Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW
Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL
Effekt, max (för elmotor)
378 kW
Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
motoreffekt
Moderator: Redaktion
Re: motoreffekt
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?Elvis1 skrev:Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW
Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL
Effekt, max (för elmotor)
378 kW
Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: motoreffekt
Per motor.Maw skrev:Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?Elvis1 skrev:Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW
Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL
Effekt, max (för elmotor)
378 kW
Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: motoreffekt
Det hade varit trevligt. Då hade prestandan varit betydlig högre än den ärNicke Nyfiken skrev:Per motor.Maw skrev:Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?Elvis1 skrev:Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW
Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL
Effekt, max (för elmotor)
378 kW
Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW

Med tanke på att den "bara" klarar 0-100 på 5 sekunder verkar 345 hk total systemeffekt rimlig om man jämför med andra elbilar där effekten är känd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: motoreffekt
Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.
EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....
Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)
Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.
EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....
Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)
Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: motoreffekt
EQC är väl ändå ganska mycket tyngre än MY så det får ses som ett gott betyg.Strebern skrev:Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.
EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....
Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)
Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...

När jag provkörde MY tyckte jag att det kändes att den är lite slöare än Polestar 2 som jag kör till vardags, däremot var gaspedalen mer linjär eller rentav logaritmisk på MY och det händer mer tidigt, PS2 är mer proggressivt eller exponentiellt mappad. Det ska bli intressant att kunna jämföra lite mer på måndag när vi hämtar ut vår nya MY

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)