en M3 för att få mer lastutrymme i vissa fall då de tycker det behövs. En sån ger tydligen mycket liten påverkan av luftmoståndet (om ens någon). Typ en sån här:
viewtopic.php?f=57&t=23683
Och det går ju även att montera en takbox (också). Finns en särskild takbox som är utvecklad och krocktestad för att ha den 'tjocka' ändan framåt. Det ger en mer aerodynamiskt riktig form med lägre luftmotstånd. Med en sån verkar det t.ex. inte vara några problem att åka till fjällen med Teslas superchargernätverk utifrån en (eller fler) trådar här på forumet. Ok... Har väl kanske inte sett någon som haft både tak- och bakbox monterade samtidigt...

Har man möjlighet kan man ju även köpa ett eget släp att ha på tomten (eller på gatan utanför tomten). Både nya och begagnade släp verkar hålla värdet mkt bra så borde bli låg TCO för släp...
En M3 har väl vidare billigare däck. Tänker på 18-tummarna. Eftersom en M3 är lättare så blir det rimligen mindre däckslitage på en sån. Då håller däcken längre. Om miljöaspekten är viktig så kommer ju tydligen mer än hälften av alla utsläpp från mikroplaster i Sverige från däckslitage. Med en M3 blir det lite mindre mikroplaster i naturen.
Tror det är allt jag kan komma på...

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Missade att lägga till följande. Många har koll på detta, men för säkerhets skull... Ofta anges räckvidd enligt ett test som förkortas WLTP. Genomsnittshastigheten i WLTP är dock endast 46,5 km/h... Därav mitt resonemang om räckvidd vid högre hastigheter ovan...
-
Det här har du säkert också koll på – men återigen – för säkerhets skull: Det finns ju (även) ett rätt rejält utrymme under lastgolvet i M3. Packar man platseffektivt får man tydligen plats med en hel del där också...
Tack! Ja en takbox kan jag tänka mig, men nån bakbox blir det inte.. Får inte vara förmycket krångel. Kåpsläp har jag som kommer dras med när vi åker till fjälls. Jo men igentligen så klarar vi oss på en m3 men tyckte steget till en my inte var långt så frågan om är ju om livet blir så mycket enklare i en my eller om det kvittar. Det jag oroar mig mest över är klimatbonusen, beställer jag en m3 så har jag tid att avboka då den blir levererad i nov 2022 men my var lev i juli 22 så det kan ju skita sig i värsta fall med den..SwedishAdvocate skrev:Jag kan inte de exakta siffrorna i huvudet, men en M3 har lägre luftmotstånd. Den är lägre. Har lägre markfrigång. Väger mindre. Det lägre luftmotståndet ger särskilt utslag i körning i högre hastigheter som 100-120 km/h. Men exakt hur mycket längre man kommer med en M3, jämfört med en MY i högre hastigheter kan jag inte.O1zzon skrev:.../ Självklart så fanns drag med på min offert. vi är lyckligtvis förbi barnvagn stadiet och båda ungarna sitter frammåtvända. Jag har nog googlat sönder Google senaste veckorna om barnfamilj och modell 3 och kom fram till att vi skulle köra på en sån.. Tog en offert på en my och det skiljer 5000kr på handpenningen och 250kr i månaden på avbetalningen. Men i 95%av körningen så klarar man sig säkert på m3. Motivera mig varför jag ska välja en m3 istället. den är ju snyggare!
Det finns även de som monterar bakbox på en M3 för att få mer lastutrymme i vissa fall då de tycker det behövs. En sån ger tydligen mycket liten påverkan av luftmoståndet (om ens någon). Typ en sån här:
viewtopic.php?f=57&t=23683
Och det går ju även att montera en takbox (också). Finns en särskild takbox som är utvecklad och krocktestad för att ha den 'tjocka' ändan framåt. Det ger en mer aerodynamiskt riktig form med lägre luftmotstånd. Med en sån verkar det t.ex. inte vara några problem att åka till fjällen med Teslas superchargernätverk utifrån en (eller fler) trådar här på forumet. Ok... Har väl kanske inte sett någon som haft både tak- och bakbox monterade samtidigt...
Har man möjlighet kan man ju även köpa ett eget släp att ha på tomten (eller på gatan utanför tomten). Både nya och begagnade släp verkar hålla värdet mkt bra så borde bli låg TCO för släp...
En M3 har väl vidare billigare däck. Tänker på 18-tummarna. Eftersom en M3 är lättare så blir det rimligen mindre däckslitage på en sån. Då håller däcken längre. Om miljöaspekten är viktig så kommer ju tydligen mer än hälften av alla utsläpp från mikroplaster i Sverige från däckslitage. Med en M3 blir det lite mindre mikroplaster i naturen.
Tror det är allt jag kan komma på...
Tycker du att det känns ok att öppna en sedanbaklucka till bagageutrymmet funkar säkert m3, annars behöver du en my.
Vi byter våran Model 3 mot en MY performance. 3an funkade i 100% av resorna för oss med 2 framåtvända barn, men runt jul när vi skulle iväg fick vi pressa in väskor lite överallt. Skidsemester har vi ännu inte provat men det blir det till nästa år.
Hade jag kunnat ha dragkrok på m3p hade jag tagit de från början men kan man ju ha det på en MYP.
Jag resonerar så att mer utrymme aldrig är fel och jag körde inte bana med min Model 3 så jag är övertygad om att MYP kommer vara otroligt kul den med
Hade jag kunnat ha dragkrok på m3p hade jag tagit de från början men kan man ju ha det på en MYP.
Jag resonerar så att mer utrymme aldrig är fel och jag körde inte bana med min Model 3 så jag är övertygad om att MYP kommer vara otroligt kul den med
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Låter bra! Hade du haft kvar m3 om den hade krok då? Tänker samma som dig att lite mer utrymme är aldrig fel. Vi kommer att gå från en skoda superb så effektmässigt så kommer den jag väljer vara en raket i gämförelseJontez skrev:Vi byter våran Model 3 mot en MY performance. 3an funkade i 100% av resorna för oss med 2 framåtvända barn, men runt jul när vi skulle iväg fick vi pressa in väskor lite överallt. Skidsemester har vi ännu inte provat men det blir det till nästa år.
Bytte precis från en model 3 LR till Y LR, 2 barn med barnstolar och barnvagn. 3:an funkade absolut toppen med alla lång-resor, den sväljer mer än man tror.
Tyckte 3:an var fantastisk men hade ändå valt Y:n alla gånger, väldigt praktiskt med bagaget och det extra utrymmet för t.ex skidresa osv. Den är 0.5 sek långsammare 0-100, men det kan man leva med
Tyckte 3:an var fantastisk men hade ändå valt Y:n alla gånger, väldigt praktiskt med bagaget och det extra utrymmet för t.ex skidresa osv. Den är 0.5 sek långsammare 0-100, men det kan man leva med

Är lite i samma sits men jag klarar mig fint (trots fjällstuga) med model 3 "standard range" och motsvarande Y finns inte så det blir 4500kr/mån mot 6500kr/mån och 125' mot 150' i kontantinsats. Köper man via AB är det också stor skillnad på förmånsvärde.O1zzon skrev:Gämförelsevis mellan en m3 och my så kommer månadskostnaden inte vara stor alls, så valet faller på en större bil.
Jag väntade på model Y ända sedan jag köpte min Model 3 men när jag till slut sitter med facit i hand så är det inte värt 24' om året att ha kombibaklucka som man använder bara ibland. Jag kan ha en bakbox istället. Och har redan en släpvagn för att frakta tvättmaskiner etc.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
För 19200:- så blir den lika snabb...jonasperh skrev:Bytte precis från en model 3 LR till Y LR, 2 barn med barnstolar och barnvagn. 3:an funkade absolut toppen med alla lång-resor, den sväljer mer än man tror.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ok, dock tummar jag inte på 4 hjulsdriften.tor-ake skrev:Är lite i samma sits men jag klarar mig fint (trots fjällstuga) med model 3 "standard range" och motsvarande Y finns inte så det blir 4500kr/mån mot 6500kr/mån och 125' mot 150' i kontantinsats. Köper man via AB är det också stor skillnad på förmånsvärde.O1zzon skrev:Gämförelsevis mellan en m3 och my så kommer månadskostnaden inte vara stor alls, så valet faller på en större bil.
Jag väntade på model Y ända sedan jag köpte min Model 3 men när jag till slut sitter med facit i hand så är det inte värt 24' om året att ha kombibaklucka som man använder bara ibland. Jag kan ha en bakbox istället. Och har redan en släpvagn för att frakta tvättmaskiner etc.
4400 i månaden på en y efter miljöbonusen mot 4200 på en m3
Hur länge kan man skjuta på leveransen? Säg att jag har lev i juni kan jag tacka nej några gånger till typ aug/sep?
Nej, det är klart, om man *måste* ha fyrhjulsdrift då är det ju hugget som stucket, med privatavbetalningen som jag refererar till ovan är det bara 250kr skillnad mellan Model 3 LR och Y LR. 6250 mot 6500 - då skulle jag definitivt välja Y. Har aldrig känt ett behov av fyrhjulsdrift men kan förstå att det finns de som gör det.O1zzon skrev:Ok, dock tummar jag inte på 4 hjulsdriften.tor-ake skrev:Är lite i samma sits men jag klarar mig fint (trots fjällstuga) med model 3 "standard range" och motsvarande Y finns inte så det blir 4500kr/mån mot 6500kr/mån och 125' mot 150' i kontantinsats. Köper man via AB är det också stor skillnad på förmånsvärde.O1zzon skrev:Gämförelsevis mellan en m3 och my så kommer månadskostnaden inte vara stor alls, så valet faller på en större bil.
4400 i månaden på en y efter miljöbonusen mot 4200 på en m3
Haha just det, hmmmikebike skrev:För 19200:- så blir den lika snabb...jonasperh skrev:Bytte precis från en model 3 LR till Y LR, 2 barn med barnstolar och barnvagn. 3:an funkade absolut toppen med alla lång-resor, den sväljer mer än man tror.

Jag hade krok på min M3 men den var ganska besvärlig att montera. Konstruktionen ser mycket bättre och lättare ut på MY.O1zzon skrev:Låter bra! Hade du haft kvar m3 om den hade krok då? Tänker samma som dig att lite mer utrymme är aldrig fel. Vi kommer att gå från en skoda superb så effektmässigt så kommer den jag väljer vara en raket i gämförelseJontez skrev:Vi byter våran Model 3 mot en MY performance. 3an funkade i 100% av resorna för oss med 2 framåtvända barn, men runt jul när vi skulle iväg fick vi pressa in väskor lite överallt. Skidsemester har vi ännu inte provat men det blir det till nästa år.
Ja effektmässigt räcker LR långt. Dock ville jag inte gå ner i effekt i bytet från M3 till MY och prismässigt är det liten skillnad på MY LR och MYP
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
-
Lånar tråden lite.
När jag bygger min första elbil så skiljer det sig i slutet att M3P får jag - 70k som en kolumn men när jag bygger en MYP så får jag ej - 70k? Någon som vet vad det beror på?
MYP är väl mest intressant då vi har 2 barn och barnvagn behövs ett tag till.
När jag bygger min första elbil så skiljer det sig i slutet att M3P får jag - 70k som en kolumn men när jag bygger en MYP så får jag ej - 70k? Någon som vet vad det beror på?
MYP är väl mest intressant då vi har 2 barn och barnvagn behövs ett tag till.
De har glömt att uppdatera sidan för Model 3 P får man gissa. Man skall inte räkna med att få några 70.000kr på bilar över 700.000, om man inte är säker på att få leverans innan de nya reglerna (troligen) träder i kraft 1/7.
https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdf
https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdf