Hej,
Jag har ett litet AB tänker köpa in en Tesla via förstaget. Tänkte höra om det finns någon i samma situation som vet mer?
Är finansiell leasing att föredra?
Är lite fundersam om räntan sticker iväg.
Jag har pratat med Norske bank om kostnaden vid finansiell leasing och jag förstår upplägget. Men vilka kostnader blir det vid en förtidslösen efter 12 mån vid finansiell leasing? Förstår att det beror på bilkostnad och när man löser in bilen men är det någon som kan visa ett exempel?
Tack på förhand!
Mvh Kristina
Finansiering inköp av Tesla till AB
Moderator: Redaktion
Re: Finansiering inköp av Tesla till AB
Om du tar Dnb så blir ingen extra kostnad efter förtidslösen efter 12 månader.
Deras ränta är också endast 1,95%.
Varför skulle du ta Norske bank? TA INGEN som ger dig högre ränta än DnB. Dessutom har jag hört skräckexempel där de ej ger full bonus tillbaka till köparen av bilen.
finansiell leasing är det som gäller eftersom andrahandsvärdet är så bra som det är.
Efter 6 månader så får Dnb 70.000 som dras av på din skuld, (dras på din skuld exkl moms) så egentligen får du bilen 87,500 billigare än du ger för den.
För att hålla nere förmånsbeskattnigen så undvik att köpa till extrautrustning.
När du löser leasingen så äger ditt företag bilen, du kan då sälja den till dig själv eller någon annan.
Skulle inte vara jätteorolig för räntan. Även om räntan går upp 50% så blir den ju bara 3%.
Jag har haft en bil på bolaget men brukar numer köpa privat.
Skall jag hitta negativa saker med leasingen så är det:
1. Försäkringen kostar rätt mkt mer än om du har bilen privat, men kostnaden faktureras ju bolaget och sker med oskattade pengar.
2. Förmånsskatten.
Det som är positivt är ju att du kan dra halva momsen och sedan får 87500 rabatt på bilen.
Deras ränta är också endast 1,95%.
Varför skulle du ta Norske bank? TA INGEN som ger dig högre ränta än DnB. Dessutom har jag hört skräckexempel där de ej ger full bonus tillbaka till köparen av bilen.
finansiell leasing är det som gäller eftersom andrahandsvärdet är så bra som det är.
Efter 6 månader så får Dnb 70.000 som dras av på din skuld, (dras på din skuld exkl moms) så egentligen får du bilen 87,500 billigare än du ger för den.
För att hålla nere förmånsbeskattnigen så undvik att köpa till extrautrustning.
När du löser leasingen så äger ditt företag bilen, du kan då sälja den till dig själv eller någon annan.
Skulle inte vara jätteorolig för räntan. Även om räntan går upp 50% så blir den ju bara 3%.
Jag har haft en bil på bolaget men brukar numer köpa privat.
Skall jag hitta negativa saker med leasingen så är det:
1. Försäkringen kostar rätt mkt mer än om du har bilen privat, men kostnaden faktureras ju bolaget och sker med oskattade pengar.
2. Förmånsskatten.
Det som är positivt är ju att du kan dra halva momsen och sedan får 87500 rabatt på bilen.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Om det inte är en P du skall beställa.. då är bonusen ”bara” 45k för företag.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Tack för svar!
Norske bank och Dnb är samma bank vad jag förstår.
Är det framförallt möjligheten att äga bilen och sedan sälja som är fördelen med finansiell leasing?
Hur vet man att man får en ”vinst” när man säljer?
Norske bank och Dnb är samma bank vad jag förstår.
Är det framförallt möjligheten att äga bilen och sedan sälja som är fördelen med finansiell leasing?
Hur vet man att man får en ”vinst” när man säljer?
Vinst blir det av att sälja till högre pris än inköpspris. Borde vara allmänt känt för någon som driver ett AB.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Ja precis som föregående skriver men i och för sig uppstår en vinst på ett annat sätt här också.
Man lägger en förstaförhöjd hyra på minst 20% men kanske tex 30%. Sen har man ett restvärde man sätter. På en vanlig model 3 tex så blir det 227600 tex om man väljer 50%. Eller mindre då förstås om man vill dra lite extra moms
Säljer man den sen för tex 483.000 inkl möns dvs 386920 kr plus moms så uppstår en vinst på skillnaden på restvärdet från leasingen och summan man får. Kostnaden för förstaförhöjda och alla leasingar har man dragit av redan.
Vill du räkna lite så kan du tex gå in på Teslakalkylen.se
Precis som du skriver så är finansiell leasing då du äger bilen och de leasar dig beloppet därför heter det finansiell.
Operationell då tar de bilen. Du hyr den endast.
Förutom att de utnyttjar det höga restvärdet på bilen så får du heller inte köra den som du vill. De ger dig böter om du kör för mycket och sedan när du lämnar tillbaka bilen så tar de betalt för skador som uppstått.
Fördelen är att du vet exakt vad det kostar och att de kan ge dig ett totalpris inkl försäkring mm.
Men som sagt vill du ha en låg summa att betala per månad - om det är det du är ute efter - välj då tex 25-30 i förstafärhöjd hyra på finansiell leasing sen skriver du att du skall köra 1000 mil per år. (I själva verket kan du köra hur mkt du vill eftersom du bestämmer över bilen)
Efter en period kan du välja att avbryta finansiell leasing eller överlåta den på en köpare eller liknande.
Även här är operationell hårdare.
Gäller det model 3/y så gissar jag att kanske 95% av företagsköparna väljer finansiell. Särskilt om man själv äger bolaget.
Man lägger en förstaförhöjd hyra på minst 20% men kanske tex 30%. Sen har man ett restvärde man sätter. På en vanlig model 3 tex så blir det 227600 tex om man väljer 50%. Eller mindre då förstås om man vill dra lite extra moms
Säljer man den sen för tex 483.000 inkl möns dvs 386920 kr plus moms så uppstår en vinst på skillnaden på restvärdet från leasingen och summan man får. Kostnaden för förstaförhöjda och alla leasingar har man dragit av redan.
Vill du räkna lite så kan du tex gå in på Teslakalkylen.se
Precis som du skriver så är finansiell leasing då du äger bilen och de leasar dig beloppet därför heter det finansiell.
Operationell då tar de bilen. Du hyr den endast.
Förutom att de utnyttjar det höga restvärdet på bilen så får du heller inte köra den som du vill. De ger dig böter om du kör för mycket och sedan när du lämnar tillbaka bilen så tar de betalt för skador som uppstått.
Fördelen är att du vet exakt vad det kostar och att de kan ge dig ett totalpris inkl försäkring mm.
Men som sagt vill du ha en låg summa att betala per månad - om det är det du är ute efter - välj då tex 25-30 i förstafärhöjd hyra på finansiell leasing sen skriver du att du skall köra 1000 mil per år. (I själva verket kan du köra hur mkt du vill eftersom du bestämmer över bilen)
Efter en period kan du välja att avbryta finansiell leasing eller överlåta den på en köpare eller liknande.
Även här är operationell hårdare.
Gäller det model 3/y så gissar jag att kanske 95% av företagsköparna väljer finansiell. Särskilt om man själv äger bolaget.
Tack så mycket pejvic! Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara på mina frågor!
Ingen fara, jag motionerar fingrarna lite.Kristina skrev:Tack så mycket pejvic! Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara på mina frågor!