Laddstolpe.. Vilken?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rhino69
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2022 06:38

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Rhino69 »

Jag fick med en åtminstone 8m lång blå typ 2 kabel med bilen… samt vanliga standard uttagskabeln

Skaffade Easee, 8m metronkabel med teslaknapp, pulse lastbalansering och när min elektriker var o kollade, så byttes det gamla proppskåpet mot ett modernt och huvudsäkring blev 25A. 12500 kostade kalaset med box, pulsmätare, kabel, montering, borrning genom väggen etc.

Med Tibber appen full koll på när jag ska ladda. Toppade upp några kilowatt igår för 23öre/kWh mellan 13-15…
Kan köra full laddning och ändå en del av spisen igång så helnöjd. Hittills har ingen säkring löst ut så verkar funka klockrent (jo, förresten när jag hade 10,8kWh in i bilen och satte på ALLA plattor och ugn på fullt… :roll: )
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Rhino69 skrev:
Jag fick med en åtminstone 8m lång blå typ 2 kabel med bilen… samt vanliga standard uttagskabeln

Skaffade Easee, 8m metronkabel med teslaknapp, pulse lastbalansering och när min elektriker var o kollade, så byttes det gamla proppskåpet mot ett modernt och huvudsäkring blev 25A. 12500 kostade kalaset med box, pulsmätare, kabel, montering, borrning genom väggen etc.

Med Tibber appen full koll på när jag ska ladda. Toppade upp några kilowatt igår för 23öre/kWh mellan 13-15…
Kan köra full laddning och ändå en del av spisen igång så helnöjd. Hittills har ingen säkring löst ut så verkar funka klockrent (jo, förresten när jag hade 10,8kWh in i bilen och satte på ALLA plattor och ugn på fullt… :roll: )
Ok.. Ja, jag läste bara här någonstans att den laddsladd man fick med bilen, var fyra meter och för kort.. Då hoppas jag att jag också får en lång.. :)

Jag funderade ett tag på att gå över på tibber, men jag har månadspris och ligger på ca 2 kr/kWh över hela dygnet och månaden.. Så jag vet inte om det lönar sig.. Men det kanske det gör..

Löste din säkring trots lastbalansering och 25A?

Det lutar åt en easee för mig också, även om jag skulle vilja ha fast kabel.. :)

Låser du fast din kabel i boxen när du inte laddar, eller hänger du in den varje gång?

Hur hindrar man andra från att ladda när man inte är hemma? Med RFID-bricka? Fick du med sådana till din box?
Jag står väldigt nära gatan där jag parkerar.. Så det är lätt att slinka in om jag inte är hemma..

Vad gör tesla-knappen på kabeln? Är det till laddluckan?

Tänkte mig något liknande bilden nedan..
Screenshot_2022-03-14-23-35-58-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
daniel_k3
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 feb 2022 17:25

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av daniel_k3 »

emiliooo skrev:
emiliooo skrev:
Ilduce77 skrev:
Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.
Jag svarar mig själv med att texten troligen kommer från https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-garo-glb/

Får ta mig en funderare på om det är bäst för mig att byta ut min existerande laddbox (som är just en Garo GLB) mot något annat...
Jag har också en Garo GLB..
Som jag förstått det på problemen så är det just Lastbalanseringen som är problemet.
Garos Lastbalansering ger för kraftiga svängningar och kan därför skada ombordladdaren.

Jag har själv ingen lastbalansering, men kan ställa boxen på begränsad effekt mellan vissa timmar, när vi normalt gör av med mycket ström. Som det är nu kör jag ganska låg effekt dag/kväll och hög effekt på natten mellan typ 23-06
(Har smällt ett par 20A säkringar när bilen laddar, det lagas mat, någon tonåring står i duschen och vaskar varmvatten medan någon annan sitter kvar i spabadet och bubblar på för fullt...)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Är det värt 5000 kr minus bidrag för lastbalansering?

Eller ställer ni ner effekten i laddboxen istället?
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Mitso »

Har under dagen fått installerat,

Easee med effektvakt Enegic
Hållare för kabel
10m typ 2 kabel

För 10.500:-

Mitt hus är på 20 Ampere och hittills ser det ut som att effektvakten varit en onödig investering. Dock är det väldigt roligt att kunna följa hushållets förbrukning i realtid. Och efter
bidrag är det ju ingen större kostnad, och kanske något mer framtidsäkert.

Via appen kan man låsa kabeln så den inte går att lossa.
Beställde även brickor som man kopplar till sitt konto, dessa måste användas för att starta laddningen.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Tackar!

Har bara 16A hos mig.. Det lutar åt en easee här också..

Är lite dåligt insatt.. Är effektvakt samma som lastbalansering?

Vem beställde du av?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av NiklasTesla »

[quote="Ilduce77"]Jag har nyss lagt en beställning på en vit Y LR, så nu får man börja titta på laddstolpe.

Vad rekommenderar ni andra och varför?

Fast kabel eller lös?

Skulle behöva kunna hindra obehöriga att ladda när jag inte är hemma. Är rfrid-bricka lösningen?

Tar tacksamt emot alla inputs.. :)[/quote

Kört med 230v schuko som ingår med bilen (bara ställt ner strömstyrka till max 10amp) i ca 12000mil.

Har räckt gott och väl för våra behov samt billigaste alternativet.

MVH
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Mitso »

Ilduce77 skrev:
Tackar!

Har bara 16A hos mig.. Det lutar åt en easee här också..

Är lite dåligt insatt.. Är effektvakt samma som lastbalansering?

Vem beställde du av?

Så som jag förstått det finns det inget som heter lastbalansering (jag är ute på djupt vatten här, utan TROR den riktiga benämningen är effektvakt). (Dvs samma sak).
Jag beställde av Skårebo
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av emiliooo »

emiliooo skrev:
Jag har mailat till både Garo och Järfälla Energi och ställt frågan. Återkommer här när/om jag får svar.
Jag har nu fått svar från både Garo och Järfälla Energi.

Garo svarar bara att de inte kan svara på varför Järfälla Energi skriver som de gör, och att de följer de standarder som finns. Likaså ger de inget annat svar angående att "många" här på TCS som upplevt problem (är säkert subjektivt, de som har problem tenderar att skriva om det mer än de som inte har det), dvs de följer standarden och att forumet är en dialog mellan bilägare.

Järfälla Energi ringde upp mig när jag inte hade tid att prata så länge, men de sa att av de ca 100 Garo-laddare som de installerat har ca 15 av dom problem med att de förstörde ombord-laddaren hos Tesla. Han sa att det tidigare inte gått på garantin, men att det numera ska gå att kräva på garantin (enligt hans erfarenhet).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Bjelke »

emiliooo skrev:
emiliooo skrev:
Jag har mailat till både Garo och Järfälla Energi och ställt frågan. Återkommer här när/om jag får svar.
Jag har nu fått svar från både Garo och Järfälla Energi.

Garo svarar bara att de inte kan svara på varför Järfälla Energi skriver som de gör, och att de följer de standarder som finns. Likaså ger de inget annat svar angående att "många" här på TCS som upplevt problem (är säkert subjektivt, de som har problem tenderar att skriva om det mer än de som inte har det), dvs de följer standarden och att forumet är en dialog mellan bilägare.

Järfälla Energi ringde upp mig när jag inte hade tid att prata så länge, men de sa att av de ca 100 Garo-laddare som de installerat har ca 15 av dom problem med att de förstörde ombord-laddaren hos Tesla. Han sa att det tidigare inte gått på garantin, men att det numera ska gå att kräva på garantin (enligt hans erfarenhet).
Blir mindre skoj på bilar utan garanti iaf, både extremt opraktiskt om man ligger på låg
laddnivå och ganska dyr reparation… 15 av 100 låter jobbigt mycket också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av ANLI »

Svar från Garo angående fråga mjukvaruuppdatering efter att läst om förstörda Tesla ombordladdare.

citat:
"Jag ber om förståelse att vi inte kommenterar vad som skrivs i diverse forum om våra eller andra företags produkter.
Våra laddprodukter följer gällande standarder för säkerhet & funktion och det är ytterst viktigt att en behörig elektriker
installerar våra laddare för att säkerställa att elinstallationsreglerna följs"

Viloförbrukningen för Garo och Ctek chargestorm är 20W = 175 kWh per år.
ABB Terra uppger endast 4W.
Tesla laddbox?
Mängden utrustning i laddboxen påverkar naturligtvis förbrukningen.
Här borde myndigheterna sätta krav för t ex mobilladdare.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Richie »

Hej!

För mig var teslas egna ett enkelt val. Järfälla energis pris och service var helt oslagbart. De var här idag och installerade. Den är dessutom rätt snygg. Ser att de inte längre erbjuder laddboxen - men kundservice sa att det är på gång. Som om ni har tid att vänta och vill ha teslas egna så är det också en valmöjlighet.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av flamman »

Richie skrev:
Hej!

För mig var teslas egna ett enkelt val. Järfälla energis pris och service var helt oslagbart. De var här idag och installerade. Den är dessutom rätt snygg. Ser att de inte längre erbjuder laddboxen - men kundservice sa att det är på gång. Som om ni har tid att vänta och vill ha teslas egna så är det också en valmöjlighet.
Vad fick du betala för Teslas WC inkl installation från Järfälla Energi?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av CLi »

Ska snart dra igång en rejäl solcellsanläggning, det fick mig att välja Myenergi Zappi. Det låter mig välja att maximera utnyttjande av egenproducerad el. Beställde också kabel med Tesla-knapp så att jag slipper strula med appen när jag vill låsa upp kabeln.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
aftersun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 sep 2020 13:47

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av aftersun »

CLi skrev:
Ska snart dra igång en rejäl solcellsanläggning, det fick mig att välja Myenergi Zappi. Det låter mig välja att maximera utnyttjande av egenproducerad el. Beställde också kabel med Tesla-knapp så att jag slipper strula med appen när jag vill låsa upp kabeln.
Funderar på solceller också och sitter med en bra offert på Easee och en bra offert på Zappi. Vet inte hur jag ska välja :shock:
Användarvisningsbild
AndreasPaulsson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 nov 2021 09:30

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av AndreasPaulsson »

Ilduce77 skrev:
Tackar!

Har bara 16A hos mig.. Det lutar åt en easee här också..

Är lite dåligt insatt.. Är effektvakt samma som lastbalansering?

Vem beställde du av?
Jag har en eease från Tibber med Tibber Pulse P1 (695 kr) som effektvakt och det fungerar bra att låta bilen ladda med 16A med en huvudsäkring på 16A, den ser till att säkringarna inte går.
Dock så avbryter bilen laddningen ibland (förmodligen eftersom då den tycker att den får för liten effekt) men det kommer igång av sig självt efter någon minut.
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av kenjon »

Ilduce77 skrev:
Tackar!

Har bara 16A hos mig.. Det lutar åt en easee här också..

Är lite dåligt insatt.. Är effektvakt samma som lastbalansering?

Vem beställde du av?
Nej egentligen inte. Men väldigt ofta används ordet Lastbalansering när man pratar om effektvakt.
Den enda som klarar lastbalansering är FerroAmp Energy Hub, en växelriktare för solceller, som jag har sett.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av R2_m3 »

Har också en Zappi v2 med teslaknapp. Perfekt så kan man ställa in Eco+ läge där den laddar med bara solel om man vill. Den drar bara 3W i standby.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5470
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AndreasPaulsson skrev:
Jag har en eease från Tibber med Tibber Pulse P1 (695 kr) som effektvakt och det fungerar bra att låta bilen ladda med 16A med en huvudsäkring på 16A, den ser till att säkringarna inte går.
Dock så avbryter bilen laddningen ibland (förmodligen eftersom då den tycker att den får för liten effekt) men det kommer igång av sig självt efter någon minut.
Om det händer ofta så låter det som ett effektivt sätt att på sikt ha sönder ombordladdaren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11742
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
AndreasPaulsson skrev:
Jag har en eease från Tibber med Tibber Pulse P1 (695 kr) som effektvakt och det fungerar bra att låta bilen ladda med 16A med en huvudsäkring på 16A, den ser till att säkringarna inte går.
Dock så avbryter bilen laddningen ibland (förmodligen eftersom då den tycker att den får för liten effekt) men det kommer igång av sig självt efter någon minut.
Om det händer ofta så låter det som ett effektivt sätt att på sikt ha sönder ombordladdaren.
Easee och dess lastbalanseringen skall fungera fint.

Däremot så har Garo och dess lastbalansering orsakat många ombordladdares död (speciellt hos Teslor). Men de verkar ju switcha av/på med väldigt mycket högre frekvens.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Kanske bättre att skippa effektvakt/lastbalansering och bara ställa ner effekten?

Jag har inget behov av att ha den fulladdad varje morgon..
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Richie »

flamman skrev:
Richie skrev:
Hej!

För mig var teslas egna ett enkelt val. Järfälla energis pris och service var helt oslagbart. De var här idag och installerade. Den är dessutom rätt snygg. Ser att de inte längre erbjuder laddboxen - men kundservice sa att det är på gång. Som om ni har tid att vänta och vill ha teslas egna så är det också en valmöjlighet.
Vad fick du betala för Teslas WC inkl installation från Järfälla Energi?
7995kr
Användarvisningsbild
AndreasPaulsson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 nov 2021 09:30

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av AndreasPaulsson »

Nicke Nyfiken skrev:
AndreasPaulsson skrev:
Jag har en eease från Tibber med Tibber Pulse P1 (695 kr) som effektvakt och det fungerar bra att låta bilen ladda med 16A med en huvudsäkring på 16A, den ser till att säkringarna inte går.
Dock så avbryter bilen laddningen ibland (förmodligen eftersom då den tycker att den får för liten effekt) men det kommer igång av sig självt efter någon minut.
Om det händer ofta så låter det som ett effektivt sätt att på sikt ha sönder ombordladdaren.
Det sker inte så ofta, på en laddning 20%-80% (som tar ca 5 timmar) så kanske det sker 2-3 gånger. I natt laddade jag 40%-80% och då skedde det ingen gång alls. Men detta beror så klart på när jag laddar, laddar jag mitt på eftermiddagen då vi lagar mat osv så begränsar den mera.

Jag skulle hellre vilja ha högre huvudsäkring och då slippa effektvakten helt, men nätbolaget där jag bor tar väldigt bra betalt för en höjning av nätavgiften 16A-20A och ännu mera 20A-25A. Så därför så tänkte jag prova denna lösning för att se om det fungerar.
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Bo99 »

Jag köpte 11 kw 3 fas direkt från Ali Express. Då i juni 2021 kostade den bara 3 700 kr. En behörig elektriker jag känner installerade den för 550 svarta kr. Exakt samma laddbox finns under andra märken för köp med installation med ROT men inte till de låga priset jag fick betala. Boxen är en dum box med en strömbrytare. Bilen (e-up) är det som bestämmer laddstyrkan/nivån. Max 7,2 kw tar bilen emot.

https://www.aliexpress.com/item/4000415 ... 1802luWdEz
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Inlägg av Ilduce77 »

Har börjat fundera på en tesla Wall Connector gen 3..

Den blir ju väldigt förmånlig, om man lyckas få till en helhetslösning med installation.

Vad saknar den?
Lastbalansering saknas, men jag tänker att man sänker effekten och laddar ändå oftast nattetid..

Kan man låsa den på något sätt, så obehöriga inte kan ladda?

Hade egentligen tänkt mig en box med lastbalansering, men blev lite fundersam när det skrevs att tesla inte tyckte om när den stänger av laddningen och sedan startar den igen flera gånger...

Eller är min oro obefogad, så länge man inte väljer GLB med lastbalansering?

Tänkte i så fall satsa på easee-box.
Skriv svar