Äntligen Thule takräcken till nya Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas74
Teslaägare

Äntligen Thule takräcken till nya Tesla

Inlägg av Jonas74 »

Hej.
Jag köpte en Tesla 85D och fick den levererad i oktober. Beställde takräcken från Thule på Mekonomen, men när jag skulle montera dem så passade de inte. Jag reklamerade och en vecka senare ringer Thule till mig. Det visar sig att Tesla har bytt infästning till takräcket och att det inte längre fanns möjlighet att montera räcken från Thule. De frågade om min bil ville vara testbil och självklart nappade jag på det. Efter två besök och mätningar så var de idag hemma hos mig och monterade prototypen. Så från och med snart kan man beställa fötter som passar Thule till Tesla tillverkad efter juli 2015. Kul!

mvh

Jonas, Göteborg
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Äntligen Thule takräcken till nya Tesla

Inlägg av chpaulin »

Fick du kittet gratis som kompensation för att vara Ginny pig? :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare

Inlägg av sanderik »

Intressant, jag besökte Service center I Göteborg idag och frågade dem om Thule takräcken. De visste ingenting om att det skulle finnas utan hänvisade till whispbar (som de även visar på demobilarna). Eftersom jag råkar ha en del prylar som passer med thules wingbar så vill jag hellre ha Thule. Med andra ord läge att kontakta exempelvis mekonomen istället...
Användarvisningsbild
Jonas74
Teslaägare

Inlägg av Jonas74 »

Thule var generösa. Jag är väldigt förtjust i deras grejer och har ganska mycket av deras prylar hemma. Hela systemet med Thule och att ha en och samma nyckel till allt från takräcken (har fyra stycken), till cykelhållare (har tre) och takbox är väldigt smidig.

Jag tror att det var en förstaproduktion eller en prototyp som de lämnade här hos mig idag. Men den borde finnas att beställa snart. Jag kan mejla tjejen på Thule imorgon och fråga. På nästan samma ämne så frågade jag Tesla om de kunde skruva på mina takräcken innan jag fick bilen. Lämnade paketet där, men när jag kom så hade de inte ens öppnat förpackningen eftersom de i sann amerikansk anda inte vågar ta i något som inte är "original". Av samma anledning var de inte särskilt hjälpsamma när däcktryckssensorerna gnällde lite efter bytet till vinterhjul från Continental. Eftersom jag inte köpt däcken av dem så ville de inte ens titta på bilen. Nu visade det sig att bilen bara var väldigt känslig för däcktrycket, så det löste sig. Det som irriterade mig lite var dock att sensorerna som sitter på Tesla original levereras av Continental. Det var bara inköpskanalen som var fel...
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Hur ser de ut i montering osv?

Läste något (men har ingen direkt källinfo!) att de gamla Thuleräckerna hade någon skruv vid montering som drog sönder/gängade om Teslans gängor i taket?
(Var någon skruv man drog i och sen drog ur och kastade)...
Är det likadant med de nya?

Eller var detta bara ett missförstånd någonstans?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jonas74
Teslaägare

Inlägg av Jonas74 »

Ditt påstående stämmer. De gamla Thuleräckena gängade om Teslas gängor. Ingen fantastisk lösning. De nya däremot skruvar man i fästena, utan att man sabbar något.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jonas74 skrev:
Ditt påstående stämmer. De gamla Thuleräckena gängade om Teslas gängor. Ingen fantastisk lösning. De nya däremot skruvar man i fästena, utan att man sabbar något.

Låter helt klart bättre! :)

Någon som har erfarenhet av Whispars (/Tesla"orginal") mot Thules? Fördelar/nackdelar?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar