Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Credde »

Oktavos skrev:
Ni gnäller över priser runt 5 spänn, igår var jag på suc i Kristianstad kostnad blev över 10 spänn per kwh
så era priser är ingenting.
Hur blev det med de 10 kr/kWh ? Var det ren laddning eller inklusive någon idle fee?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jo jag bara precis körde in o ladda en liten stund för att sedan köra vidare och det kostade ca: 10.45 :- per kwh
Jag kan också nämna att jag o min dotter har lika förbrukning på våra hus, jag har bundit till september i år men min dotter har inte bundit.
Min räkning 3500:-min dotters på snudden 10,000:- för samma antal kwh
Så är det när man bor i elområde 4 och har helt verklighetsfrånvända politiker.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Oktavos skrev:
Jo jag bara precis körde in o ladda en liten stund för att sedan köra vidare och det kostade ca: 10.45 :- per kwh
Jag kan också nämna att jag o min dotter har lika förbrukning på våra hus, jag har bundit till september i år men min dotter har inte bundit.
Min räkning 3500:-min dotters på snudden 10,000:- för samma antal kwh
Så är det när man bor i elområde 4 och har helt verklighetsfrånvända politiker.
Skulle priset plötsligt vara nästan dubbelt så dyrt som stationerna runt omkring? Verkar ju lite konstigt.
Har du räknat rätt?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Sverige fortsätter att vara en kassako för Tesla.
Sist jag åkte till Tyskland var det billigare att ladda där än i Sverige och elen där nere kostade runt 3:- kWh här i Sverige låg den på runt 1:-
Ändå såg man rätt många Teslor ladda hos konkurrenterna där nere, nästan alltid tomt på SuC
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Mickep

Inlägg av Mickep »

Då kanske det är värt att ta bilen ned till kontinenten för att ladda. Bara det när man väl kommit hem är batteriet slut så man måste ned igen.
Eller kan man lägga en förlängningssladd efter vägen?
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Skulle priset plötsligt vara nästan dubbelt så dyrt som stationerna runt omkring? Verkar ju lite konstigt.
Har du räknat rätt?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Jag vet bara vad det står på min räkning, hur skulle det kunna bli fel?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
Då kanske det är värt att ta bilen ned till kontinenten för att ladda. Bara det när man väl kommit hem är batteriet slut så man måste ned igen.
I Sverige kör man på gratisladdning så mycket det bara går vi uppladdning.nu. sedan om du bokar övernattning på ett av hotellen som har Teslas Destinationsladdning så är el gratis (summan av allt är att det fortfarande kan vara superbilligt att köra roadtrip med elbil trots höga elpriser).

MVH
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Oktavos skrev:
Har du räknat rätt?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Har du lust att ta ett foto på räkningen med det priset och lägga upp?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Mickep skrev:
I Sverige kör man på gratisladdning så mycket det bara går vi uppladdning.nu. sedan om du bokar övernattning på ett av hotellen som har Teslas Destinationsladdning så är el gratis (summan av allt är att det fortfarande kan vara superbilligt att köra roadtrip med elbil trots höga elpriser).

MVH

Eller så köper man en sån här.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/99927587

Den borde ha fri SuC. Dock VÄLDIGT mycket pengar för en över 5 år gammal bil. :lol:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Oktavos skrev:
Har du räknat rätt?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

"Står på min räkning", är det ens Tesla SuC du laddat på?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Mickep skrev:

MVH

Eller så köper man en sån här.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/99927587

Den borde ha fri SuC. Dock VÄLDIGT mycket pengar för en över 5 år gammal bil. :lol:
Med tillräckligt hög inflation kan den mycket väl börja gå upp i pris.

;) Det är inte pengar man betalar för bilen utan SEK (måhända mycket SEK för bilen) är Valuta och valutor behåller inte värde över tid vilket pengar gör (när man lärt sig denna hemlighet öppnar en ny värld av sanningar upp sig).

MVH
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
…Ja men det behöver inte betyda att det är introduktionspriset som de går runt på, de kan t.ex. försöka ta marknadsandelar med ett lägre pris i början eller att de ens går plus på det priset om man räknar in investeringskostnaden, ROI och sådana saker. Kanske skall de försöka styra så andra bara laddar när det inte är tryck på laddarna så att de inte behöver räkna full kostnad för utbyggnationen på dessa. Det finns massvis med scenarion som inte gör deras uttalande felaktigt men ändå inte betyder det du sa.

Det kan ju också vara ett ett uttalande de gör för att försöka få Teslaägare att inte lämna märket ifall de märker att det blir sämre med högre tryck på laddarna, att folk hoppas på förbättring framöver.
Hmmm, Du tror inte Du komplicerar relativt enkla förhållanden nu? Jag har full respekt för Teslas förmåga att hålla koll på sin statistik och tror nog de har koll på beläggningsgraden på sina SuC. Om de med endast Tesla-ägare som kunder i en geografi har t ex 10 000 laddningar per tidsenhet på sina SuC i kombination med en låg beläggningsgrad kan vi anta att de betalar sina fasta kostnader på det underlaget. Om de sedan får upp antalet laddningar med t ex 30% genom att öppna upp nätet för andra kunder är allt utöver de rörliga kostnaderna intäkter de kan använda för att fortsätta utbyggnaden. Det verkar rätt elementärt för mig.

Ser vi dessutom lanseringen i först Nederländerna och sedan Norge/Frankrike verkar väl strategin hyfsat enkel och tydlig. Eller tänker Du att Tesla skulle välja individuella lösningar i varje enskild europeisk nation?

Ett annat scenario - att t ex Ionity med tillgång till alla kunder bygger ut och får ett heltäckande nät är i alla lägen en betydligt sämre situation, de får lägre kostnader per laddning och Tesla SuC tappar sin fördel utan att de själva kan styra situationen. Så länge Tesla öppnar upp och äger kunderna kanske de kan hålla tillbaka konkurenterna och själva välja prisbild eller till och med tillgång. Över tid…

Marknadsekonomi är inte alltid så snygg men det bästa system vi trots allt har…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Hmmm, Du tror inte Du komplicerar relativt enkla förhållanden nu? Jag har full respekt för Teslas förmåga att hålla koll på sin statistik och tror nog de har koll på beläggningsgraden på sina SuC. Om de med endast Tesla-ägare som kunder i en geografi har t ex 10 000 laddningar per tidsenhet på sina SuC i kombination med en låg beläggningsgrad kan vi anta att de betalar sina fasta kostnader på det underlaget. Om de sedan får upp antalet laddningar med t ex 30% genom att öppna upp nätet för andra kunder är allt utöver de rörliga kostnaderna intäkter de kan använda för att fortsätta utbyggnaden. Det verkar rätt elementärt för mig.

Ser vi dessutom lanseringen i först Nederländerna och sedan Norge/Frankrike verkar väl strategin hyfsat enkel och tydlig. Eller tänker Du att Tesla skulle välja individuella lösningar i varje enskild europeisk nation?

Ett annat scenario - att t ex Ionity med tillgång till alla kunder bygger ut och får ett heltäckande nät är i alla lägen en betydligt sämre situation, de får lägre kostnader per laddning och Tesla SuC tappar sin fördel utan att de själva kan styra situationen. Så länge Tesla öppnar upp och äger kunderna kanske de kan hålla tillbaka konkurenterna och själva välja prisbild eller till och med tillgång. Över tid…

Du förutsätter att de kan öka antalet laddningar med säg 30% utan att bygga fler stolpar vilket vi i Sverige definitivt inte klarar utan att det blir köer, så skall de öka lönsamheten på befintliga stolpar handlar det om att styra folk till andra tider. Nuvarande nätverk har helt klart åtminstone delvis bekostats av vinster från bilförsäljningen så om nätverket skall stå på egna ben framåt i investeringar, avkastning, underhåll och andra kostnader så kommer marginalen garanterat behöva vara högre än den varit tidigare. Poängen är att vi har ingen aning om vad den exakta planen med SuC är eller vilka priser Tesla tänker sig ger dem den avkastning de vill ha från nätverket, eller hur de tänker sig att fördela intäkterna för SuC mellan Teslaägare och andra bilägare.

Tesla kallar öppningen de gör nu för pilotprojekt så vi skall nog inte räkna med att det är satt i sten hur de tänker göra, har man följt Tesla ett tag vet man även att de ändrar sig gärna över natten och går en helt annan väg. De kan sänka priserna på bilarna en vecka och höja dem kraftigt några veckor senare så jag tror knappast att priserna på SuC är annorlunda (samt skillnaderna mellan Teslaägares och icke Teslaägares priser på SuC).
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
roffe_s skrev:

Du förutsätter att de kan öka antalet laddningar med säg 30% utan att bygga fler stolpar vilket vi i Sverige definitivt inte klarar utan att det blir köer, så skall de öka lönsamheten på befintliga stolpar handlar det om att styra folk till andra tider. Nuvarande nätverk har helt klart åtminstone delvis bekostats av vinster från bilförsäljningen så om nätverket skall stå på egna ben framåt i investeringar, avkastning, underhåll och andra kostnader så kommer marginalen garanterat behöva vara högre än den varit tidigare. Poängen är att vi har ingen aning om vad den exakta planen med SuC är eller vilka priser Tesla tänker sig ger dem den avkastning de vill ha från nätverket, eller hur de tänker sig att fördela intäkterna för SuC mellan Teslaägare och andra bilägare.

Tesla kallar öppningen de gör nu för pilotprojekt så vi skall nog inte räkna med att det är satt i sten hur de tänker göra, har man följt Tesla ett tag vet man även att de ändrar sig gärna över natten och går en helt annan väg. De kan sänka priserna på bilarna en vecka och höja dem kraftigt några veckor senare så jag tror knappast att priserna på SuC är annorlunda (samt skillnaderna mellan Teslaägares och icke Teslaägares priser på SuC).
Njae, I beg to differ som de säger abroad ;) Om vi tittar förbi de 5-10 mest ansatta SuC är nog beläggningsgraden över tid generande låg. Vid en resa om 50 mil T/R igår passerade vi två SuC, i Skellefteå var en stolpe upptagen och i Umeå samtliga lediga. En lördag vid lunchtid.

Min poäng är att varenda krona utöver rörlig kostnad från andra än Teslaägare är en krona ytterligare att avräkna vinst på - eller investera för. Och att Nederländerna sannolikt är en modell för hur Tesla tänker sig att det ska fungera.

Jag ser inget i Din argumentation som talar emot de tankegångarna. Sedan är det naturligtvis så att Tesla kan välja att stänga igen. Vad de nu skulle vinna på det, men om de öppnar upp har de i vart fall kontroll över konkurrensen och behåller fortsatt taktpinnen ännu en tid… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Njae, I beg to differ som de säger abroad ;) Om vi tittar förbi de 5-10 mest ansatta SuC är nog beläggningsgraden över tid generande låg. Vid en resa om 50 mil T/R igår passerade vi två SuC, i Skellefteå var en stolpe upptagen och i Umeå samtliga lediga. En lördag vid lunchtid.

Min poäng är att varenda krona utöver rörlig kostnad från andra än Teslaägare är en krona ytterligare att avräkna vinst på - eller investera för. Och att Nederländerna sannolikt är en modell för hur Tesla tänker sig att det ska fungera.

Jag ser inget i Din argumentation som talar emot de tankegångarna. Sedan är det naturligtvis så att Tesla kan välja att stänga igen. Vad de nu skulle vinna på det, men om de öppnar upp har de i vart fall kontroll över konkurrensen och behåller fortsatt taktpinnen ännu en tid… ;)
Ja du säger precis det jag sa, att det kan vara så att de försöker få upp nyttjandegraden på tider där det nu inte är hög beläggning. Men om de inte gör något drastiskt åt prissättningen eller annat för att styra alla (eller bara icke Teslor) till de tiderna/stolparna som har låg beläggning så får de inte mer pengar per stolpe då de måste skala upp antalet stolpar också. För att bara öka antalet personer som kan ladda på SuC lär inte sprida ut användandet mer än det är idag så tvingas de som sagt bygga fler stolpar för att hålla köerna på nuvarande nivå, det utan att de fått in hundratusentals kronor i marginal på en bil de sålt till denna nya SuC kund.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
roffe_s skrev:

Ja du säger precis det jag sa, att det kan vara så att de försöker få upp nyttjandegraden på tider där det nu inte är hög beläggning. Men om de inte gör något drastiskt åt prissättningen eller annat för att styra alla (eller bara icke Teslor) till de tiderna/stolparna som har låg beläggning så får de inte mer pengar per stolpe då de måste skala upp antalet stolpar också. För att bara öka antalet personer som kan ladda på SuC lär inte sprida ut användandet mer än det är idag så tvingas de som sagt bygga fler stolpar för att hålla köerna på nuvarande nivå, det utan att de fått in hundratusentals kronor i marginal på en bil de sålt till denna nya SuC kund.
Bra att vi är överens :) Men tankevurpan många gör är att blanda in försäljningen av bilen och eventuellt ingående kostnad för SuC med själva laddaffären som handlar om att fördela fasta kostnader på samtliga laddsessioner - Tesla som övriga fabrikat.

Vad som har varit har varit, det är inte otänkbart att SuC till exempel skulle kunna bli en avknoppning till aktieägarna i en inte allt för avlägsen framtid, förutsatt att de kan stå på egna ben och klara reinvesteringar i ny teknik/nyinvesteringar i nya laddplatser där behov och marknadsmässiga förutsättningar finns.

Prisnivån kommer att sättas av marknaden. Finns andra externa alternativ? Vad är deras kapacitet och prisnivå? Vilken tillgänglighet kan SuC garantera? Vilken nivå av support och funktion erbjuds?

Klart är i vart fall att ett öppnande garanterar större marknad, fler kunder och högre intäkter på befintliga installationer. Konsten är och blir att investera de ökade intäkterna tillräckligt och i rätt geografier för att upprätthålla en vettig tillgänglighet.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag laddar inte på SuC när priset är lågt/lägre, utan när jag behöver ladda. Dvs på långkörningar. Så de kan inte styra mej till att ladda på andra tider, oavsett köer.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Jag laddar inte på SuC när priset är lågt/lägre, utan när jag behöver ladda. Dvs på långkörningar. Så de kan inte styra mej till att ladda på andra tider, oavsett köer.

Tanken är väl att vissa (och alltså inte ALLA) är så priskänsliga att de väljer att köra på en lite obekvämare tidpunkt för att spara några kronor. Då minskar köerna vid peakarna. Skulle alla ändra mönster så vore det inte heller bra. :)

För egen del så kan jag tänka mig att köra vid lite mer udda tider bara för att slippa köa. För mig kostar det ändå alltid lika mycket. :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jo, tanken är nog så. Men jag tror inte det är många som ändrar sina körtider för att det är lite lägre pris. Men vi får väl se.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Framför allt inte när det är nästan omöjligt att se vad det kostar i förväg..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

kenjon skrev:
Jo, tanken är nog så. Men jag tror inte det är många som ändrar sina körtider för att det är lite lägre pris. Men vi får väl se.
Alla har vi ett pris för när vi hade ändrat beteendet, frågan är bara var gränsen går och vilken nivå de måste till innan tillräckligt många styr om.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
De står väl stilla?
Skriv svar