Beredskap och elbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev:
Jag förstår inte, men kanske är det för att jag jobbar hemifrån på permanent basis och är förskonad från fikarumssnacket.

I min fantasi så är vi i Sverige rätt så rökta om vi är så desperata att vi lämnar våra hem för att söka skydd någon annanstans. Då har förmodligen andra flyktingströmmar pågått mycket längre med större världslig oordning som följd. Så jag undrar..

Var har svenskarna med flyttplaner tänkt sig fly? Och varför? Är det i händelse av kärnvapenkrig och Sverige skulle få ett par direktträffar? Vad skulle då vara så mycket bättre i omgivande länder?
Jag tror du har rätt. Om sverige skulle hamna i krig finns det ju sannolikt få ställen att fly till om man inte kommer på en båt över atlanten. Förmodligen skulle svenskarna stanna i hemområdet. Möjligen flytta sig lite väster ut. Vilken bil man har(hade) har nog liten betydelse.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av dd88 »

Blir det ett världskrig så kommer det troligtvis i huvudsak utspela sig i Europa. Då hade jag seglat över atlanten och startat ett nytt liv i Nya Zeeland eller Australien.

Ger sig Kina in i leken och siktar på USA så lär ju de länderna ryka snabbt men då finns det inte heller så många ställen kvar att fly till.

Känns dock löjligt att ens förbereda sig på ett sånt scenario.

Även om risken är extremt liten för krig så ligger väl nivån här på att Sverige hamnar i frontlinjen och att man därför vill ner i Europa där risken för att bli dödad är något mindre.

Tycker dock att det är rimligare att förbereda sig för el/bränsle-ransonering och matbrist. Detta i kombination med lågkonjuktur, massarbetslöshet och klimatflyktingar.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp. Jag fick städa bort flera inlägg i tråden.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Är man preppad med 80L bränsle i reservdunk är det ju bra.

Men de flesta är inte preppade.

Ofta kommer folk på precis när det börjar gå illa och köper reservdunk då och försöker fylla dem, tillsammans med tusentals andra så de skapar långa köer på bensinmackarna och tömmer dem.

För sådana icke-preppers är elbilar att föredra.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av NiklasTesla »

dd88 skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hittills har det varit så i alla katastrofer (natur- eller av mänsklig anledning) att elbilar haft mycket lättare att fungera än avgasbilar. Ända sen Fukushima, via orkanerna och eldsvådorna i USA till nu i Ukraina.

Det första som alltid händer är att bensinmackarna får slut på bensin när alla ska tanka. Eller att bensinmackarna slutar fungera pga strömavbrott.

Men elbilar har alltid kunnat ta sig fram. Lite el att ladda hittar man alltid nånstans.

De med elbil i Ukraina berättar nu att bensin är slut överallt men de kan ladda och åka. Även om det är elavbrott då och då kommer elen till slut och de kan ladda, till skillnad från bensinbilister som blir strandade. Många laddnätverk har släppt sina laddare fria, alla kan ladda gratis.
Fördelen jag ser med elbil är ju också att den kan laddas så fort strömmen kommer tillbaka. Man behöver teoretiskt inte göra nånting alls, förutsatt bilen står inkopplad nånstans. Och även om strömmen bara kommer sporadiskt så räcker det troligen för att ladda bilen så man kan köra igen.
Men en fossilbil som har slut på soppa kan ju inte så enkelt stå parkerad vid en bensinpump i väntan på att soppan börjar flöda igen. Hela logistiken för bränsle är ju mycket svårare.
Jag hade ändå föredragit att ta ett fordon där man har en garanterad räckvidd. Hade inte velat vara beroende av externa faktorer om man flyr i krigstider, inte säkert att laddarna är tillgängliga eller att macken har bränsle, då är fördelen med fossilt är att man kan lagra det själv.

Vet dock inte om jag tycker att beredskap och bil går ihop öht, ska några miljoner svenskar fly söderut så kommer det bli problem.
Enduro eller off road MC (måhända elektrisk men även en vanlig cykel kan visa sig vara bästa inköpet beroende på situation) är bättre som flyktfordon då du kan komma bort från väg när det blir trafikstockningar.

För störningar i elnät (samt rejäl besparing privatekonomiskt) så skulle jag rekommendera solceller med möjlighet till ödrift via ett hemmabatteri. Om du sedan dessutom har en Honda-E/Ioniq 5/eller liknande bil med V2L samt vedvärme ja då kan du ju nästan fundera på om du verkligen behöver elnätet istället (elnätet blir då mest för bekvämlighet då du nästan är redo för Zombieinvasionen).

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Jag förstår inte, men kanske är det för att jag jobbar hemifrån på permanent basis och är förskonad från fikarumssnacket.

I min fantasi så är vi i Sverige rätt så rökta om vi är så desperata att vi lämnar våra hem för att söka skydd någon annanstans. Då har förmodligen andra flyktingströmmar pågått mycket längre med större världslig oordning som följd. Så jag undrar..

Var har svenskarna med flyttplaner tänkt sig fly? Och varför? Är det i händelse av kärnvapenkrig och Sverige skulle få ett par direktträffar? Vad skulle då vara så mycket bättre i omgivande länder?
Jag håller med. Det känns som ett ytterst hypotetiskt scenario. Vart skulle man vilja fly? Utomlands? Vi har ju en massa ödemark där man skulle kunna gömma sig och där risken för att Putler skulle släppa sina bomber är nästan noll.
Och skulle det bli så illa att det blir kärnvapenkrig så vet jag inte varför man skulle vilja fly överhuvudtaget. Det känns ganska meningslöst i ett sådant fall. Jag skulle då helt enkelt stanna hemma och vänta på det oundvikliga slutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av MWall »

Har varit rätt lugn och tänkt "varför ska de bomba just här" och så såg jag det här på twitter.



Ett relativt troligt scenario är alltså att ryssarna släpper ett taktiskt kärnvapen på Ärna (F16), bara några km från min bostad. :shock:

Tror det blir rätt fullt på båtarna till Australien isf. Skulle tippa att vi flyttar till mitt föräldrahem och odlar lite grönsaker och grejer. Alternativt försöka ta oss till Norge om de har klarat sig bättre i och med NATO-medlemskap.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av GreenMachine »

Det märks att vi är kraftigt freds-skadade i det här landet. Om vi kommer till ett läge som ens påminner om situationen i Ukraina så lär nog frågan el eller bensinbil vara tämligen långt ner på listan över saker man funderar på.

Kan nog säga rätt säkert att äganderätten är rätt subjektiv i den typen av situationer så huruvida du har en elbil eller något annat på garageuppfarten lär knappast ha någon betydelse eftersom det är bara att "ta" en bil, traktor eller bandvagn av den sort som fungerar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Airlift »

bjornnilsson skrev:
Jag förstår inte, men kanske är det för att jag jobbar hemifrån på permanent basis och är förskonad från fikarumssnacket.

I min fantasi så är vi i Sverige rätt så rökta om vi är så desperata att vi lämnar våra hem för att söka skydd någon annanstans. Då har förmodligen andra flyktingströmmar pågått mycket längre med större världslig oordning som följd. Så jag undrar..

Var har svenskarna med flyttplaner tänkt sig fly? Och varför? Är det i händelse av kärnvapenkrig och Sverige skulle få ett par direktträffar? Vad skulle då vara så mycket bättre i omgivande länder?
Nej. Inte i den direkta andemeningen. Men städer är mycket sårbara. Vatten, el, etc. Dessutom mål för både distansbekämpning och terror.

Varthän? Det är nog var och ens ansvar/uppgift i det fallet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Har varit rätt lugn och tänkt "varför ska de bomba just här" och så såg jag det här på twitter.



Ett relativt troligt scenario är alltså att ryssarna släpper ett taktiskt kärnvapen på Ärna (F16), bara några km från min bostad. :shock:

Tror det blir rätt fullt på båtarna till Australien isf. Skulle tippa att vi flyttar till mitt föräldrahem och odlar lite grönsaker och grejer. Alternativt försöka ta oss till Norge om de har klarat sig bättre i och med NATO-medlemskap.
Norge? Det är väl där en eventuell frontlinje skulle gå mellan ryssland och Nato. En liten stund iallafall. Det skulle ju knappast bli en lugn tillflyktsort. Jag tror som sagt att vi i stor utsträckning kommer stanna i landet.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av [JM] »

För att ta över ett land behöver man sätta in marktrupper.
Hur ska marktrupperna ta sig från Ryssland till Sverige?
Gissa en halv gång varför vi satsar mkt av vår försvarsbudget på flygvapen och marina stridskrafter (ubåtar) istället för stridsvagnar stationerade vid Finska gränsen?

Hur effektivt verkar det Ryska flygvapnet vara i Ukraina? Har dom luftherravälde efter 14dagar? Mot ett flygvapen som inte är i närheten lika kompetent som Sveriges.
Varför har dom inte genomfört landstigningen vid Odessa ännu? Ukraina har inga ubåtar som väntar på att sänka deras landstigningsfartyg och trupptransportfartyg så varför gör dom det inte?

Hur ska man förneka Svenskt flygvapen att operera över vårt eget land? Med eget flygvapen och långräckviddigt luftvärn.
Vad är räckviddaen på S400 placerat i kaliningrad? Varför pratar all om Gotlad som en så viktig strategisk plats?

Kan vara bra attt förstå dessa saker innan man börjar preppa eftersom det kommer påverka hur ett Ryskt anfall kan se ut och hur dom ev skulle agera mot vår infrastruktur.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Har varit rätt lugn och tänkt "varför ska de bomba just här" och så såg jag det här på twitter.



Ett relativt troligt scenario är alltså att ryssarna släpper ett taktiskt kärnvapen på Ärna (F16), bara några km från min bostad. :shock:

Tror det blir rätt fullt på båtarna till Australien isf. Skulle tippa att vi flyttar till mitt föräldrahem och odlar lite grönsaker och grejer. Alternativt försöka ta oss till Norge om de har klarat sig bättre i och med NATO-medlemskap.
Norge? Det är väl där en eventuell frontlinje skulle gå mellan ryssland och Nato. En liten stund iallafall. Det skulle ju knappast bli en lugn tillflyktsort. Jag tror som sagt att vi i stor utsträckning kommer stanna i landet.
Blir det krig mellan Ryssland och Nato så är ryssarna rökta. De är så vansinnigt underlägsna vad gäller reguljär förmåga att det inte ens är spel mot ett mål. Det kommer aldrig bli ett reguljärt krig mellan Nato och Ryssland. Blandas Nato in så förlorar Ryssland eller så blir det ett kärnvapenkrig. Då vinner ingen. Ryssland är alltså totalt chanslösa oavsett. Ryssland har ju full sjå med Ukraina och Putins armé är inte direkt imponerande i verkligheten. Omodern, brandskattad av korruption och låg stridsvilja.

Däremot kan man ju tänka sig att Ryssland invaderar Sverige och hoppas på att Nato inte ingriper. Dvs samma situation som i Ukraina. Men det känns extremt långsökt. Varför skulle de invadera Sverige? Möjligen att de vill befästa Gotland.

Har svårt att se nåt scenario där vi skulle behöva fly. Men om det blir något så är nog Norge eller Danmark en någorlunda säker hamn.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hittills har det varit så i alla katastrofer (natur- eller av mänsklig anledning) att elbilar haft mycket lättare att fungera än avgasbilar. Ända sen Fukushima, via orkanerna och eldsvådorna i USA till nu i Ukraina.

Det första som alltid händer är att bensinmackarna får slut på bensin när alla ska tanka. Eller att bensinmackarna slutar fungera pga strömavbrott.

Men elbilar har alltid kunnat ta sig fram. Lite el att ladda hittar man alltid nånstans.

De med elbil i Ukraina berättar nu att bensin är slut överallt men de kan ladda och åka. Även om det är elavbrott då och då kommer elen till slut och de kan ladda, till skillnad från bensinbilister som blir strandade. Många laddnätverk har släppt sina laddare fria, alla kan ladda gratis.
Fördelen jag ser med elbil är ju också att den kan laddas så fort strömmen kommer tillbaka. Man behöver teoretiskt inte göra nånting alls, förutsatt bilen står inkopplad nånstans. Och även om strömmen bara kommer sporadiskt så räcker det troligen för att ladda bilen så man kan köra igen.
Men en fossilbil som har slut på soppa kan ju inte så enkelt stå parkerad vid en bensinpump i väntan på att soppan börjar flöda igen. Hela logistiken för bränsle är ju mycket svårare.
Apropå detta. Så här såg det tydligen ut i början på kriget.

"Incredible queues at the petrol stations":
Ioniq 5 FE AWD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Mickep »

I alla undergångsfilmer verkar det inte vara något problem att få fram olja bensin. (men den samlas av ett gänd inavlade ligister av någon anledning). En enstaka elbil har nog inget problem att hitta något uttag. men det går att länsa andra bilar på drivmedel. (en dielselgenerator kan komma väl till pass). men det behövs något som kan generera elen. (elnätet kan slås ut i en cyberattack). solceller/vindkraft verkar de ha i snälla områden, medans kol och olja finns i de mer gothinspirerande kvarteren. men det blir en kamp om resurserna.
Kan mycket väl tänka mig att en ioniq5 hjälper till att hålla bensintankarnas pumpar igång.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av gellerstam »

Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av tor-ake »

gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Jag tänkte samma tanke, men själv är jag lite för gammal och närsynt, och utbildad på en typ av luftvärn som inte längre finns, och som infanterist skulle jag inte göra stor nytta.

Däremot finns det otroligt många saker som jag tror jag skulle kunna hjälpa till med i en krissituation - röja, släcka bränder, underhålla och laga trasiga maskiner och byggnader som behövs för civilbefolkningen. Att fly i ett krigsskede där bomberna regnar tror jag inte på, däremot om det blir en förtryckande marionettregim kanske man måste smyga över gränsen en mörk natt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av MWall »

gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?

Svår fråga. Jag tror inte det. Framförallt vill jag finnas för mina barn som fortfarande är små.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur långt räcker 80 liter bensin?

Och hur långt räcker 80 liter bensin om flyktingkolonnen kryper fram i snigelfart och man måste övernatta flera nätter i kylan?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av dd88 »

Cirka 110-130 mil kommer man på 80 liter bensin med en någorlunda normal och modern bil.

Bränslevärmaren drar 0.6 liter per timme, säkerligen mer om det handlar om överlevnad och mindre om det handlar om komfort.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Hur långt räcker 80 liter bensin?

Och hur långt räcker 80 liter bensin om flyktingkolonnen kryper fram i snigelfart och man måste övernatta flera nätter i kylan?
15liter per dygn bli det väl. 80liter skulle bli 5 dygn då. Hur länge kan man köra camp mode på en laddning?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

dd88 skrev:
Cirka 110-130 mil kommer man på 80 liter bensin med en någorlunda normal och modern bil.
Inte om du kryper fram i 10 km/h
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur långt räcker 80 liter bensin?

Och hur långt räcker 80 liter bensin om flyktingkolonnen kryper fram i snigelfart och man måste övernatta flera nätter i kylan?
15liter per dygn bli det väl. 80liter skulle bli 5 dygn då. Hur länge kan man köra camp mode på en laddning?
Lika långt som ett snöre. D.v.s. beroende på temperatur ute, hur varmt du skall ha det i bilen om du har värmepump eller ej.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mjwahl »

gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Jag har levt 48 år i Sverige och är tacksam för det välstånd och alla fri- och rättigheter som jag och min familj har åtnjutit och som vi alla trodde var givna tills för några få veckor sedan. Jag har efter en del grubblerier kommit fram till att det är min skyldighet att göra vad jag kan för Sveriges försvar. Jag har gjort lumpen i 15 månader och jag kommer därför bistå efter bästa förmåga i hemvärnsförband. Man kan såklart vara behjälplig på andra sätt i civiliförsvaret med transporter, byggtjänster, vård ja i princip måste så stora delar av samhället fortsätta att fungera även i krigstid. Alla insatser räknas och alla kan göra något.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av TiborBlomhall »

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur långt räcker 80 liter bensin?

Och hur långt räcker 80 liter bensin om flyktingkolonnen kryper fram i snigelfart och man måste övernatta flera nätter i kylan?
15liter per dygn bli det väl. 80liter skulle bli 5 dygn då. Hur länge kan man köra camp mode på en laddning?
Lika långt som ett snöre. D.v.s. beroende på temperatur ute, hur varmt du skall ha det i bilen om du har värmepump eller ej.
Praktiska tester i snöstorm och minusgrader gett 1-2 kWh per timme, vilket skulle motsvara över tre dygn konstant värmande.
Är det inte snöstorm (vindeffekt) och klarar man sig på lägre temp än 20 grader inne i bilen klarar man sig längre.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur långt räcker 80 liter bensin?

Och hur långt räcker 80 liter bensin om flyktingkolonnen kryper fram i snigelfart och man måste övernatta flera nätter i kylan?
15liter per dygn bli det väl. 80liter skulle bli 5 dygn då. Hur länge kan man köra camp mode på en laddning?
Lika långt som ett snöre. D.v.s. beroende på temperatur ute, hur varmt du skall ha det i bilen om du har värmepump eller ej.
Kyla var det ju. Att omvandla fossilt bränsle till värme är ju bensinbilens paradgren. :)
Skriv svar