…över 28.- för diesel. Över 23.- för benzin.DanneLKPG skrev:Priserna har inte uppdaterats ännu, men i natt lär det vara "billigt" igen att ladda, så passa på då!Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Dieseln är 27kr litern nu och kommer inte att vara billigare i natt...
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
28:99kr hos ST1 i Lidköping.Walker skrev:…över 28.- för diesel. Över 23.- för benzin.DanneLKPG skrev:Priserna har inte uppdaterats ännu, men i natt lär det vara "billigt" igen att ladda, så passa på då!Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Dieseln är 27kr litern nu och kommer inte att vara billigare i natt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Snart känns ju Ionity BILLIGT!mati skrev:28:99kr hos ST1 i Lidköping.Walker skrev:…över 28.- för diesel. Över 23.- för benzin.DanneLKPG skrev:Priserna har inte uppdaterats ännu, men i natt lär det vara "billigt" igen att ladda, så passa på då!Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Dieseln är 27kr litern nu och kommer inte att vara billigare i natt...

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Fullt medveten, men elpriserna har gått upp procentuellt mer än bensin/diesel priserna. Att ladda för 20 öre/kWh eller 200 är ju stor skillnad.HelectriC skrev:du har sett vad alternativen (dvs bensin och diesel) kostar va?Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Tur är att det fortfarande finns ’billigare’ nätter. Men det är inte självklart längre att sätta på laddare nattetid.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förboka din Ioniq 5
Lidl tar fortfarande 0 kr per kWhTessi19 skrev:Fullt medveten, men elpriserna har gått upp procentuellt mer än bensin/diesel priserna. Att ladda för 20 öre/kWh eller 200 är ju stor skillnad.HelectriC skrev:du har sett vad alternativen (dvs bensin och diesel) kostar va?Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Tur är att det fortfarande finns ’billigare’ nätter. Men det är inte självklart längre att sätta på laddare nattetid.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förboka din Ioniq 5
Många elbilister som är oroade över att de shyhöga höga elpriserna nu med kriget, som vissa tror gör det olönsammare att ladda en elbil än att tanka bensin/diesel.
Trots extremt höga elpriser så är det, i jämförelse med vår diesel (eller bensin) extremt mycket billigare med att ladda vår elbil. Jag kunde i natt ladda min elbil mellan 23:00 - 04:00, med rörligt pris hos Tibber, med ett snittpris på 164 öre/kWh (inklusive kommisonsavgifter, certifkatsavgifter och mervärdesskatt). Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh, och sedan kommer energiskatten på ca 45 öre per kWh ovan på det. Så totalt får jag i natt i snitt betala ca 2,34 kr/kWh.
Min M3 LR förbrukar ca. 1,7 kWh/mil nu på vintern runt 0-grader. Sedan tillkommer vissa förluster från ladduttaget till att energin finns i batterierna i bilen. Man får enligt min erfarenhet lägga på ca 8% extra el (det går bort en del i förlust i värme i laddarna/likriktarna, och i värmeförlust i batterierna när de laddas pga. deras inre resistans) jämfört med vad man får i batteripacken. Så då blir det ca 1,84 kWh/mil som dras från elnätet och som debiteras av elbolaget.
Då hamnar jag på en milkostnad på 1,84*2,34 som blir ca 4,3 kr/milen.
Svårt att komma in närheten av det med en fossilbil med dagens diesel och bensinpriser.
Så fortsätt köra era elbilar med förvissning om att ni har det väl förspänt.
Trots extremt höga elpriser så är det, i jämförelse med vår diesel (eller bensin) extremt mycket billigare med att ladda vår elbil. Jag kunde i natt ladda min elbil mellan 23:00 - 04:00, med rörligt pris hos Tibber, med ett snittpris på 164 öre/kWh (inklusive kommisonsavgifter, certifkatsavgifter och mervärdesskatt). Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh, och sedan kommer energiskatten på ca 45 öre per kWh ovan på det. Så totalt får jag i natt i snitt betala ca 2,34 kr/kWh.
Min M3 LR förbrukar ca. 1,7 kWh/mil nu på vintern runt 0-grader. Sedan tillkommer vissa förluster från ladduttaget till att energin finns i batterierna i bilen. Man får enligt min erfarenhet lägga på ca 8% extra el (det går bort en del i förlust i värme i laddarna/likriktarna, och i värmeförlust i batterierna när de laddas pga. deras inre resistans) jämfört med vad man får i batteripacken. Så då blir det ca 1,84 kWh/mil som dras från elnätet och som debiteras av elbolaget.
Då hamnar jag på en milkostnad på 1,84*2,34 som blir ca 4,3 kr/milen.
Svårt att komma in närheten av det med en fossilbil med dagens diesel och bensinpriser.
Så fortsätt köra era elbilar med förvissning om att ni har det väl förspänt.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns ju massa gratisladdning om man kollar på uppladdning.nu (lagt max 3500sek på el under vår Model 3s +11000mil körda).martinot skrev:Många elbilister som är oroade över att de shyhöga höga elpriserna nu med kriget, som vissa tror gör det olönsammare att ladda en elbil än att tanka bensin/diesel.
Trots extremt höga elpriser så är det, i jämförelse med vår diesel (eller bensin) extremt mycket billigare med att ladda vår elbil. Jag kunde i natt ladda min elbil mellan 23:00 - 04:00, med rörligt pris hos Tibber, med ett snittpris på 164 öre/kWh (inklusive kommisonsavgifter, certifkatsavgifter och mervärdesskatt). Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh, och sedan kommer energiskatten på ca 45 öre per kWh ovan på det. Så totalt får jag i natt i snitt betala ca 2,34 kr/kWh.
Min M3 LR förbrukar ca. 1,7 kWh/mil nu på vintern runt 0-grader. Sedan tillkommer vissa förluster från ladduttaget till att energin finns i batterierna i bilen. Man får enligt min erfarenhet lägga på ca 8% extra el (det går bort en del i förlust i värme i laddarna/likriktarna, och i värmeförlust i batterierna när de laddas pga. deras inre resistans) jämfört med vad man får i batteripacken. Så då blir det ca 1,84 kWh/mil som dras från elnätet och som debiteras av elbolaget.
Då hamnar jag på en milkostnad på 1,84*2,34 som blir ca 4,3 kr/milen.
Svårt att komma in närheten av det med en fossilbil med dagens diesel och bensinpriser.
Så fortsätt köra era elbilar med förvissning om att ni har det väl förspänt.
Sedan om man har villa kan man skaffa solceller.
MVH
Re: Förboka din Ioniq 5
I lkväll kl 23:00 kommer elpriset ligga runt 15 öre/kWh. Den som har marginal i batteriet bör vänta med att ladda fram tills dess.
Jag brukar ladda min Ioniq till 60% till vardags. Men vid sådana här tillfällen skruvar jag upp laddgränsen rejält.
Det kan man inte göra med en dieselbil. För det första så vet man inte prisutvecklingen en dag i förväg så som man gör med spotpriset, för det andra så svänger ju inte drivmedelspriserna lika kraftigt som elpriset. Solcellerna är naturligtvis guld värda nu. Svårt att göra diesel hemma själv.
Egentligen är det skit samma vad elen kostar så länge den inte blir dyrare på natten än vad den är på dagen. Men det lär knappast hända.
En del (fossilbilister) tycker säkert att det är jobbigt och omständligt att behöva hålla ett öga på spottpriset hela tiden.
Men i praktiken gör svängningarna att milkostnaden för en elbil inte behöver öka nämnvärt, trots rekordhöga elpriser. Och som sagt, har man så många solceller så de täcker förbrukningen så går bilen nästan gratis.
Det är lite kul, för plötsligt börjar folk prata elbil med mig. De senaste åren var det alltid jag som pratade elbil, medan alla andra mer eller mindre himlade med ögonen. Nu ringer folk och frågar om solceller och elbilar.
Jag brukar ladda min Ioniq till 60% till vardags. Men vid sådana här tillfällen skruvar jag upp laddgränsen rejält.
Det kan man inte göra med en dieselbil. För det första så vet man inte prisutvecklingen en dag i förväg så som man gör med spotpriset, för det andra så svänger ju inte drivmedelspriserna lika kraftigt som elpriset. Solcellerna är naturligtvis guld värda nu. Svårt att göra diesel hemma själv.
Egentligen är det skit samma vad elen kostar så länge den inte blir dyrare på natten än vad den är på dagen. Men det lär knappast hända.
En del (fossilbilister) tycker säkert att det är jobbigt och omständligt att behöva hålla ett öga på spottpriset hela tiden.
Men i praktiken gör svängningarna att milkostnaden för en elbil inte behöver öka nämnvärt, trots rekordhöga elpriser. Och som sagt, har man så många solceller så de täcker förbrukningen så går bilen nästan gratis.
Det är lite kul, för plötsligt börjar folk prata elbil med mig. De senaste åren var det alltid jag som pratade elbil, medan alla andra mer eller mindre himlade med ögonen. Nu ringer folk och frågar om solceller och elbilar.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har bara 3,7kW med min box från hyresvärden som sitter på radhuset och bilens display visar 3,4kW in i batteriet. Så för mig är det lite meckigt att ladda upp med spotpris om jag kört mycket... Ställer iaf in i bilen att den ska ladda mellan 23-06 och det ger mig ca 30% batteri. Laddade från 30 till 60 i natt och blir väl från ca 40 till 70 i natt då. Jag försöker hålla mig runt 90% pga den långsamma laddningen, men nu när det varit så dyrt så blev det ett par dagar utan laddning.mati skrev:I lkväll kl 23:00 kommer elpriset ligga runt 15 öre/kWh. Den som har marginal i batteriet bör vänta med att ladda fram tills dess.
Jag brukar ladda min Ioniq till 60% till vardags. Men vid sådana här tillfällen skruvar jag upp laddgränsen rejält.
Det kan man inte göra med en dieselbil. För det första så vet man inte prisutvecklingen en dag i förväg så som man gör med spotpriset, för det andra så svänger ju inte drivmedelspriserna lika kraftigt som elpriset.
Många som ställer frågor om elbilar på mitt jobb nu också. Förutom att många stirrar när man kör förbi (jobbar på ett stort inhägnat företag och har bilpass att åka in). Ganska van vid det iofs från min BMW i3S.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon som är intresserad av att ta över en beställning?
Jag beställde en I5 AWD Advanced i september 2021. Som det ser ut nu ligger leverans oktober-november och det är tyvärr för sent för mig.
Det är en MY22 i Mystic Olive Green med grå skinnklädsel. Beställd hos Hyundai i Stockholm, Sätra.
Går att få som privatleasing eller köp.
Jag beställde en I5 AWD Advanced i september 2021. Som det ser ut nu ligger leverans oktober-november och det är tyvärr för sent för mig.
Det är en MY22 i Mystic Olive Green med grå skinnklädsel. Beställd hos Hyundai i Stockholm, Sätra.
Går att få som privatleasing eller köp.
Tesla model Y Performance 2022
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag hade vi en riktigt fin vårdag, 14 grader, torrt och vindstilla. Bam! 13,7 i snittförbrukning på min vanliga vardagsrunda (jobb, affären, lite till). För någon vecka sedan låg förbrukningen på samma runda på ca 20. 13,7 är ungefär samma som Model 3 RWD från idag.
På den negativa sidan så erkänner jag helljuset som dåligt återigen. Vid jämförelse med nya Model 3 i familjen med de nya lamporna (matrixutseende utan matrixfunktion) så är Model 3 betydligt bättre och helljusautomatiken är betydligt snabbare på/av och blir inte nervös av minsta gatuljus eller reflex som på ioniq5.
Men stolarna i ioniq5 är mycket skönare än Model 3 som känns alldeles för uppuffade med för kort sittdyna samt att man sitter för högt (kan dock vara felmonterad)

På den negativa sidan så erkänner jag helljuset som dåligt återigen. Vid jämförelse med nya Model 3 i familjen med de nya lamporna (matrixutseende utan matrixfunktion) så är Model 3 betydligt bättre och helljusautomatiken är betydligt snabbare på/av och blir inte nervös av minsta gatuljus eller reflex som på ioniq5.
Men stolarna i ioniq5 är mycket skönare än Model 3 som känns alldeles för uppuffade med för kort sittdyna samt att man sitter för högt (kan dock vara felmonterad)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad är det du säger?! Funkar helljusautomatiken på Model 3 BÄTTRE än någon annan bil?!?!??HelectriC skrev:…så är Model 3 betydligt bättre och helljusautomatiken är betydligt snabbare på/av och blir inte nervös av minsta gatuljus eller reflex som på ioniq5.
Det kan INTE stämma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag kan inte påstå att automatiken fungerar dåligt. Det tycker inte jag. Men ljuset är horribelt dåligt. Till och med halvljuset är under all kritik. Nu har jag ju tack och lov installerat extraljus. Och så fort det tänds så uppenbarar sig en helt annan värld.taliz skrev:Vad är det du säger?! Funkar helljusautomatiken på Model 3 BÄTTRE än någon annan bil?!?!??HelectriC skrev:…så är Model 3 betydligt bättre och helljusautomatiken är betydligt snabbare på/av och blir inte nervös av minsta gatuljus eller reflex som på ioniq5.
Det kan INTE stämma.
Väntar med spänning på stigande temperaturer. Här är det fortfarande vinter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tydligen har dom klarat att tweaka programvaran sen jag hade Tesla sisttaliz skrev:Vad är det du säger?! Funkar helljusautomatiken på Model 3 BÄTTRE än någon annan bil?!?!??HelectriC skrev:…så är Model 3 betydligt bättre och helljusautomatiken är betydligt snabbare på/av och blir inte nervös av minsta gatuljus eller reflex som på ioniq5.
Det kan INTE stämma.

Har inte regnat sen jag hämtade bilen, så anar inte hur regnautomatiken funkar, blir spännande att se om det är samma förbättring där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Regnsensorn i Ioniq funkar bra på dagen, men i mörker har den sina brister. Alltså det gamla vanliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5

Har du (HelectriC) köpt en Tesla 3?

Trodde du hade lämnat det träsket. Var det inte en BMW på ingång?
Angående stolarna så är det ju en smaksak. Jag vet att Tars hade väldiga problem med stolarna i 3’an. Själv har jag faktiskt problem med stolarna i IQ5’an (Jo, det är sant! Inte bara min aversion mot bilen i allmänhet) jag blir trött och får domningar i benen efter ca 15 mil. Med 3’an kunde jag köra hur långt som helst utan problem. Först känns stolarna i IQ5’an stora, mjuka, inbjudande och sköna. Men för mig håller de inte i längden. Gillar inte heller att lårstödet inte går att vinkla bort helt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det där med stolar är ju högst individuellt. För mig är Ioniqens stolar de bästa jag någonsin haft i en bil. De är som gjorda för mig. Alldeles perfekt.
Däremot så fick jag ont i ryggen i en Volvo V60 jag haft en gång i tiden. Det gick bara inte att sitta i den utan att få ont nånstans. Och då påstås ju ändå att Volvos stolar är så bra. Inte för mig då.
Men av någon anledning har alltså koreanerna lyckats ta fram stolar som på något sätt är skräddarsydda för min röv.
Däremot så fick jag ont i ryggen i en Volvo V60 jag haft en gång i tiden. Det gick bara inte att sitta i den utan att få ont nånstans. Och då påstås ju ändå att Volvos stolar är så bra. Inte för mig då.
Men av någon anledning har alltså koreanerna lyckats ta fram stolar som på något sätt är skräddarsydda för min röv.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, stolar är nog mycket personligt, precis som skor.mati skrev:Ja, det där med stolar är ju högst individuellt. För mig är Ioniqens stolar de bästa jag någonsin haft i en bil. De är som gjorda för mig. Alldeles perfekt.
Däremot så fick jag ont i ryggen i en Volvo V60 jag haft en gång i tiden. Det gick bara inte att sitta i den utan att få ont nånstans. Och då påstås ju ändå att Volvos stolar är så bra. Inte för mig då.
Men av någon anledning har alltså koreanerna lyckats ta fram stolar som på något sätt är skräddarsydda för min röv.
Själv älskar jag stolarna i Volvo (referensklass för mig), och tyckte även Gen1-stolarna i M3 var helt fantastiskt sköna (tät "tvåa" precis efter Volvos).
Tyvärr så är Gen2-stolarna i M3 inte alls i min smak. De påminner mer om stolarna i vår Mercedes, men är sämre än de då längden på sittdynan i Gen2 blivit kortare (återigen försämring mot Gen1). Skulle inte säga att Gen2 är dåliga stolar, mer bara mer högst genomsnittliga/mediokra. Samtidigt så älskade jag Gen1, så blir ju kontrasten rätt stor.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag hade ju en M3 -19, då måste jag ju haft gen1. Blir spännande att se hur jag kommer att trivas med stolarna i Y.martinot skrev:Jo, stolar är nog mycket personligt, precis som skor.mati skrev:Ja, det där med stolar är ju högst individuellt. För mig är Ioniqens stolar de bästa jag någonsin haft i en bil. De är som gjorda för mig. Alldeles perfekt.
Däremot så fick jag ont i ryggen i en Volvo V60 jag haft en gång i tiden. Det gick bara inte att sitta i den utan att få ont nånstans. Och då påstås ju ändå att Volvos stolar är så bra. Inte för mig då.
Men av någon anledning har alltså koreanerna lyckats ta fram stolar som på något sätt är skräddarsydda för min röv.
Själv älskar jag stolarna i Volvo (referensklass för mig), och tyckte även Gen1-stolarna i M3 var helt fantastiskt sköna (tät "tvåa" precis efter Volvos).
Tyvärr så är Gen2-stolarna i M3 inte alls i min smak. De påminner mer om stolarna i vår Mercedes, men är sämre än de då längden på sittdynan i Gen2 blivit kortare (återigen försämring mot Gen1). Skulle inte säga att Gen2 är dåliga stolar, mer bara mer högst genomsnittliga/mediokra. Samtidigt så älskade jag Gen1, så blir ju kontrasten rätt stor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
7-13 grader idag. Äntligen händer det saker. Förbrukningen var delvis nere under 15kWh/100km. Allt om allt hamnade jag på lite drygt 17 efter dagens alla ärenden. Blandade vägar, max 105km/t. Hittills har förbrukningen legat runt 20 på samma sträcka.HelectriC skrev:Idag hade vi en riktigt fin vårdag, 14 grader, torrt och vindstilla. Bam! 13,7 i snittförbrukning på min vanliga vardagsrunda (jobb, affären, lite till). För någon vecka sedan låg förbrukningen på samma runda på ca 20. 13,7 är ungefär samma som Model 3 RWD från idag.
![]()
Jag hade hela tiden energimätaren framme. Intressant att ACn var delvis avstängd. Tydligen tyckte den att det var tillräckligt varmt i bilen. 92% av energin gick åt till framdriften idag (4% AC, 4% elprylar) . Annars brukar den siffran pendla mellan 70 och 80%. Riktigt bra. Och det lär väl bli ännu bättre med varmare väder antar jag.
Som jämförelse så låg e-Golfen på 14.3kWh/100km. Den körde samma sträcka vid ungefär samma tidpunkt. Fullt jämförbart alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Köpte en Model 3 till min fru. BMWn till mig kommer ca v12.Walker skrev:alltså…nu är jag inte med alls…
Har du (HelectriC) köpt en Tesla 3?![]()
Trodde du hade lämnat det träsket. Var det inte en BMW på ingång?
Angående stolarna så är det ju en smaksak. Jag vet att Tars hade väldiga problem med stolarna i 3’an. Själv har jag faktiskt problem med stolarna i IQ5’an (Jo, det är sant! Inte bara min aversion mot bilen i allmänhet) jag blir trött och får domningar i benen efter ca 15 mil. Med 3’an kunde jag köra hur långt som helst utan problem. Först känns stolarna i IQ5’an stora, mjuka, inbjudande och sköna. Men för mig håller de inte i längden. Gillar inte heller att lårstödet inte går att vinkla bort helt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vem ska ha Y(du beställde väl en sån med)?HelectriC skrev:Köpte en Model 3 till min fru. BMWn till mig kommer ca v12.Walker skrev:alltså…nu är jag inte med alls…
Har du (HelectriC) köpt en Tesla 3?![]()
Trodde du hade lämnat det träsket. Var det inte en BMW på ingång?
Angående stolarna så är det ju en smaksak. Jag vet att Tars hade väldiga problem med stolarna i 3’an. Själv har jag faktiskt problem med stolarna i IQ5’an (Jo, det är sant! Inte bara min aversion mot bilen i allmänhet) jag blir trött och får domningar i benen efter ca 15 mil. Med 3’an kunde jag köra hur långt som helst utan problem. Först känns stolarna i IQ5’an stora, mjuka, inbjudande och sköna. Men för mig håller de inte i längden. Gillar inte heller att lårstödet inte går att vinkla bort helt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Oklart, antagligen flippar jag den med en gång. Har svårt att acceptera en bil utan ventilerade säten.taliz skrev:Vem ska ha Y(du beställde väl en sån med)?HelectriC skrev:Köpte en Model 3 till min fru. BMWn till mig kommer ca v12.Walker skrev:alltså…nu är jag inte med alls…
Har du (HelectriC) köpt en Tesla 3?![]()
Trodde du hade lämnat det träsket. Var det inte en BMW på ingång?
Angående stolarna så är det ju en smaksak. Jag vet att Tars hade väldiga problem med stolarna i 3’an. Själv har jag faktiskt problem med stolarna i IQ5’an (Jo, det är sant! Inte bara min aversion mot bilen i allmänhet) jag blir trött och får domningar i benen efter ca 15 mil. Med 3’an kunde jag köra hur långt som helst utan problem. Först känns stolarna i IQ5’an stora, mjuka, inbjudande och sköna. Men för mig håller de inte i längden. Gillar inte heller att lårstödet inte går att vinkla bort helt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är ju en trevlig funktion. Men det innebär att du inte kommer köra eller åka i din frus M3, antar jag då?HelectriC skrev:Oklart, antagligen flippar jag den med en gång. Har svårt att acceptera en bil utan ventilerade säten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Inga längre sträckor nej. Är huvudsakligen på längre resor som jag vill kunna ventilera stolen. Lokalt är det inget problem. Model 3 kommer antagligen aldrig ens snabbladdas eftersom den knappt går utanför kommungränserna.martinot skrev:Det är ju en trevlig funktion. Men det innebär att du inte kommer köra eller åka i din frus M3, antar jag då?HelectriC skrev:Oklart, antagligen flippar jag den med en gång. Har svårt att acceptera en bil utan ventilerade säten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14