Timpris och fjärrvärme?
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/oscar764186
Timpris och fjärrvärme?
Bor i ett radhus där vi ska renovera och i samma veva byta uppvärmning från en gammal elpanna till något lite mer ekonomiskt…
Har tidigare tänkt köra en luft vattenpump eller en frånluftsvärmepump men nu är det tydligen möjligt att ansluta sig till fjärrvärme där jag bor.
Gillar mer idén med att ha en smartare lösning än fjärrvärme där vi behöver inte betala för varje kWh, alltså genom att återanvända värmen i huset/utomhus. Men samtidigt känns det intressant att ha fjärrvärme som inte påverkas av timpriset. Då kan man se till att ladda bilen på natten och inte ha någon uppvärmning genom el på dagen när tex ofta elen är dyrare.
Är det någon som bra input?
Har tidigare tänkt köra en luft vattenpump eller en frånluftsvärmepump men nu är det tydligen möjligt att ansluta sig till fjärrvärme där jag bor.
Gillar mer idén med att ha en smartare lösning än fjärrvärme där vi behöver inte betala för varje kWh, alltså genom att återanvända värmen i huset/utomhus. Men samtidigt känns det intressant att ha fjärrvärme som inte påverkas av timpriset. Då kan man se till att ladda bilen på natten och inte ha någon uppvärmning genom el på dagen när tex ofta elen är dyrare.
Re: Timpris och fjärrvärme?
Har inte själv fjärrvärme men det kräver väl inte heller särskilt mycket underhåll?
Kan ju vara skönt att slippa.
Kan ju vara skönt att slippa.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Har FLVP vår villa på 160m2 byggd 2002. Vattenburen golvvärme i hela huset.ocb200 skrev:Bor i ett radhus där vi ska renovera och i samma veva byta uppvärmning från en gammal elpanna till något lite mer ekonomiskt…
Är inte särskillt imponerad över "besparingarna" den ger.
De flesta FLVP (frånluftsvärmepump) har idag väldigt låg värmeeffekt från kompressorsidan vilket gör att dom måste köra med tillskott ganska ofta.
Utom NIBE 750/730 som har ca 6kW.
Tillverkarna har valt att göra så pga att det ger bra ekonomi 9 månader av 12 men tyvärr så har ju elpriset dragit iväg de 3 månaderna på året so är kallast och måste elpatronen hjälpa till. Så det blir dyra/höga elkostnader ändå tyvärr från Nov till Mars.
Om jag skulle bygga nytt hus idag eller uppgradera befintligt system så skulle jag utan tvekan gå på bergvärme.
MEN. om du ska byta till FLVP eller bergvärme och få det att funka så kräver det att du har vattenburen golvärme.
Om man har små väggradiatorer som är anpassade efter olja eller ved som förutsätter höga vattentemperaturer så får kompressorn jobba ihjäl sig för att få upp temperaturen på vattnet och elpatronen kommer behöva stötta ändå när det är kallt ute. Med hög konsumtion som följd.
FLVP tar ju energi från inneluften för att värma vattnet som sen värmer inneluften igen. Dvs det är ett nollsummespel om det är riktigt kallt ute.
Mkt energi som du behöver för uppvärmning för att kompensera för förluster ut genom väggar och tak måste alltså tillföras via elpatron.
Så om du ska byta till FLVP ändå så kolla på maskiner som även kan ha en utedel så att du faktiskt kan få ett energistillskott utifrån.
Vi har fjärrvärme. Hade en nyinstallerad jordvärme i vårt förra hus. Uppskattar väldigt mycket med fjärrvärmen att det är helt underhållsfritt. (iaf har vi inte behövt göra nåt på de 10 år vi haft det)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Vi har fjärrvärme i vårt radhus. Gillar att det bara rullar på och elmässigt är det ju i princip bara en cirkulationspump som drar el. Skönt med mycket effekt över till att ladda bilen om man behöver det
. Vår "idleförbrukning" ligger på 300-400W så det finns ju mycket över all tid man inte lagar mat eller kör tvätt och torktumlare osv.
Sen justeras fjärrvärmepriset (hos oss iaf) på årsbasis så man ha ju i princip bundet pris för värmen 1 år i taget.

Sen justeras fjärrvärmepriset (hos oss iaf) på årsbasis så man ha ju i princip bundet pris för värmen 1 år i taget.
Ioniq 5 FE AWD
Min granne som jobbar som "driftledare fjärrvärme" installerade jordvärme hemma. Undrar varför? 

Han kanske vill ha nått att drifta?nek0 skrev:Min granne som jobbar som "driftledare fjärrvärme" installerade jordvärme hemma. Undrar varför?

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Vad är det man ska drifta?Nect skrev:Han kanske vill ha nått att drifta?nek0 skrev:Min granne som jobbar som "driftledare fjärrvärme" installerade jordvärme hemma. Undrar varför?
Jag har inte rört min bergvärmepump sedan den installerades för 9 år sedan.
Gillar man optimering så finns det alltid saker att pilla på en värmepumpnek0 skrev:Vad är det man ska drifta?Nect skrev:Han kanske vill ha nått att drifta?nek0 skrev:Min granne som jobbar som "driftledare fjärrvärme" installerade jordvärme hemma. Undrar varför?
Jag har inte rört min bergvärmepump sedan den installerades för 9 år sedan.

Förövrigt var mitt första inlägg med glimten i ögat med anledning av hans yrke

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Vi kör med fjärrvärme och tycker det är väldigt smidigt. Behöver aldrig göra något, golvvärme via detta i hela huset på båda våningarna. Vet priset för hela året i förväg. Nackdelen är ju att det är monopol. Kommunerna (eller de som äger fjärrvärmeverket) kan ju höja priset hur mycket det vill egentligen.
Anledningen till att man väljer bergvärme är väl egentligen att det långsiktigt är ännu billigare men att investeringskostnaden initialt är betydligt större. En fjärrvärmecentral kostar ju typ 40.000kr medan du behöver gissningsvis lägga 200.000kr på bergvärme.
Anledningen till att man väljer bergvärme är väl egentligen att det långsiktigt är ännu billigare men att investeringskostnaden initialt är betydligt större. En fjärrvärmecentral kostar ju typ 40.000kr medan du behöver gissningsvis lägga 200.000kr på bergvärme.
Model Y 2022 black/black
-
Fjärrvärme:
+
-Tar liten plats
-Enkel konstruktion med billiga delar (typ en pump, en ventil)
-Varmvattnet tar aldrig slut
-
-Ingen värmeåtervinning om man inte har typ FTX ventilation i kombination
-Taxorna? Betalar själv mer i fast kostnad än rörlig, lönar sig inte att spara eller kosta på andra energisänkande åtgärder då
+
-Tar liten plats
-Enkel konstruktion med billiga delar (typ en pump, en ventil)
-Varmvattnet tar aldrig slut
-
-Ingen värmeåtervinning om man inte har typ FTX ventilation i kombination
-Taxorna? Betalar själv mer i fast kostnad än rörlig, lönar sig inte att spara eller kosta på andra energisänkande åtgärder då