Hej. Jag undrar vart man laddar likström från till en elbil? Jag kikar på två modeller, Renault Megan e-tech och Cupra Born e-bost, och de har 22kW respektive 11kW laddning via växelström men båda kan ladda 130 kW DC likström.
Var finns dessa likströmsladdare och är det snabbare att ladda via likström än växelström?
Jag bor i bostadsrättsförening utan laddplatser och har enbart tillgång till enfas just nu i mitt garage via motorvärmaruttag så jag behöver åka någonstans för att ladda tänker jag om jag köper elbil.
När laddar man med likström?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: När laddar man med likström?
DC likström är genom snabbladdare, via CCS handsken. Allt annat är AC växelström, genom Typ-2 handsken.
Sitt motorvärmaruttag kan mycket väl fungera, om det inte finns en timer på den. Kolla upp bara vad den är avsäkrad till. Ibland 5A och uppåt 10A.
Sitt motorvärmaruttag kan mycket väl fungera, om det inte finns en timer på den. Kolla upp bara vad den är avsäkrad till. Ibland 5A och uppåt 10A.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Likström är snabbladdning med normalt CCS uttag.
Finns många företag som har sådana laddare.
Du kommer att bli förvånad över hur bra du kommer klara dig på ditt vanliga uttag. Ta bara för vana att alltid koppla in bilen i hemmauttaget när du kommer hem.
Finns många företag som har sådana laddare.
Du kommer att bli förvånad över hur bra du kommer klara dig på ditt vanliga uttag. Ta bara för vana att alltid koppla in bilen i hemmauttaget när du kommer hem.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Laddning med likström (aka snabbladdning) är främst för långresor. Strömmen likriktas i laddstationen och trycks direkt in i batteriet genom två feta kontaktpinnar. Vid laddning med växelström, dvs hemma osv, används bilens inbyggda likriktare (laddare).
Man åker till en snabbladdarstation ungefär på samma sätt som man åker till en bensinmack. Priset är också på ett ungefär jämförbart med att tanka bensin. Men priset kan variera våldsamt mellan olika operatörer och beroende på hur man betalar. Det är en djungel.
En snabbladdare har betydligt mer effekt än en vanlig laddstolpe, som ju laddar bilen med 230V-växelström (oftast trefas 11kW). Det finns idag snabbladdare som klarar upp till 350kW, men än så länge finns ingen elbil som kan ta emot den effekten. Moderna elbilar brukar idag ligga i spannet 100kW-250kW maximal laddeffekt, 400V eller 800V, beroende på märke och modell. Notera att detta är maximala laddeffekten. I vanliga fall gäller detta bara under en kortare tid, i regel när batteriet nästan är tomt och uppvärmt. Ju mer laddat batteriet är desto långsammare laddar det. Ett kallt batteri laddar oftast mycket långsammare än så. Detta är högst individuellt från bilmodell till bilmodell. En del elbilar kan också förvärma batteriet innan man ska snabbladda.
Snabbladdning sliter på batteriet mycket mer än långsamladdning med växelström. Normalt sett undviker man alltså snabbladdning så länge det finns möjlighet att långsamladda.
Var laddarna finns kan du se här: https://chargefinder.com/se/nearby
Man åker till en snabbladdarstation ungefär på samma sätt som man åker till en bensinmack. Priset är också på ett ungefär jämförbart med att tanka bensin. Men priset kan variera våldsamt mellan olika operatörer och beroende på hur man betalar. Det är en djungel.
En snabbladdare har betydligt mer effekt än en vanlig laddstolpe, som ju laddar bilen med 230V-växelström (oftast trefas 11kW). Det finns idag snabbladdare som klarar upp till 350kW, men än så länge finns ingen elbil som kan ta emot den effekten. Moderna elbilar brukar idag ligga i spannet 100kW-250kW maximal laddeffekt, 400V eller 800V, beroende på märke och modell. Notera att detta är maximala laddeffekten. I vanliga fall gäller detta bara under en kortare tid, i regel när batteriet nästan är tomt och uppvärmt. Ju mer laddat batteriet är desto långsammare laddar det. Ett kallt batteri laddar oftast mycket långsammare än så. Detta är högst individuellt från bilmodell till bilmodell. En del elbilar kan också förvärma batteriet innan man ska snabbladda.
Snabbladdning sliter på batteriet mycket mer än långsamladdning med växelström. Normalt sett undviker man alltså snabbladdning så länge det finns möjlighet att långsamladda.
Var laddarna finns kan du se här: https://chargefinder.com/se/nearby
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är tyvärr timer på motorvärmaruttaget. Det var länge sedan jag använde det men det går på timer mot avgångstid och ev temperatur i luften (lite osäker på om temperatur är inblandat). Det finns också en knapp för att tvångsköra uttaget 30 minuter om man t ex vill ha igång en dammsugare. Strömmen ingår i hyran på garaget. Möjligen kan jag få 1- 1 1/2 timme ström på en avgångstid via timern på motorvärmaruttaget men det kanske ger något i alla fall till bilen att köra på. Det är nog känsligt att be bostadsrättsföreningen om att ta bort timern och ge mig ständig ström fast de kunde tänka sig det när jag frågade om laddning av elcykel med fastmonterad batteri för några år sedan.Teslaspolen skrev:DC likström är genom snabbladdare, via CCS handsken. Allt annat är AC växelström, genom Typ-2 handsken.
Du får ungefär 1 mil/timme när du laddar med 230V/10A, vilket ett motorvärmaruttag maximalt ger. Det blir alltså inte mycket av det när du bara laddar i 1-1/2 timme.Lanken skrev:Möjligen kan jag få 1- 1 1/2 timme ström på en avgångstid via timern på motorvärmaruttaget men det kanske ger något i alla fall till bilen att köra på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De kanske är lite mer medgörliga om du erbjuder att betala lite för den förmånen att kunna ladda därLanken skrev:Det är tyvärr timer på motorvärmaruttaget. Det var länge sedan jag använde det men det går på timer mot avgångstid och ev temperatur i luften (lite osäker på om temperatur är inblandat). Det finns också en knapp för att tvångsköra uttaget 30 minuter om man t ex vill ha igång en dammsugare. Strömmen ingår i hyran på garaget. Möjligen kan jag få 1- 1 1/2 timme ström på en avgångstid via timern på motorvärmaruttaget men det kanske ger något i alla fall till bilen att köra på. Det är nog känsligt att be bostadsrättsföreningen om att ta bort timern och ge mig ständig ström fast de kunde tänka sig det när jag frågade om laddning av elcykel med fastmonterad batteri för några år sedan.Teslaspolen skrev:DC likström är genom snabbladdare, via CCS handsken. Allt annat är AC växelström, genom Typ-2 handsken.