Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jontez »

hanseman skrev:
Blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir på MYParna med 2170 när 4680 kommer!
Jag tror inte det påverkas. 98% av köparna har ingen aning om märke eller typ av batteriet i bilen utan de är nog folk härifrån som har koll på det. Jag tror att fördelarna är uppblåsta. Fanns 4680 tillgängligt nu skulle jag valt det, men samtidigt finns det en risk att de blir ett par vändor till SC med diverse barnsjukdomar.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jontez skrev:
hanseman skrev:
Blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir på MYParna med 2170 när 4680 kommer!
Jag tror inte det påverkas. 98% av köparna har ingen aning om märke eller typ av batteriet i bilen utan de är nog folk härifrån som har koll på det. Jag tror att fördelarna är uppblåsta. Fanns 4680 tillgängligt nu skulle jag valt det, men samtidigt finns det en risk att de blir ett par vändor till SC med diverse barnsjukdomar.
Avgörande för mig skulle vara om de kan laddas snabbare. Annars lär väl den underliggande kemin vara ganska lik ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

MYP 2170 med miljöbonus eller MYP 4680 med +6% räckvidd utan miljöbonus. No-brainer....
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

Ja absolut, idag är det en no-brainer, men spolar man fram tiden 1 år och ser vad förutsättningarna är då, blir tankebanan annorlunda.
När X är ute efter att köpa en Y (blev oväntat ett matteskämt nu :D) och står inför att beställa en 4860 Y med 16% längre räckvidd (plus ev andra fördelar) vs en beg Y med 2170 - det är just den skillnaden som blir intressant att se hur den kommer reflekteras i priset.
Sedan har ju Tesla kört med 4680 i ca 1 års tid nu i testbilar, så misstänker att flera barnsjukdomar eliminerats även om det säkert finns en viss % som får det ändå.
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

Intressant att de nu har ändrat uppskattad leverans på MYP på grå, blå och röd.
Grå - Maj
Röd - Juni
Blå - Juli
Vit och svart - Fortfarande April

Detta gäller då med svart inredning.

De har alltså kortat ner uppskattad leverans på både röd och grå. För mig att det stod Juli på båda tidigare.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Leveransuppskattningar på olika versioner av MYP är lite som jenga. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare

Inlägg av myth10 »

hanseman skrev:
Ja absolut, idag är det en no-brainer, men spolar man fram tiden 1 år och ser vad förutsättningarna är då, blir tankebanan annorlunda.
När X är ute efter att köpa en Y (blev oväntat ett matteskämt nu :D) och står inför att beställa en 4860 Y med 16% längre räckvidd (plus ev andra fördelar) vs en beg Y med 2170 - det är just den skillnaden som blir intressant att se hur den kommer reflekteras i priset.
Sedan har ju Tesla kört med 4680 i ca 1 års tid nu i testbilar, så misstänker att flera barnsjukdomar eliminerats även om det säkert finns en viss % som får det ändå.
Har vi inte rätt bra referens redan om vi kollar på M3 -20 vs -21 ? Tror snarare det är som innan att det är efterfrågan och tillgänglighet som styr priset i kombination med vad Tesla vill ha i Nybilspris, rätt övertygad om att tillgängligheten inte kommer att öka närmaste tiden delvis pga av Putin och hur det såg ut redan innan. Men som vanligt är det gissningar, själv har jag åkt på att köpa en Saab 9-5 från -03 i väntan på min MYP, fick lämna min PS2 i Torsdags tur att frun har en Leaf som man kan låna :lol:
Polestar 2 DM -21
MYP -22 | vit/svart
Polestar 4 DM -25
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Leo skrev:
Leveransuppskattningar på olika versioner av MYP är lite som jenga. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.
Haha lite så, och jag får mer och mer uppfattningen av att tiden på hemsidan inte stämmer. Någon version av model 3 står att det är februari 2023 som gäller. Men slår man Tesla en signal kan man nog bli matchad mot en bil och få leverans betydligt tidigare.
Med MYP är det lite annorlunda eftersom tillståndet från Berlin inte varit färdigt, men kanske att det blir nya uppskattade tider så fort fabriken rullar igång ordentligt? I början av juni vill jag veta att dom kommer hinna få fram en blå MYP, annars tar jag en svart. Inte värt 70k för en blå även om jag helst vill ha en. Då kanske de blir en vit och foliera istället. Kan man kasta in EAP också för samma peng
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

Jontez skrev:
hanseman skrev:
Nej så är det ju, men vad antagligen 100% av köparna däremot kollar på är räckvidden. Och med 16% (vad som sägs) blir det ju en märkbar skillnad som antagligen också kommer reflekteras på andrahandsmarknaden.
Pelle74

Inlägg av Pelle74 »

Nu till det viktigaste, ni som har mer erfaren och kanske bra kontakter inom Tesla, tror ni på Leverans av MYP till Sverige i April?
Vit eller svart då såklart, jag får en MYLR i slutet på mars men har även en MYP beställd sedan i januari.

Vad och hur tänker ni därute?
Elvis1

Inlägg av Elvis1 »

Är det bara jag som har betält LR med vita stolar?
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Elvis1 skrev:
Är det bara jag som har betält LR med vita stolar?
Ja, iaf i MYP tråden. BildBild
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

hanseman skrev:
Jontez skrev:
hanseman skrev:
Nej så är det ju, men vad antagligen 100% av köparna däremot kollar på är räckvidden. Och med 16% (vad som sägs) blir det ju en märkbar skillnad som antagligen också kommer reflekteras på andrahandsmarknaden.
Dom skulle ju också kunna välja att göra ett batteri 16% mindre och spara vikt och istället ha kvar ungefär samma räckvidd.
Räckvidden tycker jag är tillräcklig, men att kunna uppnå en laddkurva som håller 250kw upp till 80% vore riktigt bra
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jontez skrev:
hanseman skrev:
Jontez skrev:
hanseman skrev:
Dom skulle ju också kunna välja att göra ett batteri 16% mindre och spara vikt och istället ha kvar ungefär samma räckvidd.
Räckvidden tycker jag är tillräcklig, men att kunna uppnå en laddkurva som håller 250kw upp till 80% vore riktigt bra
Dom kan också smyga in lite mer buffert för att dölja lite degradering, fast inget jag skulle gissa på ändå…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Idag fick jag slutföra stegen om betalning, upphämtning, etc. Börjar kännas lite närmare nu.

Har en Vit/Svart beställd, (ändrade från grå för att få bilen snabbare).
=========
MYP-Pilot
RSHA_76

Inlägg av RSHA_76 »

Samma här :)
Vet du skillnaden mellan lån och privatbetalning alternativt?
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

RSHA_76 skrev:
Samma här :)
Vet du skillnaden mellan lån och privatbetalning alternativt?
Ingen aning. Kanske syftar till kontant/privat finansiering eller lån genom DNB.
=========
MYP-Pilot
eDrive

Inlägg av eDrive »

Old_O skrev:
Idag fick jag slutföra stegen om betalning, upphämtning, etc. Börjar kännas lite närmare nu.

Har en Vit/Svart beställd, (ändrade från grå för att få bilen snabbare).
När beställde du?
Vit/Svart Model Y Performance med FSD.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

eDrive skrev:
När beställde du?
Augusti förra året.
=========
MYP-Pilot
eDrive

Inlägg av eDrive »

Old_O skrev:
eDrive skrev:
När beställde du?
Augusti förra året.
Väntar också på en Vit/Svart som jag bestöllde Mars 2021,
men jag kan fortfarande inte se stegen om betalning, upphämtning, etc. :(
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

eDrive skrev:
Lär nog ske vilken dag som helst nu. Bara fortsätta hålla span på ditt konto.

Beställde EAP också. Kanske påverkar om dom vill leverera ordrar som med största möjliga vinst/marginal i första hand.
=========
MYP-Pilot
eDrive

Inlägg av eDrive »

Old_O skrev:
eDrive skrev:
Lär nog ske vilken dag som helst nu. Bara fortsätta hålla span på ditt konto.

Beställde EAP också. Kanske påverkar om dom vill leverera ordrar som med största möjliga vinst/marginal i första hand.
Jag beställde med FSD, så det är nog inte vinst/marginal i första hand, utan snarare slumpen som avgör...
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

eDrive skrev:
Jag beställde med FSD, så det är nog inte vinst/marginal i första hand, utan snarare slumpen som avgör...
Där ser man. Du är född med otur helt enkelt BildBildBild
=========
MYP-Pilot
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

Fick också slutföra stegen om betalning idag!
Har en vit/svart beställd utan tillval, dvs ingen EAP eller FSD.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Kul! Blir spännande och se när vi får lite uppskattade lev datum.
=========
MYP-Pilot
Skriv svar