Teknikens Värld nr 4 (10 feb 2022)
Moderator: Redaktion
Har läst om att några med MY hade problem med värmen? Vet inte hur stort problemet var eller varför chefredaktören har problem med dessa personer?holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Fast det där är ju rent nonsens. Givetvis så fungerar värmen i en överväldigande majoritet av alla Teslor. Varför skulle de som har fungerande bilar uttala sig om problem i andra bilar, det är ju helt meningslöst. Ska alla BMW-ägare uttala sig om motorbränder också?MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Eftersom min fru är BMW-ägare är jag rätt glad att det inte är en diesel med den förhöjda risken för motorbränder.Legato skrev:Fast det där är ju rent nonsens. Givetvis så fungerar värmen i en överväldigande majoritet av alla Teslor. Varför skulle de som har fungerande bilar uttala sig om problem i andra bilar, det är ju helt meningslöst. Ska alla BMW-ägare uttala sig om motorbränder också?MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Vem har förnekat vad undrar jag. Alla som kör bilar från VAG har således förnekat diesel-gate eller hur ska man tolka deras tystnad, de borde likt flagellanter vandra över gator och torg och gissla sig med niosvansade katter.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.DanneB skrev:Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?Nicke Nyfiken skrev:Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.DanneB skrev:Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Det vore iaf en logisk förklaringKlintan skrev:Antar att journalisten kontaktat flera av de som skrivit om sina problem, utan att få någon att ställa upp. Därför frustrationen.
Helt enig. Har man problemfria Teslor så verkar det som att vissa förväntar sig att man ska hitta på problem så att man passar in i deras mall över hur Teslaägande ska vara...Walker skrev:Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?Nicke Nyfiken skrev:Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.DanneB skrev:Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Jag må tillhöra ”sekten” - för att hitta på fel bara för att sjunga med i hatkören , det tänker jag inte göra.
Prova att läs igen vad jag skev om ALLA.Walker skrev:Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?Nicke Nyfiken skrev:Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.DanneB skrev:Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.MWall skrev:Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.holden skrev:Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Jag må tillhöra ”sekten” - för att hitta på fel bara för att sjunga med i hatkören , det tänker jag inte göra.
Har inte satt mig in i det hela, men den enda varianten jag hört haft problem är MY. Men jag förnekar inte att t.ex. vissa M3 också haft det, om det är så, bara inte hört något om det.Nicke Nyfiken skrev:Prova att läs igen vad jag skev om ALLA.
Sedan var mitt svar till DanneB som förnekade att det skulle finnas någon annan än Model Y som drabbats av värmeproblem.
Att värmeproblemen skulle bero på ett problem med en uppdatering för vissa är bara nonsens.
På Model 3 var det temp och trycksensorer som fick bytas på de bilar som hade problem med värmen.
På Model Y är det vanligaste värmeproblemet att ett luftspjäll fryser fast i öppet läge, och då slutade värmepumpen att ge värme. Detta har Tesla hjälpligt ”fixat” OTA genom att låta värmepumpen gå även när spjället är öppet, vilket ger högre förbrukning och meningen med värmepumpen försvinner till stor del. Så problemet med fastfrusna spjäll är inte fixat, det är bara kamouflerat.
Vad var dåligt med Taycan (som du ser det)? Har en kompis som har beställt en så jag vill kunna retas med honom i aprilFrippanecci skrev:Den där Marcus är en sopa.
Det finns bara Tesla, allt annat är skräp - och att påstå motsatsen är bara självförnekelse.
Provkörde en Taycan igår, aldrig att jag skulle byta en M3P mot den.