ja, och det är knappast en slump att både Volvo och VW har haft mer eller mindre täckta hjulsidor på sina modeller som ska gå långt på batteri eller dra lite bränsle (jämför fälgar eGolf och gamla V50 DrivE)Svenssons skrev:Det hjälper nog en del med täckta hjulsidor och krävs kanske. Om man ser på de enda produktionsbilar med en koefficient lägre än 0,2 så har dessa täckta hjulsidor.Laban skrev:Ja det nämndes ex i artikeln jag länkade till:
Det är väl därför det nu börjar komma exempel på bilar med täckta hjulsidor från photoshopparna. Därav också min fråga om hur mycket man vinner på det, dvs, är det ett måste för att nå 0.2 ? Samtidigt som man också måste ha en normalstor bil. För jag tror inte man kommer att tumma på den biten, det kommer att bli en familjevänlig bil med stort utrymme sett till storleken på bilen. Det är jag jag till åtminstone 90% övertygad omMore recently, Electrek, citing a source with connections to Tesla’s design group, published a report indicating that Tesla is going all out in an effort to achieve a design with a drag coefficient lower than .2. In doing so, the report indicates that the Model 3 might feature some avant-garde designs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobil ... efficients
Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Model 3
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Chevrolet Bolt har en intressant idé där de har tagit en vanlig alu-fälg och fyllt utrymmet mellan ekrarna med genomskinlig plast. På så sätt får de platta hjulsidor med lägre luftmotstånd som ändå ser "normala" ut.

Ingen bra idé längre den dagen plasten blir skitig och repig.TiborBlomhall skrev:Chevrolet Bolt har en intressant idé där de har tagit en vanlig alu-fälg och fyllt utrymmet mellan ekrarna med genomskinlig plast. På så sätt får de platta hjulsidor med lägre luftmotstånd som ändå ser "normala" ut.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
GorillaglasSvenssons skrev:Ingen bra idé längre den dagen de blir skitiga och repiga.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna
Tesla erbjöd Aero-fälgar till Model S ett tag:

Jag minns inte hur mycket de sas förlänga räckvidd. Typ 5%?

oj, var det så mycket bättre med aerofälgarna? ungefär like mycket som med ett 90kWh batteri vs. 85 då?TiborBlomhall skrev:Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Det kommer vara roligt med sådana hjul när man får skräp från insidan och obalans
Plocka ner hjulen för rengörning ?
Plocka ut platbitar ?
Jobbigt blor det i alla fall
Plocka ner hjulen för rengörning ?
Plocka ut platbitar ?
Jobbigt blor det i alla fall
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
BMW i3 har ju också satsat på ganska heltäckande fälgar även om dom försöker dölja det med olika färger
Model 3-24/Polestar 3-24
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
5% sades det ja även om Teslaköpare i allmänhet inte verkade tycka att det var värt att ha ett sådant utseende på sin ganska dyra bil. Vill man ha en liten kompromiss kan man ju köra 19" cyklon vilket ger typ 2-3% bättre räckvidd. Lite dyra dock kanske men man kan få ner priset några tusenlappar genom att köpa bilen med originalfälgar, beställa 19" cyklon till vinterdäcken och sedan skifta.TiborBlomhall skrev:Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna![]()

Driver sajten Car.info
Mån som vet hir mycket det ökar om man smäller på 22 aftermarket hjul ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du lär bara få på 4 aftermarkethjul. Dom andra 18 kan du sälja på blockete5m1r skrev:Mån som vet hir mycket det ökar om man smäller på 22 aftermarket hjul ?

Räckvidden lär väl inte öka med 22". Snarare tvärt om. Eller är det värdet på bilen du menar

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Många har dem som vinter fälgar i Norge. Kompenserar för minskad räckvidd och skydd mot snö o sånt. Skulle kunna köra på dem jämt. Snygga juHelectriC skrev:oj, var det så mycket bättre med aerofälgarna? ungefär like mycket som med ett 90kWh batteri vs. 85 då?TiborBlomhall skrev:Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna![]()
Självklart menade jag minskar eller förbtukningen ökarNicke Nyfiken skrev:Du lär bara få på 4 aftermarkethjul. Dom andra 18 kan du sälja på blockete5m1r skrev:Mån som vet hir mycket det ökar om man smäller på 22 aftermarket hjul ?![]()
Räckvidden lär väl inte öka med 22". Snarare tvärt om. Eller är det värdet på bilen du menar

- lator
- Teslaägare
Kan bara hålla med. Jag gillar dem! Däremot så kanske det är svårt att få tag i sådana...apkungen skrev:Många har dem som vinter fälgar i Norge. Kompenserar för minskad räckvidd och skydd mot snö o sånt. Skulle kunna köra på dem jämt. Snygga juHelectriC skrev:oj, var det så mycket bättre med aerofälgarna? ungefär like mycket som med ett 90kWh batteri vs. 85 då?TiborBlomhall skrev:Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna![]()
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Inte så svårt kanske?lator skrev:Kan bara hålla med. Jag gillar dem! Däremot så kanske det är svårt att få tag i sådana...apkungen skrev:Många har dem som vinter fälgar i Norge. Kompenserar för minskad räckvidd och skydd mot snö o sånt. Skulle kunna köra på dem jämt. Snygga juHelectriC skrev:oj, var det så mycket bättre med aerofälgarna? ungefär like mycket som med ett 90kWh batteri vs. 85 då?TiborBlomhall skrev:Tvärtom bra business för Chevrolet-återförsäljarna![]()
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=10#p9652
Driver sajten Car.info
Hittade det här via en tråd på teslamotorsclub forumet som handlar om vad Tesla behöver göra för att nå <0.2 cd:
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... rag-Cd-0-2

Enligt den som har gjort denna förändring så blev det en 0.34 -> 0.23 förbättring i cd, 15% lägre förbrukning. Snyggt.. nja
Är väl i grund och botten det man har gjort med XL1:an:

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... rag-Cd-0-2

Enligt den som har gjort denna förändring så blev det en 0.34 -> 0.23 förbättring i cd, 15% lägre förbrukning. Snyggt.. nja

Är väl i grund och botten det man har gjort med XL1:an:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Spekulationer om leveranstid i Sverige!
Jag vet att jag har sett att det har spekulerats lite om när model 3 kommer men inte i denna tråd (skummade igenom och hittade inget). Produktionsstart är väl fortfarande bara nämnt lite vagt 2017, eller? Dessutom har ju Tesla tydligen en historia av att utlovade datum har skjutits upp.
Men jag undrar också över förskjutningen mellan produktionsstart av Signature och sedan av vanliga modeller som först når USA och till slut Europa. Vi har ju fortfarande inte sett nån X här i Sverige, t.ex.
Vad tror ni, hur tänker ni om hur dags, vilket år och månad det kan tänkas bli leveranser av 3:an till Sverige?
Jag vet att jag har sett att det har spekulerats lite om när model 3 kommer men inte i denna tråd (skummade igenom och hittade inget). Produktionsstart är väl fortfarande bara nämnt lite vagt 2017, eller? Dessutom har ju Tesla tydligen en historia av att utlovade datum har skjutits upp.
Men jag undrar också över förskjutningen mellan produktionsstart av Signature och sedan av vanliga modeller som först når USA och till slut Europa. Vi har ju fortfarande inte sett nån X här i Sverige, t.ex.
Vad tror ni, hur tänker ni om hur dags, vilket år och månad det kan tänkas bli leveranser av 3:an till Sverige?
Den här videon på Mercedes IAA konceptet är intressant, kolla hur cd värdet sänks när man ändrar designen:
Se 1:10 in på videon, man utgår från ett cd värde på 0.25.
0.25 -> 0.235 - Front flaps + vinge fram i nedre kant. Front flaps verkar vara vindavvisare för framhjulen, dvs, istället för att täcka för.
0.235 -> 0.225 - Aktiva fälgar, fälgsidorna täcks igen vid högre hastighet
0.225 -> 0.19 - Bakre delen av bilen förlängs så att den liknar XL1/bilen jag länkade till ovan.
Så, får vi kanske en "svansförsedd" Model 3 ?
Se 1:10 in på videon, man utgår från ett cd värde på 0.25.
0.25 -> 0.235 - Front flaps + vinge fram i nedre kant. Front flaps verkar vara vindavvisare för framhjulen, dvs, istället för att täcka för.
0.235 -> 0.225 - Aktiva fälgar, fälgsidorna täcks igen vid högre hastighet
0.225 -> 0.19 - Bakre delen av bilen förlängs så att den liknar XL1/bilen jag länkade till ovan.
Så, får vi kanske en "svansförsedd" Model 3 ?

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
Leveranstid i Sverige? Jag hoppas på 2018, men tror egentligen på 2019. Blir det 2020 blir jag ledsen och lite kinkig.
Produktionsstart har flera gånger sagts vara sent 2017. Tror att max en handfull till 100 bilar kommer att levereras under 2017 i USA dock. Det är egentligen först 2018 som leveranserna kommer igång och då i USA. September-oktober kanske de första Model 3 kan komma till Europa om vi har tur men jag tror mer på november/december under förutsättningen att det inte blir något större strul med någon av leverantörerna likt för Model X. Ingen i Europa har ännu kunnat lägga en beställning på Model X. Efter att detta är gjort tar det minst 2 månader tills bilen är i Europa.Jerker skrev:Spekulationer om leveranstid i Sverige!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det låter ju jättebra! Jag ska försöka ligga på och boka en så snart det blir möjligt. Jag har ju leasing som går ut i januari 2019 så då skulle ju min arbetshypotes kunna hålla! Det värsta är ju egentligen om man får den senare än i början av 2019. Då måste jag lösa ett glapp mellan två bilar. Några månader med dubbla kostnader klarar jag däremot utan vidare.Svenssons skrev:Produktionsstart har flera gånger sagts vara sent 2017. Tror att max en handfull till 100 bilar kommer att levereras under 2017 i USA dock. Det är egentligen först 2018 som leveranserna kommer igång och då i USA. September-oktober kanske de första Model 3 kan komma till Europa om vi har tur men jag tror mer på november/december under förutsättningen att det inte blir något större strul med någon av leverantörerna likt för Model X. Ingen i Europa har ännu kunnat lägga en beställning på Model X. Efter att detta är gjort tar det minst 2 månader tills bilen är i Europa.Jerker skrev:Spekulationer om leveranstid i Sverige!
Om det är inte är en fullutrustad Model 3 så lär leveransen ta ännu längre tid. De mindre utrustade Model X kommer inte börja levereras förrän i slutet av detta år USA, än längre tid för Sverige t.ex.Jerker skrev:Det låter ju jättebra! Jag ska försöka ligga på och boka en så snart det blir möjligt. Jag har ju leasing som går ut i januari 2019 så då skulle ju min arbetshypotes kunna hålla! Det värsta är ju egentligen om man får den senare än i början av 2019. Då måste jag lösa ett glapp mellan två bilar. Några månader med dubbla kostnader klarar jag däremot utan vidare.
Jag tror inte Tesla kommer ha såna problem med leverans denna gång.
Model S hade för mycket ny teknik. tex kylning/värming av batterierna hade dom enorma problem med. därutöver alla annan ny teknik.
Model X har do haft enorma problem med falcon wings. Dom har tom stämma leverantören för problemen.
Därutöver var det helt ny teknik i andra raden med stolar.
Model 3 kommer inte vara en lyx bil, så jag tror inte det kommer vara så mycket ny teknik.
Däremot en ny bottenplatta som är lite mindre.
Eventuella problemet ligger på batterisidan isåfall.
Model S hade för mycket ny teknik. tex kylning/värming av batterierna hade dom enorma problem med. därutöver alla annan ny teknik.
Model X har do haft enorma problem med falcon wings. Dom har tom stämma leverantören för problemen.
Model 3 kommer inte vara en lyx bil, så jag tror inte det kommer vara så mycket ny teknik.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Det blir ju nya delar till Model 3 vilket betyder nya leverantörer eller ny åtminstone nya produkter från befintliga leverantörer och detta kan betyda nya problem med leverantörerna. Det är inte endast dörrarna som det var problem med från leverantör utan även stolarna. Även Model S har haft bekymmer med underleverantörer där saker inte kommit i tid eller inte fungerat enligt spec.Toja skrev:Jag tror inte Tesla kommer ha såna problem med leverans denna gång.
Precis. Och en eventuell försening vad gäller Gigafabriken borde inte leda till några problem för att färdigställa bilen och se till att alla andra leverantörskedjor är på plats så det känns som ett mindre problem, förutsatt att vi pratar om månaders försening och inte 1-2 år förstås.Toja skrev:Eventuella problemet ligger på batterisidan isåfall.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd