Yes, nu börjar det verkligen likna nåt. Jag vet iofs inte varför appen envisas med att redovisa förbrukningen åt fel håll, men men, det är alltså 12,4kWh/100km. Hursomhelst så är det inget att klaga över. 12 grader ute, vi körde enbart på 70-vägar, därav den absurt låga förbrukningen. Väldigt mycket upp och ner, vilket förklarar den relativt stora andelen rekuperation.
Hade den här sträckan på 9 mil inte inkluderat 1,5 mil grusväg och lervälling så hade det blivit ännu lägre förbrukning. Geggan förstörde hela statistiken för mig.
Allt om allt kan man säga att Ioniq5 är extremt snål så länge man inte jagar den på motorvägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hej hej,
jag har en fråga till er som någon gång har väntat på leveranser av en bil och kanske speciellt dessa Ioniq 5. Ungefär hur långt bort (i tid) kan bilen befinna sig om ens ÅF har fått ett reg nr på den? Eller är det kanske ett väldigt trubbigt och oprecist mått på uppskattad lev datum?
Min ÅF har inte lyckats hitta någon info på varken när båten är i hamn eller vad den heter bara att min bil fått ett reg nr tilldelat så det är allt jag har att tillgå.
Jag har inga barn men jag kan absolut relatera till föräldrar som sitter och tittar på ett ultraljud"foto" av deras barn, för jag tror att jag känner samma sak när jag tittar på mitt reg nr.
Yes, nu börjar det verkligen likna nåt. Jag vet iofs inte varför appen envisas med att redovisa förbrukningen åt fel håll, men men, det är alltså 12,4kWh/100km. Hursomhelst så är det inget att klaga över. 12 grader ute, vi körde enbart på 70-vägar, därav den absurt låga förbrukningen. Väldigt mycket upp och ner, vilket förklarar den relativt stora andelen rekuperation.
Hade den här sträckan på 9 mil inte inkluderat 1,5 mil grusväg och lervälling så hade det blivit ännu lägre förbrukning. Geggan förstörde hela statistiken för mig.
Allt om allt kan man säga att Ioniq5 är extremt snål så länge man inte jagar den på motorvägen.
20220313_172553292.jpeg
Snyggt, ser superbra ut. Men varför menar du att den redovisas åt fel håll ? 0-100 visar den väll där 86%(körning) är den största delen utav förbrukningen.
Hej hej,
jag har en fråga till er som någon gång har väntat på leveranser av en bil och kanske speciellt dessa Ioniq 5. Ungefär hur långt bort (i tid) kan bilen befinna sig om ens ÅF har fått ett reg nr på den? Eller är det kanske ett väldigt trubbigt och oprecist mått på uppskattad lev datum?
Min ÅF har inte lyckats hitta någon info på varken när båten är i hamn eller vad den heter bara att min bil fått ett reg nr tilldelat så det är allt jag har att tillgå.
Jag har inga barn men jag kan absolut relatera till föräldrar som sitter och tittar på ett ultraljud"foto" av deras barn, för jag tror att jag känner samma sak när jag tittar på mitt reg nr.
Min bil fick regnr ca 3-4 veckor innan den var framme hos ÅF.
Hej hej,
Chilla skulle jag säga
Det var nog 2-3 veckor för min del.
Med åt fel håll menar jag att den visar förbrukningen i km/kWh och inte kWh/km.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snyggt, ser superbra ut. Men varför menar du att den redovisas åt fel håll ? 0-100 visar den väll där 86%(körning) är den största delen utav förbrukningen.
Jo, håller med. Det är rörigt att det inte är riktigt någon standard där mellan olika biltillverkare.
Jo, håller med. Det är rörigt att det inte är riktigt någon standard där mellan olika biltillverkare.
Det är väl helt enkelt så att det finns olika preferenser på olika marknader. I bilen kan man ställa in hur den visar förbrukningsdata osv. Men inte i appen. Där visas bara km/kWh. Och jag får villigt erkänna att jag är dålig på att räkna 1/x i huvudet. Tur att det inte står miles/gallon.
Det är väl helt enkelt så att det finns olika preferenser på olika marknader. I bilen kan man ställa in hur den visar förbrukningsdata osv. Men inte i appen. Där visas bara km/kWh. Och jag får villigt erkänna att jag är dålig på att räkna 1/x i huvudet. Tur att det inte står miles/gallon.
*LOL*
Det kan ju variera per marknad, men ändå inte det som är problemet. Man använder ju, precis som tur är, inte miles eller gallons på bilar som sälja i Sverige.
Tror att Björn Nyland har rätt i att det är till en del en rest från hur det räknas ut i fossilbilar, och bilföretagen (antingen beställare, projektledare eller utvecklare) varit lite lata och bekväma i att återanvända gammal kod i deras elbilar.
Nu börjar det närma sig leverans
Har kollat lite på hyundais avtal med ionity och som jag förstår det så är där bara 1 månads uppsägningstid på ionity premium som ger 3,1:- hos ionity, kan det stämma?
Vet att man får ett år som ingår men är uppsägningen bara 1 ’månad då behöver man inte planera så noga när man aktiverar sin start på första år.
Nu börjar det närma sig leverans
Har kollat lite på hyundais avtal med ionity och som jag förstår det så är där bara 1 månads uppsägningstid på ionity premium som ger 3,1:- hos ionity, kan det stämma?
Vet att man får ett år som ingår men är uppsägningen bara 1 ’månad då behöver man inte planera så noga när man aktiverar sin start på första år.
Nu när teslorna gått upp så mycket i pris kan jag inte riktigt längre lura mig själv att det är ekonomisk försvarbart att beställa en sådan.
Har länge tittat på och övervägt en model 3 long range eller en ioniq 5. Nu togs beslutet åt mig kan man säga IOM prisförändringarna.
Jag tänkte höra med er som är lite mer insatta gällande de olika årsmodellerna och de nya batteristorlekarna som har dykt upp.
Årsmodell 23 kommer numera med 77.4 kWh batteri, är detta netto, dvs den tillgängliga mängden och det är egentligen större än så?
Vet ni om dessa modeller levereras redan i år eller är det nästa år man kan räkna med att få loss en sådan?
Bonusfråga: hur upplever ni komforten i bilen? Är den hyfsat tyst i hastigheter runt 110/110 km/h?
Jag kör själv en kona electric idag och hoppas kunna få lite tystare i bilen vid nästa byte.
Bonusfråga: hur upplever ni komforten i bilen? Är den hyfsat tyst i hastigheter runt 110/110 km/h?
Jag kör själv en kona electric idag och hoppas kunna få lite tystare i bilen vid nästa byte.
Kan bara svara på bonusfrågan.
Om jag jämför ljudnivån i min I5 med min tidigare e-tron så är Ioniqen fullt jämförbar, kanske rentav tystare i vissa avseenden. Man hör i Ioniq 5 lite mer däckljud än i en e-tron, åtminstone från de grova vinterdäcken. Men det finns i princip inget vindbrus överhuvudtaget, vilket man hörde i Audin. Den upplevda ljudnivån är mycket låg. Det är ju en Advanced som har laminerade rutor runtom, en vanlig Essential är inte alls lika tyst. En Kona eller e-Niro ligger i en annan kategori än Ioniq 5. De bilarna går inte att jämföra.
Komforten för övrigt upplever jag som mycket bra också. Själv tycker jag att stolarna är de bästa jag någonsin haft i en bil, men det är högst individuellt. Det finns andra som har en helt annan uppfattning. Man får provsitta helt enkelt. Men återigen, det är stor skillnad mellan Essential och Advanced.
Nu när teslorna gått upp så mycket i pris kan jag inte riktigt längre lura mig själv att det är ekonomisk försvarbart att beställa en sådan.
Har länge tittat på och övervägt en model 3 long range eller en ioniq 5. Nu togs beslutet åt mig kan man säga IOM prisförändringarna.
Jag tänkte höra med er som är lite mer insatta gällande de olika årsmodellerna och de nya batteristorlekarna som har dykt upp.
Årsmodell 23 kommer numera med 77.4 kWh batteri, är detta netto, dvs den tillgängliga mängden och det är egentligen större än så?
Vet ni om dessa modeller levereras redan i år eller är det nästa år man kan räkna med att få loss en sådan?
Ha det gott
En MY23 IONIQ 5 RWD kanske man kan lyckas få i år om man har tur. AWD är omöjligt om det inte är en gammal MY22 order som tas över. Beställde vår MY22 AWD Advanced Sep/Okt 2021 och det är inte ens säkert att vi får den innan 2022 är slut.
Kör en i5 RWD Advanced idag och den är mycket tyst och behaglig. Stor skillnad mot M3/MY när jag provkörde dessa. Och jag har dessutom glastaket. Dock inte märkt någon nämnvärd skillnad mot demobilen jag körde som inte hade det.
Wiiiiiihooooooo
Hämta ut min awd idag
Precis som för Mati så går jag från etron till i5 och verkligen vilken bil de har pillat ihop
Saknar inget! Tvärtom
Och vilket jävla drag där är i den!
Men så otroligt bekväm att köra/åka i
Ska bli spännande att pilla runt i denna nu i helgen
Kul app med massa info och inställningar
Underbart. Och grattis. Det är faktiskt riktigt skönt att du upplever samma sak. Jag har nämligen fått en del undrande blickar på mig när jag jämfört i5 med e-tron och samtidigt påstått att Hyundaien på många sätt är mycket bättre. Många tror nog att man ljuger för sig själv så att "nerbytet" inte känns riktigt lika jobbigt. Svårt att förklara för folk att detta är en riktigt bra bil som Hyundai har svarvat ihop.
För bara några dagar sedan frågade en granne vad det var för märke på bilen. De tyckte att det såg ut som en Hyundai-logga, men de trodde inte att jag skulle kunna falla så djupt, eller hur de nu uttryckte sig.
Om Happy Hogan med alla pengar från Stark Industries i ryggen väljer att köra en Ioniq 5 så måste det ju vara en exklusiv bil. Han kan ju välja vilken bil han vill i världen och är dessutom van vid cutting edge teknologi efter ha varit Tony Starks högra hand i många år. Berätta det för din granne nästa gång, det borde få honom att hålla klaffen.
Förlåt, jag såg Spiderman: No way home igår.
Vid närmare eftertanke så är det kanske mera troligt att din granne slutar prata med dig helt och hållet. Win-win!
Det var inget illa menat så som grannen uttryckte sig. Vi kommer bra överens. Det var snarare därför de uttryckte sig på det viset. Och jag förstår ju varför de reagerade så. Jag hade tre miljonbilar i rad de senaste 6 åren. Logiskt att folk lyfter på ögonbrynen när man plötsligt dyker upp med en Hyundai. Klart de tror att man antingen blivit knäpp eller fattig. Och när man sedan dessutom envisas med att påstå att den minsann är lika bra eller rentav bättre än gamla bilen, som kostade mer än det dubbla, så är det fullt begripligt att man inte riktigt blir tagen på allvar. Inom elbilskretsar är det ingen hemlighet att gränserna mellan gamla premiummärken och uppstickarna har förskjutits, och att Kia/Hyundai är ledande inom elbilar. Men för "normala" människor är detta något helt nytt.
För bara några dagar sedan frågade en granne vad det var för märke på bilen. De tyckte att det såg ut som en Hyundai-logga, men de trodde inte att jag skulle kunna falla så djupt, eller hur de nu uttryckte sig.
Vilka "taskiga" grannar du har! Självklart kände de igen loggan, men ville bara retas med dig (i all välmening)!
Håller på att kolla på en ioniq 5.
Det är dock 2022 årsmodell med 72.kwh batteriet.
Vad går jag miste om med en 2022 istället för 2023.
Det enda Jag vet är att batteripacket är större och att man kan få digital speglar.
Är det värt att kämpa för en 2023? Dock blir den dyrare.
Tror som du skriver vad gäller speglar och batteristorlek, dock att det blir mindre sensorer i 2023 så att det blir mindre självkörande egenskaper tror jag. Står nog lite mer uppåt i tråden eller i andra Ioniq5 tråden.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.