Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.
Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.
Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Jag tycker du resonerar bakvänt. Det som skapar irritation är att så många står kvar och slöladdar till 90-100% även när det är kö. Inte det faktum att det syns att de struntar i andra.
Har lite svårt med just hatet mot de som laddar över 80%.
Klaga på systemet och inte de som använder det.
Ionity har valt fel upplägg på sina stationer, och därför blir det irritation om man faktiskt behöver de där extra procenten för att nå fram vettigt.
Ionity skulle kunna haft 20 stolpar på den effekt de har idag på 6st laddare.
Men de valde helt enkelt fel väg att gå, och då går det ut över användarna.
Skulle jag själv stå kvar efter 80%??
Inte om det var kö…om jag inte faktiskt måste ha de där sista procenten för att vettigt ta mig dit jag skall.
Känns som Ionyity har byggt upp laddstationerna på fel sätt, då många av de elbilar som finns på marknaden just nu inte kan ta emot så värst mycket effekt.
Bruksr se väldigt låga laddeffekter på många av de som står och laddar.
Jag behöver fylla till 100% i Sundsvall för att nå slutdestinationen i Ångermanland. Brukar ha 30 km mariginal.
Men e-tron laddar på bra ända till 100% så det går fort.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Att bygga 350kW laddare med 1st uttag idag är hål i huvudet.
4st på varje med smart uppdelning skulle vara lämpligt idag och sen när bilarna började ladda snabbare än så kunde man plocka bort 2 uttag och trycka dit en stolpe till.
För idag, speciellt på vintern ser man ofta bilar stå och ladda en bra bit under 50kW trots <50% SoC.
Känns som Ionyity har byggt upp laddstationerna på fel sätt, då många av de elbilar som finns på marknaden just nu inte kan ta emot så värst mycket effekt.
Bruksr se väldigt låga laddeffekter på många av de som står och laddar.
Jag behöver fylla till 100% i Sundsvall för att nå slutdestinationen i Ångermanland. Brukar ha 30 km mariginal.
Men e-tron laddar på bra ända till 100% så det går fort.
20220309_171705.jpg
Fort och fort, 97 kW är inte jättemycket på en laddare som erbjuder 350 kW även om få andra bilar klarar lika mycket vid så hög SoC. Men jag håller med om att Ionity borde splittat effekten på fler uttag, en station med 6 st Ionityladdare kunde istället haft upp till 15-20 uttag som delat på de totalt 2100 kilowatten
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fort och fort, 97 kW är inte jättemycket på en laddare som erbjuder 350 kW även om få andra bilar klarar lika mycket vid så hög SoC.
Många elbilar, även moderna sådana, når aldrig upp till den laddeffekten. 97kW är grymt snabbt för de flesta bilar, oavsett SoC.
Jag kommer ihåg när jag laddade e-tronen hos Ionity för några år sedan. På platsen bredvid stod en I-Pace som småtuggade med runt 60kW, trots låg SoC. När jag hade laddat klart så stod han kvar med nästan samma SoC som när jag kom. Stackarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fort och fort, 97 kW är inte jättemycket på en laddare som erbjuder 350 kW även om få andra bilar klarar lika mycket vid så hög SoC.
Många elbilar, även moderna sådana, når aldrig upp till den laddeffekten. 97kW är grymt snabbt för de flesta bilar, oavsett SoC.
Jag kommer ihåg när jag laddade e-tronen hos Ionity för några år sedan. På platsen bredvid stod en I-Pace som småtuggade med runt 60kW, trots låg SoC. När jag hade laddat klart så stod han kvar med nästan samma SoC som när jag kom. Stackarn.
Det stämmer, men 97 kW av 350 kW är ändå ett rejält underutnyttjande trots att det är som du säger att de flesta elbilar är ännu sämre.
Om det suttit 3 eller 4 uttag på varje laddare så hade det varit mer rimligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja håller med. Ionity-laddarna är överdimensionerade när det gäller installerad effekt, eller rättare sagt hopplöst underdimensionerade när det gäller att kunna utnyttja den installerade effekten. I praktiken skulle en laddare lätt kunna försörja tre elbilar samtidigt. Då hade en station med 6 laddare plötsligt haft plats för 18 bilar. Det hade varit betydligt vettigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Strategin tror jag är att de ville bygga för framtiden, dvs med laddare som är väl tilltagna med en massa effekt. Då slipper de byta ut alla laddare när det kommer bilar som kan ladda med högre effekt än vad som är vanligt idag. Jag förstår tanken. Men samtidigt tror jag att strategin är fel. De borde istället ha fördelat effekten på fler laddare. Och med lastbalansering är det ju fortfarande möjligt att få 350kW, förutsatt att man är ensam.
Jag menar, Tesla har ju visat hur man gör. Det är ju helt uppenbart att deras lösning är oslagbar i såväl skalbarhet som flexibilitet. Men framförallt så finns det nästan alltid en ledig laddplats. Jag håller helt med. Bättre att ladda lite långsammare än att behöva stå i kö. Väntetiden är kanske densamma, men det är ju stor skillnad i upplevelsen om man behöver sitta kvar i bilen och vänta eller om man kan gå därifrån och göra nånting annat.
Strategin tror jag är att de ville bygga för framtiden, dvs med laddare som är väl tilltagna med en massa effekt. Då slipper de byta ut alla laddare när det kommer bilar som kan ladda med högre effekt än vad som är vanligt idag. Jag förstår tanken. Men samtidigt tror jag att strategin är fel. De borde istället ha fördelat effekten på fler laddare. Och med lastbalansering är det ju fortfarande möjligt att få 350kW, förutsatt att man är ensam.
Jag menar, Tesla har ju visat hur man gör. Det är ju helt uppenbart att deras lösning är oslagbar i såväl skalbarhet som flexibilitet. Men framförallt så finns det nästan alltid en ledig laddplats. Jag håller helt med. Bättre att ladda lite långsammare än att behöva stå i kö. Väntetiden är kanske densamma, men det är ju stor skillnad i upplevelsen om man behöver sitta kvar i bilen och vänta eller om man kan gå därifrån och göra nånting annat.
Jag tror att laddupplevelsen blir mycket bättre om elbilsföraren får en laddplats och kan börja ladda direkt.
Typ som Tesla SuC i Jönköping med 40 platser.
Det är ju inte hela världen om det tar några extra minuter.
Men ägarna till Ionity kanske har andra planer. Tänker mig om några år kanske 250-300 kW laddeffekt blir vanligare.
Och de vill sälja exklusiva elbilar som laddar snabbt.
Någon stratergi bör de ju ha, kanske att det ska få folk att välja avgasbilar......
Håller med. Att kunna ladda hyfsat snabbt är viktigt, men ännu viktigare är att slippa köa. Köer riskerar att få så enormt mycket större konsekvenser för resandet, och potentiellt mycket längre tidsåtgång (jämfört med att ladda några få minuter till).
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ionity erbjuder en premium tjänst till premium pris. Är man bara ute efter 100 kW laddning så finns det andra alternativ.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ionity erbjuder en premium tjänst till premium pris. Är man bara ute efter 100 kW laddning så finns det andra alternativ.
Hur premium är det att köa?
Dessutom är det billigare med ionity än alternativen, inklusive SuC, om man laddar så mycket att priset spelar roll.
Jag förstår inte riktigt vad premium innebär i det här sammanhanget. Är det premium bara för att de säger det, eller finns det nånting jag har missat?
Här är några exempel som jag skulle kalla för premium i samband med laddning:
- garanterad laddplats (många laddare, inga köer)
- bra täckning över hela landet
- att trasiga laddare lagas asap
- tak över laddarna
- laddplatser som fungerar för bilar som drar släp
- krångelfri laddning
- plug and charge för alla
- toalett, fika, vettig mat
- relevant tidsfördriv, t.ex. lekplatser osv
- trevlig miljö
- ...
Bara ett axplock.
Ja det händer en del faktiskt. Kanske kan det innan sommaren kommer vara 6st på alla platser i Sverige. 6st är ju alltid bättre än 4 iaf.
Sen finns även planer på att expandera norrut.
Det händer mycket inte bara på IONITY fronten (ok resten är OT).
Har kollat lite i ABRP under vintern för att se om det blir ändringar i längre resor som vi brukar göra. Titt som tätt kommer det till nya snabbladdare (>100kW) av olika tjänster.
Räckvidd ångest blir nu lite pirr i magen