
Funderar på en Juice Booster 2 istället som universallösning liggandes i bilen.
Moderator: Redaktion
Här är ett fint kitt som är smidigare än Tesla UMC, och som är billigare en jouise booster. Kommer med ett gäng olika adaptrar, och skall fungera i norska elsystem också:dawar skrev:Tack är snabba svar. Mitt återkommande behov ör att kunna ladda 3-fas på röd handske i Sverige i fjällstugan och schuko när jag jobbar i Norge och bilen står längre perioder. Men om det funkar med en Norsk 3-fas UMC och adaptrar till den så är ju problemet löst billigare än vad jag trodde och med färre kablar i bilen. Visste inte att även 3-fas UMC gick att byta och sätta schuko adapter på
Denna var intressant helt tills jag läste följande: "Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!"martinot skrev:Här är ett fint kitt som är smidigare än Tesla UMC, och som är billigare en jouise booster. Kommer med ett gäng olika adaptrar, och skall fungera i norska elsystem också:dawar skrev:Tack är snabba svar. Mitt återkommande behov ör att kunna ladda 3-fas på röd handske i Sverige i fjällstugan och schuko när jag jobbar i Norge och bilen står längre perioder. Men om det funkar med en Norsk 3-fas UMC och adaptrar till den så är ju problemet löst billigare än vad jag trodde och med färre kablar i bilen. Visste inte att även 3-fas UMC gick att byta och sätta schuko adapter på
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Iofs sant, från Teslas manual:Bjelke skrev:![]()
Fast det står säkert något liknande på dom flesta om man lusläser det finstilta…
Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather
Men ifall något skulle gå fel är det väl ett säkrare kort att ha använt Tesla original gissar jag.Dagfinn skrev:Iofs sant, från Teslas manual:Bjelke skrev:![]()
Fast det står säkert något liknande på dom flesta om man lusläser det finstilta…
Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather
Tror inte man behöver vara så orolig för det.Bjelke skrev:Det har du garanterat rätt i, Tesla kan vara rätt kinkiga ibland faktiskt, och då är original bäst…
Känns ju som att detta är liiite annorlunda ändå när själva laddaren sitter i handtaget och denne inte är 100% vattentät.martinot skrev:Tror inte man behöver vara så orolig för det.Bjelke skrev:Det har du garanterat rätt i, Tesla kan vara rätt kinkiga ibland faktiskt, och då är original bäst…
Skall man följa det slaviskt så kan du aldrig ladda på stan på eller något Typ2-elluttag som inte är Teslas WC. Du kan du heller aldrig snabbladda på CK, Ionity eller någon enda snabbladdare utanför SuC.
Original Tesla UMC är dessutom ökänd för dess dåliga kvalitet och hållbarhet (även om säkert en massa här kommer protestera, och säga att just deras fungerar så här långt).
Nu är det inte fråga om en laddare, då de sitter i bilen i detta fallet när man laddar på AC, men lämnar det därhän.Dagfinn skrev:Känns ju som att detta är liiite annorlunda ändå när själva laddaren sitter i handtaget och denne inte är 100% vattentät.martinot skrev:
Skall man följa det slaviskt så kan du aldrig ladda på stan på eller något Typ2-elluttag som inte är Teslas WC. Du kan du heller aldrig snabbladda på CK, Ionity eller någon enda snabbladdare utanför SuC.
Original Tesla UMC är dessutom ökänd för dess dåliga kvalitet och hållbarhet (även om säkert en massa här kommer protestera, och säga att just deras fungerar så här långt).
Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät. Hur som haver, folk får köpa vilken sladd dom vill. Med tanke på priset så är det inte riktigt värt att riskera något för min del även om risken i sig är minimal. Ju mindre man har som kan skapa pajkastning om något inträffar ju bättre.martinot skrev:
( Nu är det inte fråga om en laddare, då de sitter i bilen i detta fallet när man laddar på AC, men lämnar det därhän. )
Ingen direkt skillnad. Samma sak gäller för Teslas UMC, och väldig liknande varningar/friskrivningar står i dokumentationen för nästan alla kablar.
Nej. Det är faktiskt en sak som är en sak som orsakat problem med just Teslas UMC. Vatten kan just riskera att tränga i boxen/klumpen mitt på kabeln om det regnar kraftigt. Det har ju varit en hel del skriverier genom åren kring just det problemet.Dagfinn skrev:Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät.
Jag har bara hört att den inte ska ligga statisk i en vattenpöl, inte att regn i sig ska vara ett problem. Men du har säkert rätt.martinot skrev:Nej. Det är faktiskt en sak som är en sak som orsakat problem med just Teslas UMC. Vatten kan just riskera att tränga i boxen/klumpen mitt på kabeln om det regnar kraftigt. Det har ju varit en hel del skriverier genom åren kring just det problemet.Dagfinn skrev:Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät.
Jo, till Teslas favör så har jag förstått att de oftast byter både UMC och WC (inte heller de har så erkänt bra kvalitet) långt efter garantierna gått ut. Kanske de är medvetna om att konstruktionerna inte är de mest stabila.Gustafsson skrev:Tesla har dock långt efter att garantitiden gått ut bytt min UMC när den gick sönder.
Jo, det är bra förslag att göra det lite säkrare när man har sådana "klumpar" (som jag dock inte gillar själv).Gustafsson skrev:Jag har tidigare använt min UMC i flera år i alla väder och oftast går det att skydda ”klumpen”, vilken ju sitter i ena änden av kabeln och inte mitt på, med allt ifrån en hink till en Coop-påse typ.
Den är inte jättekänslig, men skadar inte att skydda den.