Ni som beställt MYP
Moderator: Redaktion
Re: Ni som beställt MYP
Måste jag göra slutbetalningen redan nu för att få leveransmånad? Känns tråkigt att betala in 20% idag när jag inte ens vet ungefär när bilen ska leverera.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Räcker normalt att göra när man bekräftat leveransdag och tid.detay skrev:Måste jag göra slutbetalningen redan nu för att få leveransmånad? Känns tråkigt att betala in 20% idag när jag inte ens vet ungefär när bilen ska leverera.
Model Y LR -22
För en som inte är så insatt, skulle nån kunna förklara varför det så viktigt med att bilen kommer från Berlin?
Beställde nämligen idag en blå model 3 med vit klädsel och 19" sportfälger som var omatchad(hämtas på onsdag) och en vit model Y med svart klädsel och 20" som dom sa kommer i maj.
Borde man avbeställa rubbet och vänta på Berlin leveranser, isåfall varför?
Beställde nämligen idag en blå model 3 med vit klädsel och 19" sportfälger som var omatchad(hämtas på onsdag) och en vit model Y med svart klädsel och 20" som dom sa kommer i maj.
Ni som beställt MYP
Nej, varför vänta? Jag hade gärna tagit en bil snabbare om det var möjligt. Bilarna från Kina är generellt välbyggda.simpan123 skrev:Borde man avbeställa rubbet och vänta på Berlin leveranser, isåfall varför?
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
dom flesta i denna tråden vi befinner oss nu, har väl mest troligt beställt en MYP och den går endast att få från Berlin. jag skulle gärna tagit en från Kina tidigare. istället för att vänta i över 1 år som jag är uppe i nu då.simpan123 skrev:För en som inte är så insatt, skulle nån kunna förklara varför det så viktigt med att bilen kommer från Berlin?
Denna tråden handlar om MY P.simpan123 skrev:För en som inte är så insatt, skulle nån kunna förklara varför det så viktigt med att bilen kommer från Berlin?
Den tillverkas inte i Kina (iaf. inte för export till den Europeiska marknaden).
Sedan, om det är möjligt, så undviker jag personligen att köpa varor från diktaturer som Kina och Ryssland (inom rimliga gränser, om det finns alternativ).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tror inte att den praktiska skillnaden kommer vara så många % i räckvidd. Meset en kostnadsoptimering för Tesla då de blir billigare och enklare att tillverka 4680. KLystico skrev:Utifrån min egen erfarenhet av M3P så tappar P mer i värde då den är dyrare men sett i % så är det nog väldigt lika.
Frågan är bara vad 4680 batteriet kommer göra med oss som har den "äldre" batteritekniken.
Vanliga slutkunder på beg.marknaden kommer nog inte att ha den minsta koll. Tror inte det påverkar andrahandspriset (extremt lite isf.).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Väldigt konstigt argument. Tesla är ett helt amerikanskt bolag men fabriker runt om i världen. Vad tror du att det gör att du bojkottar en kina bil? Kina kommer ju även skeppa batterierna till de första bilarna bilarna. Undviker du även apple? Samsung? Tv och elektronik? Kollar du vart din ugn är tillverkad? Det är stor skillnad på att bojkotta kinesiska bolag, men att börja gå på fabriker.. tjena..martinot skrev:Denna tråden handlar om MY P.simpan123 skrev:För en som inte är så insatt, skulle nån kunna förklara varför det så viktigt med att bilen kommer från Berlin?
Den tillverkas inte i Kina (iaf. inte för export till den Europeiska marknaden).
Sedan, om det är möjligt, så undviker jag personligen att köpa varor från diktaturer som Kina och Ryssland (inom rimliga gränser, om det finns alternativ).
Nej, det är inte konstigt alls. En bil är ett stort objekt med relativt högt pris som påverkar betydligt mer än chipet i en iPhone eller värmeelementet i en ugn. Just för att det är så lätt att identifiera just en bil från vilket land den tillverkas så är det också helt rätt att undvika. Jag hade mer än gärna undvikit den Model 3 som vi tog leverans av igår, men den kommer tyvärr bara från Kina, så har inget val.Sean skrev:Väldigt konstigt argument. Tesla är ett helt amerikanskt bolag men fabriker runt om i världen. Vad tror du att det gör att du bojkottar en kina bil? Kina kommer ju även skeppa batterierna till de första bilarna bilarna. Undviker du även apple? Samsung? Tv och elektronik? Kollar du vart din ugn är tillverkad? Det är stor skillnad på att bojkotta kinesiska bolag, men att börja gå på fabriker.. tjena..martinot skrev:Denna tråden handlar om MY P.simpan123 skrev:För en som inte är så insatt, skulle nån kunna förklara varför det så viktigt med att bilen kommer från Berlin?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ok fattar hur du tänker. Noteworthy dock att tesla är det enda bilföretag i kina som har en 100% US OWNED factory samt mark. Utan någon som helst kinesisk inblandning eller ägande, vilket är extremt sälsynt i kina. Batterierna tillverkas i japan.HelectriC skrev:Nej, det är inte konstigt alls. En bil är ett stort objekt med relativt högt pris som påverkar betydligt mer än chipet i en iPhone eller värmeelementet i en ugn. Just för att det är så lätt att identifiera just en bil från vilket land den tillverkas så är det också helt rätt att undvika. Jag hade mer än gärna undvikit den Model 3 som vi tog leverans av igår, men den kommer tyvärr bara från Kina, så har inget val.Sean skrev:Väldigt konstigt argument. Tesla är ett helt amerikanskt bolag men fabriker runt om i världen. Vad tror du att det gör att du bojkottar en kina bil? Kina kommer ju även skeppa batterierna till de första bilarna bilarna. Undviker du även apple? Samsung? Tv och elektronik? Kollar du vart din ugn är tillverkad? Det är stor skillnad på att bojkotta kinesiska bolag, men att börja gå på fabriker.. tjena..martinot skrev:Denna tråden handlar om MY P.simpan123 skrev:
Oberoende av vem som äger så går ju onekligen mkt av inkomsterna till Kina på ett eller annat sätt genom löner, skatt etc.
Model 3-24/Polestar 3-24
Hej, vi har idag en BMW iX40 men vi är inte helt nöjda med den. Leasingen går ut i December (operationell). Vi körde Model 3 2021 tidigare , den var inte perfekt kvalitetsmässigt (byggd i USA) men vi var ändå väldigt nöjda med bilen, enda som vi inte gillade var sedan-formatet, handtagen och lite dålig lack.
Vi är nu sugna på att beställa en Y Performance och tänkte kolla om dom kommer från fabriken i Berlin? Samt kommer den att få den nya datorn och uppvärmda vindrute-torkare? Samt visst är sista Maj sista datumet för att få bonus om bilen kostar med än 700k?
Min spaning är att Y LR kommer gå ner under 700, men P kommer inte komma under den summan. Det skulle göra att man måste sänka priset på LR till typ 649k, och den säljer redan väldigt bra även om den kostar runt 700. Så tror inte tesla är redo att torska 40k ex. moms på deras volymbil för att få sälja några fler Model Y Performance.
Vi är nu sugna på att beställa en Y Performance och tänkte kolla om dom kommer från fabriken i Berlin? Samt kommer den att få den nya datorn och uppvärmda vindrute-torkare? Samt visst är sista Maj sista datumet för att få bonus om bilen kostar med än 700k?
Min spaning är att Y LR kommer gå ner under 700, men P kommer inte komma under den summan. Det skulle göra att man måste sänka priset på LR till typ 649k, och den säljer redan väldigt bra även om den kostar runt 700. Så tror inte tesla är redo att torska 40k ex. moms på deras volymbil för att få sälja några fler Model Y Performance.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
På mitt fakturabelopp jag fått meddelande om ingår priset för dragkrok med. Betyder det att det kommer fabriksmonterat? För drogs inte det av på LR för dom som beställt drag?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Samma för mig.tobiaslej skrev:På mitt fakturabelopp jag fått meddelande om ingår priset för dragkrok med. Betyder det att det kommer fabriksmonterat? För drogs inte det av på LR för dom som beställt drag?
Misstänker att draget monteras av SC innan leverans.
Hoppas bara att det inte medför längre väntetid...
Vit/Svart Model Y Performance med FSD.
Bilen måste registreras in innan 1 juli, om man vill ha bonus och den kostar över 700.000.current skrev:Hej, vi har idag en BMW iX40 men vi är inte helt nöjda med den. Leasingen går ut i December (operationell). Vi körde Model 3 2021 tidigare , den var inte perfekt kvalitetsmässigt (byggd i USA) men vi var ändå väldigt nöjda med bilen, enda som vi inte gillade var sedan-formatet, handtagen och lite dålig lack.
Varför måste de sänka LR till 649.000 kr? Räcker det inte med 699.999?
Edit: ah... Förstod nu... Du menar att de måste sänka LR till 649.000 OM de även ska ha ner performance under 700.000..

Jag hittar inget tydligt på att det är före 1 juli som gäller för bonus.. Eller är jag bara dålig på att googla. 
Är det någon som kan länka?

Är det någon som i samtal med Tesla lyckats justera sin MYP order till 20” tums fälgar? Det verkar vara ett val man kan göra i den amerikanska konfiguration men inte i den svenska. Skulle vara bra att kunna få lite bättre komfort och billigare däckbyte
-
https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdfIlduce77 skrev:Jag hittar inget tydligt på att det är före 1 juli som gäller för bonus.. Eller är jag bara dålig på att googla.
Det är inte klart om det blir så, eller inte. Det är endast ett förslag idag.Ilduce77 skrev:Jag hittar inget tydligt på att det är före 1 juli som gäller för bonus.. Eller är jag bara dålig på att googla.![]()
Beslut kommer först bli klart efter att politikerna bestämt sig och röstat ja/nej till förslaget.

Frågan som antagligen ingen har svar på ännu..men jag frågar iaf. Kommer det insynskydd till bagageutrymmet med bilarna från Berlinfabriken?
Tackar!il_concorde skrev:https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdfIlduce77 skrev:Jag hittar inget tydligt på att det är före 1 juli som gäller för bonus.. Eller är jag bara dålig på att googla.

Aha ok.. Jag trodde det var klart.... Tackar!martinot skrev:Det är inte klart om det blir så, eller inte. Det är endast ett förslag idag.Ilduce77 skrev:Jag hittar inget tydligt på att det är före 1 juli som gäller för bonus.. Eller är jag bara dålig på att googla.![]()
Beslut kommer först bli klart efter att politikerna bestämt sig och röstat ja/nej till förslaget.
Det blir en av överraskningarna. Omnämns i manualen med orden ’i förekommande fall’. :/Izze skrev:Frågan som antagligen ingen har svar på ännu..men jag frågar iaf. Kommer det insynskydd till bagageutrymmet med bilarna från Berlinfabriken?
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Esandh skrev:Hur lång tid tog det för er att gå vidare härifrån?
jag är på samma steg och väntar också in nästa steg. På min sida står det leverans mars 2022. Så hoppas det uppdateras snart