Hallå!
Jag håller på och ska importera en Tesla från Norge som är CCS modifierad. Jag är helt ny på elbilar, men har ändå en relativt grundläggande förståelse för allt.
Jag har dock svårt att förstå vissa saker och tänkte se om någon vänlig själ vill hjälpa.
- Funkar CCS vid alla SC stationer, även de som inte är utmärkta som CCS kompatibla stationer?
- Vilka adaptrar bör man optimera för? Jag kommer inteallera laddstation hemma, även om första tiden lär bli vanlig 220. Sedan har jag laddstolpe på kontoret, den har några år på nacken, och jag kommer självklart ladda via SC, och någon gång lär man vilja ladda på "vanliga mackar".
- Generella tips kring import eller annat?
Allt gott!
/Joakim
Adaptrar och laddning
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Adaptrar och laddning
Du kan ladda på alla Teslas superchargers om bilen är CCS-modifierad
(med en liten adapter
när det bara finns CCS-sladd och utan adapter på alla andra stolpar)

när det bara finns CCS-sladd och utan adapter på alla andra stolpar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Re: Adaptrar och laddning
Det här har du ju säkert koll på‚ men för säkerhets skull... Eftersom det verkar som du till en början tänkt ladda i ett vanligt vägguttag, och eftersom det kan kan finnas risker med det...Jay skrev:.../ är helt ny på elbilar, men har ändå en relativt grundläggande förståelse för allt.
Jag har dock svårt att förstå vissa saker och tänkte se om någon vänlig själ vill hjälpa.
- /.../ kommer installera laddstation hemma, även om första tiden lär bli vanlig 220. /.../
- Generella tips kring import eller annat? /...
Jag är dock bara lekman på det här, så istället för info. direkt från mig så kommer nedan en länk till en av flera diskussioner om detta som förts tidigare här på forumet:
viewtopic.php?f=51&t=16550
Och så slutligen en rad till andra forum-medlemmar som kanske läser detta:
Det här är naturligtvis inte menat att "skrämma folk i onödan", eller på något som helst sätt 'avskräcka' någon från att skaffa en elbil. Istället är det skrivet i all välmening. Peace.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting