Hjälp med sommardäck...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

teslaponken

Hjälp med sommardäck...

Inlägg av teslaponken »

Tesla Model Y levererad i nov 2021. Sommarhjul, orig fälg och däck.

Bytte i dec till nyköpta vinterdäck/och tillhörande fälgar. Ej original. Köpta på hos lokal återförsäljare.

De monterade på dom på plate och la de originella sommardäcken med sommarfälgar i bagaget. Fick inga "skruvar/muttrar/lås" eller vad det nu kallas, ska man få det i en liten påse? Hursomhelst... Lastade av sommarhjulen och haft vinterhjul sen dess.

Idag har jag gått och bytt från vinterhjul till sommar. Däckskiftarna var ruttiga och det gick fort. Dock sa de på knackig engelska att något saknades? Med lite anstängning och efter att de visade små mutterliknande föremål från vinterhjulen förstod jag att det va några skruvar/muttrar eller något?

Vi letade i bilen efter några såna men fann inga. Så de körde på skruvar från de ej originella vinterhjulen in på sommarhjulen. Om jag förstod det rätt?

Och lastade på vinterhjul i bilen.

De rekommenderade ej denna lösning dock då "tesla är så speciella blabla".

Kan nån förklara vad jag ska göra?

Förklara gärna som om du förklarar för ett barn. Bilar kan jag ingenting om öht.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Hjälp med sommardäck...

Inlägg av tor-ake »

Har hänt rätt många gånger att däckfirma glömmer att skicka med muttrarna, jag brukar alltid fråga var de gjort av muttrarna och då kommer någon lommande med en påse.

Det kan vara lite skillnad i hur ytan mellan metallen i muttern och metallen i fälgen är utformad, den kan vara konisk, med olika vinklar, och den kan vara sfärisk med olika radier. Även lite olika hålstorlekar. Teslas originalmuttrar har koniskt säte och är ganska stora, så om eftermarknadsmuttrarna är lika då är det ingen fara.

Men ring till däckfirman som monterade de "ej original" hjulen du köpte, och säg att du inte kan hitta originalmuttrarna, så hjälper de dig. Däckfirmor kastar inte muttrarna, de lägger överblivna/kvarglömda muttrar i typ en stor låda och sparar dem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
teslaponken

Re: Hjälp med sommardäck...

Inlägg av teslaponken »

Tack för hjälpsam input!
Skriv svar