Efter en vecka kontaktade jag de via deras hemsida. Fyllde i ett formulär och frågade om de fått min ansökan.
De svarade efter någon dag att den inkommit.
Man vill inte chansa på 70000 utan här gäller det att verifiera he he.
Moderator: Redaktion
Tack för tipset, Att Postnord skulle erbjuda 2000-talstjänster trodde jag inteJerker skrev:Eller så tar man klivet in i 2000-talet och skriver en portokod på kuvertet:
https://www.postnord.se/skicka-forsande ... portokoder
Har man beslutat dom nya reglerna?jonasl skrev:Nu när de går ut och beslutar om nya regler som kommuniceras vitt och brett så vore det ju OTROLIGT fult att sen inte betala ut några pengar enligt de regler som de själva nyligen beslutade om. Är inte alls övertygad om att det egentligen är rätt sak för staten att bränna pengar på men givetvis hoppas jag på ett personligt plan ändå att det blir pengar tillbaka. Det kommer ju påverka TCO för bilen en hel del.
NoppFredrik j skrev:Har man beslutat dom nya reglerna?jonasl skrev:Nu när de går ut och beslutar om nya regler som kommuniceras vitt och brett så vore det ju OTROLIGT fult att sen inte betala ut några pengar enligt de regler som de själva nyligen beslutade om. Är inte alls övertygad om att det egentligen är rätt sak för staten att bränna pengar på men givetvis hoppas jag på ett personligt plan ändå att det blir pengar tillbaka. Det kommer ju påverka TCO för bilen en hel del.
Reglerna för bonus malus har ju hela tiden varit mycket tydliga. Systemet är själfinansierande, d.v.s. man omfördelar pengar från förhöjd skatt på malusbilar till bonus för elbilar.jonasl skrev:Givetvis förutsatt att de nya reglerna klubbas, vilket alla verkar vara överens om är sannolikt.
Tydliga ja, men problemet är att de inte ger ett förutsägbart resultat. Det vore, utan att överdriva, bra om det vid köp av ny elbil gick att veta om det också kommer leda till en bonusutbetalning.Fredrik j skrev:
Reglerna för bonus malus har ju hela tiden varit mycket tydliga. Systemet är själfinansierande, d.v.s. man omfördelar pengar från förhöjd skatt på malusbilar till bonus för elbilar.
Eftersom inbetalningarna av malus och utbetalning av bonus följer helt olika system så blir resultatet att staten för anslå en summa till transportstyrelsen som man bedömmer kommer täckas av malusinbetalningar.
Förslaget med 50000, maxpris på 700000 och inga pengar till hybrider är ju ett försök att få pengarna att räcka längre. Om det säljs få malusbilar blir det ju till slut svårt att erbjuda ens den nivån.
Då kan ju också bonus/malus anses ha uppfyllt sitt syfte och behövs inte längre.
Tyvärr så.. Vet tex inte hur de blev med de som skaffade solceller i brytningen mellan gamla bidragsmodellen och nya rot liknande modellen, fick de pengar?juristen skrev:Tydliga ja, men problemet är att de inte ger ett förutsägbart resultat. Det vore, utan att överdriva, bra om det vid köp av ny elbil gick att veta om det också kommer leda till en bonusutbetalning.Fredrik j skrev:
Reglerna för bonus malus har ju hela tiden varit mycket tydliga. Systemet är själfinansierande, d.v.s. man omfördelar pengar från förhöjd skatt på malusbilar till bonus för elbilar.
Eftersom inbetalningarna av malus och utbetalning av bonus följer helt olika system så blir resultatet att staten för anslå en summa till transportstyrelsen som man bedömmer kommer täckas av malusinbetalningar.
Förslaget med 50000, maxpris på 700000 och inga pengar till hybrider är ju ett försök att få pengarna att räcka längre. Om det säljs få malusbilar blir det ju till slut svårt att erbjuda ens den nivån.
Då kan ju också bonus/malus anses ha uppfyllt sitt syfte och behövs inte längre.
En fråga… Hur ska du plocka ut en Tesla från en bilhandlare och få ut bonusen?Swedius skrev:Tror ni att man kan få registrera klimatbonus för en Tesla som man plockar ut nu? Finns en del nya Teslor att köpa via bilfirmor för omgående leverans, och ibland står det om klimatbonusen i annonsen.
Som jag ser det finns idag dessa alternativ:
- plocka ut en Tesla från bilhandlare nu och få klimatbonus, betala lite premiumpris för att det är via bilhandlare | uppgraderad autopilit
- om man har tur, beställ lätt beg via Tesla, med garanti, utan klimatbonus | FSD
- beställ via Tesla med 20"-fälgar och få i maj med klimatbonus
- beställ via Tesla med 20"-fälgar och få i maj utan klimatbonus
- beställ via Tesla med 19"-fälgar och få i juli, mest troligt utan klimatbonus
Om jag förstått det rätt (förutsatt att det klubbas igenom och inte ändras efter valet i september).Gadiel skrev:En fråga… Hur ska du plocka ut en Tesla från en bilhandlare och få ut bonusen?Swedius skrev:Tror ni att man kan få registrera klimatbonus för en Tesla som man plockar ut nu? Finns en del nya Teslor att köpa via bilfirmor för omgående leverans, och ibland står det om klimatbonusen i annonsen.
- plocka ut en Tesla från bilhandlare nu och få klimatbonus, betala lite premiumpris för att det är via bilhandlare | uppgraderad autopilit
- om man har tur, beställ lätt beg via Tesla, med garanti, utan klimatbonus | FSD
Bonusen kan du glömma i detta exempel
Alla bilar uttagna innan mitten på januari ryms i den nuvarande budgeten.pefreli skrev:Hur ser det ut med utbetalningar nu, finns det pengar i potten så att men kan räkna med tilldelning till månadsskiftet?
Vid månadsskiftet har det gått 6 månader från mitt bilköp.
Japp, men det är exempel 1 jag inte får ihop vad han menar med.J_Pettersson skrev:Om jag förstått det rätt (förutsatt att det klubbas igenom och inte ändras efter valet i september).Gadiel skrev:En fråga… Hur ska du plocka ut en Tesla från en bilhandlare och få ut bonusen?Swedius skrev:Tror ni att man kan få registrera klimatbonus för en Tesla som man plockar ut nu? Finns en del nya Teslor att köpa via bilfirmor för omgående leverans, och ibland står det om klimatbonusen i annonsen.
- Miljöbonusen korrigeras ned från 70 000 SEK till 50 000 SEK
- En begränsning att maxtaket är 699 999 SEK, de bilar som kostar 700 000 SEK exkluderas från miljöbonus.
Sett till uträkningen ovan borde det röra sig om en M3P eller Model Y?
Jo, vissa bilhandlare verkar importera själva och säljer alltså bilen "ny".Gadiel skrev:Japp, men det är exempel 1 jag inte får ihop vad han menar med.J_Pettersson skrev:Om jag förstått det rätt (förutsatt att det klubbas igenom och inte ändras efter valet i september).Gadiel skrev:En fråga… Hur ska du plocka ut en Tesla från en bilhandlare och få ut bonusen?Swedius skrev:Tror ni att man kan få registrera klimatbonus för en Tesla som man plockar ut nu? Finns en del nya Teslor att köpa via bilfirmor för omgående leverans, och ibland står det om klimatbonusen i annonsen.
- Miljöbonusen korrigeras ned från 70 000 SEK till 50 000 SEK
- En begränsning att maxtaket är 699 999 SEK, de bilar som kostar 700 000 SEK exkluderas från miljöbonus.
Sett till uträkningen ovan borde det röra sig om en M3P eller Model Y?
”Plocka ut från bilhandlare”. Det finns ju ingen möjlighet att få ut bonusen då.
NEO skrev:Regeringen skjuter till med 4mrd till miljöbonusen.
J_Pettersson skrev:NEO skrev:Regeringen skjuter till med 4mrd till miljöbonusen.
Lät inte på att den kommer att sänkas.anna__ skrev:J_Pettersson skrev:NEO skrev:Regeringen skjuter till med 4mrd till miljöbonusen.
Frågan är hur länge dessa pengarna räcker.... och om de fortfarande kommer sänka 1 Januari