motoreffekt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Elvis1
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 feb 2022 21:28

motoreffekt

Inlägg av Elvis1 »

Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: motoreffekt

Inlägg av Maw »

Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: motoreffekt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?
Per motor. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: motoreffekt

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?
Per motor. ;)
Det hade varit trevligt. Då hade prestandan varit betydlig högre än den är :)
Med tanke på att den "bara" klarar 0-100 på 5 sekunder verkar 345 hk total systemeffekt rimlig om man jämför med andra elbilar där effekten är känd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: motoreffekt

Inlägg av Strebern »

Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.

EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....

Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)

Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: motoreffekt

Inlägg av Maw »

Strebern skrev:
Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.

EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....

Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)

Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...
EQC är väl ändå ganska mycket tyngre än MY så det får ses som ett gott betyg. :)

När jag provkörde MY tyckte jag att det kändes att den är lite slöare än Polestar 2 som jag kör till vardags, däremot var gaspedalen mer linjär eller rentav logaritmisk på MY och det händer mer tidigt, PS2 är mer proggressivt eller exponentiellt mappad. Det ska bli intressant att kunna jämföra lite mer på måndag när vi hämtar ut vår nya MY :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar