Löpandepris eller timdebitering
Moderator: Redaktion
Löpandepris eller timdebitering
Ni som laddar hemma, vad har ni för prismodell?
Fast, rörligt eller timdebitering?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Löpandepris eller timdebitering
Timdebitering, laddar nästan enbart på natten.
Edit: har även solceller och batterier.
Edit: har även solceller och batterier.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Har månadspris men tänker gå över till timdebitering (om inte Putin går fullständigt bananas och stänger av gasen till Tyskland).
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Fast pris
Laddar ändå bara på natten
Laddar ändå bara på natten
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Får laddboxen installerad idag samt elmätaren utbytt i morgon för komplettering med tibber pulse så småningom.
Jag har fast pris idag men får se hur det utvecklar sig om jag ev byter till timdebitering.
Jag har fast pris idag men får se hur det utvecklar sig om jag ev byter till timdebitering.
Model Y LR -22
Timdebitering pga Solceller och laddar på natten.
Timdebitering blir lönsamt ifall man kan styra förbrukningen av el i hushållet.
Värme och varmavatten är ju normalt den dominerande delen i elkostnaden.
Kan du styra det mot nattetid via värmepumpar , elbilsladdning osv så kan du spara pengar.
Min decemberfaktura blev dubbelt så dyr jämfört med hur det brukar se ut. Många i min omgivning fick 3 eller 4ggr så hög faktura.
Men då kollar jag elpriser varje dag. Planerar hur vi ska använda bilarna en vecka framöver och laddar i förväg då det är billigt osv. Lurar värmepumpen så att den värmer betongplattan (vattenburen golvvärme) på natten och ställer ner temperaturen på dagen.
Dvs timdebiteringen kan spara pengar men det kräver att du aktivt jobbar/planerar ditt/ert beteende.
Timdebitering blir lönsamt ifall man kan styra förbrukningen av el i hushållet.
Värme och varmavatten är ju normalt den dominerande delen i elkostnaden.
Kan du styra det mot nattetid via värmepumpar , elbilsladdning osv så kan du spara pengar.
Min decemberfaktura blev dubbelt så dyr jämfört med hur det brukar se ut. Många i min omgivning fick 3 eller 4ggr så hög faktura.
Men då kollar jag elpriser varje dag. Planerar hur vi ska använda bilarna en vecka framöver och laddar i förväg då det är billigt osv. Lurar värmepumpen så att den värmer betongplattan (vattenburen golvvärme) på natten och ställer ner temperaturen på dagen.
Dvs timdebiteringen kan spara pengar men det kräver att du aktivt jobbar/planerar ditt/ert beteende.
Givetvis timdebitering! Har dessutom tidsdifferentierad nätavgift (låg nätavgift 22:00 - 06:00).
Jag har tre elbilar, men även med "endast" en vill jag påstå att det alltid är lönsamt givet att man ser till att styra laddningen till natten.
Att styra laddningen till natten är det som för oss medför den klart största besparingen, men vi fokuserar även uppvärmningen till att jobba mest nattetid samt sätter fördröjning på diskmaskin och torktumlare så att de startar efter 22:00 (i diskmaskinens fall mitt i natten oftast).
Sen kan jag ju ärligt säga att jag troligen lägger för mycket tid i relation till vad jag sparar på att tex inte ladda bilarna alls de nätter de är dyrt, ladda dem "fullt" när det är extra billigt osv, men detta är ju valfritt
Jag har tre elbilar, men även med "endast" en vill jag påstå att det alltid är lönsamt givet att man ser till att styra laddningen till natten.
Att styra laddningen till natten är det som för oss medför den klart största besparingen, men vi fokuserar även uppvärmningen till att jobba mest nattetid samt sätter fördröjning på diskmaskin och torktumlare så att de startar efter 22:00 (i diskmaskinens fall mitt i natten oftast).
Sen kan jag ju ärligt säga att jag troligen lägger för mycket tid i relation till vad jag sparar på att tex inte ladda bilarna alls de nätter de är dyrt, ladda dem "fullt" när det är extra billigt osv, men detta är ju valfritt

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Timdebitering. Ställer in bilen att starta kl 2 varje natt. Extraladdar ibland på dagen, men 95 % av min laddning sker på natten.
Har även solceller, så då är timdebitering ändå mer vettigt. Dvs använder lite/säljer elen på dagen då det är dyrt och köper el på natten då det är billigt.
Har även solceller, så då är timdebitering ändå mer vettigt. Dvs använder lite/säljer elen på dagen då det är dyrt och köper el på natten då det är billigt.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Solceller 10,3 kWp
Har inte räknat på det, men om man laddar på natten och har solceller (sommar). Då får man förutom vad det kostar, lägga till överföringsavgift skatt och moms. Laddar man med solel, så får man inte betalt för det som bilen tar + 60 öre/kWh. Så vad blir bäst, om man inte nu orkar fiffla med det var dag.
Har precis fått elmätare som stödjer timavläsning så planen är att gå över till timdebitering och ladda elbilen på natten, har rörligt just nu. I övrigt så har jag inte så mycket jag tänkt styra till natten. Bor i SE2 så har inte heller samma dagsvariation i priserna som söderut vad jag märkt. Sen så har vi fjärrvärme så behöver inte tänka på elpriset för uppvärmningen.
Elen brukade totalt hamna runt 300-500kWh/månad innan elbil. Var uppe i nästan 800 första månaden med elbil sen har det dalat, tack vare varmare väder, lite mindre kört samt laddat en del gratis men men skulle ju kännas nice att den laddning man gör blir på de billigaste timmarna.
Genom att vi inte kör så väldigt många mil kan man ju vänta in riktigt bra priser tänker jag.
Elen brukade totalt hamna runt 300-500kWh/månad innan elbil. Var uppe i nästan 800 första månaden med elbil sen har det dalat, tack vare varmare väder, lite mindre kört samt laddat en del gratis men men skulle ju kännas nice att den laddning man gör blir på de billigaste timmarna.

Ioniq 5 FE AWD
För mig har det varit klart billigare att ladda på natten och sälja solelen på dagen. Var dock ett tag sen jag räknade på det. Har nära nog platt tak och nästan ingen produktion vintertid, så är bara sommartid det blir relevant.expat skrev:Har inte räknat på det, men om man laddar på natten och har solceller (sommar). Då får man förutom vad det kostar, lägga till överföringsavgift skatt och moms. Laddar man med solel, så får man inte betalt för det som bilen tar + 60 öre/kWh. Så vad blir bäst, om man inte nu orkar fiffla med det var dag.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Timpris går att kombinera med skekraft "gratis" el till din Tesla
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
Solpaneler på taket så man får ändå lågt pris på sommaren.
Jag skiter i hur mycket jag förlorar på att ladda bilen med solel dagtid på sommaren, känslan att köra med solsken i tanken är obetalbar.
Jag skiter i hur mycket jag förlorar på att ladda bilen med solel dagtid på sommaren, känslan att köra med solsken i tanken är obetalbar.
Ja den varianten har jag inte tänkt på. Den ström man förbrukar när solcellerna producerar, får man nyttja den "gratis". Vad är det man förlorar? 60 öre/kWh + aktuellt elpris? Betalar man nätavgift även för elen man säljer? Hur ser det ut egentligen?TiborBlomhall skrev:Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
Den el man producerar kan man nyttja gratis, japp.MWall skrev:Ja den varianten har jag inte tänkt på. Den ström man förbrukar när solcellerna producerar, får man nyttja den "gratis". Vad är det man förlorar? 60 öre/kWh + aktuellt elpris? Betalar man nätavgift även för elen man säljer? Hur ser det ut egentligen?TiborBlomhall skrev:Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
60 öre + aktuellt elpris + 8 öre energiersättning/nätnytta + eventuellt tillägg på spot + elcertifikat
Elcert är väl försumbart nu dock tror jag.
För mig gäller:
*83 öre plus aktuellt spotpris för såld el.
*63 öre plus aktuellt spotpris för köpt el.
Skulle jag inte få 15 öre extra av Greenely skulle det alltså vara 68 öre respektive 63 öre, så ganska marginellt om man inte får mer än Spot för sin solel.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Detta beror i stor utsträckning på i vilket elområde man bor + vilka elavtal man har. Bor man i SE1 eller SE2 så varierar inte priserna så mycket mellan dag och natt och då är det tveksamt om man tjänar på att sälja solelen och köpa el på natten. I SE3 och SE4 är däremot skillnaden oftast stor mellan dag och natt så då kan det löna sig.expat skrev:Har inte räknat på det, men om man laddar på natten och har solceller (sommar). Då får man förutom vad det kostar, lägga till överföringsavgift skatt och moms. Laddar man med solel, så får man inte betalt för det som bilen tar + 60 öre/kWh. Så vad blir bäst, om man inte nu orkar fiffla med det var dag.
Jag har räknat på detta i mitt fall, har timpris på både köpt och såld el. Energiskatter + elöverföringsavgift ligger på ganska exakt 60 öre/kWh. Dessutom lägger mitt elbolag på ca 7 öre per kWh.
För såld el får jag förutom 60 öre/kWh skattereduktion ca 3 öre/kWh i nätnytta och 20 öre/kWh från elbolaget (första året).
Det som finns att spela med är då att jag får betala moms på den köpta elen.
Enklast är att ta ett exempel:
Om spotpriset är 50 öre/kWh så får jag betala 50*1.25 + 60 + 7 = ca 130 öre/kWh.
Säljer jag motsvarande el till samma pris får jag 50 + 60 + 3 + 20 = 133 öre/kWh. Dvs ingen större skillnad.
Är det däremot skillnad mellan dag och natt, så lönar det sig att sälja elen på dagen då den är dyr och köpa på natten då den är billig.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Solceller 10,3 kWp
Solceller 10,3 kWp
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Kan man schemalägga diskmaskin och torktumlare till natten regelmässigt så sparar man ju en del procentuellt sett på just de aktiviteterna också. Men i reda pengar blir det inte mycket egentligen.
Model Y LR AWD 2022
Legato skrev:Den el man producerar kan man nyttja gratis, japp.MWall skrev:Ja den varianten har jag inte tänkt på. Den ström man förbrukar när solcellerna producerar, får man nyttja den "gratis". Vad är det man förlorar? 60 öre/kWh + aktuellt elpris? Betalar man nätavgift även för elen man säljer? Hur ser det ut egentligen?TiborBlomhall skrev:Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
60 öre + aktuellt elpris + 8 öre energiersättning/nätnytta + eventuellt tillägg på spot + elcertifikat
För mig gäller:
Skulle jag inte få 15 öre extra av Greenely skulle det alltså vara 68 öre respektive 63 öre, så ganska marginellt om man inte får mer än Spot för sin solel.
Och hur pass säkra är vi på att de där 60 örena blir kvar under det tiotal år som behövs för att nå break even? Tas det bort så är man ju torsk.
Har kollat lite på Nibes solceller och de har olika paket i steg om 3,6kW (7,2kWh, 10,8 kW, 14,4 kW osv). Är väl 7,2 (33 kvm) eller 10,8 (50 kvm) som är aktuellt i vårt fall.
Finns det några solceller som är bättre och/eller billigare än andra? Eller är de flesta likvärdiga?
Huset står nästan rakt mot söder (aningen sydväst). Har >50 kvm utan problem i den riktningen. Men jag har även en liten vinkelutbyggnad och alltså mindre tak mot öster resp väster också. Vissa säger att det är bra som komplement för då får man in mer sol morgon och kväll när elpriset är högre.
Försvinner subventionen så kan öst/väst vara att föredra också tydligen för då kan man förbruka mer själv.
https://www.atl.nu/ost-och-vastlage-kan ... lpanelerna
Skulle inte utgå ifrån att man får 60 öre i tio år, men tror man (som du?) på stigande elpriser så blir ju återbetalningstiden betydligt kortare. Personligen tycker jag 10% med extremt låg risk är väldigt, väldigt bra avkastning. Dessutom trevligt att producera grön el (vem som konsumerar den spelar dock ingen roll för mig). Försvinner 60-öringen får man bara se till att konsumera mer själv (då skulle det antagligen bli lönsamt med batterier också).MWall skrev:Legato skrev:Den el man producerar kan man nyttja gratis, japp.MWall skrev:Ja den varianten har jag inte tänkt på. Den ström man förbrukar när solcellerna producerar, får man nyttja den "gratis". Vad är det man förlorar? 60 öre/kWh + aktuellt elpris? Betalar man nätavgift även för elen man säljer? Hur ser det ut egentligen?TiborBlomhall skrev:Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
För mig gäller:
Och hur pass säkra är vi på att de där 60 örena blir kvar under det tiotal år som behövs för att nå break even? Tas det bort så är man ju torsk.
Har kollat lite på Nibes solceller och de har olika paket i steg om 3,6kW (7,2kWh, 10,8 kW, 14,4 kW osv). Är väl 7,2 (33 kvm) eller 10,8 (50 kvm) som är aktuellt i vårt fall.
Finns det några solceller som är bättre och/eller billigare än andra? Eller är de flesta likvärdiga?
Huset står nästan rakt mot söder (aningen sydväst). Har >50 kvm utan problem i den riktningen. Men jag har även en liten vinkelutbyggnad och alltså mindre tak mot öster resp väster också. Vissa säger att det är bra som komplement för då får man in mer sol morgon och kväll när elpriset är högre.
Försvinner subventionen så kan öst/väst vara att föredra också tydligen för då kan man förbruka mer själv.
Det är stor skillnad i pris från leverantör till leverantör. Har ingen koll på Nibes paneler, men de är ju inte precis kända för låga priser generellt...
Jag gav runt 120k efter bidrag för 12 kWp för 6 år sedan. Gissar att man kan få det runt 20% billigare idag. Gå med i "Solceller Energilager Mikroproduktion Forum" på FB så kan du få svar från folk som har koll

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fats pris, laddar enbart mellan kl 22.00 - 06.00.vovven skrev:Ni som laddar hemma, vad har ni för prismodell?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag började med timdebitering 1 februari.
Om jag räknat rätt så har jag sparat 500kr på februari, jämfört med rörligt kampanjavtal på elskling. förbrukat 1503kWh.
Då räknade jag inte med gratis el till teslan 192kr ytterligare besparing.
Om jag räknat rätt så har jag sparat 500kr på februari, jämfört med rörligt kampanjavtal på elskling. förbrukat 1503kWh.
Då räknade jag inte med gratis el till teslan 192kr ytterligare besparing.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Beror ju på var man bor och hur elpriserna utvecklas. I se 4 i förgår tex så kunde man under fmrmiddagen sälja för 5 kr kWh och natten kostade 2 kr kWh. Med de priserna så har 60 öringen inte så stor betydelse även om de såklart är bra inkomst som snabbar på av betalningen av anläggningen.MWall skrev:Legato skrev:Den el man producerar kan man nyttja gratis, japp.MWall skrev:Ja den varianten har jag inte tänkt på. Den ström man förbrukar när solcellerna producerar, får man nyttja den "gratis". Vad är det man förlorar? 60 öre/kWh + aktuellt elpris? Betalar man nätavgift även för elen man säljer? Hur ser det ut egentligen?TiborBlomhall skrev:Fast pris. Så man slipper prischock på vintern.
För mig gäller:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19