Ladda i Göteborg över natten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

Vi ska till Götet 29-30 dec för att gå på teater. Bor på hotell på Avenyn nära Götaplatsen. Startar från Ingarö med 90 % SoC, en planerad laddning i Mariestad SuC. Vad är bästa tips för att ladda över natten i perkerngshus? Målet är att starta hemresan med 90 % komma undan med en SuC.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av martinot »

Kriper skrev:
Vi ska till Götet 29-30 dec för att gå på teater. Bor på hotell på Avenyn nära Götaplatsen. Startar från Ingarö med 90 % SoC, en planerad laddning i Mariestad SuC. Vad är bästa tips för att ladda över natten i perkerngshus? Målet är att starta hemresan med 90 % komma undan med en SuC.
Dum fråga kanske, men jag antar att du redan checkat med hotellet att de inte har parkering med laddning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev:
Kriper skrev:
Vi ska till Götet 29-30 dec för att gå på teater. Bor på hotell på Avenyn nära Götaplatsen. Startar från Ingarö med 90 % SoC, en planerad laddning i Mariestad SuC. Vad är bästa tips för att ladda över natten i perkerngshus? Målet är att starta hemresan med 90 % komma undan med en SuC.
Dum fråga kanske, men jag antar att du redan checkat med hotellet att de inte har parkering med laddning?
Äh ställ den på heden, igång med sentry och klart :) tror dom har laddare där
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

martinot skrev:
Kriper skrev:
Vi ska till Götet 29-30 dec för att gå på teater. Bor på hotell på Avenyn nära Götaplatsen. Startar från Ingarö med 90 % SoC, en planerad laddning i Mariestad SuC. Vad är bästa tips för att ladda över natten i perkerngshus? Målet är att starta hemresan med 90 % komma undan med en SuC.
Dum fråga kanske, men jag antar att du redan checkat med hotellet att de inte har parkering med laddning?
Ja.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av helix »

Lorensbergs P-hus har 18 laddplatser. Konserthuset som också ligger nära götaplatsen har 20 platser. Båda dessa betalar du strömmen med Göteborg Energis app. Du kan kolla i vår app ChargeFinder, där har du alla alternativ inklusive några andra p-hus som finns i området. Just dessa laddare kan du också se i realtid hur många platser som är lediga så du vet att det finns ledig plats innan du kör in i p-huset.

Länk till P-hus Lorensberg:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... hus/3yjn25
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av metchristian »

Kriper skrev:
Vi ska till Götet 29-30 dec för att gå på teater. Bor på hotell på Avenyn nära Götaplatsen. Startar från Ingarö med 90 % SoC, en planerad laddning i Mariestad SuC. Vad är bästa tips för att ladda över natten i perkerngshus? Målet är att starta hemresan med 90 % komma undan med en SuC.

Ladda ner appen Parking Göteborg där kan du hitta p hus med laddning
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av MarkusL »

En annan fråga, varför kör du via Mariestad och inte Jönköping? Är väl minst 30 min längre körning? Och varför starta med 90% och inte 100?
Användarvisningsbild
Freddddie
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 aug 2021 22:53

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Freddddie »

Parkeringen vid valhallabadet/scandinavium har också ett gäng med laddare och det är ca 7 minuter promenad till Götaplatsen.
Pettan69
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 nov 2021 07:22

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Pettan69 »

Besökte Göteborg helgen som gick och det finns bra utbud med destinationsladdare på många ställen som driftas av Göteborg Energi.
Jag parkerade över natten på parkeringen vid konserthuset, där ca 20st 22kW laddare finns.
https://www.plugshare.com/location/294904
Laddningen betalas via appen Göteborg Energi ”Ladda din elbil”.

/Peter
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

MarkusL skrev:
En annan fråga, varför kör du via Mariestad och inte Jönköping? Är väl minst 30 min längre körning? Och varför starta med 90% och inte 100?
Såklart!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

Pettan69 skrev:
Besökte Göteborg helgen som gick och det finns bra utbud med destinationsladdare på många ställen som driftas av Göteborg Energi.
Jag parkerade över natten på parkeringen vid konserthuset, där ca 20st 22kW laddare finns.
https://www.plugshare.com/location/294904
Laddningen betalas via appen Göteborg Energi ”Ladda din elbil”.

/Peter
Har tankat ned alla appar så nu ska det laddas!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av pejvic »

Gjorde nyss den rutten o bodde på
Park lane. Fann inget prisvärt alternativ så jag stod rakt över gatan. Laddade ner Gbg parkeringsappen och område 801. Laddade istället i Ulricehamn på vägen dit och hem. Mariestad passerar man inte om man inte naturligt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

En liten resumé. Startade med 100 %, 467 km, längst ut på Ingarö med 290 km till första laddning i Ödeshög. 127 kW fick vi innan vi drog vidare till Ulricehamn där vi laddade till 400 km (så vi kunde köra tor Ulricehamn om inte laddningen skulle funka i Götet) innan vi landade i Göteborg P-hus Lorensberg där det finns laddstolpar som levererar 3,7 kW vilket gav 55 km/t.

Hade registrerat mitt kreditkort i både ladd- och p-app innan resan startade så nu skulle det vara hur enkelt som helst att snabbt få igång allt så vi kunde få njuta en god bira innan middag och teater. Jo, tjena! Parkeringsappen hoppade igång efter lite fippel men laddningsappen som Göteborg energi tillhandahåller måste vara programmerad av en vikarierande femtiotals-boomer på valium. Efter 20 minuters inskrivande av kontokortsuppgifter, godkännande via mejl, tre inloggningar via mobilt bank-id och tajming med en tidsbegränsad slot för att ansluta laddsladden, så hoppade laddningen till slut igång. Svettigt! Varför inte bara en simpel kortläsare, Tibor?
Hur som helst startade vi återresean dagen efter med 420 km SoC så vi körde direkt till Linköping där vi hann med med att både handla till nyårsfirandet och äta lunch medan vi laddade. Sedan direkt hem med 170 km till godo när vi parkerade på gårdsplanen.

Kan konstarera att vår S 100D är en fantastisk långfärdskompanjon. Bekväm, tyst och hyfsat snål som dessutom laddar snabbt och har upp till 50 mil i range vid rätt väderförhållanden. Inte illa för en bil från 2017 med snart 16 000 mil på mätaren.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av slugger75 »

Får du 55 km i timmen på 3,7 kW laddare?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Kriper »

slugger75 skrev:
Får du 55 km i timmen på 3,7 kW laddare?
Vad har jag fattat fel? Alltid är det något! F%#€K! Jag är humanist, murare, lärare och teknisk idiot. I´ll go out and kill myself immediately! :mrgreen:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Lessmog »

Kriper skrev:
slugger75 skrev:
Får du 55 km i timmen på 3,7 kW laddare?
Vad har jag fattat fel? Alltid är det något! F%#€K! Jag är humanist, murare, lärare och teknisk idiot. I´ll go out and kill myself immediately! :mrgreen:
Om det verkligen var 55 km/h så fick du trefas 16 A i stället för som du trodde 16 A enfas.
(Gick Na-linjen, generalistidiot :) men glad ändå)
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av Andreasson »

Jag brukar alltid stå i Nordstans P-hus när jag jobbar i Göteborg. Då står man inomhus (snöskyddad) och laddningen (3,7kW) ingår i P-avgiften (180kr/dygn). Det som är bra är att det finns många laddare. Ett 60-tal, tror jag.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av themax »

Ska till Göteborg i helgen. Det är uppenbart att de styrande inte har elbil. Nu får jag ladda ner ytterligare en app, dela mitt kreditkortsnummer och acceptera att de drar ”buffertpengar” ytterligare en gång. Och hoppas att appen fungerar som den ska i helgen. Idioti …


Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av dd88 »

Kan vara värt att ha i åtanke att Lorensbergs P-hus är ökänt för alla bilinbrott så lämna inga värdesaker i bilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av themax »

dd88 skrev:
Kan vara värt att ha i åtanke att Lorensbergs P-hus är ökänt för alla bilinbrott så lämna inga värdesaker i bilen.
Majorna, utomhus. Sentry på. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... n-1/jkprez
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av pejvic »

Där är också läskigt.
Brukar hoppa att ladda i Göteborg.

Bättre att ladda innan och sen på vägen ut.
Chansade utan sentry sist och parkerade på parallellgatorna ovanför avenyn. Då drar ju bilen ingen ström.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av dd88 »

themax skrev:
dd88 skrev:
Kan vara värt att ha i åtanke att Lorensbergs P-hus är ökänt för alla bilinbrott så lämna inga värdesaker i bilen.
Majorna, utomhus. Sentry på. https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... n-1/jkprez
Har sentry någon påvisad effekt mot inbrott/smash & grab? Tänker att man måste vara en tämligen bilintresserad tjuv om man ska hålla koll på vilka bilar som kommer med kamera.

Sen är frågan om filmen i sig gör mer nytta än att bevisa att man faktiskt hade ett inbrott, en mörkklädd gestalt med maskering är sällan ett tillräckligt gott underlag för att peka ut en gärningsman.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av OfarligTesla »

Frun brukar parkera och ladda någonstans vid Heden när hon är där i jobbet. Har sagt åt henne att det lättaste är väl att boka Upper House som har laddning i garaget så är det löst, är vad jag hade gjort.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av themax »

pejvic skrev:
Där är också läskigt.
Brukar hoppa att ladda i Göteborg.

Bättre att ladda innan och sen på vägen ut.
Chansade utan sentry sist och parkerade på parallellgatorna ovanför avenyn. Då drar ju bilen ingen ström.
Jo, det är alternativet. Ladda en kvart innan jag kommer fram och ställa mig på hotellparkeringen istället. Majorna är alltid spännande! :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda i Göteborg över natten

Inlägg av martinot »

Finns det inga hotell i Göteborg som har garage med eluttag för laddning?

Hade nog försökt att kika på det som alternativ först.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar